Toon posts:

[statief] activ digi11 doen of toch niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een vriendelijk geprijste makkelijk mee te nemen statief en ben op mijn zoektocht verschillende soorten tegengekomen. Op dit moment is mijn budget ca 30 euro, wat natuurlijk een lachertje is voor een goed statief.

Ik heb die van de kijkshop eens mogen proberen (de grote van 29euries) van een maat van me, maar die is imo erg instabiel en absoluut niet makkelijk en los te hanteren, maar heeft wel een horizontale waterpas erin. Iets wat misschen wel makkelijk is om een waterpasse horizon te krijgen.

Ik ben later een statief van activ tegengekomen die kwa lengte gelijk is aan die van de kijkshop echter iets duurder,maar wel van degelijker materiaal (op zicht en gevoel) echter geen waterpas oid, maar wel makkelijk zwenkbaar en aan je standwens aan te passen. Daarbij heeft de activ een bal-kop (metaal-metaal) en een kleinere ronde oppervlakte om de camera op te monteren. Nou monteren van wat ik zag moet je het statief op de camera draaien ipv andersom..

Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/8231/stat1ge4.jpg

Zowel de balkop als de houder zijn van metaal en de rest van het statief is alu(licht-metaal) en kunststof.

Zou dit een redelijke koop kunnen zijn voor een prijs om de nabij de 30 euro?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou doorsparen voor een wat degelijker statief...voor 5-6 tientjes meer heb je een zeer degelijk Velbon statief (geheel metaal en lichtgewicht) zoals de Max i343 bijvoorbeeld. Mijn ervaringen met goedkopere statieven zijn ronduit slecht te noemen: afbrekende vergrendelingsklemmen, kromtrekkende poten, loszittende koppelingen door slijtage. De genoemde Velbon gaat bij mij nu 2 jaar mee en gaat door hogere eisen vervangen worden door een Manfrotto driepoot, bijgestaan door een monopod voor 't snelle werk.

Daarnaast kun je bij een statief met balhoofd gewoon je camera er op draaien...het is maar net welk deel je draait...balhoofd los -> balhoofd draaien, balhoofd vast -> statief of camera draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door MissingDog op 23-12-2006 00:42 ]

Verwijderd

Als je graag op je knieen zit, en mensen bij voorkeur op kruishoogte fotografeert, lijkt 't me een prima aankoop! :)
Volgens Van der Plas is de max. hoogte 1.10 meter, en dat is waarschijnlijk met volledig omhooggeschoven middenzuil. En het omhooghalen van een middenzuil is funest voor de stabiliteit van een budget driepoot...

Ik neem aan dat je een compact of prosumer camera op 't statief wilt zetten? (bij een DSLR zou je zelf die Digi 11 al afgeschreven hebben) ? Kijk dan 's naar budget statieven van bv. Velbon of Stitz. Of wanneer 't klein moet zijn is een Cullmann 50011 een leuke optie. Net zo kruisgericht als jouw statief (max. 113 cm), maar een stuk compacter.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:05

Marc H

- - Is wakker - -

Doe jezelf een plezier en spaar door voor een goed statief.

Een velbon hoeft niet zo duur te zijn, maar is tig keer beter dan dat speelgoed hierboven.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Ik heb zelf een Stitz en een Velbon, en natuurlijk zijn die stukken beter.
Maar het beste statief is het statief dat je bij je hebt als je 'm nodig hebt. Zo'n Velbon moet je bewust mee (willen) nemen als je op pad gaat, terwijl dat Cullmann statiefje dat ik noemde gewoon altijd in m'n fototas zit. Ook al is 'ie relatief gammel heb ik er al ontzettend veel plezier van gehad.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Net als iedereen raad ik een goed statief aan, eentje die stevig is, vooral metalen poten zijn fijn, die buigen en kraken niet.
Mocht je wel een statief willen kopen voor 30 euro, ga dan naar de mediamarkt, daar hadden ze altijd de Star, een hama statief van 30 euro. Deze heb ik ook, hoewel ik hem vast een keer ga vervangen doet hij het nu erg goed voor het geld. Mijn budget was toen 60 euro (ook een lachtertje), maar daar kwam deze dus het best uit.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Tja mijn voorwaarden voor dit statief zijn klein en ligt, waardoor ook makkelijk mee te nemen. Daarnaast is het en tijdelijk statief(je) tot ik een betere kan kopen.

Die betere heb ik al op het oog: Een Gitzo met een Arca Swiss balhoofd.

Op dit moment telt voor mij een statief die ik makkelijk en snel mee kan nemen, wat met name met dit weer (waar lange sluitertijden eerder regel zijn als uitzondering) denk ik wel handig zal zijn. (met name natuur en architectuur).

Een dsrl was volgens de verkoper geen probleem voor de digi11 mits niet te zwaar en mits niet helemaal uitgeschoven. We hebben het geprobeerd met een oude 2e hands Nikon F70 incl 70-300 lens en idd mits middenstuk niet (volledig) uitgeschoven bleef hij behoorlijk stabiel staan en was hij makkelijk te hanteren.

Verwijderd

Gezien je eisen zou ik 't gewoon doen. Al vind ikzelf die Digi11 ietsje te groot om 'makkelijk en snel' mee te nemen. M'n Cullmann kan ik gewoon nooit vergeten, omdat 'ie altijd in m'n fototas zit, en ik denk dat ze elkaar qua stabiliteit niet veel zullen schelen. Maar ja, die Cullmann heb je niet voor 3 tientjes...

Een leuke Gitzo, daar is niks mis mee. Kost en weegt een hoop, maar dan heb je ook wat! ;)

O ja, tips voor dit soort 'niet rotsvaste' statiefjes:
- bij voorkeur het middenstuk zo laag mogelijk houden
- altijd 1 poot in de richting van wat je wilt fotograferen houden, zeker wanneer je met een telelens zonder eigen gondel/statiefaansluiting werkt.
- om de stabiliteit te verhogen kun je er goed een extra gewicht aan hangen. Je fototas bv.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 12:38 ]

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
heb net de cullman 50011 aangeschaft via marktplaats voor het gigantische bedrag van 15 euro. Ben een behoorlijke leek op het gebied van fotografie maar was de laatste tijd aan het expirimenteren met foto`s met een wat langere sluitertijd en dan is een statief natuurlijk wel erg handig. Vond het ook wel belangrijk dat hij klein was anders neem ik hem nooit mee en deze is echt heel klein! Ben vergeten te vragen hoelang het vrouwtje hem al had maar hij voelt in ieder geval wel goed stevig aan en je hebt hem zo uitgeklapt, denk dat ik er wel veel plezier van ga hebben!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Laatst mijn cam+grip+tele op een plastic vanguard statief gehad. Die was prima voor mijn prosumer, maar met een dSLR op moest ik de kop wel angstig strak aandraaien wilde hij niet door het gewicht kantelen. Ook boog hij na het vastzetten dan weer wat verder door, waardoor ik naderhand met het in/uitschuiven van de poten de juste plek weer moest opzoeken. Niet echt ideaal dus ;)
Pagina: 1