newbie met armade e500

Pagina: 1
Acties:

• musiqman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10-2025
goedendag, Ik ben nieuw hier.

ik heb een armada e500 aangeschaft met de volgende specs:

pentium 3.
Kloksnelheid 547 Mhz
128 Mb RAM gegeugen
5 GB harddisk

Microsoft Windows Xp
Professional
Versie 2002

ik zou graag het ram en hd geheugen willen opkrikken naar resp. 512mb ram, en 20-120gb hd

is dit mogelijk, en waar kan ik aan deze onderdelen komen?

(ja ik had ook een laptop met die specs kunnen aanschaffen, maar voor deze had ik het geld ;) )

ik heb mensen in de omgeving die veel van computers e.d. af weten, dus het installeren is geen probleem.

ook zou ik graag willen weten hoe ik bestanden definitief kan verwijderen van een computer, ik weet dat ze ergens blijven staan als je op de normale manier wist, maar wil graag de andere manier ook leren :)

alvast dank voor uw hulp.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Waarom zou je het doen? Volgens mij heeft het weinig nut.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Het geheugen uitbreiden is het lastigste, ik denk dat je er maximaal 256MB in kwijt kan.
update: Na even zoeken blijkt er maximaal 512MB in te passen, precies wat je wil dus :)
Waarschijnlijk moet je SDRAM-geheugen in SODIMM-uitvoering hebben, bijvoorbeeld 2x256MB.

De harde schijf is makkelijker, je moet een 2.5" IDE-schijf kopen.
Ik raad aan om een schijf van 80GB te kopen ipv 100 of 120GB, 80GB is goedkoper, en 100/120GB zijn vaak in SATA uitgevoerd, en je moet IDE hebben.
Let ook op of een 80GB-schijf wel ondersteund wordt, er kan een maximum van 30~40GB oid. zijn.

edit: Waar je het koopt: Bij de MyCom kunnen ze het voor ongeveer 40 euro inbouwen, en je hebt er een vrij groot assortiment, en bij Computerland bouwen ze het vaak gratis in, als je in de omgeving van Eindhoven woont is deze zaak een aanrader.
Je kan het ook altijd nog via internet bestellen, dan ben je vaak voordelig uit, kijk maar eens op www.4launch.nl, zo ongeveer de grootste webshop in Nederland :)

[ Voor 34% gewijzigd door DarthPlastic op 23-12-2006 21:03 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Dit is overigens informatie die overal te vinden is. Zoals je zou moeten weten is het op GoT gewoonte om eerst zelf wat uit te zoeken.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 20:46
toevallig liep ik laastst op de hcc....

reepje 256MB so-dimm pc 100 sdram kostte 71 euri :)

• DarthPlastic
Meester_J schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:04:
toevallig liep ik laastst op de hcc....

reepje 256MB so-dimm pc 100 sdram kostte 71 euri :)
Dat is wel duur, ook aangezien PC100 flink duurder is tov. PC133, en alle machines die PC100 nodig hebben ook gewoon PC133 pakken ;)

Dit lijkt me de beste keus voor de laptop (informeer van tevoren wel of het werkt in deze laptop!)
pricewatch: 256MB PC133 SDR SO-DIMM CL3 (Kingston)
Compaq-laptops hebben vaak speciaal geheugen nodig, dit kun je controleren met de memory-wizard op www.interngeheugen.com :)

edit: De wizard raadt de KTC311/256LP van Kingston aan, maar aangezien deze reepjes geheugen €136,- per stuk kosten zou ik voor een alternatief zoeken...
Van dit geheugen weet je iig zeker dat het werkt, omdat het voor Compaqs gemaakt is.

[ Voor 14% gewijzigd door DarthPlastic op 23-12-2006 21:12 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 20:46
DarthPlastic schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:10:
[...]

alle machines die PC100 nodig hebben ook gewoon PC133 pakken ;)
helaas moet ik je daarin uit ervaring ongelijk geven...
(is meer trial and error)

[ Voor 10% gewijzigd door Meester_J op 23-12-2006 21:15 ]

• musiqman
Meester_J schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:15:
[...]

helaas moet ik je daarin uit ervaring ongelijk geven...
(is meer trial and error)
ik heb idd al wat dingen gevonden bij t forum.

hij pakt trouwens wel 120gb (zie dit topic: Samsung harde schijf voor Compaq Armada E500)

en idd vaak ook 1322 maar niet altijd idd ;|)

waarom ik dat zou willen? omdat het mn muziek productie centrum word. Daarom.

Maar iemand nog adresjes voor kingston SO-dimm pc100 of 133? 256 of 512?

zoiets bijv?

wat is trowuens het verschil tussen al die dimm''s? ik zie 4 pins, c2, c3 ...

niemand trouwens een tip over het definietief verwijderen van bestanden? kan niks vinden met de zoekmachine...

[ Voor 34% gewijzigd door musiqman op 23-12-2006 21:44 ]

• DarthPlastic
musiqman schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:26:
[...]

niemand trouwens een tip over het definietief verwijderen van bestanden? kan niks vinden met de zoekmachine...
Dat is niet moeilijk, als je een bestand selecteert en op shift-delete drukt kun je hem permanent wissen :)
Er is echter nog een andere vorm van 'permanent', namelijk onmogelijk om terug te halen.
Als je bestanden via shift-del wist zijn ze voor Windows verdwenen, maar met een datarecovery-programma zijn ze vaak nog terug te halen. Om ze permanent te wissen kun je een of ander datashredder-programma gebruiken. Let wel op dat je hierdoor nooit meer terug kan halen wat je (per ongeluk) hebt verwijderd!

• musiqman
ok. das duidelijk :D

weet je toevallig ook waarom mijn quick buttons en geluidsknoppen op mn e500 het niet doen? (resp. boven de toetsen en aan de voorkant boven de cd lade) ik kan geen programma in het syteem vinden om deze aan te passen of uberhaupt de status ervanaf te lezen... op het forum staan wel links naar drivers, maar die blijken allemaal niet te werken....

ik hoor trouwens geen geluid bij mn active game, wel bij opstarten en wmp, zelfs bij topstarten van de game... in de instellingen van de game staat alles op vol, ook bij systeem volume staat alles open...

[ Voor 46% gewijzigd door musiqman op 23-12-2006 22:18 ]

Verwijderd

musiqman schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:01:
ok. das duidelijk :D

weet je toevallig ook waarom mijn quick buttons en geluidsknoppen op mn e500 het niet doen? (resp. boven de toetsen en aan de voorkant boven de cd lade) ik kan geen programma in het syteem vinden om deze aan te passen of uberhaupt de status ervanaf te lezen... op het forum staan wel links naar drivers, maar die blijken allemaal niet te werken....

ik hoor trouwens geen geluid bij mn active game, wel bij opstarten en wmp, zelfs bij topstarten van de game... in de instellingen van de game staat alles op vol, ook bij systeem volume staat alles open...
sow de e500.. komen even wat flashbacks langs van een stage van 4 jaar terug ofzo. Knoppen moeten gewoon werken met de drivers, zijn die eigenlijk wel voor xp en heb je wel de juiste gevonden. En werken ze echt niet of gaat het volume bijv. wel omlaag maar zie je het niet op je scherm? Nogmaals progje checken zou ik eerst maar proberen.

Vraag is eerder of je hier nog wel geld in wil steken, tegenwoordig zie je steeds meer laptops voor ongeveer 500 euro. Okee verwacht er niet te veel van maar altijd nog tich beter dan die oude bakken (heb het ook een tijdje geprobeerd maar na 2 maanden aan men neefje gegeven en een nieuwe gekocht voor 600, scheelt zoveel gezeur.)

schijf en geheugen (oud geheheugen) zullen toch al snel 150 a 200 kosten dus gooi er nog eens 250 bij en verkoop die armada en je kan al een nieuwe basic laptop kopen. Zomaar een tip van een tweaker die ook dacht dat je goedkoop op de eerste rij kon zitten ;)

• musiqman
ik heb m voor 135 gekocht, dus opzich wel een goede investering toch? bij mij is nu alleen het ram geheugen een ''probleem''

hij werkt gewoon goed (lekker snel, verbazingwekkend snl trouwens) dus wil m niet verkopen ofzo, liever investeren.

de drivers ga ik (heb er verschillende gevonden) vandaag installeren, en kijken wat er werkt. voor die knoppen. Hoop dat t werkt. t is niet heel erg (heb op mn menu genoeg knoppen) maar t is toch handig he ;)

en iemaand nog tips over het spel geluid?

[ Voor 34% gewijzigd door musiqman op 24-12-2006 07:16 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:21

Shiro

Serenity

persoonlijk had ik nieuwe aangeschaft of een tweedehandse van rond de 300-400 euro.
Je moet nu sowieso 2 reepjes geheugen kopen en een nieuwe HD. Ik heb niet uitgezocht hoeveel dat precies is. Maar ik schat rond de 200 totaal.

En voor een prijs van 300 - 400 kan je wel een redelijk 2dehands laptop krijgen met jouw eisen die in iedergeval sneller is dan P3 en ook voldoet aan 512 geheugen. HD misschien geen 100gb. Maar moet je maar ff goed zoeken. Bij marktplaats zag ik redelijk veel 300-400 euro met Pentium M en 512 ram.

Juniper RWD

• musiqman
maar dat geld had, en heb ik niet jammer genoeg.. (anders had ik wel een mooie vaio of robuuste imb gekocht :D) , daarbij, als ik rond de 200 (mischien zelfs goedkoper) kan uitgeven voor een upgrade, weet ik igg zeker dat ik een fijne werkende laptop heb (deze is een keer gebruikt) ipv weer op mp te meoten hopen op een goede koop, die waarschijnlijk duurder uit zal pakken dan 335 euro... daarbij, ik leef in nu, en niet in toen, dus een andere kopen is zowiezo geen optie (er van uitgaande dat ik voor deze toch geen 135 euro krijg)

[ Voor 26% gewijzigd door musiqman op 24-12-2006 11:32 ]

• DarthPlastic
musiqman schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:24:
maar dat geld had, en heb ik niet jammer genoeg.. (anders had ik wel een mooie vaio of robuuste imb gekocht :D) , daarbij, als ik rond de 200 (mischien zelfs goedkoper) kan uitgeven voor een upgrade, weet ik igg zeker dat ik een fijne werkende laptop heb (deze is een keer gebruikt) ipv weer op mp te meoten hopen op een goede koop, die waarschijnlijk duurder uit zal pakken dan 335 euro... daarbij, ik leef in nu, en niet in toen, dus een andere kopen is zowiezo geen optie (er van uitgaande dat ik voor deze toch geen 135 euro krijg)
Dan raad ik aan om bij een pc-winkel ter plekke 256MB SODIMM in te laten bouwen (niet dat dure speciale geheugen van 140€, maar het simpele reepje van 40€), als het dan niet werkt hoef je het niet te kopen. Later kun je dan altijd nog het dure geheugen kopen. Werkt het, dan koop je bv gelijk een tweede exemplaar erbij :)

Die laptop is iig een zeer stevige laptop, bij nieuwe laptops rond de 500 euro weet je dat nooit zeker.
Aangezien die Armada's voor bedrijven gemaakt zijn (en dus de hele dag rondgesmeten worden door zakenlui) zijn ze ook flink steviger.

Als HDD kun je dus prima een standaard 80GB laptopschijf halen, groter zou ik niet doen ivm kosten.
Je kan (voor bv de muziekproducties) altijd een externe harde schijf erbij kopen.

• musiqman
ok, ja ik kreeg net het advies voor rond de 100 euro deze:

http://cgi.ebay.nl/256MB-...geNameZWD1VQQcmdZViewItem

hij heeft deze ook in zn armada.

Ja hij is echt stevig, voor 135 helemaal als nieuw, iemand had m over ivm werk vandaar.
Iemand nog adviezen voor types goedkope dimm's en pc winkels waar ze dat voor rond die prijs doen?
Pagina: 1