Toon posts:

Voedingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed...

Ik lees heel veel reacties op GoT / Verschillende subfora's over Voedingen en 3dmark scores dat "zwakke" voedingen de score van 3dmark bijv kunnen beinvloeden.

Kan iemand mij vertellen waarom ik het niet geloof als iemand roept dat het aan de voeding ligt dat persoon x een lage score haalt?

Naar mijn weten gaat het hier om electronica wat dus niet "langzamer" gaat draaien naarmate het amperage daalt. Het is geen motor, het is een chip, en die chip werkt op een bepaalde waarde / stroom. Je kan ook een CPU minder voltage geven, maar op ten duur is het niet meer stabiel, dan loopt het vaak vast.

Ik geloof het hele verhaal niet aangezien ik ruim 2 jaar met een Q-tec draai, op een behoorlijk "zwaar" systeem. Het is m'n eigen risico maar als het echt "baggervoedingen" waren stonden deze niet in de Pricewatch laat staan een normale winkel. Natuurlijk speelt effiecient zijn een grote rol met de prijs van de voeding, maar over het algemeen werkt het. Heel goed zelfs. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zolang electronica niet een constante aanvoer van electronen krijgt, dan kan de electronica beschadigd raken of langzamer/niet werken. Hierdoor kan een score, van bijvoorbeeld een GPU, ineens dalen omdat de GPU misschien 2.73ms te weinig electronen heeft gekregen om aktief te blijven.

Zelf snap ik zelf eerlijk gezegd niet waarom duizenden mensen een systeem moeten kopen en, best vaak, bezuinigen op de prestaties die een voeding moet neerzetten. Een goede voeding is meestal maar 5 tot 10% van de kosten maar zorgt uiteindelijk wel voor 100% prestatie van het systeem.

offtopic:
Good to read you again

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 18:21:
Ik geloof het hele verhaal niet aangezien ik ruim 2 jaar met een Q-tec draai, op een behoorlijk "zwaar" systeem. Het is m'n eigen risico maar als het echt "baggervoedingen" waren stonden deze niet in de Pricewatch laat staan een normale winkel. Natuurlijk speelt effiecient zijn een grote rol met de prijs van de voeding, maar over het algemeen werkt het. Heel goed zelfs. :)
Het is niet omdat jij (toevallig) een goede ervaring hebt over een Q-Tec icm een zwaar systeem, dat dit bij iedereen goed is. Gezien het aantal negatieve reacties over Q-Tec, de lage prijs, lage gewicht etc, kan je al gaan twijfelen aan de kwaliteit. Waar het in veel gevallen mis gaat, kan het ook in veel gevallen (zoals bij jouw) goed gaan. Problemen kunnen nogal veel exemplarisch voorkomen, en het draait gewoon om de kans dat je hebt om iets voor te hebben met je voeding.
Afgaande op het aantal slechte ervaringen (waarbij vaak melding is dat de voeding andere componenten mee de dood in sleurt) over Q-Te zou ik durven concluderen dat je bij dit merk een hoger risico hebt.
Waarom het in de pricewatch staat en in normale winkels: sja het is goedkoop en dat doet verkopen (zeker aan Jan Met de Pet die niets van pc's afkent)...
100 euro compact cameras worden ook verkocht terwijl een digitale reflexcamera van 700+ euro wel deglijk kwalitatiever is.
Feit is ook dat deze voedingen veelal als OEM voorkomen. Een winkel verkoopt door hen samengestelde systemen, waar ze een totaalprijs (duur) op vragen en dan kan men des te meer winst maken door er goedkope componenten in te steken.
Mensen die winkel-systemen kopen, zijn nu meestal ook niet de tweaker of de overklokker die zijn syteem tot het uiterste van de hardware pushed (met bijhorende voedingsbelasting).

Welke voeding en wat is de rest van de hardware die je hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het aantal negatieve reacties over Q-Tec, de lage prijs, lage gewicht etc, kan je al gaan twijfelen aan de kwaliteit
50 euro toendertijd leek me best veel hoor :P Gewicht is ook boven de 5KG.. dat moet toch voldoende zijn? naja het zegt geen drol maar ik kan me voorstellen dat veel mensen die een 300watts model kopen, er nadelig uit kunnen komen.

Ik merk wel dat zodra ik ook iets ga doen met AtiTool bijv, de voeding wel een beetje gaat brommen.. maar dat is normaal, want er zitten 2 kleine travo's in inclusief een magnetisch veld eromheen, dan krijg je een beetje het electromotor effect.

Maar natuurlijk. Er zijn ook modellen die je maar beter niet met je PC kan gebruiken, en juist deze users hebben hier gebruik van gemaakt, en ook erachter gekomen, dat goedkope voedingen op een zwaar systeem wel helemaal niet gaat werken. Goedkoop is ook wel duurkoop.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/PC/qtec.jpg

650Watts. Natuurlijk is dit peak ja en dat ben ik me ook bewust. Even een ruwe schatting doet het bakkie 400 tot 450 watts aan vermogen. Het lijkt me echt onzin dat dit ding continue minder dan 250watts levert.

Aangesloten op een AMD Athlon 64 3000+ oc'ed naar 2.4GHz, 3 HD's, X800XT, moederplank / dvd combo & spelert.. vrij zwaar systeem voor z'n tijd dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:31:
50 euro toendertijd leek me best veel hoor :P Gewicht is ook boven de 5KG.. dat moet toch voldoende zijn? naja het zegt geen drol maar ik kan me voorstellen dat veel mensen die een 300watts model kopen, er nadelig uit kunnen komen.
De door mij aangehaalde factoren gaan terug naar de doorsnee Q-Tec voeding voor de doorsnee gebruiker met een doorsnee systeem.

In beschouwing nemende dat jij een type hebt van 650W piekvermogen en het syteem dat deze voeding moet voeden, lijkt mij de voeding nog altijd overgedimensioneerd, en gaat deze niet ten volle belast worden. Het high-end Q-Tec model van jouw wordt mijn inziens nog niet gepushed waardoor je een "verminderd risico" loopt tot faling.

Verder: 5kg ? Voedingscasing volgegoten met beton? Hiervan wil ik wel eens een foto zien met de voeding op een weegschaal...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Gaat het om de volgende fan die hier onderaan de chart genoemd staat? ;)

Daarnaast klokken de videokaarten zichzelf soms terug. Dus dit is niet zozeer een electronica-probleem als wel een interne check.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:57
Ik sluit me aan bij _the_crow_: hooguit je videokaart kan zichzelf terugklokken en zeggen dat je een stekker of iets vergeten bent omdat ie te weinig sap krijgt, maar voor de rest kan er niets met de performance gebeuren.
Heb wel eens een test gezien van die Q-Tec: toen ze hem vol gingen belasten (dus de volle 650 watt), trok dat ding meer dan 1,1kW uit het stopcontact (uit de kluiten gewassen magnetron :P) en daarna klapte ie uit elkaar. Tsja ik zou wel 2x denken voordat ik zo'n ding koop: liever het dubbele betalen en de helft aan stroomkosten, dan een doorgebrand systeem :P.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan idd zo zijn dat als een GPU niet voldoende krijgt dat de score omlaag gaat.

Die test van die 650W Q-tec waar The__Virus het over heeft geeft wel aan dat het niet verstandig is om een Q-tec voeding te kopen.

Voor minder dan 75 euro heb je een 460W Zalman voeding die voor vrijwel alle systemen genoeg is en ook nog eens erg stil is. Helemaal als je kijkt dat er een hoop mensen zijn die een E6600 halen met een dikke GPU die samen al meer dan 500 euro kosten. Dan mag er ook wel een goede voeding bij en geen Q-tec van 30 euro.

• The__Virus
  • Laatst online: 06:57
Het kan nog minder: voor rond de 45 euro heb je een 500 watt Huntkey voeding. A-kwaliteit, stil, goedkoop, wat wil je nog meer? Ik draai er een redelijk zwaar systeem op maar de voltlijnen zijn superstabiel.

• The_nv40_man
  • Laatst online: 13-06-2022
Naar mijn weten is het enigste wat kan gebeuren als je voeding een te lage capaciteit heeft: een instabiel systeem. En bij sommige Nvidia kaarten kun je een melding krijgen voor een kritieke stroomtoevoer. Maar verder zal er weinig gebeuren.

Ik denk dat dat grotendeels komt omdat mensen zich tegenwoordig vaak naar boven vergissen als het om het vermogen gaat wat een pc nodig heeft. Mensen op allerlei fora raden aan om minstens een 500-700 watt voeding te halen bij een beetje systeem. Echter als je naar het echte verbuik gaat kijken is dit zwaar overdreven en ook nog minder zuinig dan een beter bijpassende voeding. (een voeding die maar voor een heel klein percentage belast wordt is meestal niet zo zuinig). Je kunt in zo'n geval beter een kwaliteits voeding kopen die stabiele voltlijnen heeft dan alleen maar een hoog vermogen die in veel gevallen ook nog eens niet gehaald worden of onder bijna destructieve omstandigheden (enorme warmteproductie).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 02:31:
[...]

Leuk dat je zulke "waarheden" als dat gewicht van voeding geen drol zou uitmaken verkondigt, maar als je een beetje de moeite gedaan zou hebben om even op zoek te gaan zou je ontdekken dat gewicht van een voeding juist meer zegt dat prijs en zeker meer dan wat voor opgegeven waardes dan ook op de zijkant geplakt staan, zie bijvoorbeeld hier voor een statistische uitwerking van de correlaties:
http://www.directron.com/psu.html
Ik merk wel dat zodra ik ook iets ga doen met AtiTool bijv, de voeding wel een beetje gaat brommen.. maar dat is normaal, want er zitten 2 kleine travo's in inclusief een magnetisch veld eromheen, dan krijg je een beetje het electromotor effect.
2 kleine travestieten :? :+

Je bedoelt waarschijnlijk trafo's :z

Los daarvan, je geeft hier wel een erg simplistisch beeld van wat er electromagnetisch in zo'n ding gebeurt. En dan nog heeft dat er waarschijnlijk geen drol mee te maken - wat dacht je van een temperatuurgestuurde fan die bij hogere load sneller gaat draaien en dan hoorbaar is...
Maar natuurlijk. Er zijn ook modellen die je maar beter niet met je PC kan gebruiken, en juist deze users hebben hier gebruik van gemaakt, en ook erachter gekomen, dat goedkope voedingen op een zwaar systeem wel helemaal niet gaat werken. Goedkoop is ook wel duurkoop.
Nee dus. Goedkoop kan prima zijn. Een goedkope maar zware voeding is waarschijnlijk beter dan een dure maar lichte. Het is natuurlijk wel zo dat een spotgoedkope voeding meestal slecht gaat zijn en een peperdure meestal goed, maar daar mag je niet klakkeloos vanuit gaat - vooral bij de goedkope gevallen kom je nogal eens koopjes tegen van goede modellen (laatst voor EUR 20 een 340W Enlight op de kop getikt - ding woog een ton en staat zeer goed beschreven :z )
650Watts. Natuurlijk is dit peak ja en dat ben ik me ook bewust. Even een ruwe schatting doet het bakkie 400 tot 450 watts aan vermogen. Het lijkt me echt onzin dat dit ding continue minder dan 250watts levert.
Onderbouw dat eens... hoogstwaarschijnlijk trekt je systeem namelijk minder dan 250W continu 8)7

Dat de voeding 250W+ *kan* leveren betekent niet dat hij het ook doet. Daar mogen we ivm stroomrekening trouwens erg blij mee zijn...
Aangesloten op een AMD Athlon 64 3000+ oc'ed naar 2.4GHz, 3 HD's, X800XT, moederplank / dvd combo & spelert.. vrij zwaar systeem voor z'n tijd dus.
Mwoeah, 1 single core CPU (die ook nog eens zuinig is, al OC je hem), 1 VGA en 3HDDs is nou niet zo denderend veel. Een Athlon Thunderbird met Radeon 9700pro zou meer gevroten hebben en die kon je met een beetje geluk op een goede 350W voeding trekken...

Oslik blyat! Oslik!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om even aan te geven wat een redelijk high-end systeem in de praktijk verbruikt een quote van mij.
Net heb ik even wat testen gedaan met een Watt meter. Het is een klein ding met een LCD die je het stopcontact doet en daar doe je dan weer de stekker in. Ik heb alleen de PC zelf aangesloten en verder niets om alleen te meten hoeveel de PC zelf verbruikt.

Bij het opstarten van de PC verbruikt ie rond de 160W.
Idle draaien met alleen Firefox en Winamp aan geeft een verbruik van 155W. (CPU gebruik ~6%)
Met de CPU 50% aan het werk verbruikt ie 173W.
Met de CPU op 100% verbruikt ie 200W. (Dual Prime95)
Met CS:S verbruikt het systeem 260W. Dit is met de GPU op 100% en de CPU op ongeveer 60%.

Mijn PC is watergekoeld maar met luchtkoeling zal het ongeveer hetzelfde zijn aangezien ik 2x 120mm op de radiator heb en 4x 80mm voor de gewone airflow. De pomp voor de waterkoeling zit op een appart stopcontact.

Nog even de specs van mijn PC zodat iedereen kan zien wat er precies zoveel verbruikt.

Core 2 Duo E6600 op 345x9 met 1.35 volt op de core.
X1900XT op 655/835 met alle voltage's standaard.
P5W DH Deluxe.
2 HDD's.
1 DVD brander.
2x 1GB PC6400 RAM.
1 fancontroller.
2x 120mm en 4x 80mm.
1 USB PCI kaartje.

Dit alles draait op een Zalman 460W PSU.
Zo is te zien dat dikke voedingen van 600W of meer voor de meeste PC's helemaal niet nodig zijn. Als er SLI of Crossfire gedraait gaat worden is het een ander verhaal maar de meeste mensen houden het toch bij 1 GPU.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:48:
Gaat het om de volgende fan die hier onderaan de chart genoemd staat? ;)
Wow :o Ja .. ik heb dat onderste model! Ik wist niet eens dat het Zo On-efficient was! wtf... :o
dion_b schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:45:
[...]

2 kleine travestieten :? :+

Je bedoelt waarschijnlijk trafo's :z
Jaja .. Trafo's :P

[...]
Wow :o Ja .. ik heb dat onderste model! Ik wist niet eens dat het Zo On-efficient was! wtf... :o
[...]
Die Fan(s) maken meer herrie dan goed is. Als dat ding op 30 graden op temperatuur is, dan raggen die fans alsof het 70graden is oid. Ik heb daarom ook een fancontroller ertussen in gesoldeerd.
Onderbouw dat eens... hoogstwaarschijnlijk trekt je systeem namelijk minder dan 250W continu 8)7
Dat de voeding 250W+ *kan* leveren betekent niet dat hij het ook doet. Daar mogen we ivm stroomrekening trouwens erg blij mee zijn...
Jep. Al zou mijn PSU 250watts leveren terwijl m'n systeem 150watts trekt is het geen goede zaak nee :+
Mwoeah, 1 single core CPU (die ook nog eens zuinig is, al OC je hem), 1 VGA en 3HDDs is nou niet zo denderend veel. Een Athlon Thunderbird met Radeon 9700pro zou meer gevroten hebben en die kon je met een beetje geluk op een goede 350W voeding trekken...
Dat zou ook gekund hebben. Ik heb niet echt een stroomvretend systeem nee, alleen mijn hele punt achter deze discussie is / was dat men erg vaak roept *PSU!!!111* en daar wordt ik een beetje leip van. Er is meerdere malen een nieuwe PSU gekocht door de help-vragende user en het had niets opgelost.. het probleem bleek 'm zelfs in software-omgeving te liggen :+ :D
PilatuS schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:19:
Om even aan te geven wat een redelijk high-end systeem in de praktijk verbruikt een quote van mij.

[...]

Zo is te zien dat dikke voedingen van 600W of meer voor de meeste PC's helemaal niet nodig zijn. Als er SLI of Crossfire gedraait gaat worden is het een ander verhaal maar de meeste mensen houden het toch bij 1 GPU.
Het gaat hier ook dan ook om wattages vanuit het stopcontact :) :P
Pagina: 1