Toon posts:

[DDR SDRAM] 256MB opeens 128MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al geruime tijd met 3x 256MB DDR SDRAM (133 MHz, 266 MHz effectief) op mijn oude maar vertouwde Asus A7V266-E moederbordje.

Totaal werkgeheugen is dus 768MB.
Sinds een week mis ik 128MB.
Everest, de BIOS en Windows XP geven ineens aan dat ik nu 640 ipv 768 MB geheugen heb.
Volgens Everest heb ik 128MB in slot 1 zitten (3 sloten totaal). Maar het is een 256Mb module die er sinds aankoop (november 2001) in zit en altijd keurig zijn werk heeft gedaan.

Als ik het reepje van slot 1 er uit haal, geeft hij keurig een totaal van 512MB aan. 2x 256.
Alle modules zijn single sided.

Nu maakt mij die 128MB niet veel uit, ik kan ze wel missen voor de dingen die ik met de PC doe.
Het systeem draait verder ook goed en vlot.
Maar ik kan het moeilijk uitstaan dat ik niet snap hoe dit kan :?

Ik heb de module er uitgehaald en schoongemaakt. Het slot ook schoongemaakt.
Als ik een andere module in slot 1 zet, wordt wel 256MB herkend. het ligt dus aan de module uit 2001 (no-name).

Zoals gezegd vind ik het niet erg, maar wie kan me uit mijn lijden verlossen?
Kan iemand mij aub vertellen waarom op een single-sided module van 256MB opeens, na 5 jaar, maar voor de helft herkend wordt?

_/-\o_ voor het verlossende antwoord

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41
Een andere module in het slot zetten geeft wel gewoon 256MB? Wat als je die rare eend dan eens in het slot van die andere module zet?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog eens aan het schuiven geweest met de modules.
In slot 1 geven de andere modules gewoon 256MB.

De originele module uit 2001 geeft op alle sloten 128MB.......terwijl het altijd gewerkt heeft.

Van de ene kant wordt ik er 8)7 van, maar van de andere kant moet ik er erg om :*)

Er zitten 8 chips op de module (op de andere modules ook) en de helft schijnt ineens niet meer te werken ?
Ik kan er met mijn pet niet bij.
Altijd kan ik problemen/raadsels wel oplossen via GoT of Google, maar deze keer kom ik er niet uit.
Vandaar dit (zeldzame) topic van mij....

Op dit moment heb ik het 'probleem' geheugen in slot 3 zitten en geeft Everest aan dat er 128MB in slot 3 zit.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:36
Dan is één kant van dat reepje dus gewoon gaar, daar zul je weinig aan kunnen doen. Kijk eens met memtest86 of er ook nog fouten worden gevonden, als dat zo is zou ik 'm gelijk wegmikken.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik zag dat ik 640 ipv 768 MB had, heb ik meteen een nachtje Memtest laten draaien.
Geen fouten.

Maar ik heb ook geen problemen verder met de pc. Draait nog lekker zonder rare vastlopers ofzo.
Ik houd het ook gewoon zo.
Ik ben dit probleem echter nooit eerder tegengekomen en ik kan ook geen verklaring vinden; dat stoort me.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 23:02
Ik denk dat dit door stof is gekomen. Statische elektriciteit en dan springen er ineens een paar chips kapot. Zoals gezegd, is er een bankje met kapotte chips. Dit geheugen testen heeft weinig zin. Aangezien de chips die overleden zijn toch niet meer werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Robin4 op 23-12-2006 21:20 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Topicstarter
Stof. Zou dat de oorzaak zijn?
Zou kunnen hoor, want bij het schoonmaken kwam er wel veel stof tevoorschijn. Zelfs in de gleuf van het slot, dus onder het reepje.

De 128Mb die over zijn, doen het nog prima en alles is weer schoon. Dus zou het verder goed moeten blijven werken.
Pagina: 1