Toon posts:

1 gb netwerk verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik en mijn broer hebben beide een 1 gb netwerk kaart in de computer zitten, en als we op ctrl - alt - delete drukken (taakbeheer) dan zie je bij tablad/netwerk ook staan het een 1 gb verbinding is. Maar als we een crosscable naar onze computers slepen in de kaarten, dan krijgen we opeens te zien dat het een 100 mb verbinding is. we wouden eens gaan testen hoesnel zo'n gigabyte verbinding gaat.

Zijn er speciale kabels voor of is er iets anders wat we nodig hebben?

Verwijderd

Als je een beetje goede netwerkkaarten hebt (bijv. Intel), dan hoef je niet eens een cross cable te gebruiken.

Wat bedoel je trouwens met "cross cabl slepen in de kaarten"?

Verwijderd

gebruik je wel een cat6 kabel normaal cat5 is namelijk maar tot 100mb/s afaik ;)

welkom op GoT :w, tip lees wel de FAQ's bij de subfora ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:31:
Als je een beetje goede netwerkkaarten hebt (bijv. Intel), dan hoef je niet eens een cross cable te gebruiken.

Wat bedoel je trouwens met "cross cabl slepen in de kaarten"?
Naja ik bedoelde ermee een kabeltje in de ene pc in de andere pc stoppen ;) dat ze aangesloten zijn.
Zo zeggen we het hier :p

maar ik kan dus ook gewoon een normale kabel gebruiken? is dat beter dan cross?

Verwijderd

Topicstarter
welkom op GoT :w, tip lees wel de FAQ's bij de subfora ;)
Had gekeken daar op de faqs alleen kon niks vinden erover. sorry voor de post dan ik zal eens zo'n kabeltje aanschaffen denk ik ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:34:
gebruik je wel een cat6 kabel normaal cat5 is namelijk maar tot 100mb/s afaik ;)
Normale cat5 wel ja, maar wat je in de winkel koopt is 99% van de tijd cat5E dat wel 1 Gbit aan kan.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:37:
[...]

Had gekeken daar op de faqs alleen kon niks vinden erover. sorry voor de post dan ik zal eens zo'n kabeltje aanschaffen denk ik ;)
De benodigde kabels staan letterlijk in Netwerk-faq. Kijk even of je crosskabel overeenkomt met het schema.

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 23-12-2006 23:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

gigabit netwerk kan wel degelijk via cat5 maar dan wel de cat5e versie, wat tegenwoordige ongeveer de enige versie is die wordt verkocht.

ja je kunt ook gigabit via een kabeltje van de ene pc direct naar de andere(crosscable). let er wel op dat een crosscable een ander soort kabel is dan een normale kabel. hierbij zijn de aderparen een elke einde omgewisseld om zo een soort 2-in-1 kabel te doen onstaan waardoor een switch niet meer nodig is.

de theoretische snelheid van gigabit is 128Megabyte, oftewel 1024megabit/8. echter door de overhead zul je ongeveer afhankelijk van je netwerk kaart enzo, 60-80% hiervan halen. dus tussen de 60-90Megabyte/seconde.

het is echter aanteraden om gebruik te maken van een switch. niet alleen voor de snelheid maar ook voor als je gebruik wilt maken van een router zonder een extra netwerkkaart in een van de pc te stoppen. deze zijn tegenwoordig ook niet echt duur meer, kijk maar in de pricewatch.

soms kan het werken om jumboframes aan te zetten in de instellingen van je netwerkkaart maar lang niet elke kaart ondersteunt dit. omdat het de maximale grote van een pakketje vergroot van 1.5kb naar 7kb.

cat6 kabel zijn echter voor een thuisnetwerk overkill. cat5e voldoet prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 23:47 . Reden: typefouter en wat meer uitleg ]

Pagina: 1