Toon posts:

Weet niet waar sommige kabels in moederbord moeten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb net oa. een MSI 945P NEO2-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH moederbord gekocht met een Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W (zwart/zilver) kast. Ik probeer het nu alleen voor de eerste keer in elkaar te steken, en dat lukt redelijk.
Ik heb mijn moederbordmanual zorgvuldig zo'n 5x gelezen, maar sommige dingen waren mij toch niet duidelijk. Het zijn kleine makkelijke vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden _/-\o_

Mijn kast heeft namelijk vanvoor 2 USB, 1 IEEE 1394 en een mic en headset ingang. Deze kabels die dan binnen in de kast uitkomen worden mooi aangeduid.
Maar nu zit ik met een AC'97 kabel, een Azalia kabel en een HD Audio kabel (die aan elkaar hangen). Voor zover ik het versta (de manual van de kast is heel vaag en klein), zijn deze alle3 audio kabels waarvan er 1 in de JAUD1 van het moederbord moeten. Maar welke van de 3 moet in het moederbord? De pinnetjes van de HD Audio en AC'97 komen overeen met die van de JAUD1, maar die Azalia kabel bestaat uit allemaal aparte kabeltjes (meerdere dan de HD Audio of AC'97 kabel) met aparte connectoren. Enig idee iemand?

Ook, die IEEE 1394 ingang vanvoor de kast, ik veronderstel dat dit firewire is? Aangezien die ingang er heel firewire uit ziet. Maar ook hier ben ik niet zeker waar het in mijn moederbord moet. Met die pinnen komt er alleen nog maar JCOM1 overeen. Ook hier vind ik de manual nogal vaag over:
"High communication port that sends/receives 16 bytes FIFO. You can attach a serial mouse or other serial device directly to them". 8)7
Moet dit er in? Of kan er helemaal geen firewire in mijn moederbord (behalve op een PCI slot)?

Op al mijn voedingkabels staan er nummers: PC01 e.d. Doet dit er dan toe waar ze met verbonden worden? Ik vermoed van niet maar ik kan er maar best zeker zijn :)

Nog (hopelijk zijn de misschien domme vragen niet te lastig, ik heb zelf zoveel mogelijk opgezocht):
Ik heb een Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS harde schijf gekocht. Deze ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://www.2dayblog.com/images/wdfEnterprise_SATA_ADFD.jpg
Nu is me niet duidelijk: Ik heb een kabel bijgekregen die daar volledig linksonder in past, en dit zorgt voor de stroom. Maar daar volledig rechtsonder is er ook mogelijkheid voor stroom te leveren. Of dit is gewoon voor het geval dat iemand zo een kabel niet zou hebben?

De kabel van mijn ventilator heeft 1 stuk om voeding aan te verbinden, maar daar staat (in serie geloof ik als ik mijn fysica lessen nog goed ken) een stuk aan die er hetzelfde uitziet als een voedingkabel. Is dit gewoon voor het geval dat er te weinig voedingkabels zijn?

Dat is het zo een beetje, hopelijk kunnen jullie mij helpen (en heb ik zelf genoeg opgezocht)
Alvast bedankt! _/-\o_

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jouw moederbord heeft geen firewire onboard dus je kan de front aansluiting niet aansluiten op je moederbord. Zet hem niet op de COM poort aangezien deze voor een seriële aansluiting is.

1 voedingskabel aan je harde schijf is voldoende.

Bij de ventilator zit gewoon een extra doorlusmogelijkheid zodat je geen molexstekker verliest aan je ventilator.

Frontaudio, afhankelijk van je onboard geluidskaart zal je 1 van de drie stekkers moeten kiezen. Aangezien jouw moederbord een AC'97 chip heeft moet je de AC'97 connector gebruiken.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:47:
Hallo,

ik heb net oa. een MSI 945P NEO2-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH moederbord gekocht met een Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W (zwart/zilver) kast. Ik probeer het nu alleen voor de eerste keer in elkaar te steken, en dat lukt redelijk.
Ik heb mijn moederbordmanual zorgvuldig zo'n 5x gelezen, maar sommige dingen waren mij toch niet duidelijk. Het zijn kleine makkelijke vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden _/-\o_

Mijn kast heeft namelijk vanvoor 2 USB, 1 IEEE 1394 en een mic en headset ingang. Deze kabels die dan binnen in de kast uitkomen worden mooi aangeduid.
Maar nu zit ik met een AC'97 kabel, een Azalia kabel en een HD Audio kabel (die aan elkaar hangen). Voor zover ik het versta (de manual van de kast is heel vaag en klein), zijn deze alle3 audio kabels waarvan er 1 in de JAUD1 van het moederbord moeten. Maar welke van de 3 moet in het moederbord? De pinnetjes van de HD Audio en AC'97 komen overeen met die van de JAUD1, maar die Azalia kabel bestaat uit allemaal aparte kabeltjes (meerdere dan de HD Audio of AC'97 kabel) met aparte connectoren. Enig idee iemand?
Je moe de HD-Audio connector aan het moederbord verbinden. :)
Ook, die IEEE 1394 ingang vanvoor de kast, ik veronderstel dat dit firewire is? Aangezien die ingang er heel firewire uit ziet. Maar ook hier ben ik niet zeker waar het in mijn moederbord moet. Met die pinnen komt er alleen nog maar JCOM1 overeen. Ook hier vind ik de manual nogal vaag over:
"High communication port that sends/receives 16 bytes FIFO. You can attach a serial mouse or other serial device directly to them". 8)7
Moet dit er in? Of kan er helemaal geen firewire in mijn moederbord (behalve op een PCI slot)?
IEEE 1394 is firewire idd. JCOM is een gewone COM-poort, vanuit de tijd dat er nog geen USB bestond. Vroeger waren er seriele apparaten, zoals muizen. ;) Vandaar die tekst. :)
Op al mijn voedingkabels staan er nummers: PC01 e.d. Doet dit er dan toe waar ze met verbonden worden? Ik vermoed van niet maar ik kan er maar best zeker zijn :)
Nee, op alle voedingskabels komt spaning. Zolang het past (netjes, zonder hamer) doet het het.
Nog (hopelijk zijn de misschien domme vragen niet te lastig, ik heb zelf zoveel mogelijk opgezocht):
Ik heb een Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS harde schijf gekocht. Deze ziet er zo uit: [afbeelding]
Nu is me niet duidelijk: Ik heb een kabel bijgekregen die daar volledig linksonder in past, en dit zorgt voor de stroom. Maar daar volledig rechtsonder is er ook mogelijkheid voor stroom te leveren. Of dit is gewoon voor het geval dat iemand zo een kabel niet zou hebben?
Je vermoeden was helemaal goed, als je geen SATA-kabel hebt, kun je die gebruiken. Het wordt wel aangeraden om de speciale (platte) SATA-voedingsconnector te gebruiken.
De kabel van mijn ventilator heeft 1 stuk om voeding aan te verbinden, maar daar staat (in serie geloof ik als ik mijn fysica lessen nog goed ken) een stuk aan die er hetzelfde uitziet als een voedingkabel. Is dit gewoon voor het geval dat er te weinig voedingkabels zijn?
Klopt precies. Het is gewoon een verlengstukje, met een afsplitsing voor de voedingskabel voor de ventilator. Over het algemeen haal ik die dingen eraf, en zet de ventilatoren (als het kan) direct op mijn moederbord. Ik vermoed dat dat bij jou ook wel kan.
Dat is het zo een beetje, hopelijk kunnen jullie mij helpen (en heb ik zelf genoeg opgezocht)
Alvast bedankt! _/-\o_
Graag gedaan. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

Topicstarter
Ok heel erg bedankt voor de snelle antwoorden!
Wat is een molexstekker?

Die pinnen van de harde schijf 2e van links, die zijn voor de jumperinstellingen toch he? Dit moet ik toch alleen doen als ik 2 harde schijven wil gebruiken (wat ik misschien ga doen)? Dus moet er daar niets van cover (of wat dat ook is op die foto) op?

@spk2go: die kabel van mijn ventilator kan ik inderdaad op mijn moederbord verbinden, dit is dan de SYSFAN1 waar het in moet?

Het silicagel zakje die in mijn kast zat moet er uit zeker? ;) Waar dient dit eigenlijk precies voor?

Er zit in mijn moederbord ook een ATX 12V Power Connector: JPW1 en deze dient voor stroom te leveren aan mijn processor. Maar daar heb ik geen kabel voor, of is dat ook weer voor oudere modellen?

Laatste vraagje: ik heb ook een CD-In Connector: JCD1, dat dient voor de CD-ROM audio connector. Hoe zit dit? Hier heb ik ook geen kabeltje voor...

Edit: oei nu zeggen Admiral Freebee en spk2go iets anders voor die audio kabel in mijn moederbord, iemand die dit zeker weet?

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 21:09 ]

Verwijderd

Misschien is het een interresant idee om dit is even door te nemen Hoe bouw ik een PC :)

Daar staat alle relevante informatie tot in detail vermeld ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-04 12:20

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:20:
Misschien is het een interresant idee om dit is even door te nemen Hoe bouw ik een PC :)

Daar staat alle relevante informatie tot in detail vermeld ;)
Ja, over componenten die al jaren out-dated zijn ;) (Geen S-ATA, DDR etc)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
TommyGun schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:23:
[...]

Idd :) Hehe toch bedankt. Iemand die mij nog kan helpen met mijn paar extra kleine vraagjes?

Edit: ben zelf al op het antwoord van die audio kabel gekomen: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=707
De AC'97 moet er dus idd in :)

Hoe bind ik die kabels best vast? Mag ik die aan de zijkanten van mijn kast plakken met plakband ofzo zolang deze niets anders aanraken? Want air-flow in een kast is heel belangrijk dacht ik....Dus als alles dan zo een beetje aan de kant is (voor zover het gaat)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 21:34 ]

Verwijderd

TommyGun schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:23:
[...]

Ok, dat is dan misschien wel zo, maar de basis blijft in grote lijnen het zelfde. Er staan vast wel nuttige tips in. Misschien dat ze die FAQ toch maar eens moeten updaten voor de nieuwkomers onder ons :P
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:26:
[...]

Idd :) Hehe toch bedankt. Iemand die mij nog kan helpen met mijn paar extra kleine vraagjes?

Hoe bind ik die kabels best vast? Mag ik die aan de zijkanten van mijn kast plakken met plakband ofzo zolang deze niets anders aanraken? Want air-flow in een kast is heel belangrijk dacht ik....Dus als alles dan zo een beetje aan de kant is (voor zover het gaat)
Het meest handige zouden tighrips zijn, maar met bijvoorbeeld een vastbinddraadje van afvalzakken zou het ook kunnen. Want plakband vind ik zo'n geknoei, plus dat ze na een tijdje toch loslaten.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 21:41 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bij S-ATA zit je niet meer met twee apparaten op één kabel zoals bij IDE. Je hebt dus ook geen master/slave/CS instellingen meer nodig. Die jumpers op S-ATA schijven dienen meestal alleen nog om de schijf in S-ATA 150 modus te forceren als ze niet goed herkend worden. Gewoon afblijven als het werkt dus :)

Dat zakje dient om vocht uit de kast te houden tijdens het transport. Je mag het er uithalen maar evengoed inlaten. Het is nu echter niet meer zo nuttig dus je kan het evengoed weggooien.

Je moederbord heeft inderdaad een 8-pins 12V connector. Hier heb ik echter geen ervaring mee (nog geen dual core PC's gebouwd ;)) dus ik kan je niet vertellen of je er een standaard 4-pins 12V P4 connector op kunt aansluiten of niet. Er moet in ieder geval iets op aangesloten worden of je computer werkt niet.

De CD-ROM connector sluit ik eigenlijk al jaren niet meer aan. Ik geloof dat die dient om een analoog signaal naar je geluidskaart te sturen (of andersom) maar ik heb nog nooit problemen ondervonden zonder dat kabeltje :P Windows XP kan dan ook een audio-CD digitaal uitlezen dus ik vermoed dat dat kabeltje eigenlijk nogal overbodig geworden is.

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-12-2006 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:40:

Je moederbord heeft inderdaad een 8-pins 12V connector. Hier heb ik echter geen ervaring mee (nog geen dual core PC's gebouwd ;)) dus ik kan je niet vertellen of je er een standaard 4-pins 12V P4 connector op kunt aansluiten of niet. Er moet in ieder geval iets op aangesloten worden of je computer werkt niet.
Hoe kan ik dit dan doen als mijn processor nerges een ingang heeft? Ik snap ook niet echt hoe dit zou kunnen, aangezien mijn koeler volledig op mijn processor zit.
Mijn moederbord heeft ook een 24pins power connector, daar heeft mijn voeding een kabel voor. Die kabel bestaat wel uit een 20 pins stuk en een 4 pins stuk. Dit is dan ook voor te kunnen werken bij andere modellen zeker? Doet het er toe of mijn 4pins stuk links of rechts van het 20pins stuk zit?

bedankt he

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je sluit de connector niet rechtstreeks aan op je CPU maar op die 8-polige connector naast de CPU. Dit wordt zo gedaan om de CPU van een stabiele voeding te verzekeren.

De 24 polige ATX stekker kan je maar op één manier aansluiten. Als het niet past, dan doe je het verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:53:
Je sluit de connector niet rechtstreeks aan op je CPU maar op die 8-polige connector naast de CPU. Dit wordt zo gedaan om de CPU van een stabiele voeding te verzekeren.

De 24 polige ATX stekker kan je maar op één manier aansluiten. Als het niet past, dan doe je het verkeerd.
Hm ok dan doe ik het juist.
Ik heb wel nog een 4 polige stekker van mijn voeding...Ojee zit ik in de problemen?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sommige moederborden doen het ook met een 4-polige P4 stekker (alle moderne voedingen hebben deze) maar anderen vereisen echt een 8-polige EPS stekker. Je kan echter wel convertors kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:04:
Sommige moederborden doen het ook met een 4-polige P4 stekker (alle moderne voedingen hebben deze) maar anderen vereisen echt een 8-polige EPS stekker. Je kan echter wel convertors kopen.
Hoe kan ik dan zeker zijn of er een 4 polige stekker op past? Op de MSI site staat het niet. De connector bestaat uit een rij van 4x Ground en 4x +12V. En mijn stekker maar 2x.

Nog een vraagje waar nog niemand op geantwoord heeft: de kabel van mijn ventilator kan ik inderdaad op mijn moederbord verbinden, is dit dan de SYSFAN1 waar het in moet? Of is het de PWRFAN1? De zijkant van mijn case heeft ook een ventilator, moet deze dan op de andere connector?

Nogmaals bedankt ;) _/-\o_

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:23:
[...]

Hoe kan ik dan zeker zijn of er een 4 polige stekker op past? Op de MSI site staat het niet. De connector bestaat uit een rij van 4x Ground en 4x +12V. En mijn stekker maar 2x.

Nog een vraagje waar nog niemand op geantwoord heeft: de kabel van mijn ventilator kan ik inderdaad op mijn moederbord verbinden, is dit dan de SYSFAN1 waar het in moet? Of is het de PWRFAN1? De zijkant van mijn case heeft ook een ventilator, moet deze dan op de andere connector?

Als het goed is heeft je moederbord een CPU_FAN (voor je processorfan), een PSU_FAN, (voor de fan van je voeding, komt weinig meer voor) en een (aantal van) SYSFAN. (systeem ventilatoren) Al je ventilatoren van je kasten zijn systeem ventilatoren, dus mogen op dat soort aansluitingen. Als je meerdere SYSFAN aansluitingen hebt, dan kun je ook meerdere systeem ventilatoren aansluiten. Als ze allemaal vol zitten, dan kun je verder gaan met de stekkers die bij je kast zitten. (verloopjes naar een normale stekker voor bijv. CD-ROM) Deze stekkers heten overigens molexen. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-04 12:20

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:38:
[...]

Het meest handige zouden tighrips zijn, maar met bijvoorbeeld een vastbinddraadje van afvalzakken zou het ook kunnen. Want plakband vind ik zo'n geknoei, plus dat ze na een tijdje toch loslaten.
Idd, tie-wraps (zo ja ;)) is het beste imo.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Reagerend op topictitel.....tja.....t meeste staat toch in de handleiding :| O-) |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 04:24:
Reagerend op topictitel.....tja.....t meeste staat toch in de handleiding :| O-) |:(
Als je even goed leest :
Ik probeer het nu alleen voor de eerste keer in elkaar te steken, en dat lukt redelijk.
Is jou reactie dus een beetje overbodig :)

Verwijderd

ja.....maar het was dan ook half 5...dan lees ik niet meer goed.

dus..

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:23:
[...]

powerfan zou voor de voeding zijn maar het maakt echt niet zoveel uit welk je waar doet zolang je cpu fan maar op cpu fan aansluit;)
voor die 4 polige stekker in het 8 polige slot op het mobo, hij kan er maar op 1 manier in, je kunt het gewoon proberen, 9 van de 10 keer werkt het gewoon, bij mij in ieder geval wel. Voor zover ik weet kun je er geen schade mee toedoen aan je mobo het kan alleen zijn dat ie niet aan wil omdat ie de andere 4 stekkers mist zeg maar.

Succes ermee je bent al aardig op weg

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok bedankt ircfreak (en iedereen die mij geholpen heeft ;))!

Nog een allerlaatste vraagje ;) Mijn grafische kaart (Asus EAX1950Pro) heeft een voedingingang. Nu heb ik blijkbaar een aparte kabel over (nogal overgekeken). Deze zijn stekker past wel in de connector van de kaart, maar langs de andere kant van de kabel zijn er 2 stekkers met 3 pinnen ipv 4 (er mist er eentje bij elk). Moet ik deze dan alle2 met een voedingskabel verbinden ofzo? Het lijkt me ook raar van die 3 pinnen ipv van 4.
In de manual van de kaart staat het weer niet duidelijk...eigenlijk zelf niet

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit staat op de site van ASUS (http://nl.asus.com/produc...&model=1415&modelmenu=2):

Voedingseisen:
1. 450-Watt voeding of hoger, 30 Amps, 12 volt rail wordt aanbevolen (uitgaande van volledig belast systeem)
2. Voor CrossFire™: 550 watt voeding of hoger, 38 Amps, 12 volt rail

Als ik het goed begrijp moet ik alleen die 2e voedingsconnector gebruiken als ik crossfire wil gaan, klopt dit?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik neem aan dat je zo een kabeltje bedoelt:
Afbeeldingslocatie: http://www.power-on.com/images/product/accessories/drivetopciexpress.jpg

Die is voor voedingen die geen 6-pins PCI-E voedingconnector hebben. Deze connector dient om high end grafische kaarten van meer stroom te voorzien. Vroeger werd hiervoor een standaard molex gebruikt (die stekkers met vier draden (rood, zwart, zwart, geel) maar aangezien de kaart veel van de 12V lijn vraagt wordt nu een speciale stekker gebruikt die de belasting over meerdere draden verdeelt.

Daarom moet je dus op die convertor twee molex stekkers aansluiten. De reden waarom die maar 3 pinnen heeft is omdat de videokaart geen 5V nodig heeft (de rode draad). De twee zwarte draden zijn gewoon de ground van je voeding.

Gewoon 2 molex stekkers aansluiten op die convertor dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Ahzooo ja ok dat is inderdaad wat ik bedoelde :)

Ik heb hem nu eens aangezet, alles draait goed denk ik maar ik krijg geen beeld :( Ik heb mijn scherm met behulp van een converter op mijn videokaart aangesloten, maar mijn scherm ontvangt niets. Mijn videokaart draait goed denk ik, aangezien de ventilator erop allesinds werkt.

Ik heb een D-Bracket 2 Connector bij mijn moederbord gekregen
Afbeeldingslocatie: http://www.modsynergy.com/Modsynergy%20files/MSI-5.jpg
Deze toont met zijn ledjes aan:
"Initializing Video Interface: This will start detecting CPU clock, checking type of video onboard. Then, detect and initialize the video adapter."
Ik heb de computer zo'n 3 minuten aangelaten, maar hij bleef dit tonen...Betekent dit dan dat mijn processor toch geen stroom krijgt? Dus dan zou ik een converter moeten hebben om van 4pins naar 8pins te gaan...
Enige ideeën?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een van de symptomen als je de CPU voedinggstekker niet hebt aangesloten is dat je geen beeld krijgt dus het zou inderdaad aan het onbreken van een 8 polige stekker kunnen liggen.

Vrolijk kerstfeest trouwens!

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-12-2006 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 25 december 2006 @ 11:07:
Een van de symptomen als je de CPU voedinggstekker niet hebt aangesloten is dat je geen beeld krijgt dus het zou inderdaad aan het onbreken van een 8 polige stekker kunnen liggen.

Vrolijk kerstfeest trouwens!
Hmm ik heb een converter gekocht om van 4 pins naar 8 te gaan, maar ik krijg nog altijd geen beeld...heb het met een ander scherm geprobeerd, maar hier ging het ook niet dus het ligt niet aan mijn scherm. Misschien ligt het aan mijn DVI naar VGA converter?
Of wat zou het nog kunnen zijn denk je? Aan mijn moederbord zou het niet mogen liggen toch?

Jij ook een vrolijk kerstfeest! Alhoewel het nogal te laat is, dus gelukkig nieuwjaar ;)

• Admiral Freebee
  • Niet online
In principe kan het aan je moederbord liggen maar ook aan je CPU, videokaart, geheugen, voeding, etc :P

Ik zou eens beginnen met te vertellen welke hardware je allemaal hebt. Kijk ook even na of je convertor correct is aangesloten en als je videokaart een stroomconnector heeft moet je deze ook aansluiten.

Let er ook op dat je moederbord geen contact met de kast maakt. Een (jammer genoeg) veel gemaakte fout is het vergeten te installeren van afstandsbusjes waardoor de achterkant van het moederbord kortsluiting maakt met de kast.

Maar goed, begin eens eerst met het opsommen van je hardware en wat je al geprobeerd hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb:

Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV
Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W (zwart/zilver)
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box
MSI 945P NEO2-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH
Samsung DVD-ROM SH-D162C/BEBE 16x/48x Bulk (zwart)
TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS

Mijn 4pin-8pin converter zit wel goed denk ik, de draadjes zijn aan de juiste kant en bij de connector van het moederbord kan hij op geen andere manier verbonden worden.

Mijn videokaart heeft inderdaad een stroomconnector geloof ik, het is die met die 2 molex stekkers zoals je zelf zei. Deze heb ik alle2 verbonden met mijn voeding. Dit zou goed moeten zitten aangezien de ventilator allesinds werkt...

Ik ben die afstandsbusjes niet vergeten (ik heb de manual van mijn moederbord volledig gevolgd) en ze overal gezet waar ik ze kon vastschroeven met het moederbord.

Deze topic heb ik nog gevonden: nieuwe pc... geen beeld
De computer piept niet als ik mijn RAM of videokaart eruit haal...dus ik begin bang te worden dat mijn moederbord niet werkt :(

Ow jee...dit zie ik nu staan op de MSI site http://www.msi.com.tw/pro...o_mbd_detail.php?UID=707:
* No support Core2Duo CPU (E4xxx & E6xxx) series. |:( |:( Mijn moederbord kan niet eens Core2Duo processoren lezen? Omg hoe heb ik dit kunnen missen.... |:( |:(

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 19:05
Toch jammer dat er bij die computerzaak geen lichtje ging branden dat die processor niet met je moerdbord werkt. Zo kwam ik laatst ook al fouten tegen bij een webshop waardoor ik bijna een ander bord had besteld. Dat wordt dus je bord omruilen voor een ander :(

Verwijderd

Topicstarter
Er staat ook • Supports Intel® Dual Core Technology to 800MHz and up.
Maar ja dat is niet wat ik heb zeker....
Zucht dit is wel heel vervelend
Ik had bij Complete Systemen een topic, maar daar had niemand het opgemerkt. Ook had ik een mail gestuurd naar 4launch.nl, waar ik het besteld heb, om te vragen of zij iets op te merken hadden aan mijn systeem, maar ze zeiden van niet.

Maar het is natuurlijk mijn eigen schuld dat ik het moederbord niet ben gaan opzoeken op de site van MSI.

Zou ik het mogen omruilen denk je?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hmm, dat is iets wat je snel over het hoofd kan zien ja.
Ik zie dat er ook geen BIOS update is uitgebracht waarmee C2D's wel kunnen.
Dat moederbord zal je dus om moeten ruilen.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 18:28:
Zou ik het mogen omruilen denk je?
Hoe lang geleden heb je hem gekocht? < 7 dagen, mag je zowiezo inruilen. En anders zouden ze ook niet moeilijk moeten doen aangezien je niet goed geïnformeerd bent door hun en hun site.
Ik zou gewoon een net mailtje sturen, niet meteen beginnen te dreigen ed ;)

[ Voor 53% gewijzigd door fsfikke op 26-12-2006 18:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-03 20:23
probeer deze handleiding eens

<knip>

vooral het gedeelte van pagina 7

en nee, dit is niet gestolen, dit was een school project
net ff ge-upd voor jou

edit:
hoeft dus niet, weer eens te langzaam

[ Voor 39% gewijzigd door Remond_FRL op 26-12-2006 21:56 ]

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik mocht mijn moederbord terugsturen naar 4launch.nl, deze is nu onderweg. Ze gaan dan kijken of alles aanwezig en in goede staat is. Ik weet niet hoe streng ze zijn, maar hopelijk merken ze er niets aan op. :*)

Nu twijfel ik qua moederbord. Het eerste dat ik nu doe is kijken of een Core 2 Duo processer er op werkt natuurlijk :P

Nog eens mijn specificaties:
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV
Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W (zwart/zilver)
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box
Samsung DVD-ROM SH-D162C/BEBE 16x/48x Bulk (zwart)
TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS

Qua prijs wil ik rond de prijs van het vorig moederbord zitten (75€), het liefst hier onder aangezien ik nog met de verzendkosten zit, maar dit lukt blijkbaar niet.

Voor de rest qua moederbord: RAID ga ik toch niet gebruiken dus dit is niet (speciaal) nodig, de geluidkaart moet niet te speciaal zijn (zo gevoelig ben ik hier niet aan), er hoeft geen videokaart ingebouwd te zijn en het liefst heb ik zo veel mogelijk PCI sloten aangezien ik een USB kaart en een Firewire kaart heb.
Ohja en overklokken is wel leuk, maar moet niet speciaal mogelijk zijn. Is mijn voeding daar wel sterk genoeg voor? (ik weet niets van overklokken, dit moet ik allemaal nog eens bekijken :))

Deze 4 lijken mij het best, op 4launch.nl (ik weet niet of ik mijn geld terug ga krijgen of gewoon krediet, dus ik blijf het best bij die site denk ik):

1
Type: Asus P5PL2-C i945PL, SATA2, GLAN, 6CH
Prijs: 74€
Kenmerken:
* ATX
* Socket 775
* Bussnelheid: 400/533/800MHz HyperTransport
* Chipset: Intel 945PL
* Geluid: 6-kanaals (ADI1986A)
* 4x PC3200/4300 (max. 4GB) Dual DDR2 SDRAM
* 1x IDE Ultra DMA 100
* 4x SATA2
* 1x PCI Express x16 slot
* 2x PCI Express x1 slot
* 3x PCI slot
* 1x S/PDIF digitale geluidsuitgang
* 1x S/PDIF coaxiale geluidsuitgang
* 1x 1000Mbps LAN
* 8x USB2.0
Core2Duo: http://support.asus.com/c...X&SLanguage=en-us&cache=1

2
Type: Asus P5ND2 SE nForce 570 Ultra MCP, SATA2 RAID
Prijs: 78€
Kenmerken:
* ATX
* Socket 775
* Bussnelheid: 533/800/1066MHz
* Chipset: nVidia nForce 570 Ultra MCP
* Geluid: 6-kanaals (ADI 1986A)
* 4x PC4300/5300 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM
* 2x IDE Ultra DMA 133
* 4x SATA2 met RAID
* 2x PCI Express x16 slot
* 3x PCI Express x1 slot
* 2x PCI slot
* 1x S/PDIF digitale geluidsuitgang
* 1x 1000Mbps LAN
* 8x USB2.0
Core2Duo: http://support.asus.com/c...E&SLanguage=en-us&cache=1

3
Type: MSI 945P Neo3-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH
Prijs: 84€
Kenmerken:
* ATX
* Socket 775
* Bussnelheid: 533/800/1066MHz HyperTransport
* Chipset: Intel 945P
* Geluid: 8-kanaals (Realtek ALC850)
* 4x PC3200/4300/5300 (max. 4GB) Dual DDR2 SDRAM
* 1x IDE Ultra DMA 100
* 4x SATA2
* 1x PCI Express x1 slot
* 4x PCI slot
* 1x 1000Mbps LAN
* 8x USB2.0
Core2Duo: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=754

4
Type: Asus P5L 1394 i945P, SATA2, GLAN, 6CH
Prijs: 86€
Kenmerken:
* ATX
* Socket 775
* Bussnelheid: 533/800/1066MHz HyperTransport
* Geluid: 6-kanaals
* 4x PC4300/5300 (max. 4GB) Dual DDR2 SDRAM
* 1x IDE Ultra DMA 100
* 1x Externe SATA2 poort
* 4x SATA2
* 2x PCI Express x1 slot
* 3x PCI slot
* 1x 1000Mbps LAN
* 2x Firewire
* 8x USB2.0
Core2Duo: http://support.asus.com/c...4&SLanguage=en-us&cache=1

Goedkoper kan ik niet, want dan kunnen de moederborden geen PC5300 geheugen aan, hetgeen ik heb. Duurder liever ook niet (behalve als jullie iets speciaal aanraden?)
Ik keek ook voor wat microATX borden, maar deze kunnen alleen maar 2 geheugenkaarten aan, en aangezien ik toch later wil kunnen uitbreiden...

De verschillen volgens mij:
Moederbord 1: Asus P5PL2-C i945PL, SATA2, GLAN, 6CH:
- heeft een kleinere bussnelheid, maar zover ik het begrijp is dit niet zó belangrijk?

Moederbord 2: Asus P5ND2 SE nForce 570 Ultra MCP, SATA2 RAID:
- heeft 1 PCI slot minder, maar wel een PCI Express slot meer. Waar worden deze voor gebruikt?
- heeft 2x PCI Express x16, dit is wel handig aangezien mijn videokaart crossfire is, maar ik betwijfel of ik ooit 2 videokaarten in mijn computer ga steken.
- heeft RAID, maar zoals ik al zei, dit trekt mij niet aan (alhoewel de mogelijkheid er dan wel is! ;) )
- heeft 2x IDE Ultra DMA 133 in vergelijking met de 1x IDE Ultra DMA 100 van moederbord 1. Maar wat is dit verschil? Ik heb wat opgezocht, maar het antwoord niet echt gevonden.

Moederbord 3: MSI 945P Neo3-F i945P, SATA2, GLAN, 8CH:
- hetzelfde soort bord als ik eerst had, dus hier kan ik al mee werken
- 8-kanaalsgeluid

Moederbord 4: Asus P5L 1394 i945P, SATA2, GLAN, 6CH:
- firewire! ik heb vanvoor mijn kast firewire
- externe SATA? snap niet goed hoe dit dan werkt, kan ik dan gewoon een interne harde schijf extern houden?
- natuurlijk is de duurste de aantrekkelijkste :P

Dan zijn er de chipset verschillen. Iemand enig idee hoezeer deze verschillen en hoe dit zit?
Ik heb nu vooral voor mijzelf getypt en het ziet er naar uit dat ik voor moederbord 4 ga, maar als iemand op mijn vraagjes kan antwoorden en/of tips of suggesties geven, doe maar zeker!

Alvast bedankt beste tweakers _/-\o_

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
En deze dan? klik klak

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja die is idd mooi :)
blijkbaar klopt 4launch.nl niet zo, dit zijn de kenmerken op hun site bij dat moederbord:

Type: ConRoeXFire-eSATA2
Prijs: 81€
Kenmerken:

* ATX
* Socket 775
* Bussnelheid: 533/800/1066MHz
* Geluid: 8-kanaals
* 4x PC4300/5400 (max. 4GB) DDR2 SDRAM
* 1x IDE Ultra DMA 100
* 4x SATA2 RAID
* 1x PCI Express x16
* 1x AGI Express (PCI Express x 4)
* 1x PCI Express x1
* 3x PCI slot
* 1x 10/100/1000Mbps LAN
* 2x USB2.0

terwijl hij wel firewire heeft! :( nuja ik zal nu best altijd zelf op de sites van de merken gaan kijken

ik ga nu waarschijnlijk voor het ConRoeXFire-eSATA2 moederbord gaan, bedankt voor die tip, hij ziet er precies uit wat ik wil met wat extra's :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok super mijn geld wordt volledig teruggestuurd! O-)

Heeft nog iemand wat op te merken aan het Asrock ConRoeXFire-eSATA2 moederbord dat ik ga kopen? Iemand die iets anders aanraadt ofzo?

Nog een klein vraagje (een nieuwe topic maken leek me nutteloos): ik zou graag koelpasta kopen voor mijn oude computer en ook voor mijn nieuwe, maar heb ik dit echt nodig voor mijn nieuwe? Mijn nieuwe processor had er gelijk al op toen ik hem kocht, dus heeft extra erop doen wel nut? 8)7

En welke koelpasta heb ik nodig? Deze leek me wel goed: http://www.coolermaster-e...tle=R9-GE7-PTK3NanoFusion
4.91€ in Azerty.nl
Wat denken jullie?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zou de oude koelpasta van de koeler en de processor poetsen en er gewoon wat nieuwe tussen doen. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is meer koelpasta niet persé beter. Deze pasta dient alleen maar om de kleine groefjes en putjes op het oppervlakte van de processor en het koelblok op te vullen. Je hoeft dus maar een dun laagje aan te brengen.

Qua koelpasta heb ik alleen maar ervaring met die van AC (MX-1) en Zalman. Beide waren wel goed. Die van Coolermaster zal ook wel voldoen.

Op zich is de vooraangebrachte koelsticker die op vele koelers al zit wel goed maar het is wel aan te raden elke keer als je je koeler opnieuw plaatst, de koelpasta te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:51:
Ik zou de oude koelpasta van de koeler en de processor poetsen en er gewoon wat nieuwe tussen doen.
Hoe doe ik dit veilig? Gewoon met een vod of zal dit niet gaan en doe ik het best met een mesje ofzo?
Admiral Freebee schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:51:maar het is wel aan te raden elke keer als je je koeler opnieuw plaatst, de koelpasta te vervangen.
Waarom zou ik mijn koeler eraf halen en opnieuw plaatsen?

edit: een vraagje over mijn moederbord: op de site http://www.asrock.com/product/ConRoeXFire-eSATA2.htm
staat er niet echt wat voor geheugen er in kan:
Memory

- Dual Channel DDRII memory technology
- 4 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII 667/533
- Max. capacity: 4GB*

Hoe kan ik zeker weten dat deze mijn TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 geheugen kan lezen? :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klein bumpje als ik mag? Ik wil het graag bestellen, dus als iemand mij kan helpen met mijn geheugenvraag :*) _/-\o_

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
over het algemeen heb ik nooit problemen gehad met asrock en twinmos, er moet een QVL lijst zijn met supported memory, anders moet je helaas gewoon de gok nemen.
Ik heb eigenlijlk op geen enkele pc gehad dat twinmos niet werkte.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:20:
[...]

edit: een vraagje over mijn moederbord: op de site http://www.asrock.com/product/ConRoeXFire-eSATA2.htm
staat er niet echt wat voor geheugen er in kan:
Memory

- Dual Channel DDRII memory technology
- 4 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII 667/533
- Max. capacity: 4GB*

Hoe kan ik zeker weten dat deze mijn TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 geheugen kan lezen? :?
Net hetzelfde moederbord met hetzelfde geheugen in elkaar gezet en werkt goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok super, bedankt! :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hoe doe ik dit veilig? Gewoon met een vod of zal dit niet gaan en doe ik het best met een mesje ofzo?
Het koelblok kan je gewoon met een vod proper maken. De processor zou ik met een doekje doen en eventueel wat alcohol als de pasta er niet afwilt.
Waarom zou ik mijn koeler eraf halen en opnieuw plaatsen?
Om je processor op het andere moederbord over te zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 10:08:
[...]

Om je processor op het andere moederbord over te zetten ;)
Aha ok dat klinkt logisch ;) lol

Nog iets dat raar is: bij de specificaties van het Asrock moederbord op 4launch.nl staat er geen firewire tussen, maar op de site van Asrock (http://www.asrock.com/product/ConRoeXFire-eSATA2.htm) staat er 2x IEEE 1394. Ik heb hierover gemailed naar 4launch.nl, maar deze zeiden dat hun leverancier hier niets over vermelde. :? Ik heb hun hierover terug gemailed, maar dit is wel raar...

Als er 2x IEEE 1394 bij de moederbordspecificaties staat, betekent dit toch dat ik de kabel van mijn firewire vanvoor mijn case op mijn moederbord kan vastmaken he?

Als ik de processorcompabiliteit op hun site bekijk: http://www.asrock.com.tw/...?Model=ConRoeXFire-eSATA2
dan staat er bij Core 2 Duo E6300: Since BIOS P1.20 (bij L2 staat er zelf: Since BIOS P1.60, maar ik heb geen L2 zeker?). Ik moet mijn BIOS dus updaten voordat hij mijn processor herkent? Hoe gaat dit als ik geen beeld krijg wegens mijn moederbord die mijn processor niet herkent? Of staat dit mooi uitgelegd in de manual van het moederbord en heb ik geen beeld nodig om mijn BIOS te updaten?

Bedankt he :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 11:00 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb eergisteren ook een Intel E6300 in een Asrock ConroeXfire-ESATA2 gezet, werkte allemaal out of the box. Wat betreft Firewire aansluitingen: er is een firewire/USB bracket meegeleverd met dat bord, die je gewoon in de achterkant van je kast kunt hangen. Verder zit er ook nog een front-firewire en verschillende USB aansluitingen op dat bord, dus dat zit wel goed.

Het 2e PCI-E slot is overigens een PCI-E 4x slot ipv een 16x en werkt alleen samen met een beperkt lijstje videokaarten als ik het boekje mag geloven, als je SLI wilt gaan draaien zou ik vrolijk een ander bordje gaan uitzoeken, zo niet, dan is het gewoon een perfect bord.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 12:25:
Ik heb eergisteren ook een Intel E6300 in een Asrock ConroeXfire-ESATA2 gezet, werkte allemaal out of the box. Wat betreft Firewire aansluitingen: er is een firewire/USB bracket meegeleverd met dat bord, die je gewoon in de achterkant van je kast kunt hangen. Verder zit er ook nog een front-firewire en verschillende USB aansluitingen op dat bord, dus dat zit wel goed.

Het 2e PCI-E slot is overigens een PCI-E 4x slot ipv een 16x en werkt alleen samen met een beperkt lijstje videokaarten als ik het boekje mag geloven, als je SLI wilt gaan draaien zou ik vrolijk een ander bordje gaan uitzoeken, zo niet, dan is het gewoon een perfect bord.
Aha ok dus je moederbord had al de nieuwste BIOS update? Ik zal het eens vragen aan 4launch.nl hoe het bij hen zit.

SLI is crossfire zeker? Nuja, ik ben toch nooit van plan 2 videokaarten in mn computer te steken hoor :P

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 12:48:
[...]

Aha ok dus je moederbord had al de nieuwste BIOS update? Ik zal het eens vragen aan 4launch.nl hoe het bij hen zit.

SLI is crossfire zeker? Nuja, ik ben toch nooit van plan 2 videokaarten in mn computer te steken hoor :P
Sli is van nvidia en crossfire van ati.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 12:48:
[...]

Ok ik heb het aan 4launch gevraagd, en zij zeggen dat ze het niet weten en het ook niet echt teweten kunnen komen. Ze vragen echter 14€ om er de nieuwste BIOS update op te zetten :?
Nu heeft _JGC_ me verteld dat het Asrock moederbord sowieso mijn C2D processor zal kunnen herkennen, het moederbord zal gewoon de nieuwste updates niet hebben. Ik wil hem graag geloven, maar ik zou graag nog een (paar) andere mening(en) hebben :)
Heeft iemand hier enige ervaring mee of ideeën?

Alvast bedankt! (nog een dikke 24u tegen het nieuwe jaar!)

Verwijderd

Aaah kom op, je koopt voor veel geld een pc bij hun, een beetje service mag je dan toch wel vragen. Ik krijg bij mijn pc ook gratis een laser muis omdat ik het vroeg, gewoon overleggen en anders ga je naar de concurrent >:)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ik heb dat geprobeerd, ik vroeg of ze een BIOS update voor mij zouden kunnen doen en ze hebben mij subtiel terug gemailed dat ze dat als service doen voor 14€ :P
Ik heb ook al gemailed naar Azerty ofdat het Asrock moederbord bij hen wel de nieuwste BIOS versie heeft, dus wie weet....

Iemand die nog ervaring heeft met dat moederbord dat sowieso de nieuwste BIOS update heeft bij het kopen?

• mad-dog
  • Laatst online: 18:34
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:17:
Hehe ik heb dat geprobeerd, ik vroeg of ze een BIOS update voor mij zouden kunnen doen en ze hebben mij subtiel terug gemailed dat ze dat als service doen voor 14€ :P
Ik heb ook al gemailed naar Azerty ofdat het Asrock moederbord bij hen wel de nieuwste BIOS versie heeft, dus wie weet....

Iemand die nog ervaring heeft met dat moederbord dat sowieso de nieuwste BIOS update heeft bij het kopen?
Alle ConroeXFires-eSATAII waar ik tot nu toe mee gewerkt had waren voorzien van BIOS 1.20 en herkenden alle mogelijke C2D's zonder problemen.

Wat betreft die € 14,- BIOS updaten. Jij wil voor een dubbeltje op de 1e rij staan(je koopt bij een webshop), dan hoef je niet de extra service te verwachten die je bij een normale winkel wel kan krijgen
Pagina: 1