Intel DP965LT hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 22:27
Na weken te hebben zitten k****n met een Asrock 775 Dual V-STA :X heb ik gisteren een Intel DP965LT gekocht *O*

Het is zeker een goed boord ,zoiezo stabieler als die Asrock :Y

alleen :
De handleiding is nou niet echt de van het als je problemen probeert op te lossen |:(

De problemen :
1)ze is traag met SATA schijven
Ik heb er een Maxtor 250 GB SATA schijf (7Y250M0) en een Maxtor 200 GB SATA (6B200M0) inhangen en het is traag

Waarom ?
Op een 1 of andere manier stuurt het boord de schijven met maar ATA100 (UDMA5) aan in plaats van ATA133 (UDMA6)

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen ??
Het is namelijk retes traag :'(

2)De temperaturen in Intel Desktop Utility
Ik heb hier op GotTech al iets over gelezen dat die een kwaaltje is bij de DP965LT ,maar is er al een oplossing voor gevonden ??

3)PCI Sloten
Ik krijg dus het onderste PCI slot niet aan de praat 8)7 ,daar zat eerst een Audigy 2ZS kaart in maar toch maar verzet
Weet iemand of er veel geluidskwaliteit verschil zit tussen de Audigy 2 ZS en de onboard geluidsinstallatie :?
Of het dus misschien niet beter is om de onboard dus maar te gebruiken :?

Als iemand nog goeie BIOS instelling weet nag ie ze van mij wel vertellen
Alle beetjes helpen :P

Systeem zoals et nu is :
Intel Core2Duo E6400
Intel DP965LT
2 GB TwinMos DDR2 5300 RAM
1* Maxtor 250 GB
1* MAxtor 200 GB
RealTek 8139 netwerk kaart
Audigy 2 ZS
XFX Geforce 7600 GT XXX PCI-E
DVD brander van Sony
En ddv speler van Lite-on (geloof ik |:( )

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Intel heeft volgens mij sowieso nooit ATA6 ofwel UDMA 133 ondersteund. Dit maakt ook niks uit want hier zit de bottleneck toch niet. Waarschijnlijk staan je schijven gewoon niet in dma modus ofzo. Installeer eens chipsetdrivers, check de Intel site.

Temparatuur kun je oplossen met een nieuw bios of nieuwe monitor software, één van die twee was het.

PCI slot: probeer er eens een ander apparaat in. Werkt dat ook niet dan kan het slot weleens stuk zijn. Dat de live in dat slot niet werkt kan net zo goed door een conflictje komen.

• dierkx36
smvs schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:04:
Intel heeft volgens mij sowieso nooit ATA6 ofwel UDMA 133 ondersteund. Dit maakt ook niks uit want hier zit de bottleneck toch niet. Waarschijnlijk staan je schijven gewoon niet in dma modus ofzo. Installeer eens chipsetdrivers, check de Intel site.

Temparatuur kun je oplossen met een nieuw bios of nieuwe monitor software, één van die twee was het.

PCI slot: probeer er eens een ander apparaat in. Werkt dat ook niet dan kan het slot weleens stuk zijn. Dat de live in dat slot niet werkt kan net zo goed door een conflictje komen.
Volgens de Intel site wordt UDMA 6 wel ondersteunt :Y

Nieuwste BIOS en Monitor software is reeds geinstalleert

En de geluidskaart (Audigy 2 ZS) zit al in een ander PCI slot en het werkt
Hij werdt in het onderste PCI slot niet eens herkent

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Ik had zelf gister ook wat probleempjes met dit bord.

Toen kwam ik wat info tegen. Native sata 2 wordt alleen ondersteund in vista. Hij zal dus onder xp niet op udma 6 maar udma 5 blijven hangen.

Er staat in deze thread :http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear erg veel info. Lees hem _helemaal_ door en je weet precies wat het bord wel en niet kan.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• dierkx36
Thanx Megamuch _/-\o_

Heb net effe een stuk zitten lezen ,kwm dus alleen niet mijn probleem tegen :'(

Probeerde daarnet te branden ,no go : eerste een DMA probleem (Nero) en daarna een disk-at-once probleem :X

Ik ga het nu eens anders proberen :Y

Ik heb een AHCI driver voor XP gevonden en ga zometeen de HDD's op AHCI zetten
Dan XP WEER eens installeren en effe kijken of de problemen weg zijn

• dierkx36
Werkt dus niet :X

Zag ook dat m'n DVD brander en speler op UDMA2 lopen in plaats van UDMA 4 :Y

Schijnt iets met de BIOS versie te maken te hebben |:(

• dierkx36
BIOS terug gezet naar een eerdere versie ,en ja de HDD's worden op UDMA6 gezet

Alleen ga je hdd benchmark draaien zijn ze met de nieuwste BIOS sneller als met de BIOS waar de HDD's UDMA 6 draait 8)7

Ik krijg nou niks gebrand :N
Asl ik Nero iets wil laten branden start hij er wel mee ,maar komt met de korste keren met deze foutmelding :
Fout in DMA stuurprogramma

Weet iemand wat dit inhoudt :?

En hoe het is op te lossen ??

• dierkx36
Kleine update van de problemen tot zover :

DMA probleem :was gerealteert naar de DVD/CD-ROm spelers ,de IDE kabel bleek niet te voldoen 8)7
Ander IDE kabel tussengezet ,brander loopt nou op UDMA4 (da klopt :Y ) en de speler op UDMA2 (klopt nie volgens mij ,speler liep altijd op UDMA4 |:( ,to do projectje dus :P )

2de probleem :
Veel HDD belasting ZONDER CPU belasting :?
De PC spreekt de HDD's (2* SATA 1's bij moi) veel aan zonder dat er ook maar enige CPU belasting is (van 1% naar 4% top als je geluk hebt)
Gecontroleert via HD Tache en de snelheden van de schijven kloppen ,1 schijf ligt zelfs hoger als gemiddelt *O* (4 tot 5 MB/s)
Alleen bestanden van 1 naar de andere schijf verplaatsen brengt een gruwelijk K***E herrie mee ,en probeer ook niet meteen iets anders erbij te doen (internetten bv) want er is direct een wacht tijd }:|

Oplossing voor dit probleem :
Via BIOS zet je bij Optimale instellingen de controller op Native->IDE :Y
Daarnet in bIOS dus eens op legancy gezet en einde constante HDD belasting *O*

Uitleg :
Ik zou het niet weten :N
Het schijnt iets te maken te hebben met de IDE controller van het moederboord :Y
Als je via google erop gaat zoeken blijkt dat de ICH8R (SATA/RAID/AHCI controller) NIKS met de IDE poort doet
Hiervoor zit een secundaire controller ,alleen is dus niet duidelijk van wie die controller is :N
De ééne spreek van een Marvell controller ,de ander een Promise controller en de derde over een JDmicro contoller 8)7

Het constante aanspreken van de HDD's onder Native->IDE schijnt te maken te hebben maken te hebben dat onder Xp de "oude" driver voor Dual Channel PCI IDE controller nog wordt gebruikt (atapi.sys)
Het blijkt dus dat onder native->IDE de schijven op PIO I/O worden aangestuurt ,terwijl er is aangegeven dat het in DMA (UDMA) moet
De oplossing schijnt te zijn de driver (Intel® Matrix Storage Manager) voor de ICH8R te installeren alleen :
de driver die er voor de ICH8R op de Intel site staat voor XP krijg je gewoon niet geinstalleert

Je krijgt een melding dat :"Het systeem niet competable is met de driver" |:(

Op dus alles effe op te sommen :
Zijn er meer DP965LT gebruikers die dus het probleem hebben dat de SATA (1 of 2) HDD's constant worden belast (onder native->IDE waarschijnlijk)
Met als resultaat dat ze "langzaam" zijn :?
En krijgen jullie die ICH8R driver voor XP geinstalleert :? (is Intel® Matrix Storage Manager )

Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden ?? (behalve dan op legancy zetten :P )

@Modjes
Is het niet mogelijk om van dit topic een "wat is je ervaring met DP965LT moederboord" van te maken :?

Ik denk namelijk niet dat ik de enigste ben met deze problemen :|

• mastermkw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
Heb hier ook veel gezeur met het board. De ene keer pakt hij wel mijn dvd-rom drives en de andere keer weer niet. Ook heb ik hier af en toe last van dat hij niet wil booten. Ook veel hardeschijf belasting als hij niks hoeft te doen.

Core2duo e6400, 512DDR2 800, 160gb Sata2 Western Digitial, 1300pro Asus, Pioneer 111D, LG DVD brander LS.

• dierkx36
Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de drivers van de SATA/IDE contoller ligt

Kijk maar eens in configuratie scherm bij hardware naar ICH8R en danb driver info
Is de originele driver van windows nog steeds :S

Crashed hij bij jou wel eens trouwens :?

Bv als je een hoge HDD belasting hebt :?

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:12
dierkx36 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 13:48:

2)De temperaturen in Intel Desktop Utility
Ik heb hier op GotTech al iets over gelezen dat die een kwaaltje is bij de DP965LT ,maar is er al een oplossing voor gevonden ??
Ik heb zelf het dg965wh bord, zal vast wel veel overeenkomsten hebben met jouw bord. Bij mij kloppen de temperaturen die IDU aangeeft van de ICH voor geen meter. De ene keer is ie 80 graden, tijdje later 40 om vervolgens weer 80 te zijn. Is dit ook het probleem wat jij bedoelt? Ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden.

• dierkx36
ProGo schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:27:
[...]

Ik heb zelf het dg965wh bord, zal vast wel veel overeenkomsten hebben met jouw bord. Bij mij kloppen de temperaturen die IDU aangeeft van de ICH voor geen meter. De ene keer is ie 80 graden, tijdje later 40 om vervolgens weer 80 te zijn. Is dit ook het probleem wat jij bedoelt? Ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden.
nee ,dat is geloof ik wel het enigste wat niet raar doet bij mij :P

ICH staat bij mij vastgevroren op 48 graden na een paar minuten warm lopen :Y

meet je met intel desktop utilities toevallig :?

je kan natuurlijk een ander koelblok proberen ,of 1 met een fan op et koelblok ,werkt misschien :Y

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dierkx36 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:38:
Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de drivers van de SATA/IDE contoller ligt

Kijk maar eens in configuratie scherm bij hardware naar ICH8R en danb driver info
Is de originele driver van windows nog steeds :S

Crashed hij bij jou wel eens trouwens :?

Bv als je een hoge HDD belasting hebt :?
De P-ATA IDE poorten wordt niet aangestuurd door de ICH8R gezien deze sowieso geen P-ATA logica aan boord heeft. Er wordt gebruik gemaakt van een of andere externe chip. Welke weet ik niet, en Intel zegt in hun specs voor zover ik weet ook nergens welke.
Pagina: 1