[Testcase]Herman Brood

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vorig weekend was ik een weekendje in Groningen. Hier heb ik ook het Groninger Museum weer eens bezocht, wat erg leuk was omdat er een tentoonstelling was over Herman Brood (met prachtige foto's _/-\o_ ). Zijn atelier was nagebouwd / verplaatst en hier mocht je foto's nemen. Ik dus terug naar de garderobe om mijn toestel te halen en wat foto's te schieten. Alles genomen met D50 + 18-55mm lens. Exif staat ook nog in de foto's. Dit is het resultaat:

#1 - De studio
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/got/DSC_0527-(USM).JPG

#2 - Are you Herman?
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/got/DSC_0529-(USM).JPG

#3 - Spuiten & Slikken
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/got/DSC_0532-(Testcase)2.JPG

#4 - Een warm bad
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/got/DSC_0534-(USM).JPG

#5 - De werkvloer
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/got/DSC_0541-(USM).JPG

#6 - Gokkast
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/got/DSC_0545-(USM).JPG

Ik weet dat het een extreme bewerking is. Het is het leven van Herman Brood: grauw, hard en kleurloos. Aan zwart/wit foto's durfde ik echter niet te gaan, dat leek me weer te moeilijk. De foto's in de tentoonstelling (portretten van Brood) waren wel z/w en die vond ik wel heel erg goed.
Verder vind ik bij 1 de compositie niet goed, bij de rest van de foto's is de compositie een "gaat wel". Toch ben ik benieuwd naar het commentaar van jullie. Kan ik er beter maar mee stoppen of moet ik gewoon doorgaan met oefenen :p

Tot slot lijkt het dat alles onscherp is. Als jullie die mening delen, ligt dat volgens mij aan mn fotobeheerprogramma (f-spot). Die maakt er niet zulke goede resized versies van. Ik zal dan alles "handmatig" resizen, maar dan gaat de exif verloren :)

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 24-12-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:32
Ik vind als newb de foto's erg mooi, en goed geslaagd. Puur qua uitstraling en de manier waarop je het hebt afgebeeld, trouwens, het ziet er allemaal gewoon fijn uit.

Zelf beneden een Brood hangen van 2 bij anderhalf, of zo, dus leuk om dit te zien.

Saturday Night!

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik vind persoonlijk het leven van Herman Brood eigenlijk ook juist kleurrijk, wat je ook JUIST in zijn schilderijen terugziet...en in dat licht vind ik deze serie wel erg kleurloos :D
Je ziet, smaken verschillen. Verder zijn de composities wel aardig, alleen vind ik er in een aantal foto's wel wat veel ruis in zitten, en echt lekker scherp zijn ze ook niet. Misschien is dat ook je bedoeling? Ik zou het iig kleurrijker en scherper met minder ruis hebben gedaan, dan had ik ze denk ik geslaagder gevonden.

Niettemin vind ik ze nog steeds best aardig om naar te kijken, maar ik ben er niet kapot van, :)

edit: ow dat onscherp had je zelf ook als kritiekpunt zie ik, ja, dat viel mij dus ook behoorlijk als storend op.

[ Voor 8% gewijzigd door kamstra op 23-12-2006 23:21 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

kamstra schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:20:
Ik zou het iig kleurrijker en scherper met minder ruis hebben gedaan, dan had ik ze denk ik geslaagder gevonden.

Niettemin vind ik ze nog steeds best aardig om naar te kijken, maar ik ben er niet kapot van, :)
Ik ben te lui om zelf iets te schrijven, dus doe ik maar even dit: "second". :p

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vind eigenlijk #3 een beetje "over the top". Ik ben wel een foto-noob, maar ik kan composities redelijk inschatten. Op de 1 of andere manier had ik ik het een betere foto gevonden wanneer je op de achtergrond enkele spuiten had gezien (bijv op foto #2).

Neemt overigens niet weg dat het mooie foto's zijn

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Leuke serie :) Ik heb totaal geen verstand van Herman Brood en vind persoonlijk niks aan zijn werk, maar kan me goed voorstellen dat zijn atelier er zo uit ziet. De hele serie heeft wat last van onscherpte lijkt het, maar dat komt meer door het verkleinen zoals je al zelf aangeeft. Gooi er maar eens wat USM overheen. Dat komt te foto's erg ten goede.
Bij foto #1, 3 en 6 zit er teveel geel in, de witbalans is niet in orde. Ook dat zou je nog even kunnen aanpassen. Foto #5 is mijn favoriet, het speelse element van het scheef staan doet het hier goed imho.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Je foto's laten een broodachtig beeld achter, dat is goed, ik vind dat extra geel eigenlijk wel mooi, onscherpte is juist goed, #2 vind ik écht vet. Voor mij is dit een showcase hoor. Je bewerking is doordacht en past bij wie brood was, dingen als scherpte en natuurlijke kleuren horen niet bij iemand als herman brood. Het had misschien zelfs allemaal nog wat ruiger gekund, meer ruis enzo.. Maar opzich wel een vette serie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Simon haalt me de woorden uit de mond, niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ok, ik zal de inhoudelijke reacties even afgaan (sorry, de with stupid sla ik even over ;)):
coptician schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:16:
Ik vind als newb de foto's erg mooi, en goed geslaagd. Puur qua uitstraling en de manier waarop je het hebt afgebeeld, trouwens, het ziet er allemaal gewoon fijn uit.
Ok, bedankt :)
kamstra schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:20:
Ik vind persoonlijk het leven van Herman Brood eigenlijk ook juist kleurrijk, wat je ook JUIST in zijn schilderijen terugziet...en in dat licht vind ik deze serie wel erg kleurloos :D
Het is meer dat door die tentoonstelling ik zo'n beeld heb gekregen. Zijn schilderijen zitten vol met kleur. Als je echter de teksten leest en zijn tekeningen bekijkt heb je al een ander beeld. Zijn portretfoto's waren erg goed gedaan, maar er was ook een wand met eigen foto's (van vrienden/concerten etc) die een beeld gaf als deze twee foto's. Als je vervolgens het bad en de wc ziet heb je helemaal het idee dat je zo'n leven nóóit zelf zal willen leiden. Het is een leven waar je niet meer uit sommige situaties kan uitkomen. Je zit vast tussen de rokerige zaaltjes, de drugs en je eigen "kliederboel".

De onbewerkte foto's kan je trouwens op mijn Flickr account zien.
En dat kan natuurlijk altijd ;)
Standeman schreef op zondag 24 december 2006 @ 01:36:
Ik vind eigenlijk #3 een beetje "over the top". Ik ben wel een foto-noob, maar ik kan composities redelijk inschatten. Op de 1 of andere manier had ik ik het een betere foto gevonden wanneer je op de achtergrond enkele spuiten had gezien (bijv op foto #2).
Wat bedoel je precies? Meer spuiten op de foto (dus ook op de achtergrond)? Er zaten namelijk maar 2 spuiten in de muur (maar dat neemt niet weg dat het beter kan) :)
breinonline schreef op zondag 24 december 2006 @ 08:27:
Leuke serie :) Ik heb totaal geen verstand van Herman Brood en vind persoonlijk niks aan zijn werk, maar kan me goed voorstellen dat zijn atelier er zo uit ziet. De hele serie heeft wat last van onscherpte lijkt het, maar dat komt meer door het verkleinen zoals je al zelf aangeeft. Gooi er maar eens wat USM overheen. Dat komt te foto's erg ten goede.
Ik heb vandaag tijd om dit te herstellen. In de loop van de dag zal ik de aangepaste (en verbeterde) versies plaatsen (vervangen).
Bij foto #1, 3 en 6 zit er teveel geel in, de witbalans is niet in orde. Ook dat zou je nog even kunnen aanpassen. Foto #5 is mijn favoriet, het speelse element van het scheef staan doet het hier goed imho.
Ok, ik zal kijken wat ik kan aanpassen. Bedankt :)
Simon schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:09:
Je foto's laten een broodachtig beeld achter, dat is goed, ik vind dat extra geel eigenlijk wel mooi, onscherpte is juist goed, #2 vind ik écht vet. Voor mij is dit een showcase hoor. Je bewerking is doordacht en past bij wie brood was, dingen als scherpte en natuurlijke kleuren horen niet bij iemand als herman brood. Het had misschien zelfs allemaal nog wat ruiger gekund, meer ruis enzo.. Maar opzich wel een vette serie.
:$

Tegen iedereen: Natuurlijk bedankt voor je commentaar. Ik heb mijn camera maar pas, en naast een paar random uitprobeersels is dit de eerste keer dat ik dacht wat meer met fotografie bezig te zijn dat alleen dat knopje in te drukken. Over de scherpte (en mogelijke witbalans) ga ik vandaag naar kijken. Ik weet dat het qua scherpte vrijwel zeker nu aan f-spot ligt. Dat moet dus makkelijk te herstellen zijn :)
Hier leer ik echt het meeste van :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik vind de onscherpte niet heel erg mooi. Toch heb je platen geschoten die allemaal iets vertellen. Hierdoor is het een leuke serie geworden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:10:
Ik vind de onscherpte niet heel erg mooi. Toch heb je platen geschoten die allemaal iets vertellen. Hierdoor is het een leuke serie geworden.
Ik heb er nu even een USM van (0.5, 5.0, 0.0) overheen gedaan en de foto's niet door F-Spot laten resizen, maar door gThumb. Het is geloof ik wel een beter resultaat geworden. Bij 1, 3 en 6 heb ik ook de witbalans iets kouder gezet (wat breinonline zei) zodat het gelige er een beetje uit is (al hoefde het van mij niet helemaal weg).

Door de USM zijn 2 en 4 wat korreliger geworden (zie de deur bij 2 en de krantenknipsels bij 4) wat wel een versterkend effect heeft imho.

/edit: en de nieuwe foto's linken naar de oude. In de oude staat de exif nog, de nieuwe niet. Je kan ook makkelijk de verschillen tussen beide versies nu zien

[ Voor 9% gewijzigd door mithras op 24-12-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit eerder showcase waardig dan testcase waardig.
De foto's geven mij het sombere gevoel wat brood ook had. Ik weet niet.. Broods schilderijen waren misschien kleurrijk maar zijn laatste jaren waren dat wellicht niet.

De bewerking vind ik top.. de "onscherpte" hoort hier gewoon in.
foto #3 vind ik de mindere maar voor de rest vind ik het topplaten.
Eindelijk weer eens een kwaliteits showcase

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Naar mijn mening ben je met foto #1 te ver doorgeslagen. Bijv het knallende rood wat Brood in zijn schilderijen hebt gebruikt, heb je "gedegradeerd" tot een flets oud-roze/oranje.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel je het zeker niet slecht hebt gedaan, vind ik dat er een groot nadeel aan dit soort werk zit (even los van jouw serie): je maakt gebruik van de ander z'n creativiteit, alles is al zo klaargezet dat het een Brood-image achterlaat, je hebt wat dat betreft weinig invulling te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:43
Ik vind het een mooie testcase en je hebt de sfeer van de tentoonstelling erg goed weergegeven.

vooral #4 en #5 vind ik erg goed gelukt

wel jammer dat niet alles even scherp is en er vrij veel ruis in zit.

@neo:
Ik weet niet of je er zelf bent geweest maar toen ik er was vond ik dat het licht erg scherp en wit was en dat de sfeer niet geweldig was uitgebeeld. Qua belichting moest er zeker nog wat gedaan worden om deze foto's te maken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:39:
Hoewel je het zeker niet slecht hebt gedaan, vind ik dat er een groot nadeel aan dit soort werk zit (even los van jouw serie): je maakt gebruik van de ander z'n creativiteit, alles is al zo klaargezet dat het een Brood-image achterlaat, je hebt wat dat betreft weinig invulling te geven :)
De enscenering is natuurlijk gedaan. Maar wat Matthijs B ook zei, er stonden tig witte halogeenspotjes op een aantal vlakken van de muur gericht (zie de vlekken op #1 en #5) en er kwam wat algemeen licht van volgens mij tl-licht. Volgens mij houd het artistieke gedeelte van het museum op bij het plaatsen van de "objecten" aan de wand of muur :)

En uit mijn serie vind trouwens ik #1 wel de zwakste: het minst scherp, fletse kleuren en niet echt een onderwerp / eyecatcher.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nice!
Sommige alleen wat mij betreft iets te bewerkt..hoewel #3 misschien juist nog wat harder (scherper) had gekunt.
#4 is mooi maar het is niet meer zo smerig en grauw als het was. Maar je mocht natuurlijk ook niet flitsen dus dat is lastiger. (Mr_gadget was toen ook in het museum 8) )
Ik vind #5 het beste. Je had eigenlijk ook nog een foto van de gang met foto's moeten maken.

Welk programma gebruik je voor het editen zelf dan? The gimp of doe je het gewoon onder windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Foto 1 mist een duidelijk subject, maar goed in deze context is dat misschien niet eens zo gek.

Foto 3 heeft een matige compositie; daar had je meer tijd voor moeten nemen. Ook vind ik het contrast te klein.

Foto 5 vind ik super wat betreft compositie op het ene tijdschrift (oid) links in de foto. Het was misschien nog mooier geweest als je de camera een beetje verder naar rechts had gedraaid. Dan was de vlakverdeling nog mooier geweest denk ik.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1