[Kubuntu] Is VNC te combineren met WOL?

Pagina: 1
Acties:

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Ik wil een VNC server (getunneld via SSH) opzetten op mijn Kubuntu bakkie. Dat gaat wel lukken, maar ik wil niet altijd mijn computer aan laten staan. Ik heb dus ook WOL ingesteld. Nog niet getest, maar laten we aannemen dat het werkt.

Stel, ik boot mijn pc van afstand op, dan start hij het default OS (=Kubuntu) op, waar ik dan met SSH op in kan loggen. Tenminste, dat is mij verteld. (Kennelijk start SSH voordat ik inlog?). De vraag is: is de VNC server dan ook al actief? Zo ja, moet ik dan X zelf starten om op de remote pc mijn desktop te zien?

Al googlende kan ik deze specifieke info niet vinden voor de verschillende Linux VNC servers, maar dit aspect kan bepalen welke ik moeten installeren. Dus ook voor de keuze van de VNC server zijn tips welkom _/-\o_

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Vnc wordt volgens mij gewoon als deamon gedraait, dus voor het inloggen al.
Maar ik ben niet bekend met Vnc op linux alleen in windows en daar wordt ie ook al gedraait als service, dus ook voor het inloggen.
En elke vnc ondersteunt dit.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Dat heb ik al eens eerder gedaan, maar ja, ik werd er niet echt blij van, want het levert je niet veel meer op.

Hier een klein receptje:
code:
1
2
3
4
5
6
Installeer vnc-server op je Kubuntu bak
configureer de vnc-server
advies: laat niet je vnc-server bloot online komen, zonder de SSL/TLS patches is dit net zo veilig als telnetten naar je machine (don't do it).
installeer je ssh-server
zet een ssh tunnel op naar je machines VNC-server
connect de vncviewer naar je tunnel (die naar de vnc-server is gegraven).

suc6

Effe een gek vraagje: kan je niet de X-forwarding door je SSH tunnel gebruiken? Dat werkt al vrijsnel met zoiets als: ssh -X username@host.domain.TLD

Dan start de appliatie ook vanaf je server en kan op ieder platform werken.

[ Voor 18% gewijzigd door VisionMaster op 23-12-2006 21:58 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Tip voor thuis... ga nxssh gebruiken :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Skinkie schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:55:
Waarom zou je dat willen gebruiken? Wat doet dat?

• Crakie

Crakie

Topicstarter
VisionMaster schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:53:
Dat heb ik al eens eerder gedaan, maar ja, ik werd er niet echt blij van, want het levert je niet veel meer op.
Dat hangt maar van je liefde voor de terminal af ;) Maar inderdaad, de meeste functionaliteit zit 'm in bij je files kunnen... voor mij dan. En daar heb zelfs ik geen GUI voor nodig :D
Hier een klein receptje:
code:
1
2
3
4
5
6
Installeer vnc-server op je Kubuntu bak
configureer de vnc-server
advies: laat niet je vnc-server bloot online komen, zonder de SSL/TLS patches is dit net zo veilig als telnetten naar je machine (don't do it).
installeer je ssh-server
zet een ssh tunnel op naar je machines VNC-server
connect de vncviewer naar je tunnel (die naar de vnc-server is gegraven).
Thanx, dat receptje had ik ook al bij elkaar gegoogled. De VNC server komt niet bloot te liggen, want mijn router houdt die poorten lekker dicht.
Effe een gek vraagje: kan je niet de X-forwarding door je SSH tunnel gebruiken? Dat werkt al vrijsnel met zoiets als: ssh -X username@host.domain.TLD

Dan start de appliatie ook vanaf je server en kan op ieder platform werken.
Interessant. Maar ik zou verwachten daar meer over gelezen te hebben als dat zo goed werkt.
Skinkie schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:55:
Staat niet in de repositories van Kubuntu. Waarom is het zoveel beter?
lamko schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:45:
Vnc wordt volgens mij gewoon als deamon gedraait, dus voor het inloggen al.
Maar ik ben niet bekend met Vnc op linux alleen in windows en daar wordt ie ook al gedraait als service, dus ook voor het inloggen.
En elke vnc ondersteunt dit.
Klinkt goed! :)

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

VisionMaster schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:04:
[...]

Waarom zou je dat willen gebruiken? Wat doet dat?
Omdat het de verbetering is wat betreft netwerk protocollen en X. Het is efficienter dan citrix. http://www.nomachine.com/

En voordat mensen gaan zeuken.. ja het is opensource. Zoek freenx maar op...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Skinkie schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:31:
[...]

Omdat het de verbetering is wat betreft netwerk protocollen en X. Het is efficienter dan citrix. http://www.nomachine.com/

En voordat mensen gaan zeuken.. ja het is opensource. Zoek freenx maar op...
Maar dat werkt dus alleen maar als Terminal Server oplossing? Dus een goede implementatie van war er bij Citrix is gebouwd?

Dat is een beetje overkill vind je niet? De reden dat de TS niets gevonden heeft over X-forwarding, is omdat dit al zo'n 20 jaar bestaat. Techniek van alle dag wordt niet zo duidelijk overal uitgelegd (helaas). Het heeft nog steeds zijn ups and downs, maar als de TS een sshdaemon heeft draaien, dan kan zijn applicatie al geforward en al op iedere X-begrijpende machine werken. Of dat nu zijn OpenOffice pakket is of een xterm. Daar heb je niets speciaals voor op te zetten.

Als je te gebruiken desktop of laptop windows draait, dan zou je cygwin moeten installeren. Dan kan je met 1 commando x11 aangooien en je bent klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 24-12-2006 10:05 ]

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Zowel X-forwarding als NXSSH zijn erg interessant. Ze hebben alleen één nadeel: je moet iets installeren op de client. Dat is prima voor je computer op het werk, of de laptop, maar ik zoek een manier waarmee je op elke computer snel en makkelijk 'naar huis kan bellen'. Ik denk dat ik dat voor elkaar ga krijgen met OpenSSH en VNC server + standalone clients Putty + UltraVNC viewer. Alles op een stickje en het zou moeten werken. WoL progje erbij en ik kan de computer thuis zelfs uit laten.

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

er zijn verschillende implementaties van VNC, zo is er X11VNC welke je moet draaien nadat X is opgestart, en wat je als user kan draaien.
Ook is er tightVNC wat als deamon kan starten, waardoor je dus ook je loginmanager remote kan benaderen.
Zelf gebruik ik de X11VNC op een (virtuele) machine waarbij ik KDE standaard op een user laat inloggen en daarna de vnc server laat starten. Dit is zeker niet een aan te raden setup, waarom ik het ook in een geisoleerde (virtuele) omgeving (XEN).

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
NXSSH reduceert het aantal round-trips tussen de X-server en de client aanzienlijk t.o.v. X-forwarding over SSH. Daardoor is het ook veel responsiever dan X-frowarding, en gebruikt het minden bandbreedte. VNC is een heel degelijke oplossing die heel makkelijk en snel op te zetten is, maar erg traag is en veel bandbreedte gebruikt.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Crakie schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:22:
Zowel X-forwarding als NXSSH zijn erg interessant. Ze hebben alleen één nadeel: je moet iets installeren op de client. Dat is prima voor je computer op het werk, of de laptop, maar ik zoek een manier waarmee je op elke computer snel en makkelijk 'naar huis kan bellen'. Ik denk dat ik dat voor elkaar ga krijgen met OpenSSH en VNC server + standalone clients Putty + UltraVNC viewer. Alles op een stickje en het zou moeten werken. WoL progje erbij en ik kan de computer thuis zelfs uit laten.
Dus als ik het goed begrijp is de client computer dus windows, gezien directe X-forwarding niet direct bruikbaar is. right?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 04:48

Gerco

Professional Newbie

Ik heb hier een eerste opzetje staan van een VNC viewer applet die via SSH connect. Misschien is dit wel interessant voor je, aangezien je dan en SSH tunneling hebt en zero-footprint op je client. Het is wel een beetje trager dan een native client aangezien je nu zowel encryptie, compressie als RFB in Java afhandelt.

Zoals hij nu in elkaar zit is hij bijzonder onveilig, de password voor je ssh user staat gewoon in de HTML, maar daar is met beetje coden wel een mouw aan te passen :) Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je in Javascript de <APPLET tag gaat opbouwen en/of de parameters invult uit een HTML form oid.

Overigens werkt connecten niet altijd de eerste keer. Geen idee waarom, daar moet ik nog een keer naar kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 26-12-2006 12:47 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1