Metz mecablitz en Canon 380 EX flitser

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 23:18
Beetje een standaard vraagje, maar ik was eigenlijk een beetje op zoek naar een goedkope externe flitser. Nou kan ik tweedehands de volgende twee flitsers aanschaffen. In andere topics las ik al dat het met een flitser niet echt verstandig is om een 3rd party flits te kiezen, maar optisch(jawel...) ziet die metz er wel een stuk meer high tech uit...
Heeft iemand ervaring met 1 of beide flitsers?

Even plaatjes om het topic op te leuken ;)
Afbeeldingslocatie: http://chall.ifj.edu.pl/~sapinski/foto/eos/380ex.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.digitalkamera.de/News/MetzMecablitz44AF4C-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/f/f4/9vYNHi1KbNSxqV4lRpeWZA==.jpg

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik vermoed dat je de flitser op een aktuele dSLR van Canon wilt gaan gebruiken? De 380EX doet het dan iig zonder problemen, bij de Metz is er goed kans dat je eerst een ander adaptervoetje moet kopen.

• Vjenne
Owja, dat was wel even handig om te vermelden. Hij moet op een EOS 350D komen. Maar weet je misschien nog iets te vertellen over de functies o.i.d. Of juist functies die ze neit hebben, maar wel erg handig is om wel te hebben?

Verwijderd

MartijnGizmo, een Metz 44 AF-4 heeft geen SCA adaptervoetjes, maar is 'dedicated' voor de camera waarvoor je 'm koopt.
Voor de Canon versie melden ze
Für Canon Digitalkameras. E-TTL Blitzbetrieb, TTL-Blitzkorrektur und "HSS" Kurzzeitsynchronisation möglich.
Lijkt me dat dat prima op een 350D moet werken, al kan ik dat niet inschatten omdat ik Pentax gebruiker ben en geen 44 AF-4 heb (wel 3 andere Metz flitsers).

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 01:03:
[...]
Lijkt me dat dat prima op een 350D moet werken, al kan ik dat niet inschatten omdat ik Pentax gebruiker ben en geen 44 AF-4 heb (wel 3 andere Metz flitsers).
Klopt, zou zonder problemen moeten gaan.

De functies van beiden flitsers lijkt helemaal hetzelfde: ETTL en highspeed sync worden ondersteund. De Metz heeft een LCD, dat staat misschien beter maar in de praktijk maakt het weinig uit. De Metz heeft volgens de handleiding wat meer instelmogelijkheden op de flitser. Dat is an sich een voordeel.

Een nadeel hebben beiden ook zo te zien: de kop kan alleen omhoog klappen en niet draaien. Omdat indirect flitsen vaak de mooiste resultaten geeft is het jammer als je alleen naar boven toe kan klappen en niet naar de zijkanten (in portrait mode kan je dus alleen direct flitsen!).

Omdat de 350D flash compensation op de camera instelbaar heeft, maken beide flitsers dus eigenlijk geen verschil. Eigenlijk zou ik willen aanraden voor beiden niet te kiezen maar iets meer uit te geven en een flitser met draaibare kop te kopen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:44
Ik heb de 380Ex sinds kort, nog niet echt mee gewerkt, maar doet het (vanzelfsprekend) gewoon goed op de digitale modellen. Hij heeft echt 0,0 instelmogelijkheden op de flitser (nou ja, aan/uit, highspeed sync, voluit flashen). Verder kan de 380EX ook maar één kant op draaien, zo kan je als je in portretformaat schiet dus niet bouncen tegen het plafond. Op de tweedehands markt kom je nog wel eens wat oude 380EX en 420EX'jes tegen. Ik heb er zelf 35 euro voor betaald, maar dat was ook met defect batterijklepje, en doorgaans betaal je er meer voor. De 420EX zijn voor 150 euro te koop (tweedehands), en dat is dus ongeveer evenveel als de Metz-flitser

Kijk hier voor een mooie vergelijkingstabel van Speedlites

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

opzich een vergelijk van niks natuurlijk, maar ik heb "dezelfde" keuze gemaakt bij nikon.
Heb een D50m wou niet een te dure flitser dus kocht ik een sigma 500 super. Dag erna terug gebracht, de TTL die hij heeft was gewoon niet consequent en gaf bij 3x flitsen elke keer andere belichting (zelfde setting). Dag erna dus terug gebracht en een Sb-600 mee genomen, minder krachtig en duurder, maar Zooooveel fijner. Wereld van een verschil. Op basis daarvan zeg ik, neem geen 3thd party maar van canon zelf! TTL van andere merken is op basis van proberen geprogrammeerd, die van eigen merk op basis van de juiste informatie weten en daardoor krijg je veel betere communicatie.

oh en je wilt zeker WEL kunnen bouncen in portrait stand, dus de kop moet kunnen draaien naar links (of rechts). Ik gebruik bouncen het meest in portrait stand, dus dat wil je niet missen denk ik :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 23-12-2006 14:13 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

nomad85 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:11:
Wereld van een verschil. Op basis daarvan zeg ik, neem geen 3thd party maar van canon zelf! TTL van andere merken is op basis van proberen geprogrammeerd, die van eigen merk op basis van de juiste informatie weten en daardoor krijg je veel betere communicatie.
Tja... deels mee eens (3rd party flitsermakers moeten reverse engineeren), maar aan de andere kant is een flitser geen core business voor Nikon, Canon, Pentax, Olympus, Sony/KM etc.
Bij Metz is dat wel het geval, en ik ben al dik 25 jaar tevreden gebruiker van hun flitsers.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:31:
[...]
Tja... deels mee eens (3rd party flitsermakers moeten reverse engineeren), maar aan de andere kant is een flitser geen core business voor Nikon, Canon, Pentax, Olympus, Sony/KM etc.
Bij Metz is dat wel het geval, en ik ben al dik 25 jaar tevreden gebruiker van hun flitsers.
zou heel goed kunnen dat metz goed flitsers maakt, ik heb alleen de vergelijk tussen nikon en sigma mogen maken en dat was gewoon heel duidelijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:31:
[...]
Bij nikon, canon, pentax, oly etc. zijn flitsers idd geen corebusiness, dat zijn namelijk de fototoestellen met alle accesoires van dien en dus ook flitsers en de support voor de flitsers in de body's en vice versa. En dat is ook de hele reden dat een merk-eigen flitser vaak gewoon beter werkt. En misschien dat een metz van nu wel heel goed werkt op een cam van nu, maar als je dan een nieuw model cam doorschuift heb je vaak al een probleem. Het systeem van de voetjes van metz werkt aardig, maar is vaak maar beperkt toepasbaar. Ikzelf zou accesoires voor een body vaak enkel merk-eigen kopen, tenzij er niet anders beschikbaar is als 3rd party.

Verwijderd

De 44 AF-4 heeft geen SCA voetje, maar is dedicated voor de camera waarvoor je 'm koopt. En wanneer 'ie niet meer werkt op een nieuwe camera, is de kans heel groot dat die 380 EX ook niet meer zal werken...

En ik wil Metz niet ophemelen of zo, ze hebben bv. nog steeds geen P-TTL voetje voor Pentax (mijn merk, gelukkig ondersteunt m'n DS ook nog gewoon TTL), maar ze weten wel hoe je flitsers moet maken, incl. een goede 'user interface' en niet kapot te krijgen. Kwalitatief minstens even goed als merkeigen flitsers, en erg vaak een stuk beter.

• Vjenne
hmm, bedankt voor de reacties. Zit nu idd wel te denken aan een flits die in twee richtingen gedraaid kan worden, denk dat ik dat erg veel zal gaan gebruiken. Jammergenoeg zijn de flitsers met die mogelijkheid meestal ook meteen een stukje duurder volgens mij. ff doorsparen dan maar.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Voor €150 koop je een nette gebruikte 420EX. :)
Pagina: 1