Toon posts:

Mobo heeft geen fanaansluiting; wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet een tweede hands P100 gekocht van een tweaker hier. De bijgeleverde koeler was alleen een heatsink met een koelertje erop geschroeft, die had helaas geen bevestigingsklemmen. ik ben toen bij Computerland Haarlem naar binnen gestapt om te vragen hoe dat zat en ze gaven me gratis (!!!) een socket 7 koeler mee :)

Thuisgekomen zette ik de processor erin en wilde de heatsink erop zetten. Ik zocht naar mijn koelpasta en kon niets vinden (grote zooi hier). Mijn eerste vraag is dus: Is het nodig om bij een P100 koelpasta tussen de proc en de heatsink te doen? De heatsink + koeler zijn namelijk erg groot uitgevallen en goed om een AMD K6 500 te koelen.

Mijn tweede vraag is: Hoe sluit ik de fan van het geheel aan? Ik kan op mij oude DFI mobo namelijk geen aansluiting vinden. Ik heb met veel moeite online de handleiding in PDF formaat gevonden, maar ook daar staat niet zo'n connector in.

Hoe moet ik nu die fan aan het werk krijgen. Zijn hier verloopstukkies voor ofsow die je op je voeding kunt aansluiten? Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

koeler> stekker eraf halen, kroonsteenje kopen of connector erop solderen.

of goede koeler kopen.

Verwijderd

Koelpasta is absoluut niet nodig, een p100 produceert niet genoeg warmte zodat koelpast noodzakelijk is. En wat betreft de aansluiting: er zijn convertertjes om om te schakelen van een 3pins onboard voeding naar een 4pins aansluiting voor rechtstreeks aan de voeding van je case.

Hopelijk genoeg info en succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een goede socket 7 koeler van computerland gekregen. die kan ik wel bevestigen als je goed gelezen hebt. Alleen er is geen stroomaansluiting voor de fan. That's the prob.

Verwijderd

Topicstarter
Xmister: bedankt.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

P100 heeft waarschijnlijk genoeg aan passieve koeling... Waarschijnlijk is heatsink alleen al genoeg. MIsschien een case-fan om de kasttemperatuur binnen de perken te houden.

En als je daar toch niet helemaal op vertrouwt, regel dan een splitter voor je voeding aansluiting. Na enig soldeer-werk kan je dan je fan aan je voeding hangen. (hangt af welke draadjes je pakt, je hebt 0v, -5 v, 5v en 12 v)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

???????????//

geen stroomaansluiting
:)

handig!@

Verwijderd

Als je de JUISTE koeler koopt, steek je bijvoorbeeld de voeding van de koeler in je HD en aan de voeding van je koeler zit dan weer een aansluiting waar je een voedingsstekker van je voeding op aansluit. dus een soort van splitter.

Verwijderd

Topicstarter
Ja heel handig, maar het is ook maar een mobo voor tot 233 megahertz. Een koelertje erop is gewoon leuk, dan kan ik waarschijnlijk veilig OC-en. Zijn die oude pentium 1 dingen eigenlijk multiplier locked? Mijn vader heeft op z'n p133 ook een fannetje zitten, dus ik dacht ik zet op mijn p100 ook een fan. Het is wel een bruut ding trouwens. Drei keer zo groot als erbij geleverd werd.:P

Verwijderd

Nee hoor, P100 is niet multiplier locked, standaar 2 x 50Mhz, kun je hem ook op 3x50Mhz zetten, maar.... denk niiiiiet...dat 'ie dan lang zal lopen. (50% overclocken is nogal veel!!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook de keuze uit 60 en 66 Mhz FSB, dus er zal vast wel een leuke snelheid bijzitten. Het is trouwens maar voor een tweede (eigenlijk derde) klooisysteem. processor was maar 35 piek inclusief fan en verzendkosten, dus zo'n ramp is het niet.

Verwijderd

M'n ouwe pentium133 loopt al jaren op 180... >:)
da's zo'n 40% overclocked...
Maar wel met ccooler |:(

Verwijderd

sorry... maar eh... daar is naar mijn idee geen leuke snelheid uit te halen, tis maar wat je gewendt ben natuurlijk. (Niet lullig bedoeld verder!)

35,- piek????? Welke oplichter verkoopt nou een P100 voor 35 piek??? voor 80,- piek had je ee cyrix 333Mhz kunnen kopen, dan had je de volle 233Mhz van je moederbord kunnen benutten!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg toch het is voor de gein en helemaal niet duur naar mijn mening. Ik had ook een 200Mhz kunnen kopen, maar dan was ik exclusief verzendkosten en koeler 75 piek kwijt. Dan dit maar. Een werkloos mobo is ook zonde.

Cyrix 333 past er niet op, kan maar tot de Pr166 ofsow.

Verwijderd

Cyrix 333Mhz kan er wel op, alleen kun je er maar 233Mhz van benutten. (3,5 x 66Mhz) Als je geluk hebt loopt 'ie dan zelfs nog iets sneller vanwege het feit dat een cyrix intern overgeklokd is. Om een voorbeeld te noemen een cyrix 333Mhz klok je normaal op 4x66 en dat is maar 266Mhz, maar toch loopt hij dan op 333Mhz.

Verwijderd

ik heb ook een jaar met een cyrix m2 333 op een mobo die max 233 aankon gedraait, hij werkte gewoon op 233 omdat je de fsb van 83mhz niet kan instellen
(ohja, die cyrix m2 333 hallt nooit 333, hij draait max op 250(en dan wordt hij al 60º met een koeler die tot 500mhz gaat)

Verwijderd

Topicstarter
Ah vandaar dat ze in de handleiding ook aanraden om speciaal bij de cyrix CPU's een fan erop te zetten (op mobo zonder aansluiting :?). Intel zal dus zonder kunnen.
Pagina: 1