Een aantal huisgenoten hebben een vast ip-adres ingesteld waarop ze verbinding maken met de router. Ikzelf laat de router een dynamisch adres toewijzen omdat bij een vast ingesteld ip-adres ik bij connectieproblemen de router niet maar kan bereiken. Kortom kan iemand mij vertellen of het instellen van een vast ip-adres per computer voordelen heeft boven het dynamisch laten toekennen van ip-adressen aan de aangesloten computers door de router?
Met een dynamisch IP adres kan je bij connectie problemen net zo min de router bereiken dus dat zou ik geen argument vinden. Ik zou het eerder logischer vinden als je dat met een vast IP adres zou vinden.
Mocht je wat aan je IP configuratie op je netwerk wat veranderen heb je dat met DHCP sneller op je netwerk aangepast in plaats van op alle clients wat te moeten veranderen. Dat is een van de voordelen.
Mocht je wat aan je IP configuratie op je netwerk wat veranderen heb je dat met DHCP sneller op je netwerk aangepast in plaats van op alle clients wat te moeten veranderen. Dat is een van de voordelen.
[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 23-12-2006 17:43 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dynamisch is handig als je vaak andere PC's en laptops in het netwerk hangt, vast is fijner als je IP niet mag veranderen, zoals wanneer je een server draait (VNC, FTP, HTTP, gameserver, whatever) en je (dus) portforwardings moet gebruiken.
Maar waarom niet de combinatie? DHCP server aan, en PC's die altijd in het netwerk hangen toch een vast IP geven.
Maar waarom niet de combinatie? DHCP server aan, en PC's die altijd in het netwerk hangen toch een vast IP geven.
[ Voor 18% gewijzigd door TheLunatic op 23-12-2006 17:44 ]
Mother, will they like this song?
OK. Vaste ip-adressen hebben dus alleen voordeel bij portforwards. In dat geval ga ik voor de combinatie. Ik laat de huisgenoten gewoon hun vaste ip-adres ingesteld houden, en zelf laat ik een dynamisch adres door de router toekennen. Bedankt voor de informatie!
Ik weet niet of het bij alle routers zo is, maar hier maakt het geen donder uit als ik een pc een keertje herinstalleer, hij krijgt continu hetzelfde IP toegewezen (met DHCP). Blijkbaar knoopt hij een ip aan het mac adress van een netwerkkaart 
Dat heb ik dus icm een linksys WRT54G.
Ik heb dus ook alles dynamisch, ook al heb ik een hele zut poorten geforward staan.
Ik heb dus ook alles dynamisch, ook al heb ik een hele zut poorten geforward staan.
[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 23-12-2006 18:13 ]
hier heb ik het hetzelfde ingesteldTerw_Dan schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 18:12:
Ik weet niet of het bij alle routers zo is, maar hier maakt het geen donder uit als ik een pc een keertje herinstalleer, hij krijgt continu hetzelfde IP toegewezen (met DHCP). Blijkbaar knoopt hij een ip aan het mac adress van een netwerkkaart
clarkconnect 4.0
iedereen krijgt ip via dhcp lease, echter staat die lease op forever en zijn gekoppeld aan de mac addys
dus heeft iedereen altijd hetzelfde ip, en weet ik pcies wie welk ip is.
Dus semi vast/dynamisch ofzo
KPN - Vodafone Ziggo Partner
heel mooi dat je telkens hetzelfde adres krijgt van je router, maar vroeg of laat gaat dat een keer fout.
denk aan: nieuw mobo, router reset etc. Is niet echt een groot probleem, maar meestal treedt het op als je er geen zin in hebt
denk aan: nieuw mobo, router reset etc. Is niet echt een groot probleem, maar meestal treedt het op als je er geen zin in hebt
Inderdaad, daarbij ook voor firewall rules / port filtering. Vast heeft altijd de voorkeur boven dynamisch tenzij je omgeving zo groot is dat het uitdelen van vaste ip adressen unmanagable word.Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:42:
Vast is makkelijker voor portforwards.
[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 23-12-2006 20:46 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Pagina: 1