Toon posts:

file-server in huisnetwerk (90 personen) ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij delen met 90 personen 1 ADSL verbinding.
Nou kom ik niet om om medelijden te vragen ;-) maar om een idee hoe we dat netwerk beter kunnen gebruiken.

We willen bv een server neerzetten die in ieder geval LAMP en sendmail gaat draaien.
Daarnaast zou die ook kunnen dienen als gedeelde fileserver.

Ik neem aan dat er wel iets bestaat waarmee we iedereen een publieke homedirectory oid kunnen geven, die voor iedereen beschikbaar is, maar ik weet niet eens wat het slimst is:
iets met FTP, SAMBA, Direct Connect?
Sharen naar buiten toe heeft gezien de dunne lijn voorlopig niet de voorkeur.
Gemakkelijk beheer per persoon heeft de voorkeur.

Over de gebruikers: ga er van uit dat alle pc's besmet zijn (zucht...), en de meeste pc's vaker uit dan aan staan. Ze hebben een vast IP adres (192.168.0.100-220) en het MAC adres wordt al bijgehouden.

Over het netwerk:

~INTERNET~
|
[ADSL modem]
|
[ pc met IP COP ] --- [ pc als file server ]
\
[switchen]
/|\
[gebruikers]

De fileserver is er dus nog niet. Maakt het nog uit of we hem direct op de firewall pc aansluiten of net als de gebruikers achter een van de switchen hangen?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Als je hem achter één van de switches hangt gaat er veel meer verkeer door die switch heen, het is dus handig om hem op de hoofdswitch samen met de firewall-pc te hangen.

Ik weet overigens niet hoe je 90 netwerkaansluitigen hebt geswitched, maar zoiets is dus het beste:

Internet > Firewall > hoofdswitch
Server > hoofdswitch (met Gigabit)

Hoofdswitch met 8xGigabit oid., daaraan 24-poorts switches met een Gigabit uplink naar de hoofdswitch
Aan die 24-poorts switches alle pc's hangen :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Mischien kan je ook nog pagina's cachen op de fileserver ? Weet niet goed hoe dit in zen werk gaat maar leek me wel een idee.

Verwijderd

Misschien een ideetje om een domain in je netwerk te maken?
Dan kun je gebruikers maken en die dan een eigen map geven op de server.Je netwerk kun je dan beter beveiligen zodat er minder snel rotzooi op de pc's komen.Alles is dan ook beter te beheeren.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:19
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:05:
Mischien kan je ook nog pagina's cachen op de fileserver ? Weet niet goed hoe dit in zen werk gaat maar leek me wel een idee.
Een proxy server heet dat en dat lijkt me wel een goed idee ja. Op die manier ontlast je de internetverbinding omdat veel sites uit de cache van de proxy-server gehaald kunnen worden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

IPcop heeft al een proxy erin, aanrader is de mod advanced proxy.
Anyway een fileserver zou ik op samba doen via een domaintje. Er zijn nog veel mensen die het hele ftp gebeuren niet snappen. Makkelijker is dan om met scripts en drive-mappings te werken.
Gooi nog een netwerkkaart in de ipcop box en je kan de fileserver compleet screenen en afblokken van de buitenwereld.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:12

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het ziet eruit als een megastudentenhuis?

Ik zou een ipcop of een clarkconnect linux-router als router en proxyserver gebruiken. Dan nog een dedicated leech/fileserver om te voorkomen dat linux-router overbelast geraakt (lag en hoge pings wordt meestal niet geapprecieerd).

Je netwerk is waarschijnlijk, alle dagen van het jaar lanparty? maw je hebt paar 24 poortenswitches die met gigabituplinks aan een 8 poorten gigabitswitch hangen. De leech/fileserver hang je idd aan de gigabitswitch om tegen een redelijke snelheid data aan zoveel users te bieden. Bereid je raid-array's en grote lading geheugen voor. Linux gebruikt overbodige ram als harde schijf cache, 1 GB harde schijf cache werkt veel aangenamer, dan de gebruikelijke 8 à 16 MB. Het scheelt veel harde schijf activiteit als bv iedereen naar dezelfde film aan het kijken is.
Pagina: 1