Hoi Tweakers,
Ik ben al een tijdje bezig om een HTPC samen te stellen. Ik zoek een systeem dat nu prima als PVR/DVD/Divx kan werken, en later ook dingen afspeelt als HD-DVD/BD en HD content via kabel.
Ik heb al wel wat onderdelen op het oog, maar het moederbord ben ik nog nog niet uit. Hopelijk kunnen jullie wat tips geven, en misschien geef ik HTPC zoekenden wat inspiratie.
Ik heb de volgende eisen aan het systeem:
- Snel reagerende PVR, 2 tuners, time shifting, etc, via MediaPortal (eventueel MCE)
- Stil
- Zuinig
- VGA, of nog liever DVI uit, voor 1920x1080p TV, die ik in een jaar ofzo wil kopen
- SVideo of composiet uit om mijn huidige 80cm beeldbuis te voeren
- S/PDIF connector voor digitaal geluid naar mijn versterker
- Uitbreidbaar om de pittigste HD content te decoderen (H.264), voor de toekomst
- Ook als servertje inzetbaar
- Mooie looks voor bij mijn zilvere marantz SR4600 versterker
- mag ongeveer 600 euro kosten
Ik heb de volgende componenten op het oog
Behuizing

Antec Fusion (linkje)
Prachtige HTPC kast die mooi naast mijn marantz zal staan. Inclusief zuinige 430 watt voeding, 2x120mm case fans op lage snelheid en VFD.
Moederbord
Micro ATX voor Core 2 Duo (micro, want full ATX past niet in de fusion)
Hier ben ik dus nog niet zo uit en vraag ik jullie hulp. Ik heb nog geen gevonden die SVideo doet, VGA heeft, DVI doet en S/PDIF heeft. (misschien wil ik ook wel wat veel...)
Kandidaten:
- Asus P5LD2-VM SE (linkje) Deze heeft VGA, en S/PDIF, maar geen DVI.
- Asrock ConRoe945G-DVI. (linkje) Die heeft wel DVI, maar geen S/PDIF.
- Eigenlijk zoiets als de M2NPV-VM, maar dan voor de Core 2 Duo.
Processor
Core 2 Duo. Waarschijnlijk de 6300. En dan de versie die zuinig idlet. Zal nu meer dan voldoende zijn. Als er later blijkt dat hij het niet bijhoudt voor HD decoderen, kan ik altijd een betere kopen voor weinig.
Mag nu ook downclocked zijn voor lager verbruik en warmte. (zie koeler)
Koeler
Voorlopig de boxed koeler van intel, op lagere rpm. Kan altijd nog een betere bestellen mocht het te luidruchtig zijn
Videokaart
Voorlopig geen. Zolang het onboard spul aan mijn eisen voldoet, is dat prima. Uiteraard kan ik later een mooie kaart kopen die HDMI en HD hardware decoding doet.
Geheugen
2x512 mb, handig voor windows+server dingen+Media Portal
TV Kaart
Waarschijnlijk Hauppage PVR-500. Heb nu de PVR-150, levert redelijk beeld.
DVD lezer/brander
NEC huppeldepup 18x brander. zolang die maar stil is
Harde schijf
Samsung Spinpoint 2504 (250 gig, superstil).
Eventueel een van die nieuwe van samsung, met 500 gig, maar dan moet ie wel stil zijn.
Kosten:
Kast: 150
Moederbord: 50-100
Processor: 150
Geheugen: 100
TV kaart: 100
DVD lezer/brander: 30
Harde schijf: +/-100
Totaal: ongeveer 600-700.
Alvast bedankt voor jullie input
Pieter
Ik ben al een tijdje bezig om een HTPC samen te stellen. Ik zoek een systeem dat nu prima als PVR/DVD/Divx kan werken, en later ook dingen afspeelt als HD-DVD/BD en HD content via kabel.
Ik heb al wel wat onderdelen op het oog, maar het moederbord ben ik nog nog niet uit. Hopelijk kunnen jullie wat tips geven, en misschien geef ik HTPC zoekenden wat inspiratie.
Ik heb de volgende eisen aan het systeem:
- Snel reagerende PVR, 2 tuners, time shifting, etc, via MediaPortal (eventueel MCE)
- Stil
- Zuinig
- VGA, of nog liever DVI uit, voor 1920x1080p TV, die ik in een jaar ofzo wil kopen
- SVideo of composiet uit om mijn huidige 80cm beeldbuis te voeren
- S/PDIF connector voor digitaal geluid naar mijn versterker
- Uitbreidbaar om de pittigste HD content te decoderen (H.264), voor de toekomst
- Ook als servertje inzetbaar
- Mooie looks voor bij mijn zilvere marantz SR4600 versterker
- mag ongeveer 600 euro kosten
Ik heb de volgende componenten op het oog
Behuizing
Antec Fusion (linkje)
Prachtige HTPC kast die mooi naast mijn marantz zal staan. Inclusief zuinige 430 watt voeding, 2x120mm case fans op lage snelheid en VFD.
Moederbord
Micro ATX voor Core 2 Duo (micro, want full ATX past niet in de fusion)
Hier ben ik dus nog niet zo uit en vraag ik jullie hulp. Ik heb nog geen gevonden die SVideo doet, VGA heeft, DVI doet en S/PDIF heeft. (misschien wil ik ook wel wat veel...)
Kandidaten:
- Asus P5LD2-VM SE (linkje) Deze heeft VGA, en S/PDIF, maar geen DVI.
- Asrock ConRoe945G-DVI. (linkje) Die heeft wel DVI, maar geen S/PDIF.
- Eigenlijk zoiets als de M2NPV-VM, maar dan voor de Core 2 Duo.
Processor
Core 2 Duo. Waarschijnlijk de 6300. En dan de versie die zuinig idlet. Zal nu meer dan voldoende zijn. Als er later blijkt dat hij het niet bijhoudt voor HD decoderen, kan ik altijd een betere kopen voor weinig.
Mag nu ook downclocked zijn voor lager verbruik en warmte. (zie koeler)
Koeler
Voorlopig de boxed koeler van intel, op lagere rpm. Kan altijd nog een betere bestellen mocht het te luidruchtig zijn
Videokaart
Voorlopig geen. Zolang het onboard spul aan mijn eisen voldoet, is dat prima. Uiteraard kan ik later een mooie kaart kopen die HDMI en HD hardware decoding doet.
Geheugen
2x512 mb, handig voor windows+server dingen+Media Portal
TV Kaart
Waarschijnlijk Hauppage PVR-500. Heb nu de PVR-150, levert redelijk beeld.
DVD lezer/brander
NEC huppeldepup 18x brander. zolang die maar stil is
Harde schijf
Samsung Spinpoint 2504 (250 gig, superstil).
Eventueel een van die nieuwe van samsung, met 500 gig, maar dan moet ie wel stil zijn.
Kosten:
Kast: 150
Moederbord: 50-100
Processor: 150
Geheugen: 100
TV kaart: 100
DVD lezer/brander: 30
Harde schijf: +/-100
Totaal: ongeveer 600-700.
Alvast bedankt voor jullie input
Pieter