Vervanging coax-kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 2.847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Hallo,

Ik wil mijn coax-kabels door het huis vervangen door betere, omdat ik boven slecht signaal heb. Ik heb al gezocht in het forum maar kon niet echt mijn situatie vinden en zelf heb ik er niet veel verstand van dus vraag ik het aan jullie!

De situatie is als volgt:

De kabel van Multikabel komt beneden binnen -> vanuit díe contactdoos gaat een noname kabel naar boven, naar een noname contactdoos -> daar staat een bouwmarktversterkertje, die het signaal weer verdeeld naar 3 tv's -> één daarvan is mijn tv (op zolder) die aangesloten is met een kabel van ongever 25 meter.

Dus ik wil ten eerste alle kabels vervangen door Hirschmann Koka 799 kabels. De 25 meter kabel naar zolder kan verkort worden tot 15 meter.

Nu is mijn vraag moet ik de contactdoos boven ook vervangen om betere kwaliteit te krijgen, zo ja welke dan? En moet dit dan een normale antennedoos zijn of moet er ook nog een aflsuitweerstand in?

Ik koop al de spullen bij http://www.electronica-online.nl/

Alvast bedankt voor jullie moeite!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
ik heb zelf de groene coaxkabels besteld die casema ook buiten vanaf de verdeelkastjes aanlegt.
Deze kabels zijn stug en van uiterst goede kwaliteit.

Ik zou de versterking dmv een versterker gelijk bij de meterkast doen waar de kabel van multikabel binnenkomt. Neem een goede kwaliteit versterker, geen Gamma troep. Wandkontaktdoosjes heb ik niet veel verstand van maar deze zijn ook van belang. Welke echter beter presteert dan de ander kan ik je niet aanraden.

• bassie91
Bedankt voor je reactie, ik ga even contact opnemen met Multikabel over de kabels van hun. Als ik het dan binnen heb, sluit ik het aan en als de kwaliteit dan nog tegenvalt kan ik altijd nog een versterker aanschaffen.

Maar weet iemand mij toch nog wat meer te vertellen over de contactdozen?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 21:03
hoeveel OHM is de bekaling naar zolder toe?
Als je een versterkertje koopt een GOEDE geen doe het zelf meuk. dan zou dat volstaan.

Anders Draka bekabeling en WC aansluitingen kopen.. kost wel wat maar dan hebbie ook wat,
O ja. ter info... Geen grond bekabeling kopen.. kost een fortuim. maar je schiet er geen ruk mee op. Gewoon wand bekabeling.
Die grone heeft een aparte shield om water buiten de bekabeling te houden . binnen bekabeling is het PVC wat porueser waardoor deze niet in de grond kan.(krijg je corrosie op je kern.

Draka 12 OHM en shiellded is goed zat

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Ivo1952
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12-2012
Wanneer we vroeger een antenne-signaal binnenkregen werd er meestal een versterker geplaatst, dat dit ook een beter resultaat geeft bij het kabelsignaal was mij onbekend.
Wat soort versterker moet dat zijn ?
Moet een signaal van beter kwaliteit zijn als je een LCD TV hebt ?
Zag onlangs in een winkel een demo van een apparaatje dat ruis wegnam, zin of onzin, iemand ervaring mee ?

• jozy
die groene kabel komt bij mij in de kelder maar ik kan hem goedkoop krijgen via een vriend (werkt bij multikabel).
Multikabel gebruikt ook de grondkabel de groene zijn van uitstekende kwaliteit maar je komt er wat moeilijker aan. Hiervoor kreeg ik van hem zwarte kabel voor binnenshuis en dat wekrt ook uitstekend.

Welk merk het is weet ik niet maar mijn versterker had ik ook via hem en dat is een Tratec. Werkt super trouwens en versterkt goed.

• jozy
Ivo1952 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:39:
Wanneer we vroeger een antenne-signaal binnenkregen werd er meestal een versterker geplaatst, dat dit ook een beter resultaat geeft bij het kabelsignaal was mij onbekend.
Wat soort versterker moet dat zijn ?
Moet een signaal van beter kwaliteit zijn als je een LCD TV hebt ?
Zag onlangs in een winkel een demo van een apparaatje dat ruis wegnam, zin of onzin, iemand ervaring mee ?
Wanneer je een LCD TV hebt, vallen onnauwkeurigheden in het beeld sneller op. Daarom moet je een zo zuiver mogelijk signaal geven aan je TV. Tenzij je digitaal kijkt, dan maakt het niet uit want bij digitaal heb je beeld of geen beeld (blokvorming artefacten etc).

Kort samengevat:

kijk je digitaal en heb je beeld hoef je niets te verbeteren (via de kabel dan, via satelliet kun je winst hebben die je weer kan gebruiken wanneer het slecht weer is).

kijk je analoog, dan is het hoe sterker signaal hoe beter het is.

Apparaatjes die ruis weghalen enzo zijn allemaal troep en geldverspilling. Gewoon goede kabels kontaktdoosjes en versterkers nemen dan is er niets aan de hand.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

altijd het signaal direct bij de bron versterken anders zit je misschien ook al ruis mee te versterken en daar schiet je niets mee op. Probeer zo veel mogelijk gebruikt te maken van f-conectoren (dus ook splitters met f-connector.

Ik heb zelf een Hirschmann Antenne Versterker N.RH-GHV820 gebruikt. Deze is Retour geschikt wat inhoud dat je dus eventueel ook overal in je huis je kabel modem neer kan zetten omdat deze het singaal van je modem gewoon door laat.

Ik heb de Hirschmann KOKA799 Coax kabel gebruikt en gebruik voor de connectoren naar je tv en radio altijd volledig afgeschermde metale connectoren zoals bv de "Coax plug male professioneel" van electronica-online.nl.

Ik heb nu overal in huis perfect beeld (ook op de LCD televisies) De langste kabel vanaf de versterker naar de tv is ruim 20 meter en heb perfect beeld.

• Ivo1952
Als ik het goed voor heb zijn f-conectoren deze met schroefverbinding, aan mijn kabelmodem zijn twee TV uitgangen, ééntje gaat via zo'n f-conector rechtstreeks naar de " grote " TV, de tweede is verbonden met de oude contactdoos, van waaruit ik dan met een klassieke coaxkabel naar mijn 20" LCD ga. Kan het zinvol zijn deze verbindingen te wisselen ?
Krijg bij een aantal zenders voortdurend over het volledige scherm witte punten ( sneeuw !! hadden ze beter in Oostenrijk )

• bassie91
Heel erg bedankt voor jullie reacties... Ik ben er in ieder geval wat wijzer van geworden.

Ik heb nog eens goed lopen nadenken en ik denk dat ik een goede oplossing heb gevonden:

De groene Multikabel kabel komt binnen in de meterkast, met daartussen een F-connector. Deze haal ik los en ik zet daar een multitap tussen, die van één ingang twee uitgangen maakt. In de ene uitgang doe ik een kabel die bij mij naar zolder gaat en de ander gaat naar de rest van het huis. Wanneer dit geen goed beeld oplevert kan ik altijd nog een versterker kopen, want ik heb geen zin om 130 euro uit te geven voor iets waar ik niet van weet of ik het écht wel nodig heb.

Is dit een goede oplossing of kan dit niet? Kan ik namelijk een binnenkomende (afgesplitste) Multikabel draad direct in mijn TV doen of moet hier nog een afsluitingsweerstand tussen?

Ik hoor het graag van jullie!

/edit: Ik was nog vergeten te vermelden dat ik dit allemaal doe omdat ik pas een digitale decoder heb gekocht en daarmee allemaal strepen door het beeld krijg en sommige zenders zijn helemaal niet te ontvangen!

[ Voor 10% gewijzigd door bassie91 op 22-12-2006 21:22 ]

• jozy
dan heb je heel zwak signaal. wat je een keer kan proberen is je digitale doosje direct op de groene kabel aansluiten en daarna op j etv aansluiten. Als je dan wel goed ontvangst heb krijg je dus waarschijnlijk veel signaal verlies onderweg.

Een splitter kopen en dan na de groene splitsen kan altijd. Wanneer je dus goede kwaliteit draad gebruikt en dit geeft voldoende kwaliteit beeld voor je hoef je geen versterker te gebruiken. Ik denk dat dit wel het geval zal zijn voor jou in de praktijk. Wanneer dit ook niet genoeg winst oplevert zul je toch echt moeten versterken.

• bassie91
Ok nou dan ga ik dit proberen en kan ik later altijd nog een versterker kopen wanneer dit nodig blijkt te zijn!

Adviezen zijn nog altijd welkom!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
bassie91 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:17:

De groene Multikabel kabel komt binnen in de meterkast, met daartussen een F-connector. Deze haal ik los en ik zet daar een multitap tussen, die van één ingang twee uitgangen maakt. In de ene uitgang doe ik een kabel die bij mij naar zolder gaat en de ander gaat naar de rest van het huis.

Is dit een goede oplossing of kan dit niet? Kan ik namelijk een binnenkomende (afgesplitste) Multikabel draad direct in mijn TV doen of moet hier nog een afsluitingsweerstand tussen?
*beetje geknipt in je reply ;)
Kwa werking zal dit wel gaan werken maar en afsluitweerstand moet je alleen plaatsen als je bij een splitter of multi-tab aansluitingen overhebt.
Verder is er wel 1 redelijk belangrijke opmerking. Heb je gedacht aan bliksem inslag beveiliging? Want normaal gesproken is je AOP welke door je kabelboer is geplaats dubbel galvanisch gescheiden want er dus voor zorgt dat alleen je aop eruit zou moeten vliegen ipv alleen aangesloten apparatuur.
Ik zeg niet dat die kastjes altijd even goed werken maar het verkleint de kans wel. En je kunt zo'n aop normaal ook op de randaarde aansluiten en die zou dichtbij moeten zijn in de meterkast ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Ivo1952 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 18:27:
Als ik het goed voor heb zijn f-conectoren deze met schroefverbinding, aan mijn kabelmodem zijn twee TV uitgangen, ééntje gaat via zo'n f-conector rechtstreeks naar de " grote " TV, de tweede is verbonden met de oude contactdoos, van waaruit ik dan met een klassieke coaxkabel naar mijn 20" LCD ga. Kan het zinvol zijn deze verbindingen te wisselen ?
Dat zijn niet 2 TV uitgangen, maar een ingang (vanaf AOP, metF-connector) en een uitgang voor naar je TV. Ga je die omwisselen, dan heb je geen TV en internet meer.

• Ivo1952
Heb me slecht uitgedrukt, door telenet zijn er twee dingen geplaatst, de kabelmodem en NIU-2D4TB
Interactieve huisversterker(NIU) met 2 data-TV poorten en 4 iTV poorten ( vlgs de officiële omschrijving )
In praktijk zijn de vier uitgangen :Data 2, Data 1 ( in gebruik ), TV EXT2, TV EXT1( beiden niet in gebruik) ,TV LOCAL2 en TV LOKAL 1, het zijn de laatste twee die ik bedoelde, TV LOKAL2 gaat rechtstreeks naar mijn grote TV, TV LOKAL1 gaat naar de oude contactdoos ( geplaatst toen we alleen TV en radio via de kabel hadden en geen internet), via deze contactdoos ga ik dan met een losse coaxkabel naar de LCD TV.
Is er een betere verbinding voor de LCD mogelijk ?
Waarvoor dienen de twee TV EXT aansluitingen.
Bij de TV EXT staat nog bij vermeld :-2dB/4dB, bij TV LOKAL staat -7dB/ 0dB . Wat is hiervan de betekenis ( bedoel niet de betekenis van dB)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Ivo1952 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 16:33:
Heb me slecht uitgedrukt, door telenet zijn er twee dingen geplaatst, de kabelmodem en NIU-2D4TB
Interactieve huisversterker(NIU) met 2 data-TV poorten en 4 iTV poorten ( vlgs de officiële omschrijving )
In praktijk zijn de vier uitgangen :Data 2, Data 1 ( in gebruik ), TV EXT2, TV EXT1( beiden niet in gebruik) ,TV LOCAL2 en TV LOKAL 1, het zijn de laatste twee die ik bedoelde, TV LOKAL2 gaat rechtstreeks naar mijn grote TV, TV LOKAL1 gaat naar de oude contactdoos ( geplaatst toen we alleen TV en radio via de kabel hadden en geen internet), via deze contactdoos ga ik dan met een losse coaxkabel naar de LCD TV.
Is er een betere verbinding voor de LCD mogelijk ?
Waarvoor dienen de twee TV EXT aansluitingen.
Bij de TV EXT staat nog bij vermeld :-2dB/4dB, bij TV LOKAL staat -7dB/ 0dB . Wat is hiervan de betekenis ( bedoel niet de betekenis van dB)
Die waardes gaan over de hoeveelheid demping op de desbetreffend poort. en dan kan het nog 2 dingen betekenen :P namelijk dat hij over de gehele frequentie band die waardes heeft (dus gedeelte -2 db demping en ander gebied 4 db versterking). Of de waardes staan ivm de up en downstream. (downstream is o.a. tv beeld (analoog en digitaal) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19
Het is hier en daar al gemeld, maar let goed op de montage van je connectors ! Zorg dat de gevlochten mantel niet de kern raakt. Verder zijn goed afgeschermde connectors ook erg van belang, ik stond verbaasd van het verschil. Witte bouwmarkt stekkers zijn troep.

Goede connectors zijn bv van Hirschmann:

KOKWI 3 en de KOSWI 3.
Pagina: 1