Asus M2N-E blijft overlijden

Pagina: 1
Acties:

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 20:36
Mag ik jullie even aandacht vragen voor een drama dat zich de afgelopen maanden heeft afgespeeld?

In juli j.l. kocht ik bij Salland Automatisering de volgende spullen:

Asus moederbord M2N-E
CPU Athlon 64 x2 3800
Cooler Master Susurro
Kingston Valueram 1024MB PC5300 (2x512 dual channel)
Asus VGA Geforce 7600GS Silent
2x Western Digital Caviar Special Edition 250 Gb 7200rpm

Na het assembleren volgt er een verhaal dat ik bij de shopsurvey van dit forum heb gedeponeerd:

Als je een partij computerspullen aanschaft loop je altijd een bepaald risico dat er iets mis is met een bepaald onderdeel. Tot voor kort had ik altijd probleemloos pc's geassembleerd met componenten van Salland en daardoor nooit in aanraking gekomen met de afdeling Aftersales. Toen ik eind juli onderdelen binnen kreeg voor mijn nieuwe AM2 systeem had ik nog niet het flauwste vermoeden welk drama mij te wachten stond.
Binnen 2 dagen overleed het Asus M2N-E moederbord spontaan en zonder enige aanleiding.
Gelukkig kon ik gebruik maken van de DOA regeling, zodat ik geen porto hoefde te betalen voor de retourzending vanuit Raalte.
Voor de zekerheid bestelde ik toen ook een nieuwe Antec voeding en kast, want ik wilde uitsluiten dat de oorzaak van de narigheid veroorzaakt werd door mijn oude voeding.
Het tweede moederbord deed het daarna zes weken prima, totdat het op precies dezelfde manier de geest gaf.
Per email gaf ik de klantenservice van Salland te kennen wat er gebeurd was, en dat het misschien verstandig zou zijn om een ander merk en type moederbord te leveren, eventueel tegen bijbetaling.
Men liet mij daarna weten dat mijn probleem niet op te lossen viel via de "ontevredenheidsgarantie" omdat het moederbord al langer dan 7 werkdagen in mijn bezit was. Er was maar één optie: de levering van een hagelnieuwe Asus M2N-E, exemplaar nummer drie...
Na betaling van 16 euro ontving ik na twee weken het beloofde moederbord dat het ook zes weken fantastisch deed, totdat het bekende zwarte scherm weer verscheen.
Ik ben optimistisch van aard, maar mijn vertrouwen in de Asus M2N-E was volkomen verdwenen.
In het inmiddels derde retourpakket stopte ik een zeer vriendelijke en duidelijke brief met het verzoek om de levering van een ander merk moederbord, uiteraard tegen bijbetaling. Hetzelfde verzoek deed ik ook per email, maar op beide berichten werd niet gereageerd. Wel kreeg ik een geautomatiseerd bericht waarin mij werd gemeld dat er een Asus M2N-E in bestelling stond. Op een nieuwe mail werd evenmin gereageerd...
Ik kreeg wel het verzoek om weer 8,95 euro te storten, omdat exemplaar nummer vier in Raalte op mij lag te wachten.
Na onmiddellijke storting van het geld duurde het nog ruim een week voordat het nieuwe moederbord
arriveerde.
Na maanden van ergernis en de rompslomp van pakketjes versturen en kapitalen aan porto betalen ligt hier dus weer een maagdelijk moederbord op tafel. Hoe lang houdt dit exemplaar het vol?
Ik weet het niet, maar als het weer mis gaat maak ik zeker geen gebruik meer van de garantieregeling via Salland en gaat de Asus M2N-E linea recta de kliko in, en koop ik snel een ander moederbord bij een zaak waar men iets meer begrip heeft voor een klant met een probleem.

Het zojuist beschreven vierde Asus M2N-E moederbord heeft het na 2 dagen weer begeven. In tegenstelling tot de vorige keer blijven alle fans draaien, brandt het lampje op het mobo, maar is er geen enkele opstartpiep te horen. Het scherm blijft zwart.
Het mobo heb ik nog niet in de kliko gemikt, eerst zou ik eens van jullie willen horen wat jullie vinden van dit geval.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Afstandbusjes gebruikt? Geaard stopcontact?
Heb je de voeding zoals beschreven in je verhaal echt vervangen?

het is toch niet deze he V&A aangeboden: Asus M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) :)

[ Voor 44% gewijzigd door Strikie op 24-12-2006 10:59 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik denk dat het niets met het moederbord zelf te maken heeft maar met een van de apparaten die je erop aansluit (harddisks, geheugen, videokaart enz.). Misschien maakt een van die apparaten op een bepaald moment wel kortsluiting of trekt het teveel stroom, waardoor het moederbord overlijdt. Ik zou dan ook niet zomaar een nieuw moederbord kopen, omdat de kans dat je dat moederbord sloopt ook behoorlijk groot is in mijn ogen. Het kan natuurlijk zo zijn dat een ander moederbord hier beter tegen bestand is, maar het kan er natuurlijk nooit goed voor zijn..

En inderdaad zoals hierboven mij gezegd wordt zou het ook nog aan de voeding kunnen liggen, maar die had ik niet in mijn verhaal opgenomen, omdat je die al had vervangen..

[ Voor 13% gewijzigd door Borizz op 24-12-2006 10:52 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Ik zou dan toch gaan denken dat het misschien met andere hardware te maken kan hebben... Je moet wel de meest ongelukkige persoon op de wereld zijn wil je 4 mislukte moederbords kopen.

Mijn kennis rijkt alleen niet ver genoeg om concluderen wat het dan wel is...

de aftersales is inderdaad slecht te noemen, je lijkt mij een goeie vaste klant... dus het dubbel zo slecht te noemen...

ot: Happy holidays everybody

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Heb je de processor, cooler en geheugen al proberen te vervangen? En steeds het laatste BIOS gebruikt?

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb op een ander forum even een paar pagina's gelezen over mensen die problemen hebben met hun M2N-E, en het bord schijnt nogal wat problemen te hebben, onderandere met de compatibiliteit van RAM. Er zijn veel mensen die last hebben van niet meer kunnen opstarten, maar het exact zelfde probleem zoals jij ben ik nog niet meteen tegengekomen.

Het zou me niet verbazen moest inderdaad een ander hardware component de oorzaak is van het overlijden van de bordjes.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Dit kan niet aan het moederbord liggen, waarschijnlijk ligt de oorzaak elders in het systeem. De asus M2N-E is een van de meest verkochte AM2 borden, ervaring leert dat de uitval eerder lager dan gemiddeld is dan hoger. Kortom, check de rest van je systeem maar goed.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 21:14
Nou volgens mij mocht/mag Salland jou niet weigeren een ander moederbord te leveren.

http://www.elfri.be/NL/Ju...t/koopwet%20overzicht.htm

Ik zou gewoon geld terug vragen en ergens anders een ander moederbord halen.
Je loet je vooral niet laten afschepen met:"Dit is de enige optie". Vaak zijn niet alle bepalingen in hun overeenkomsten 100% wettelijk het kan helpen hun daarop te wijzen.

[ Voor 24% gewijzigd door -AzErTy- op 24-12-2006 11:03 ]

God does not play dice

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik heb eens 2 S939 moederborden zien overlijden, het eerste na 6 maanden, het vervangende na 4 uur testen (ook voeding vervangen). Bleek de CPU (A64) de oorzaak (rest was uitgesloten door testen van RAM etc). Hier was echt iets zwaar mis mee, hij werkte vaak wel, maar sloeg vaak uit, en tot 2 keer toe met overlijden van het moederbord.
Sinds ik na dit debacle een C2D-systeem voor de eigenaar van dat systeem heb gebouwd ben ik maar gestopt met particulier pc's bouwen, en doe het alleen nog voor mezelf.
't Is ook redelijk lullig dat je allebei de verzendkosten voor je RMA zou moeten betalen. Alsof t jouw schuld is dat t stuk gaat. Heen sturen, ok, maar dan is het wel zo netjes als de winkel de retourneerkosten betaalt. Doet bijv. Informatique of Alternate wel. Mgoed, goeie service heeft Salland in dezen ook niet echt he. Sterkte iig.

[ Voor 1% gewijzigd door BèR op 24-12-2006 11:05 . Reden: duidelijkheid is moeilijk op zondagochtend, sry ]

• Rocketman
Strikie schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:50:
Afstandbusjes gebruikt? Geaard stopcontact?
Heb je de voeding zoals beschreven in je verhaal echt vervangen?

het is toch niet deze he V&A aangeboden: Asus M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) :)
Uiteraard gebruik ik afstandsbusjes, anders zouden bepaalde exemplaren van het moederbord het niet zes weken volhouden. Ik heb alleen geaarde stopcontacten in de keuken en de garage. Jarenlang heb ik pc's ongeaard gebruikt zonder problemen.

Ik heb het mobo niet te koop aangeboden, ik zou dat niet willen en durven...

• Rocketman
-AzErTy- schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:00:
Nou volgens mij mocht/mag Salland jou niet weigeren een ander moederbord te leveren.

Je loet je vooral niet laten afschepen met:"Dit is de enige optie". Vaak zijn niet alle bepalingen in hun overeenkomsten 100% wettelijk het kan helpen hun daarop te wijzen.
Ik kan wel proberen deze zaak uit te vechten, maar denk toch dat zoiets de moeite niet waard is. Het zou prettig zijn als je op een normale manier zou kunnen communiceren met een webshop, bij Salland is dat helaas niet meer mogelijk.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Rocketman schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:11:
[...]

Uiteraard gebruik ik afstandsbusjes, anders zouden bepaalde exemplaren van het moederbord het niet zes weken volhouden. Ik heb alleen geaarde stopcontacten in de keuken en de garage. Jarenlang heb ik pc's ongeaard gebruikt zonder problemen.

Ik heb het mobo niet te koop aangeboden, ik zou dat niet willen en durven...
Ik zou toch eens gaan uitzoeken of het mogelijk is om de aarde door te trekken naar de plaats waar je je computer hebt staan. Koop in ieder geval een goede stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Dit zou weleens de oorzaak van het probleem kunnen zijn en dat het bij je oudere systemen allemaal goed is gegaan wil niet zeggen dat het nu niet kan helpen :) !

If I can't fix it, it ain't broken.

• Rocketman
Borizz schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:51:
Ik denk dat het niets met het moederbord zelf te maken heeft maar met een van de apparaten die je erop aansluit (harddisks, geheugen, videokaart enz.). Misschien maakt een van die apparaten op een bepaald moment wel kortsluiting of trekt het teveel stroom, waardoor het moederbord overlijdt. Ik zou dan ook niet zomaar een nieuw moederbord kopen, omdat de kans dat je dat moederbord sloopt ook behoorlijk groot is in mijn ogen. Het kan natuurlijk zo zijn dat een ander moederbord hier beter tegen bestand is, maar het kan er natuurlijk nooit goed voor zijn..

En inderdaad zoals hierboven mij gezegd wordt zou het ook nog aan de voeding kunnen liggen, maar die had ik niet in mijn verhaal opgenomen, omdat je die al had vervangen..
In mijn omgeving ken ik niemand die een AM2 systeem heeft, dus er valt niet zo veel uit te wisselen.
Het is me wel eens opgevallen dat de 12 volt lijn van de Antec Smartpower 500W een vrij hoog voltage afgeeft: 12,8 volt o.i.d. Kan de Asus daar misschien niet tegen?
Ik denk dat ik maar de gok neem en de MSI K9N Platinum aanschaf (bij een andere zaak uiteraard)
Hopelijk blijft dan alles draaien...

• Rocketman
Stamgastje schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:56:
Heb je de processor, cooler en geheugen al proberen te vervangen? En steeds het laatste BIOS gebruikt?
Aan de cooler kan het toch niet liggen? De temperatuur bleef altijd netjes onder de 45 gr. Ik kan me ook niet voorstellen dat een mobo het loodje legt door een bepaald type geheugen.
Het eerste wat ik altijd doe is het bios upgraden, in deze gevallen heb ik dat steeds gedaan.

Verwijderd

Oei, ik schrik hier wel een beetje van. Ik heb zelf gisteren een Asus M2N aangeschaft. Tot nu toe geen problemen, maar ik hoop dat dat zo blijft.

Ruben.

• Rocketman
Borizz schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:22:
[...]

Ik zou toch eens gaan uitzoeken of het mogelijk is om de aarde door te trekken naar de plaats waar je je computer hebt staan. Koop in ieder geval een goede stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Dit zou weleens de oorzaak van het probleem kunnen zijn en dat het bij je oudere systemen allemaal goed is gegaan wil niet zeggen dat het nu niet kan helpen :) !
Het is nogal een ingreep om een aardekabel naar die kamer te trekken. Die groep zit op een aardlekschakelaar, dat mag je volgens mij niet combineren.
Ik heb de kast aangesloten staan via een overspanningsbeveiliging. Ik kan me niet voorstellen dat er tot vier keer toe spanningspieken zijn geweest die het mobo genekt hebben.

• Rocketman
-AzErTy- schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:00:

Ik heb het moederbord in Nederland gekocht en woon daar ook. In Belgie zijn is er toch andere wetgeving? Om mijn recht te halen bij Salland zal dit bedrijf toch mijn (vriendelijke) brieven en mails moeten beantwoorden. Het bedrag (ongeveer 90 euro) is te laag om een procedure op gang te brengen.
Salland zal dan waarschijnlijk beweren dat de schuld bij mij ligt.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 21:14
Integendeel, dit is een europees opgelegde richtlijn die door de lidstaten tot wet is aangenomen, in Nederland is deze al vanaf 1 mei 2003 aangenomen. In Belgie pas vanaf 2005.

http://www.dejuridischewegwijzer.nl/radio/garantie.htm

M.a.w. je hebt tot 6 maand na de aankoop het recht om na defect onbinding van de overeenkomst te eisen!

God does not play dice

• Rocketman
-AzErTy- schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:11:
Integendeel, dit is een europees opgelegde richtlijn die door de lidstaten tot wet is aangenomen, in Nederland is deze al vanaf 1 mei 2003 aangenomen. In Belgie pas vanaf 2005.

http://www.dejuridischewegwijzer.nl/radio/garantie.htm

M.a.w. je hebt tot 6 maand na de aankoop het recht om na defect onbinding van de overeenkomst te eisen!
Hm, ik zal weer eens pogen om een email beantwoord te krijgen door Salland.
Pagina: 1