Wij delen met 90 personen 1 ADSL verbinding.
Nou kom ik niet om om medelijden te vragen ;-) maar om een idee hoe we dat netwerk beter kunnen gebruiken.
We willen bv een server neerzetten die in ieder geval LAMP en sendmail gaat draaien.
Daarnaast zou die ook kunnen dienen als gedeelde fileserver.
Ik neem aan dat er wel iets bestaat waarmee we iedereen een publieke homedirectory oid kunnen geven, die voor iedereen beschikbaar is, maar ik weet niet eens wat het slimst is:
iets met FTP, SAMBA, Direct Connect?
Sharen naar buiten toe heeft gezien de dunne lijn voorlopig niet de voorkeur.
Gemakkelijk beheer per persoon heeft de voorkeur.
Over de gebruikers: ga er van uit dat alle pc's besmet zijn (zucht...), en de meeste pc's vaker uit dan aan staan. Ze hebben een vast IP adres (192.168.0.100-220) en het MAC adres wordt al bijgehouden.
Over het netwerk:
~INTERNET~
|
[ADSL modem]
|
[ pc met IP COP ] --- [ pc als file server ]
\
[switchen]
/|\
[gebruikers]
De fileserver is er dus nog niet. Maakt het nog uit of we hem direct op de firewall pc aansluiten of net als de gebruikers achter een van de switchen hangen?
Nou kom ik niet om om medelijden te vragen ;-) maar om een idee hoe we dat netwerk beter kunnen gebruiken.
We willen bv een server neerzetten die in ieder geval LAMP en sendmail gaat draaien.
Daarnaast zou die ook kunnen dienen als gedeelde fileserver.
Ik neem aan dat er wel iets bestaat waarmee we iedereen een publieke homedirectory oid kunnen geven, die voor iedereen beschikbaar is, maar ik weet niet eens wat het slimst is:
iets met FTP, SAMBA, Direct Connect?
Sharen naar buiten toe heeft gezien de dunne lijn voorlopig niet de voorkeur.
Gemakkelijk beheer per persoon heeft de voorkeur.
Over de gebruikers: ga er van uit dat alle pc's besmet zijn (zucht...), en de meeste pc's vaker uit dan aan staan. Ze hebben een vast IP adres (192.168.0.100-220) en het MAC adres wordt al bijgehouden.
Over het netwerk:
~INTERNET~
|
[ADSL modem]
|
[ pc met IP COP ] --- [ pc als file server ]
\
[switchen]
/|\
[gebruikers]
De fileserver is er dus nog niet. Maakt het nog uit of we hem direct op de firewall pc aansluiten of net als de gebruikers achter een van de switchen hangen?