MSI notebook m655 cool&quiet probleem

Pagina: 1
Acties:

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 12:39
Hallo,

Ik heb net deze laptop aangeschaft:
Model Megabook M655
Processor AMD Turion64 MT37 2.0 GHz
Besturingssysteem Windows XP Home
Beeldscherm 15.4 "
Geheugen 1024 MB
Harde schijf 100 GB
CD/DVD-Speler/Brander DVD-Combo/DVD-Supermulti
VGA ATi Mobile X1600 with 256MB RAM
Geluid Realtek ALC883, Azalia and SoundBlaster compatible

Nu is het probleem dus dat cool&quiet prima werkt op netstroom dus idle 800 mhz en stressed 2000(met amd clock gemeten)
maar zodra je de stekker er uit trekt en hij op accu verder gaat bljft hij op 800 mhz en wat je ook doet hij gaat niet omhoog ,amd drivers geprobeerd energie schema's allemaal geprobeed maakt nix uit hij kan ook niet gwn altijd op 2000 mhz alleen als je in de bios cool&quiet uit zet maar dat is ook niet de bedoeling.

Iemand hier een oplossing voor?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je een Powerscheme ingesteld, en de AMD PowerNow! drivers ook geladen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wij
Ja heb van alles geprobeerd maar op accu blijft hij op 800 en op netstroom reageerd hij wel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wij schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 15:14:
Ja heb van alles geprobeerd maar op accu blijft hij op 800 en op netstroom reageerd hij wel
Wat is van alles? We zijn niet helderziend ;) Oftewel: wees wat specifieker.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wij
Ik heb geprobeerd om de nieuwste AMD processordriver te instaleren via AMD.com, en heb de Biosinstellingen gecontroleerd, cool and quiet staat aan!

Omdat de cpu wanneer ik geen netstroom gebruik enkel maar op 800mhz draait. Maar met netstroom wel zoals het hoort wisselt tussen 800mhz en 2000mhz. Denk ik dat cool and quiet opzich goed werkt maar dat er een softwareprobleem is.

Ik heb op andere forums gezien dat meer laptopeigenaren dit probleem hebben. En er wordt beweerd dat laptopfabrikanten dit zo instellen zodat de batterij langer meegaat. En dat het niet te beinvloeden is.

Er wordt ook aangeraden om RMclock te gebruiken ipv cool and quiet. Dit is een programma dat hetzelfde doet als cool and quiet. Maar dit lukte bij mij niet.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17

mr_petit

opperprutser

RMclock doet helemaal niet hetzelfde als cool&quiet. Je kan je instellingen er echter wel mee tunen. (en je kan je systeem er dus ook grondig hardwarematig mee beschadigen als je het mij vraagt, maar da's bijzaak ;) )
Weet je wel zeker dat je de 2ghz nodig hebt?
Heb je bijv. al geprimed en je snelheid met bijv. het powernow dashboard bekeken?
Je geeft ook aan dat je geprobeerd hebt de processordriver te installeren... is dat nou gelukt of niet?

overigens werkt mijn msi prima met cool&quiet op de accu, dus msi stelt het niet altijd zo in om een betere accuduur te krijgen

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2006 20:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Hangt van je powerplan af in je configuratie scherm. Als ik op mn Asus de Asus tool (ik weet niet of MSI zoiets heeft) op battery saving zet dan blijft hij idd 800MHz. Zet ik hem echter op high performance dan kan hij gewoon op en neer gaan. Heb je niet zo'n programma dan is SpeedswitchXP een mooi programma, klein en simpel. Google maar eens (ben zelf namelijk te lui ;) ).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Of probeer eens Notebook Hardware Control. Moest je wel dotnet 2.0 voor installeren.

• wij
Ik heb de cool&quiet drivers succesvol geinstaleerd maar dat maakte niet uit als ik ze verijderd doet hij hetzelfde,

Notebook hardware control heb ik ook geprobeerd maar daar reageerd hij ook niet op,
Ik zal morgen even het andere programma proberen dan ik heb nu namelijk niet zo veel tijd,
bedankt voor de reacties tot zo ver ik laat morgen meer horen groeten.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

gambieter schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:17:
Of probeer eens Notebook Hardware Control. Moest je wel dotnet 2.0 voor installeren.
Dat werkt toch alleen met intel? (of zit ik nu fout?)
GremliN-Online schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 21:13:
Hangt van je powerplan af in je configuratie scherm. Als ik op mn Asus de Asus tool (ik weet niet of MSI zoiets heeft) op battery saving zet dan blijft hij idd 800MHz. Zet ik hem echter op high performance dan kan hij gewoon op en neer gaan. Heb je niet zo'n programma dan is SpeedswitchXP een mooi programma, klein en simpel. Google maar eens (ben zelf namelijk te lui ;) ).
MSI heeft ook zoiets (system control manager oid).
Die kan iig allerlei powerschema's met bijbehorende helderheid van het display regelen.
Het kan natuurlijk zijn dat dat gewoon geinstalleerd staat en op een bepaalde manier afgesteld.
Het kan ook zijn dat die installatie niet goed gelopen is en nog delen aanwezig zijn die nog wel werken (zou je bij services of processen moeten zijn). Dan is feitelijk de xp installatie gewoon brak geworden.
(misschien wel een tipje, gewoon de recoverycd erin)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
NHC werkt perfect met AMD en ATi ook trouwens. Ik heb het hier op mijn MSI ook gebruikt en moet zeggen dat het een fijn programma is. Het enige maartje was dat ik het niet nodig had :) Voor de rest een perfecte tool !

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mr_petit schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:49:
[...]

Dat werkt toch alleen met intel? (of zit ik nu fout?)
Het werkt ook met AMD processoren. Alleen bij mijn Sempron heeft het wat minder zin, omdat deze geen echt reguleerbaar voltage heeft, en alleen maar tussen 0.8, 1.6 en 1.8 Ghz kan schakelen. Bij de Pentium M en de Core Duo processoren zit een veel uitgebreidere Speedstep, en kan het je echt veel batterijduur opleveren.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

OK, maar kan NHC ook undervolten met AMD? (powernow regelt toch ook de spanningen naar de processor bij verschillende snelheden?)
In de release notes staat namelijk:
To-Do: prepare the release 2.0, add more ACPI Control System classes, AMD Voltage Control support,
- change CPU temperature warning to CPU temperature clockdown

Niet dat ik NHC heb geprobeert, maar dat is imo dè feature waarom/voor je rmclock icm AMD moet gebruiken

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mr_petit schreef op zondag 24 december 2006 @ 00:07:
OK, maar kan NHC ook undervolten met AMD? (powernow regelt toch ook de spanningen naar de processor bij verschillende snelheden?)
In de release notes staat namelijk:
To-Do: prepare the release 2.0, add more ACPI Control System classes, AMD Voltage Control support,
- change CPU temperature warning to CPU temperature clockdown

Niet dat ik NHC heb geprobeert, maar dat is imo dè feature waarom/voor je rmclock icm AMD moet gebruiken
Naar RMClock moet ik nog gaan kijken. Ik ben benieuwd!

Edit: heb intussen RMClock op mijn s271 geinstalleerd, en het is een stuk meer geschikt voor de AMD processor dan NHC. Deze vind ik echter wel weer beter dan RMClock op mijn Pentium M laptop.

Oftewel @wij: probeer RMClock eens uit.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 24-12-2006 13:52 ]

• wij
Rmclock Had ik al geprobeerd nu nog maar een keer maar het doet nix, hij reageerd op geen 1 programma ook niet op netspanning trouwens dan doet hij wel wat ik wil lekker switchen tussen 800 en 2000 maar je krijgt hem niet op 2000 vast met maxperformance oid ik denk dat ik de drivers er nog maar een keer overheen gooi.

ook dat mocht niet baten welk energie schema ik ook kies niet's heeft invloed, ik kan het alleen maar in de bios beinvloeden maja dan staat hij continu op 2000 mhz en dan is de accu ook een stuk sneller leeg

edit:

Ik kan hem trouwens op netspanning wel op continu 2000 krijgen nu maarja da schiet verder niets op.

Mischien dan maar xp pro installeeren?

[ Voor 37% gewijzigd door wij op 24-12-2006 16:25 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

wij schreef op zondag 24 december 2006 @ 16:06:
Rmclock Had ik al geprobeerd nu nog maar een keer maar het doet nix, hij reageerd op geen 1 programma ook niet op netspanning trouwens dan doet hij wel wat ik wil lekker switchen tussen 800 en 2000 maar je krijgt hem niet op 2000 vast met maxperformance oid ik denk dat ik de drivers er nog maar een keer overheen gooi.
Ik begrijp absoluut niets van deze zin. (wil je nou dat 'ie switched of dat 'ie vast staat op 2ghz).
Heb je nou al geprimed (max cpu stress) in batterijmodus of niet? (andere cpubench kan natuurlijk ook).

Je moet wat duidelijkere informatie geven.
Het ligt niet aan dat je WXP Home gebruikt (al kan je installatie natuurlijk wel brak zijn en het probleem veroorzaken, zoals eerder gezegd)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2006 16:49 ]

• wij
Ik bedoel:

Ik wil dat hij switched op accu power netzoals hij nu doet op netstroom.

Ik heb amd clock als test programma en heb cpu burn in om hem te stressen op netstroom gaat hij meteen omhoog naar de 2000 en op accu gebeurd er helemaal niets blijft lief op 800 staan.

De installatie lijkt me goed(door msi geinstalleerd).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe heb je RMClock ingesteld staan? P-state transitions met allerlei multipliers aan voor Batterij? Als ik dat doe, dan zie ik mijn Sempron switchen tussen verschillende snelheden.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe bevalt de laptop verder, mijn broer wil een laptop en ik zie deze wel zitten voor hem :)

wat voor accu zit erbij 6 of 9 cells) , zit er een muis en tas bij, etc etc etc :)

• wij
hjs schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 18:23:
Hoe bevalt de laptop verder, mijn broer wil een laptop en ik zie deze wel zitten voor hem :)

wat voor accu zit erbij 6 of 9 cells) , zit er een muis en tas bij, etc etc etc :)
Hij bevalt afgezien van dit euveltje prima lekker snel ook in games,

als je gewoon beetje word doet enzo moet de batterij toch wel 2 uur mee gaan(6 cells) de 9 zou het dan nog ff uurtje langer uithouden denk ik, ik heb hem bij gistron gekocht waar op de site 9 cells stond maar er zat een 6 cell's in maargoedl.

• wij
gambieter schreef op maandag 25 december 2006 @ 01:32:
Hoe heb je RMClock ingesteld staan? P-state transitions met allerlei multipliers aan voor Batterij? Als ik dat doe, dan zie ik mijn Sempron switchen tussen verschillende snelheden.
dit werkt ook niet, nu zelfs windows proffesional dr opgezet maar doet pricies hetzelfde ik kom er maar niet uit.

De hardware kan het wel want toen ik gister de netstroom er uittrok, en hij dus op batterij verder ging, had windows een bugje en dacht hij dat hij nog op netstroom stond,

en toen kon hij wel gewoon switchen..

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Klinkt toch als een garantiegevalletje? Laatste vraag (zie het zo snel niet staan): je hebt in de BIOS toch geen power management aanstaan (op CnQ en PowerNow na)?

Je zou je vraag eens aan MSI Nederland kunnen stellen, eventueel via het forum daar. Heeft Nederlandstalig deel, maar ook internationaal deel.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

wij schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:16:
[...]

Hij bevalt afgezien van dit euveltje prima lekker snel ook in games,

als je gewoon beetje word doet enzo moet de batterij toch wel 2 uur mee gaan(6 cells) de 9 zou het dan nog ff uurtje langer uithouden denk ik, ik heb hem bij gistron gekocht waar op de site 9 cells stond maar er zat een 6 cell's in maargoedl.
Ah, ik heb 3 winkels gevraagd naar de specs en bij 2 hebben ze het over de 6 cells en een over de 9 cell batterij. Lijkt me toch wel handig die extra sterke, daar maar bestellen raad ik mijn broer aan (zat wel weer geen tas bij, was 4launch overigens)

• wij
Ik heb nu even gebeld en ik krijg nu een 9 cells accu met veel korting er bij dus heb ik een 6 en 9 cells accu,

nu had ik ergens gelezen dat het probleeem met een 9 cells zou zijn opgelost:

I have PowerNow! enabled and on mains power and when using the 9-cell lithium ion battery, it works fine, 800MHz at idle, 2.4GHz at full load. However, when I use the 6-cell battery, it sticks at 800MHz and won't budge.

Dus dat maar hopen.
Pagina: 1