Toon posts:

Dualscreen: Samsung 205BW + Samsung 740BF. Is dit ok?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn volgende PC zit ik zwaar te denken aan een dualscreen setup met een Samsung 205BW als hoofdscherm met daarnaast een Samsung 740BF als secundaire unit.

Het doel van het systeem (in volgorde van belangrijkheid):
  • Webdevelopment/design ( denk aan Flash en Flex, Photoshop, Illustrator + de nodige code-editors)
  • Games
  • Office gebruik en webbrowsing
  • Af en toe een Film of TV episode
Met als belangrijke sidenote: Ik wil een redelijke inspanning leveren het systeem weinig geluid te laten maken. Verder ben ik in zoverre op een budget dat ik zeker niet 'all out' wil gaan, maar het belangrijkste voor mij is om kwaliteit in huis te halen. Maw zeg maar 40% prijs, 60% kwaliteit.

Na het nodige gezoek (www.silentpcreview.com beviel mij zeer om tot keuzes te komen mbt low-noise PC onderdelen) ben ik tot de volgende samenvatting gekomen:
  • Behuizing: Antec Solo + Antec NeoHE 430 Watt voeding
  • CPU: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775
  • CPU koeler: Scythe SCNJ-1100P Ninja + 120MM fan
  • Moederbord: Asus P5B
  • Geheugen: 2x 1GB Kingston PC5300 DDR2
  • HD: 500GB Western Digital WD5000KS
  • Video: MSI 7900GT (passief gekoeld)
  • Scherm 1: Samsung 205BW (20" 16:10)
  • Scherm 2: Samsung 740BF (17" 4:3)
Ik ben inmiddels al zeker van het niet-grafische deel van mijn setup, maar voor de combi van videokaart/monitoren heb ik nog een paar vraagtekens. Ik heb al aardig wat gesearched hier op GoT en elders, maar in de hoop wat gerichtere antwoorden te vinden voor mijn specifieke situatie dus dit topic.

De reden om aan een dergelijke dualscreen combinatie te denken is dat mij een widescreen super lijkt voor grafische progammas en ook het gamen, en ik een monitor erbij wil om te kunnen coden naast flash. Of bijvoorbeeld een edit scherm/preview scherm opdeling.

De redenen om de specifieke combo van 205BW en 740BF te nemen:
  • Prijs. Met name de 205BW komt mij goedkoop over (±300 euro thuis bezorgd), terwijl alle reviews minstens redelijk positief overkomen. Ook de 740BF (±220 euro) heeft een vriendelijke prijs volgens mij.
  • Het lijkt me visueel een mooie eenheid om naast elkaar te hebben staan.
  • Ze zijn in hoogte verstelbaar, dus ergonomisch.
  • Hoewel ik het gevoel heb hiermee zeker niet de kwalitatieve nadruk te leggen op de monitoren (er zijn 20" monitoren die 200 euro duurder zijn), lijkt het me een prima prijs/kwaliteit verhouden te hebben en is de 20" in ieder geval geschikt voor zowel grafisch werk als gaming.
Mijn vragen
  • Is een passief gekoelde kaart van het kaliber 7900GT betrouwbaar (in deze setup)? Dit is mijn grootste vraagteken.
  • Zeer eventueel wil ik overwegen in een later stadium over te gaan op een SLI configuratie. Is dat in de praktijk (ook) haalbaar met deze koeling?
  • Levert de combinatie van verschillende resoluties goed? De verticale pixel-hoogte verschilt weinig tussen beide monitoren: 1050 en 1024, dus daar heb ik op zich wel vertrouwen in. Maar ik wil het toch even noemen.
  • Is het softwarematig makkelijk mogelijk om het 17" scherm uit de 'loop' te halen voor hardcore gameprestaties, zonder dus de boel te moeten deinstalleren/herinstalleren? (of is dit helemaal niet aan de orde)
  • Verder nog op- of aanmerkingen op deze (grafische) setup?
  • Zou jij het anders doen als je mij was? (en waarom :))
Alle input is zeer welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 19:39 . Reden: 9700 -> 7900 :) ]

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 17:23
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 16:26:
Mijn vragen
• Is een passief gekoelde kaart van het kaliber 9700GT betrouwbaar (in deze setup)? Dit is mijn grootste vraagteken.
Dit lijkt me niet het probleem. Mijn 7600GT doet het ook prima. Passief gekoeld mag niets uitmaken voor de prestaties op 2d gebied.
• Zeer eventueel wil ik overwegen in een later stadium over te gaan op een SLI configuratie. Is dat in de praktijk (ook) haalbaar met deze koeling?
Is wel stil. Zo lang er genoeg airflow is zou ik me geen zorgen maken
• Levert de combinatie van verschillende resoluties goed? De verticale pixel-hoogte verschilt weinig tussen beide monitoren: 1050 en 1024, dus daar heb ik op zich wel vertrouwen in. Maar ik wil het toch even noemen.
je kan per monitor verschillende resoluties opgeven. Dus technisch gezien is het geen probleem. Ik heb een tijdje 1440x900 en een 1600x1200 ernaast gehad.
• Is het softwarematig makkelijk mogelijk om het 17" scherm uit de 'loop' te halen voor hardcore gameprestaties, zonder dus de boel te moeten deinstalleren/herinstalleren? (of is dit helemaal niet aan de orde)
Games draaien alleen op je primaire monitor. Mijn 2e werd uitgeschakelt (bij Need for Speed)
Ja, ik zou het anders doen. Ik vond breedbeeld niet fijn werken (Acer 1916Ws). Dit kwam mede door de lage resolutie, maar ook omdat ik de verticale ruimte miste ten opzichte van mijn oude 4:3 CRT. Sinds 2 dagen heb ik nu een dual Samsung 204b setup. 2 schermen met beide 1600x1200 reso. Creëerd een enorme zee van ruimte, wat ik prettig vind.

Mijn bezigheden zijn voornamelijk het development werk (code-editors dus), office en internetten. Filmpje en gamen bestaat uit minder dan 5% van mn bezigheden achter mijn pc. (overigens heb ik voor films een breedbeeld tv).

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-07 13:42
Zeer eventueel wil ik overwegen in een later stadium over te gaan op een SLI configuratie. Is dat in de praktijk (ook) haalbaar met deze koeling?
Let er wel op dat je dan een SLi-ready moederbord neemt, dat doe je nu niet ;) .

En qua kast kan je volgens mij voor de (in mijn ogen) de mooiere en iets goedkopere Antec P150.
Is een passief gekoelde kaart van het kaliber 9700GT betrouwbaar (in deze setup)? Dit is mijn grootste vraagteken.
Ja hoor!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 16:26:
Na het nodige gezoek (www.silentpcreview.com beviel mij zeer om tot keuzes te komen mbt low-noise PC onderdelen) ben ik tot de volgende samenvatting gekomen:
Die website gebruik ik ook altijd :)
[quote]
• Is een passief gekoelde kaart van het kaliber 9700GT betrouwbaar (in deze setup)? Dit is mijn grootste vraagteken.
Alleen als je voldoende airflow hebt, door bijvoorbeeld een 12cm fan vooraan in je kast te stoppen. Je bent bekend met silentPcReview, dus als het goed is denken we nu allebij aan een Nexus 12 cm fan.
[quote]
Ik zou het zelf niet doen om twee redenen. 1) Je videokaart dissipeert een gigantische hoeveelheid energie in de vorm van warmte. Aanzienlijk meer dan je processor. In SLI opstelling vermenigvuldig je deze hoeveelheid warmte met twee en je belemmert de airflow. 2) SLI is bedoeld om nu het snelste van het snelste te nemen. Niet om over een jaar oid nog een 7900GT te kopen. Het zal over een jaar aanzienlijk goedkoper zijn om bijvoorbeeld een 8800GT te kopen en je 7900GT te verkopen. Dit is waar mensen met een 6800GT nu last van hebben (een 7600GT is zelfs interessanter dan een 6800GT in SLI opstelling). Geen euro's verspillen aan SLI dus is mijn tip :).
[quote]
Je kan dual monitoring eenvoudig uitzetten met de nVidia software.
[quote]
Ja, ik zie dat je webdevelopment belangrijk vindt. Dus vind je als het goed zijn ook de kleuren van een website belangrijk. Je hebt gekozen voor een type tft wat de kleuren niet geweldig laat zien, namelijk een TN tft scherm. Ik zou een PVA of MVA scherm overwegen. Dit soort schermen hebben bovendien een betere kijkhoek. De Samsung 740BF zou ik omruilen voor de 770P (zelfs goedkoper). Een 20" MVA scherm is helaas wel een stuk duurder dan een TN scherm, dus bedenk goed wat je wil. Hier staat veel uitleg achter de techniek van tft schermen: \[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 22
[quote]
Ja, ik zou op drie puntjes veranderingen inbouwen:
1) Overweeg de aanschaf twee 250GB harde schijven ipv één 500GB schijf. Het grote voordeel is dat je dit in raid 0 opstelling kan draaien, waardoor je het traagste component in je pc flink in snelheid laat toenemen. Dit is bovendien goedkoper. Het nadeel is dat de herrie van je harde schijven ook toeneemt (het verdubbelt, dus er komt 3dB bij). Dit kan je enigszins compenseren door de door SilentPcReview aangeraden Samsung Spinpoint schijven te nemen, die zijn iets stiller. Een ander nadeel is de verdubbelde kans op uitval, dit kan je compenseren met een goede backup.

2) Tweede puntje is de kast. Ik weet het, de Solo is een kwalitatief goede kast, maar hij is ook duur. Wat ik sowieso zou doen is de Solo en NeoHe voeding niet los kopen, maar samen als Antec P150. Dit is precies hetzelfde, maar scheelt je 25 euro. Verder zou ik een Sonata II overwegen incl ingebouwde TruePower 2.0 voeding als een nog iets goedkoper alternatief.
CPU: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775
Moederbord: Asus P5B
3) Je cpu + mobo combo vind ik duur en niet helemaal top qua prijs/kwaliteitverhouding. Maar daar heb je denk ik al goed over nagedacht, dus dit moet je zelf weten.

Succes! :)

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Waarom hebben veel mensen het hier over een 9700GT,
klein typfoutje misschien?

www.koopeendroom.nl

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maarten-NForce schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:02:
Waarom hebben veel mensen het hier over een 9700GT,
klein typfoutje misschien?
Dat klopte er idd niet aan, tis een 7900GT :P.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 17:23
Wat wel correct in de startpost staat onder stats, maar niet bij zijn lijstje met vragen, wat door de meeste gequote wordt...

Verwijderd

Topicstarter
dr snuggles schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:30:

Alleen als je voldoende airflow hebt, door bijvoorbeeld een 12cm fan vooraan in je kast te stoppen. Je bent bekend met silentPcReview, dus als het goed is denken we nu allebij aan een Nexus 12 cm fan.
Yep :) ik wist niet of het nodig zou zijn, maar misschien is het inderdaad slim is om zo'n Nexus (+ Zalman Fan Mate) erbij te doen. Als het straks weer zomer wordt zal een extra fan zeker nuttig/nodig zijn om die 7900GT draaiende te houden.

SLI zal er waarschijnlijk niet van komen, het is enigszins risky aangezien je meer warmte produceert en minder airflow ervoor terug krijgt, good point :)
Overweeg de aanschaf twee 250GB harde schijven ipv één 500GB schijf.
Zal ik doen, vanuit performance perspectief en kostenbesparing. Ik koos de WD 500gb omdat die ook door www.silentpcreview.com in de recommended HD lijst voorkwam. Betrouwbaarheid is voor mij wel een issue dus ik denk niet dat ik dan voor de Spinpoints zal gaan. Ik zal hiervoor nog even door onderzoeken.
En qua kast kan je volgens mij voor de (in mijn ogen) de mooiere en iets goedkopere Antec P150.
Tweede puntje is de kast. Ik weet het, de Solo is een kwalitatief goede kast, maar hij is ook duur. Wat ik sowieso zou doen is de Solo en NeoHe voeding niet los kopen, maar samen als Antec P150. Dit is precies hetzelfde, maar scheelt je 25 euro. Verder zou ik een Sonata II overwegen incl ingebouwde TruePower 2.0 voeding als een nog iets goedkoper alternatief.
Ik ga toch voor de Solo :) persoonlijk vindt ik zwart veel beter dan wit, bovendien ben ik het eens met deze quote over de P150 (gemaakt toen de zwarte Solo nog niet bestond) "Nice case, a real shame it isn't black as we all know black computers are faster."

Ik hou ook niet zo van klepjes voor mijn DVD drives etc, dus de Sonata II is geen optie... Ik koop eens in de 3 jaar een PC ofzo, en nu ga ik gewoon voor die ik het mooiste vind!

Over de monitoren:
rsmits schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:55:

Ja, ik zou het anders doen. Ik vond breedbeeld niet fijn werken (Acer 1916Ws). Dit kwam mede door de lage resolutie, maar ook omdat ik de verticale ruimte miste ten opzichte van mijn oude 4:3 CRT. Sinds 2 dagen heb ik nu een dual Samsung 204b setup. 2 schermen met beide 1600x1200 reso. Creëerd een enorme zee van ruimte, wat ik prettig vind.

Mijn bezigheden zijn voornamelijk het development werk (code-editors dus), office en internetten. Filmpje en gamen bestaat uit minder dan 5% van mn bezigheden achter mijn pc. (overigens heb ik voor films een breedbeeld tv).
Ik denk dat ik voor Flash en Photoshop zeer zeker nut ga hebben dan een breedbeeld. Met een 4:3 monitor is de werkruimte die overblijft na aftrek van alle toolbars en inspectors eerder smal dan breed, terwijl de typische documenten waarmee je werkt eerder breed dan smal zijn. In mijn geval is breedbeeld wel dus wel echt nuttig. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je er mee doet :)
ik zie dat je webdevelopment belangrijk vindt. Dus vind je als het goed zijn ook de kleuren van een website belangrijk. Je hebt gekozen voor een type tft wat de kleuren niet geweldig laat zien, namelijk een TN tft scherm. Ik zou een PVA of MVA scherm overwegen. Dit soort schermen hebben bovendien een betere kijkhoek. De Samsung 740BF zou ik omruilen voor de 770P (zelfs goedkoper). Een 20" MVA scherm is helaas wel een stuk duurder dan een TN scherm, dus bedenk goed wat je wil. Hier staat veel uitleg achter de techniek van tft schermen:
Yep, dit is nog mij grootste issue. Ik had er al iets over gelezen. Het probleem is een beetje dat ik die Samsungs (de 20" zal de belangrijkste zijn waar het gaat om goede kleurweergave) zo extreem netjes binnen het budget vallen. Als ik zou gaan voor bijvoorbeeld de NEC LCD20WGX2 haal ik inderdaad een andere klasse in huis, iets wat zeker beter gaat passen bij mijn webdesign. Maar dat gaat ook net iets harder aankomen financieel gezien :)

Het is een beetje een lastige situatie omdat ik ook absoluut moet kunnen gaan gamen, ik koop niet voor niets een 7900gt ipv een goedkoper kaartje. Het beeld wat ik nu heb is dat ik meteen in de prijsklasse van de NEC terecht kom als ik een scherm wil kopen dat excelleert op beide terreinen van kleurweergave en snelheid.

Dit is absoluut iets waar ik nog een paar dagen op moet gaan broeden. Maar dat is natuurlijk ook de helft van de pret!

In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover, als ik een keuze heb gemaakt zal ik het hier zeker nog even posten + wat eerste impressies :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-07 13:42
Ik ga toch voor de Solo :) persoonlijk vindt ik zwart veel beter dan wit, bovendien ben ik het eens met deze quote over de P150 (gemaakt toen de zwarte Solo nog niet bestond) "Nice case, a real shame it isn't black as we all know black computers are faster."
Deze kast is toch dezelfde kast als de solo met ingebouwde voeding?

http://www.azerty.nl/prod..._detail/?ID=7915&GROEPEN[

Waarom wil hij niet linken in een woord :?

[ Voor 62% gewijzigd door hello_moto op 27-12-2006 00:34 ]

Pagina: 1