7900GTO - Pc loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik heb vandaag een 7900GTO PCI-E binnen gekregen. Na de kaart erin gedrukt te hebben, liep deze na een paar minuten vast. Dacht dat het aan de voeding lag.

Vervolgens nieuwe voeding gekocht: 500 waat Huntkey.

Probleem is nog steeds niet verholpen. Nieuwe update voor het mobo gedaan, en xp opnieuw geinstalleerd.

Het probleem is er nog steeds. Nu heb ik mijn AGP kaart erin geplugd (heb beide aansluitingen) en het probleem is verdwenen. Geen freeze-ups meer.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen:

systeem is:

E 6400
Asrock 775Dual VSTA
2x 512 Gig ddr
MSI 7900 GTO.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
1. Voedingstekkers in 7900GTO gedaan?
2. Moederbord netjes geupdate naar laatste bios?
3. 7900GTO in ander systeem geprobeerd om te kijken of daar een probleem in zit?

• Lumics
rodie83 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:02:
1. Voedingstekkers in 7900GTO gedaan?
2. Moederbord netjes geupdate naar laatste bios?
3. 7900GTO in ander systeem geprobeerd om te kijken of daar een probleem in zit?
1) Ja
2) Ja
3) Zou een optie kunnen zijn.

• Lumics
Hij loopt nu zonder problemen in een ander systeem met dezelfde specs. alleen heeft die DDR2 mem.

• Lumics
Moet dus nog wel testen in mijn eigen systeem. Zou het DDR geheugen een probleem kunnen zijn?

• Lumics
Update:

Kaart werkt zonder problemen in een andere pc.
Ik heb hier met de jumper het MOBO gereset. En weer XP opnieuw geinstalleerd.

Nou heb ik hetzelfde probleem nog steeds.

Iemand die raad weet en hulp kan bieden?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lumics schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:14:
Moet dus nog wel testen in mijn eigen systeem. Zou het DDR geheugen een probleem kunnen zijn?
DDR/DDR2 maakt niet uit. Ik gok eerder dat het je AGP/PCI-E combi moederbord is die niet lekker loopt met je videokaart. Heb je ook alle chipset drivers van je moederbord geinstalleerd en geupdate? Het zou zo daar maar eens in kunnen zitten. Verder kom ik dit tegen in het [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic
De grootste beperking van dit bordje is dat het PCIe-slot niet x16 is, maar x4. Iets wat voor de nieuwere grafische kaarten een enorme bandbreedtebottleneck is.
Het zou dus kunnen dat de videokaart puur vastloopt vanwege bandbreedtetekort maar dat is eerlijk gezegd écht een gok die ik niet verder technisch kan onderbouwen.

Ook een optie: even goed door het BIOS heen bladeren en kijken of daar een optie is die er iets mee te maken zou kunnen hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door rodie83 op 24-12-2006 00:27 ]

• Lumics
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. iedere keer bij het bios resetten (optimal defaults) was ik zo eigenwijs om gelijk de FSB op te schroeven. Aangezien dit eenbudget boardje is, en niet bedoeld is voor overklokken, denk ik dat daar een conflict in is ontstaan. Heb nu echt alles default en loopt wel prima heb ik het idee.

Dit was een budget boardje:

* Socket 775
* AGP en PCI-E
* DDR en DDR2 boardje

Ideaal voor het stapsgewijs upgraden.Eerst een E6400, Daarna een 7900 GTO. OP de lijst staat nu een nieuw overclockbaar MOBO'tje en DDr2

Ik hou iedereen op de hoogte

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Lumics schreef op zondag 24 december 2006 @ 00:28:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. iedere keer bij het bios resetten (optimal defaults) was ik zo eigenwijs om gelijk de FSB op te schroeven. Aangezien dit eenbudget boardje is, en niet bedoeld is voor overklokken, denk ik dat daar een conflict in is ontstaan. Heb nu echt alles default en loopt wel prima heb ik het idee.

Dit was een budget boardje:

* Socket 775
* AGP en PCI-E
* DDR en DDR2 boardje

Ideaal voor het stapsgewijs upgraden.Eerst een E6400, Daarna een 7900 GTO. OP de lijst staat nu een nieuw overclockbaar MOBO'tje en DDr2

Ik hou iedereen op de hoogte
Als het dan nog niet over is. Zou je geloof ik in je bios in kunnen stellen van agp->pcie en dan moet je em even naar pcie->agp zetten

• Lumics
Zoals beloofd plaats ik hier het uiteindelijke oordeel voor de mensen die evt. hetzelfde probleem hebben of krijgen.

Icm met de agp kaart die ik had geplaats was het mogelijk om de processor ver te overklokken met mijn huidige moederboard. Nadat ik de pci-express had geplaatst liep de pc steeds vast. Door default settings uit te voeren in de bios liep de proc. weer op stock. Dit heeft het hele probleem opgelost. Ik denk dus dat het opschroeven van de FSB conflicten gaf met de pci-express 7900GTO.
Dus tip bij MOBO Asrock775DUAL VSTA: bij het wisselen van AGP naar PCI-E je MOBO updaten en deafult settings draaien. Ik ben nu heel langzaam de FSB aan het opschroeven om te kijken hoe ver ik kan gaan. Momenteel loopt het hele systeem stabiel op zeer lage temps: MOBO 30 / Proc 40 / en GPU op 42 Graden (stressed).

Om (offtopic terug te komen op de opmerking pci-e 4x of 16x, en ddr of DDR2. Ik denk dat dit in de praktijk maar lichtelijke percentages scheelt.

In 3dmark05 behaal ik 10256 en in 3DMark06 behaal ik 5575 met forceware 93.71. Persoonlijk ben ik van mening dat dat zeer netjes is voor een MOBo'tje van net vijf tientjes, met een pci-e op max 4x en DDR geheugen.

Misschien dat iemand wat aan bovenstaande heeft. Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik bovenstaande niet heb geprobeerd voor XP te herinstalleren.

Nou, eindelijk kan ik gamen! Iedereen die heeft gereageerd; bedankt voor de service!
Pagina: 1