Toon posts:

Waar moet ik op letten bij overstap weblhosting?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wegens wat problemen wil ik overstappen van een web-, e-mail- en domeinhosting naar een andere. Dit wil ik graag doen met zo min mogelijk problemen en heb daar wat tips voor nodig want ik ben bang dat ik wat over het hoofd zie en daardoor de hele operatie in het honderd loopt.

Ik snap zelf wel dat ik eerst moet zorgen dat alle mailboxen opgehaalt worden en er een backup gemaakt moet worden van webhosting en eventuele databases, lijst van subdomeinen en e-mailaliassen overnemen, maar echt verder dan kan ik niet veel bedenken.

Zijn er ook speciale handelingen voor overstappen van hosting naar hosting, of kan ik gewoon bij de ene opzeggen en bij de ander aanvragen?

En wat gebeurt er tijdens de overstap met e-mails... worden die naar /dev/null verwezen of is er doorgaans nog een manier om die bij de oude hoster op de halen totdat de aanvraag bij de nieuwe compleet is?

Ik hoop dat mijn zorgen duidelijk zijn en zoals ik zei, alle tips zijn welkom.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Als je onderstaande uitvoert beperk je de problemen tot een minimum.

- controleer eerst bij je huidige provider hoe lang je contract loopt en hoe en per wanneer je kunt opzeggen. Zeg je contract op en je krijgt de einddatum. Als je deze datum hebt is het aan jou om te bepalen hoe lang je de overlappende periode wilt laten duren.

- Sluit een contract af met je nieuwe provider, en nu het belangrijkste: Geef ze de opdracht om de domeinnaam pas te verhuizen als jij daar op een later moment opdracht toe geeft. Ze kunnen wel alvast de hosting, subdomeinen en mailboxen aanmaken.

- kopieer alle data van je huidige hosting naar de nieuwe hosting. Bij de meeste providers kun je de functionaliteit testen door te kijken op IP-adres/gebruikersnaam (www.domein verwijst nog naar je oude hosting)

- Subdomeinen kun je pas testen na de domeinnaamverhuizing, je kunt waarschijnlijk wel via de technische afdeling verifieren of alles juist is ingesteld.

- richt de mailboxen in zodat alle nodige aliassen bestaan, maak ook een open alias aan.

- Bel nu je nieuwe provider en geef ze opdracht de domeinnaam te verhuizen. Voor .nl domeinnamen neemt deze procedure één werkdag in beslag, bij alle andere topdomeinen is het heel sterk afhankelijk van de wijze waarop je oude provider deze domeinen registreert. Domeinnaamverhuizingen kunnen door talloze oorzaken stagneren, zorg dat je oude contract nog lang genoeg blijft doorlopen om eventuele problemen te kunnen opvangen.

- Op het moment dat de verhuizing een feit is wordt de nieuwe hosting getoond als men op je site kijkt en wordt de mail naar de nieuwe mailboxen gestuurd. Controleer na een dag of twee of alle oude mailboxen leeg zijn (er kan nog net op het laatste nippertje een mailbericht aankomen)

- Als alles naar behoren werkt kun je na een dag of 5 de oude provider bellen met het verzoek de zonefile te verwijderen. Dit horen ze standaard na 14 dagen zelf te doen, maar ik weet uit ervaring dat het wel eens vergeten wordt. Dit kan overigens alleen invloed hebben op mensen die hun internetverbinding via je dezelfde provider hebben als waar je site stond.

* houd er rekening mee dat je site een paar uur niet of moeilijk te bereiken is. Als je veel actuele content op je site hebt moet je dus zo kort mogelijk voor de verhuizing alle data kopieren.

* je mailboxen hebben geen downtime. je domein verwijst op elk moment óf naar je oude, óf naar je nieuwe provider, en in beide gevallen zijn de aliassen aangemaakt en kan de post afgeleverd worden.

* laat de domeinnaam op maandag of dinsdag verhuizen, bij eventuele problemen heb je dan nog de rest van de week de tijd om iets te regelen. Je wilt niet weten hoeveel mensen dit op vrijdagmiddag plannen en zich dan het hele weekend zitten te ergeren. Technische afdelingen zijn vaak wel open in het weekend, maar die kunnen je niet helpen.

* Het kan heel vloeiend verlopen als alles in één keer goed gaat, maar voorkom frustratie en laat je klanten/bezoekers vantevoren even weten wanneer je gaat migreren met de mededeling dat je rond die tij misschien moeilijker te bereiken bent.

Ik heb zelf op een afdeling gewerkt waar dit geregeld wordt, en heb uit persoonlijke ervaring nog een tip voor je: als er iets mis gaat, probeer vriendelijk te blijven aan de telefoon. De mensen die je aan de telefoon zult krijgen worden de godganze dag afgeblaft en uitgescholden voor dingen waar ze niks aan kunnen doen. Slechts af en toe krijg je eens een klant aan de telefoon die niet meteen gaat dreigen en schelden, en je bent dan al snel geneigd om het probleem van die klant met enige prioriteit op te lossen. Voor de rest blijft iedereen voor een groot gedeelte afhankelijk van de bijzonder trage communicatie tussen alle providers.

Succes ermee!

Verwijderd

pianoman schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:54:

- kopieer alle data van je huidige hosting naar de nieuwe hosting. Bij de meeste providers kun je de functionaliteit testen door te kijken op IP-adres/gebruikersnaam (www.domein verwijst nog naar je oude hosting)
Ik zou de website testen door lokaal de hostname naar het nieuwe IP adres te laten verwijzen. Dit kan met een lokale DNS server, maar het eenvoudigst is het aanpassen van je hosts file.
- Subdomeinen kun je pas testen na de domeinnaamverhuizing, je kunt waarschijnlijk wel via de technische afdeling verifieren of alles juist is ingesteld.
Dit is niet waar. Je kunt gewoon alles testen als je zelf zorgt dat de hostnames naar het juiste ip adres resolven.
- Bel nu je nieuwe provider en geef ze opdracht de domeinnaam te verhuizen. Voor .nl domeinnamen neemt deze procedure één werkdag in beslag, bij alle andere topdomeinen is het heel sterk afhankelijk van de wijze waarop je oude provider deze domeinen registreert. Domeinnaamverhuizingen kunnen door talloze oorzaken stagneren, zorg dat je oude contract nog lang genoeg blijft doorlopen om eventuele problemen te kunnen opvangen.
Het verhuizen van domeinnamen levert geen enkel probleem op als allebei de partijen op de hoogte zijn. Ik raad af om de verhuizing van de website tegelijkertijd te doen met de verhuizing van de domeinnaam. Beter eerst de domeinnaam verhuizen, en de nieuwe beheerder de oude DNS instellingen laten overnemen met een korte TTL. Als de domeinnaamverhuizing achter de rug is, en de oude TTL is verlopen, kan de verhuizing van de website binnen een paar minuten plaatsvinden.
- Op het moment dat de verhuizing een feit is wordt de nieuwe hosting getoond als men op je site kijkt en wordt de mail naar de nieuwe mailboxen gestuurd. Controleer na een dag of twee of alle oude mailboxen leeg zijn (er kan nog net op het laatste nippertje een mailbericht aankomen)
Als je de verhuizing doet met het TTL trucje komt er op de oude server waarschijnlijk alleen nog mar wat spam binnen.
- Als alles naar behoren werkt kun je na een dag of 5 de oude provider bellen met het verzoek de zonefile te verwijderen. Dit horen ze standaard na 14 dagen zelf te doen, maar ik weet uit ervaring dat het wel eens vergeten wordt. Dit kan overigens alleen invloed hebben op mensen die hun internetverbinding via je dezelfde provider hebben als waar je site stond.
En dan ook alleen als die provider loopt te prutsen. Dat gebeurt wel ja, daar heb je gelijk in.
* houd er rekening mee dat je site een paar uur niet of moeilijk te bereiken is. Als je veel actuele content op je site hebt moet je dus zo kort mogelijk voor de verhuizing alle data kopieren.
Je site is geen moment uit de lucht, en geen moment moeilijk te bereiken. Het is wel verstandig om voor het verhuizen te stoppen met onderhoud, en na het verhuizen pas weer iets te gaan veranderen. Als je een webshop hebt waarbij bijvoorbeeld bestellingen in een database komen, of als je een forum hebt, of iets anders waarbij de bezoekers gegevens kan achterlaten, is het verstandig dergelijke functionaliteit tijdelijk te onderbreken als het om belangrijke gegevens gaat. Een klant kan beter niet kunnen bestellen, en een mededeling krijgen dat het over enige tijd weer wel kan, dan dat een klant bestelt maar verder niets meer hoort.
* je mailboxen hebben geen downtime. je domein verwijst op elk moment óf naar je oude, óf naar je nieuwe provider, en in beide gevallen zijn de aliassen aangemaakt en kan de post afgeleverd worden.
Niets heeft downtime als je geen bijzondere website hebt.
* laat de domeinnaam op maandag of dinsdag verhuizen, bij eventuele problemen heb je dan nog de rest van de week de tijd om iets te regelen. Je wilt niet weten hoeveel mensen dit op vrijdagmiddag plannen en zich dan het hele weekend zitten te ergeren. Technische afdelingen zijn vaak wel open in het weekend, maar die kunnen je niet helpen.
Klopt. Dit soort dingen wil je niet net voor het weekend doen. De verhuizing van de website staat natuurlijk wel los van de verhuizing van het domein.
Voor de rest blijft iedereen voor een groot gedeelte afhankelijk van de bijzonder trage communicatie tussen alle providers.
Het is ook nog eens bijzonder frustrerend als je met een soort van stagiare-achtige lui te maken krijgt, die echt wel _iets_ weten van wat ze doen, maar heel veel verstand hebben ze er soms niet van.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de zeer uitgebreide antwoorden! Cheatah, zou je dat TTL verhaal wat meer kunnen toelichten, helaas snap ik er niet veel van.

Over de e-mail: ik zou dus eerst bij de nieuwe host alvast alliassen kunnen aanmaken, dan pas het domein verplaatsen en als dat gebeurt dan komt alle mail automatisch goed binnen op de nieuwe in plaats van de oude?
De website zelf zal niet zo'n probleem worden, het is ook niet erg als die eventueel een tijdje uit de lucht is, maar vooral extra zaken zoals e-mail ben ik bezorgd om dat dat misschien niet goed loopt en e-mails in een leegte ergens belanden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 18:33:
Bedankt voor de zeer uitgebreide antwoorden! Cheatah, zou je dat TTL verhaal wat meer kunnen toelichten, helaas snap ik er niet veel van.
Dat betreft DNS instellingen. De DNS servers (nameserver) van de beheerder van je domeinnaam vertellen aan de rest van de wereld wat bijvoorbeeld het ip adres is die bij de opgevraagde hostname hoort.

Omdat dergelijke dingen niet elke keer opgevraagd hoeven worden (doorgaans blijven hostnames lange perioden achtereen naar dezelfde plaats verwijzen), worden die gegevens gecachet door andere nameservers, namelijk die van de providers van je bezoekers. Daar heb je niet veel invloed op.

Je kunt wel in de DNS servers aangeven hoelang de gegevens geldig zijn. Als je zegt dat dat maar 60 of 300 seconden is, moeten andere nameservers dus opnieuw de informatie ophalen als die ouder is dan die geldigheidsduur.

Het is een ongeschreven regel dat je -als je een wijziging in DNS records doet- nooit nogeens iets wijzigt, voordat de oude geldigheidsduur verlopen is. Die geldigheidsduur is de TTL (time to live). Normaal gesproken hanteert men hiervoor 1 of 2 dagen. Als je dus de TTL eerst op 1 minuut laat zetten, en de oude TTL was 1 dag, moet je minstens een dag wachten met het wijzigen van het ip adres, om andere cachende nameservers de tijd te geven om de nieuwe records met een korte TTL op te vragen.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Of providers graag die TTL instellingen voor je wijzigen weet ik eerlijk gezegd niet. Maar als je alleen zorgen maakt over e-mail dan was mijn verhaal wel van toepassing.

De domeinnaamverhuizing zal niet op elke plek ter wereld op hetzelfde moment plaatsvinden. Maar als je zorgt dat je mailboxen klaarstaan bij de nieuwe provider zal er niet een mail verloren gaan.

Misschien ter overvloede, maar meld bij het opzeggen van je contract dat je de domeinnaam wilt verhuizen naar een andere provider, je huidige provider moet namelijk nog de domain-lock opheffen en in sommige gevallen een autorisatie-code opvragen (verschilt per tld/provider)

[ Voor 84% gewijzigd door pianoman op 24-12-2006 03:26 ]

Pagina: 1