Toon posts:

boxed koeler van AMD verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil m'n processor en koeler op een ander moederbord overgooien, maar merk nu dat m'n koeler en processor door die grijze koelpleister ertussen aan elkaar vastgekoekt zitten. Is er een manier om ze van elkaar los te krijgen en ze weer op elkaar te zetten op een ander moederbord? Of kan dit alleen met bruut geweld?

Ik heb hier gezocht, op SPCR en op AMD-forums, maar niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Wanneer ie warm is kan de koeler er makkelijker af. Je zal de koelpasta moet verwijderen, en nieuwe aanbrengen als je hem op het andere mobo plaatst.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:33
Bruut geweld is nooit goed... Een beetje gedoseerde kracht lijkt me meer op z'n plaats. Je kan proberen (voorzichtig!) er een beetje aceton tussen te druppelen, als het goed is lost de koelpasta dan iets op. Je kan (denk ik) ook proberen iets plats tussen de koeler en je proc te schuiven, zoals een stanleymesje (zonder houder uiteraard)

Mind you, slechts tips :P Ik ben niet verantwoordelijk als je cpu naar de eeuwige rekenvelden gaat...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ie warm is gaat het idd makkelijker. Je zou de CPU met koeler weer terug kunnen zetten en dan ff een tijdje de PC aan hebben zodat het warm is geworden. Dan snel de PC uit en het weer proberen. Als het goed is kan je het met een draaiende beweging er af krijgen. Dus niet gaan trekken aan de CPU maar proberen de CPU een stukje naar links en recht te draaien.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

Brute kracht kan, maar kan soms onverstandig zijn..

Pak een fohn en ga fohnen.. komt die vanzelf los :)

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 07:57
inderdaad, pak een fohn, en als er een heatspreader op de CPU zit, draai dan voorzichtig aan de CPU.. dan komtie vanzelf los..
de temperatuur van een fohn moet geen probleem zijn... als het lang duurt kan het wel wat heet aan je vingers worden...

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• MexxT
  • Laatst online: 01-04-2025
Een simpele draai beweging maken met de cpu is voldoende ;)

EDIT//

@ hieronder,

Je moet de koelpasta zowiezo vernieuwen, anders heb je kans (weet het wel zeker) dat de CPU veel te heet word.

[ Voor 54% gewijzigd door MexxT op 22-12-2006 22:56 ]

Audi S3

Verwijderd

Topicstarter
Hier was ik al bang voor... :(

De processor is een Sempron 3200+ en die wordt gewoon niet veel warmer dan 36 graden onder Prime95. Volgens mij lacht die koelpleister daarom. Ik lees op plekken dat je het ook met een föhn kan doen?

Als ik hem nou flink warm maak daarmee, alles er snel afhaal en dan pief-paf-poef in één keer op dat andere moederbord, klik koeler erop. Heb ik dan te veel fantasie of kan dat?

Ik wil het verschil in stroomverbruik tussen beide moederborden meten. Koelpasta eraf krabben, nieuwe koelpasta er op (die ik niet heb), is me te veel gedoe. Dat wordt dan een nieuwe processor erbij kopen, vrees ik.

edit: bedankt voor de snelle antwoorden! Moet ik nou de koeler (is AM2 trouwens) draaien of e CPU? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 22:56 ]

• MexxT
Gewoon van elkaar af draaien, een draai-trek beweging maken. Zoals je een pot Appelmoes opent. ;)
Niet zo moeilijk lijkt mij.

Pas wel op dat je de pootjes van de CPU natuurlijk niet verbuigt!

[ Voor 21% gewijzigd door MexxT op 22-12-2006 23:00 ]

Audi S3

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Gewoon lekker laten zitten de hele handel,,en voorzichtig terugplaatsen op andere socket werkt ook...
Let op,,,,VOORZICHTIG,,,,,, anders gaan de pennetjes krom..

Doe het zelf ook zo soms,,,,,,lukt altijd,,,,gewoon goed voelen....en niks forceren

edit: ja,,,de cpu komt uit de socket als je er aan trekt,,,de socketklem klemt zo hard nou ook weer niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Whiskey103 op 22-12-2006 23:01 ]

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:54:
Hier was ik al bang voor... :(

De processor is een Sempron 3200+ en die wordt gewoon niet veel warmer dan 36 graden onder Prime95. Volgens mij lacht die koelpleister daarom. Ik lees op plekken dat je het ook met een föhn kan doen?

Als ik hem nou flink warm maak daarmee, alles er snel afhaal en dan pief-paf-poef in één keer op dat andere moederbord, klik koeler erop. Heb ik dan te veel fantasie of kan dat?

Ik wil het verschil in stroomverbruik tussen beide moederborden meten. Koelpasta eraf krabben, nieuwe koelpasta er op (die ik niet heb), is me te veel gedoe. Dat wordt dan een nieuwe processor erbij kopen, vrees ik.

edit: bedankt voor de snelle antwoorden! Moet ik nou de koeler (is AM2 trouwens) draaien of e CPU? 8)7
Het maakt echt niet uit of je de cpu of de koeler draait :P Waar het om gaat is dat de ene draait ten opzichte van de andere. En opzich lijkt me dan het makkelijkste dat je de cpu probeert te draaien ;) En ik zou er gewoon nieuwe koelpasta op doen. Wellicht is het niet nodig, maar dan loop je in ieder geval geen risico's.

• MexxT
Hoe wou je hem met de socket vergrendeld in het socket duwen?
Dat kan namelijk niet want als de cooler er op komt kan het wigje niet naar beneden!

Zeer onverstandig dus!

@ W.Bakker dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MexxT op 22-12-2006 23:04 ]

Audi S3

Verwijderd

Topicstarter
Dat draaien was een goede tip, hij is er nu vanaf. Ik ga gewoon even kijken of ik de boel nu kan overzetten op die andere mobo. Als de processor the heet wordt, slaat ie vanzelf af, toch?

Waarom voel ik toch een enorme blunder aankomen? :D

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
MexxT schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 23:03:
Hoe wou je hem met de socket vergrendeld in het socket duwen?
Dat kan namelijk niet want als de cooler er op komt kan het wigje niet naar beneden!

Zeer onverstandig dus!

@ W.Bakker dus ;)
Ja klopt,,plaatsen lukt niet altijd..mijn fout,,stom..

Maar met de proc aan de koeler het geheel uit de socjet gaat zeker...dan kan je er wel beter bij om het spul los te krijgen

edit,,op mijn testbord heb ik ijzeren hefboompje stuk ingekort,,,doordat je dan spul in geheel op de socket druk je tegelijk ook hefboompje stuk strakker.

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey103 op 22-12-2006 23:09 ]

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-01 00:17
Ik ken het probleem. Ik schijf de processor er zeg maar zijwaarts af.

Sparks

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 23:04:
Dat draaien was een goede tip, hij is er nu vanaf. Ik ga gewoon even kijken of ik de boel nu kan overzetten op die andere mobo. Als de processor the heet wordt, slaat ie vanzelf af, toch?

Waarom voel ik toch een enorme blunder aankomen? :D
Ik denk niet dat hij meteen opblaast oid, dus je zou de pc even kunnen opstarten en in de bios kijken hoe warm de cpu wordt. Mocht dat te hoog zijn zet je de pc af en ga je alsnog de koelpasta vervangen.
Maar, ik kan dit dus niet met 100% zekerheid zeggen... volgens mij worden die AMD's niet zo gigantisch warm dus ik zou geen problemen verwachten.

Verwijderd

Wat doen jullie allemaal moeilijk? :9

Ik laat mn PC gewoon even zweten, zet m dan uit, en met een draaiende beweging komt je koeler zonder problemen los van je CPU.

Ik zou als ik jou was gewoon de koelpasta vernieuwen, just to be sure.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 23:40:
Wat doen jullie allemaal moeilijk? :9

Ik laat mn PC gewoon even zweten, zet m dan uit, en met een draaiende beweging komt je koeler zonder problemen los van je CPU.

Ik zou als ik jou was gewoon de koelpasta vernieuwen, just to be sure.
Dan moet ie em dus eerst terugplaatsen. Lijkt me eventjes de CPU draaien wat makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Draaien is gelukt, pinnetjes waren niet gebogen. Ik heb de proc en koeler nu overgezet op ander moederbord. Zonder nieuwe koelpasta te gebruiken, voor de gein. :/

Ik kom zo met de resultaten. Meteen in de BIOS even naar de hardware monitor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:54:
Koelpasta is gewoon te kopen bij elke zelf-respecterende hardware-zaak, ik raad Arctic Silver 5 aan ;) En zo moeilijk is het niet om aan te brengen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is raar, de CPU fan springt niet aan. Processor zit nu op 30 graden. Iemand een idee hoe dit komt?

• MexxT
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 00:02:
[...]

Koelpasta is gewoon te kopen bij elke zelf-respecterende hardware-zaak, ik raad Arctic Silver 5 aan ;) En zo moeilijk is het niet om aan te brengen
en als je het echt niet kan vinden kan je bij hoge uitzondering wat dikke (schone) motor olie over je CPU en blok heen vegen.

dat is altijd nog beter dan dat je het kaal op elkaar zet of met een gebruikte pad (die de warmte tegenhoud)

EDIT// @ hierboven, stekkertje van de fan niet vergeten ? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MexxT op 23-12-2006 00:11 ]

Audi S3

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha, wat ben ik toch een sukkel! Er zat gewoon een zwart snoertje tussen! Het is hier een beetje donker, dus ik zag het niet.

Nou, nu eens kijken of ie weer afkoelt, de processortemp was al 46 graden.

EDIT 2 minuten later: Ja hoor, hij is alweer naar 25 graden gezakt. Fijn.

Bedankt allemaal voor het mogelijk maken van dit avontuur op het avonduur. d:)b

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 00:20 ]

Pagina: 1