Draadloos netwerk over ongeveer 100 meter, hoe instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:51
Ik heb 2 Senao 3220 AP's (http://www.senao.nl/producten/product.php?id=460) gekocht, deze ondersteunen WDS, en je kunt het vermogen opkrikken tot 400mw, dan word wel de snelheid langzamer, maar dit is geen punt, aagezien (lees verder) de internetlijn toch maar 1,5/0,5 mbit is).

Het zit nml zo. Aangezien ik geen nu geen internet meer heb dankzij KPN, bij mij op kantoor, ben ik genoodzaakt om bij de aardige buurvrouw even van haar internet af te snoepen voor een aantal weken.
Ik ben hiervoor ook al genoodzaakt geweest om een aantal maanden (jawel) van haar internet gebruik te maken, dankzij de vriendelijk heren/dames van Fibernet/world. Ik heb dit toen gedaan middels een UTP kabel van toch wel zo'n 70 meter.
Dit moest toen dwars door een weiland heen, met grazende geiten en schapen er op, ook moest het gras gemaaid worden, dus dit schoot niet echt op.

Dus nu moet het weer, maar nu wil ik het draadloos doen. het schijnt te kunnen over deze afstand, maar nu is mijn vraag, hoe moet ik dit precies instellen? Misschien dat iemand het me uit kan leggen. De situatie is als volgt:

Internet (buurvrouw) <binnenmuur <Senao AP> buitenmuur> <heg/stroomdraad> <------------100 m(iets minder) weiland --------> <stroomdraad> <buitenmuur/binnenmuur> Senao AP ---> Kantoor (met switch, ook hangt hier de KPN modem met DHCP nog, maar ik heb geen DHCP nodig want die betrek ik dan van de buurvrouw. Is het nog te volgen? :p

Ten eerst haal ik dit? Senao schijnt erg goed te zijn, en op de verpakking staat ook iets tot 1200 meter, en ik heb er twee.

Hoe stel ik dit nou precies in? :? Ik moet gebruik maken van WDS (denk ik dan), maar weet niet 100% zeker hoe dit nou werkt...
Moet ik een als repeater instellen? Want bij mij op kantoor hang ik de AP rechtstreeks op de switch (dit lijkt me ook de bedoeling). Deze vangt dan het signaal op wat over het weiland binnen komt (athans dat hoop ik), verder krijgen alle PC's dan gewoon hun IP adres van de modem van de buurvrouw (een simpel e-tech geval).
In wat voor mode moet ik die AP dan zetten? moet dat bridge of access point zijn?

Wie helpt me hierbij? :P
Dan ben ik morgen vlugger klaar en kan ik sneller van het weekend genieten. :+

Afbeeldingslocatie: http://images.dutch-ix.nl/senao.jpg
Mijn ubergoede paint sk1lzz :p

Stiekem hoop ik natuurlijk dat 1 AP het gewoon haalt over heel dat weiland, maar dat betwijfel ik.
Er zijn best veel topics te vinden over het een en ander, maar daar kom ik niet echt verder mee, hoe ik dat nou precies instel.
Ik weet bijv. dus niet precies of ik ze nou allebei op WDS moet instellen (en moet ik dan in beide elkaars mac adres in kloppen ergens?), of dat het anders moet.

Ik ben er huiverig voor omdat ik de ervaring heb met verschillende merken (Linksys/USR/Asus), dat deze eigenlijk helemaal niet zo goed bereik hebben. Ik heb toen eens een Senao bij iemand geinstalleerd, en die deed het echt zeer goed in vergelijking met de rest. Ze zijn wel iets duurder maar het bereik was ongevenaard.

[ Voor 19% gewijzigd door eX0duS op 22-12-2006 20:00 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In Nederland mag je max. tot 100mW uitzenden.
Daarboven kun je het Agentschap Telecom (voorheen de Radio Controle Dienst) op je dak krijgen.

Deze 100mW mag je wel een bepaalde richting op richten.
Wat jij nodig hebt zijn twee richtantennes en evt. wat antennekabels.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• eX0duS
Nah, die wet boeit me niet. Dat was mijn vraag ook helemaal niet.
En ik heb 2 Saneo AP gekocht, dus richtantennes heb ik niet, en ik denk dat dit ook niet hoeft. Die 100 meter lijkt mij persoonlijk wel te overbruggen. Alleen ik weet dus niet hoe precies...

• eX0duS
Nou, het is gelukt. Helaas geen hulp hier gekregen, maar uiteindelijk (en eigenlijk al vrij vlug) werkte het.
Ik zal hieronder even beschrijven hoe ik dat heb gedaan, voor de volgende die het misschien nodig heeft.

Ten eerste heb ik van allebei de firmware geupdate naar de nieuwste versie.
Stel ze allebei in als Access Point.
Daarna heb ik van allebei de SSID namen veranderd (deze moete allebei het zelfde zijn). Daarna het kanaal ingsteld (13).
Stel vervolgens 2 verschillende IP adressen in voor de AP's (ik heb 192.168.123.2/3 gebruikt).
Daarna heb ik voor allebei de verzending ingesteld op de hoogste stand (extreme).
Daarna vink je WDS aan, je geeft bij de ene het MAC adres van de andere in, en bij de andere het omgekeerde.
En het werkte.
Hierna heb ik de beveiliging ingesteld, op WPA 2 en dit werkte perfect.

Ik heb nu een afstand overbrugt zoals in de tekening aangegeven staat.
Ik denk dat het nog veel verder kan.

Met de laptop haalde ik het niet, nog voor de helft van dat weiland had ik geen signaal meer. Maar toen ik de 2e AP er bij zette, lukte het dus wel.
Voorbij het midden schakelde de laptop over op de 2e AP en zo werkte het hele verhaal dus.

Het stelde eigenlijk niks voor.

In elk geval kan ik die Senao's aan iedereen aanbevelen. Ze zijn wel iets duurder (deze waren 150 euro per stuk), maar het werkt in vergelijking met de rest echt subliem!

[ Voor 6% gewijzigd door eX0duS op 23-12-2006 14:29 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
eX0duS schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 08:20:
Nah, die wet boeit me niet. Dat was mijn vraag ook helemaal niet.
In beslag name van apparatuur en de boete ook niet?
Het is mij om het even...

Normaal is er niets aan de hand, maar als je storing veroorzaakt bij anderen, dan gaan ze zoeken.
eX0duS schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:28:
Met de laptop haalde ik het niet, nog voor de helft van dat weiland had ik geen signaal meer. Maar toen ik de 2e AP er bij zette, lukte het dus wel.
Dat is logisch, want de laptop is begrenst op 100mW.
Je kunt het AP wel ontvangen, maar er niet naartoe zenden.
eX0duS schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:28:
Ik heb nu een afstand overbrugt zoals in de tekening aangegeven staat.
Ik denk dat het nog veel verder kan.
Externe antennes zijn het beste, zoals ik al aangaf. Daarnaast kun je het AP buiten hangen.
( Plastic zak / behuizing of zo?) Of het AP plaatsen achter een houten dak.
Een stenen muur en / of beton(ijzer) neemt heel wat signaal weg.

Welke snelheid haal je nu tussen deze twee AP's?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• eX0duS
Ach ja, het is maar voor een aantal weekjes. En dan er bij iedereen woont een kilometer van elkaar af, dus niemand zal er last van hebben voor zolang.

De snelheid weet ik eigenlijk zo niet precies. Maar de ping tijden zijn bijvoorbeeld erg goed. 15 ms vind ik toch zeker niet slecht.

[ Voor 31% gewijzigd door eX0duS op 23-12-2006 18:11 ]

Pagina: 1