Werken in NL en over de grens wonen - where's the catch?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.923 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 16:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Een tijdje terug op de radio een reportage gehoord over dat er tegenwoordig zo veel Nederlanders in de grensstreek in Duitsland wonen, voornamelijk omdat de huizenprijs in Duitsland zo veel lager ligt. Het is zelfs mogelijk om een hypotheek in Nederland te nemen.

In theorie zou je makkelijk je werk in Nederland kunnen blijven doen en net over de grens, bijvoorbeeld in Kleve, kunnen gaan wonen. Zeker als je toch al gewend was veel te reizen voor je werk. Dat heeft mij aan het denken gezet over de consequenties.

Een NL hypotheek betekent dus ook dat ik de rente nog mag aftrekken van de belasting, zeker omdat ik ook bij een NL bedrijf werk en dus in NL belastingplichtig ben. Zou dat veranderen als ik later bij een Duits bedrijf zou gaan werken?

Ik betaal inkomstenbelasting in Nederland. Draag ik dan ook sociale lasten af in NL, of doe ik dat in Duitsland? Hoe zit het met pensioen? Een zorgverzekering lijkt me dat ik die in Duitsland af moet sluiten, daar ik ook in Duitsland zorg nodig heb.

Als ik in Duitsland woon, mag ik dus (ook in NL) rondrijden in een auto op Duits kenteken. Door het ontbreken van BPM zijn auto's aldaar goedkoper, dus ook interessant. Maar als mijn NL werkgever voor mij in Duitsland een auto leased, moet ik dan nog steeds bijtelling over die auto betalen? En is dat over de cataloguswaarde in NL of Duitsland?

Ik snap dat een hoop dingen makkelijk zouden moeten zijn met de EU en zo, maar je ziet voorlopig heb ik meer vragen dan duidelijkheid, ben benieuwd of hier wat mensen rondlopen die mij meer inzicht kunnen verschaffen, voorlopig lijkt het namelijk een ideale oplossing :)

Waar Duitsland staat kun je natuurlijk ook Belgie lezen!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 06:42

siggy

Wait.... what?

De grootste problemen zitten met sociale zekerheid, ziekteverzekering en werkeloosheid. Ik weet het fijne er niet van, maar via dimo kwam ik op de volgende site:

http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/bdz/index.jsp (staat ook een sectie voor Belgie)

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik heb enige tijd in Belgie gewerkt.
Hypotheekrente: Ik denk dat de hypotheekrente-aftrek alleen geldt voor huizen in NL.
Inkomstenbelasting: Als je meer dan 180 dagen in NL werkt, ben je belastingplichting in beide landen. Wel wordt er gecompenseerd. Hiervoor bestaat een verdrag tussen beide landen. Werk je minder dan 180 dagen dan betaal je alleen in Duitsland/Belgie.
Sociale premies: Die betaal je in Nederland. Aanspraken op WW en dergelijke lijken mij lastig, dit soort zaken zijn vaak regionaal geregeld, en je woont niet in een Nederlandse regio. NB: Als je in beide landen werk hebt, betaal je juist in Duitsland sociale premies. Wel moet je eerst een E101 verklaring aanvragen, informatie bij de SVB. (Doe dit voor je begint met de tweede baan, anders moet je in beide landen premie betalen)
Zorgverzekering: Sinds de herziening in 2006 moet iedereen die in Nederland werkt of woont een Nederlandse zorgverzekering hebben, jij dus ook.
Lease-auto: Bijtelling is op basis van Nederlandse cataloguswaarde. Het is nog onduidelijk of een Nederlandse werkgever een buitenlandse lease-auto mag geven. Een paar maanden geleden was er een arrest van het Europese Hof dat stelde dat het verbod tegen de principes van een open markt inging. Het verbod zal opgeheven worden, maar hoe de wetgeving er uit gaat zien weet ik niet.

EU: Voor de meeste lidstaten is het een nachtmerrie als een harmonisatie van de inkomstenbelasting zou plaatsvinden. Ga er maar van uit dat zoiets nog heel lang zou duren.
De voordelen zitten in de mogelijkheden: je hebt het recht om in een andere lidstaat te vestigen, of te werken. Het is zeer lastig, maar dat was niet aan de orde.

Die '180 dagen' is geformuleerd in een belastingverdrag tussen de landen: Als je minder dan 180 dagen werkt in een land waar je niet woonachtig bent, betaal je alleen belasting in het land waar je woont volgens de daar geldende tarieven. Alleen leek juist Nederland zich hier aan te onttrekken door alle buitenlanders die meer dan 1 dag in Nederland hebben gewerkt een aanslag te sturen (informatie 2005).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 17:07
Free rider schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:15:
Hypotheekrente: Ik denk dat de hypotheekrente-aftrek alleen geldt voor huizen in NL.
Nee, maakt niet uit waar dit huis gevestigd is, het moet ook niet via een NL bank gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

SeatRider schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:50:
Als ik in Duitsland woon, mag ik dus (ook in NL) rondrijden in een auto op Duits kenteken. Door het ontbreken van BPM zijn auto's aldaar goedkoper, dus ook interessant. Maar als mijn NL werkgever voor mij in Duitsland een auto leased, moet ik dan nog steeds bijtelling over die auto betalen? En is dat over de cataloguswaarde in NL of Duitsland?
Bijtelling betaal je in dit geval over de cat.waarde van de auto in NL.
(dus enige voordeel is meer auto voor dezelfde leaseprijs).

Er zijn trouwens idd buro's en websites die je over dit soort zaken kunnen voorlichten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 26-12-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117064

Hier bijvoorbeeld is een site die hier info over geeft:

http://www.verbeek-immo.nl/

Check maar ff onder de FAQ

Ik zit hier trouwens ook sterk over na te denken . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Vergeten jullie trouwens het sociale aspect ook niet uit het oog? Het is misschien net over de grens en er wonen veel Nederlanders, maar het blijft in een ander land wonen en volgens mij valt dat voor veel mensen toch nog behoorlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117064

Ligt aan je achtergrond denk ik ook Oscar....Ik heb zelf een andere persoonlijke situatie dan de meeste mensen denk ik. Voor mij (ons) gaat het vooral over de leefruimte die Duitsland je biedt. Wij kunnen daar een groter huis kopen voor het geld met een groter stuk grond. Je kunt in Nederland blijven werken en zo toch je sociale contacten hebben. Verder is onze familie en vriendenkring klein, mijn vrouw komt zelf ook uit het buitenland dus ik denk dat het per persoon verschilt. Als je maar nuchter bent (denk ik).

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 117064 op 02-01-2007 12:36 ]

Pagina: 1