GeForce icm Quadro op PCI-express

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• veldt000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 14:49
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe PC.
Tegenwoordig hebben veel moederborden de mogelijkheid om meerdere videoplanken in te pluggen (zoals de nieuwe Asus P5N32-E).

Ik speel behoorlijk wat spellen, maar gebruik mijn PC ook voor 3D Cad applicaties.
Mijn monitor heeft twee ingangen (dus dat is geen probleem).

Nu de vraag:
Kan ik een Quadro (CAD) EN een GeForce (games) gebruiken?
Zodat ik per applicatie kan kijken welke videokaart ik gebruik.

PS: eventueel kan ik de GeForce vervangen door Radeon, maakt voor de vraag (denk ik) niet zoveel uit.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je kunt inderdaad gewoon de SLi brug eruit laten, en de dingen ergens anders voor gebruikten (SCSI kaart bijvoorbeeld).

Ik ben alleen bang dat je een probleem met de drivers gaat krijgen als je 'even' van videokaart verwisseld..

Zou 'n mooie Quadro niet genoeg performance voor games bieden?

• veldt000
Ik heb geen idee of een quadro goed performance biedt voor games.

misschien iemand hier ervaringen mee?

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-07 07:29
Nouja de topmodellen kunnen soms goede performance geven.
Ik heb soms ook dikgedrukt, want dit zal lang niet altijd zijn: quadro en fireGL kaarten zijn nl. helemaal niet voor games gemaakt, alleen voor programma's als AutoCAD.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
Je kan bijna altijd wel verschillende kaarten gebruiken op een SLI moederbord (zonder SLI aan). Driver problemen krijg je niet snel (hoe het met quadro precies zit weet ik niet, maar ik denk niet dat het qua drivers een probleem wordt). Maar om welke Quadro en welke Geforce gaat het? De duurste quadro's zijn goed genoeg voor games, maar de goedkopere meestal niet.

[ Voor 21% gewijzigd door -DG- op 24-12-2006 14:37 ]

• Emielio
  • Laatst online: 08-07 10:07
Het is werkelijk de grootste onzin een quadro en geforce naast elkaar te zetten aangezien ze beide op de zelfde gpu's zijn gebaseerd.

Als je een high end quadro neemt zal je nagenoeg de zelfde performance hebben in games als de geforce tegenhanger. Je zal alleen even uit moeten zoeken welke geforce gpu's overeen komen met de quadro gpu's.

Lijst van geforce GPU's
Overzicht van quadro kaarten (helaas niet tot de laatste modellen bijgewerkt.)

Over het algemeen zijn de quadro's iets hoger geclockt als de geforce's en hebben ze ook iets meer geheugen.

Opleiding Brandveiligheid

• TheZeroorez
  • Niet online
Emielio schreef op zondag 24 december 2006 @ 15:51:
Over het algemeen zijn de quadro's iets hoger geclockt als de geforce's en hebben ze ook iets meer geheugen.
En zijn ze 4x zo duur, hebben ze allemaal meuk erbij die handig is voor modellers, en zijn ze veel betrouwbaarder.

Het is dus niet vreemd om aan te nemen dat de TS 'n Quadro heeft die trager is dan z'n GeForce in games (lagere speeds, maar meer/evenveel geheugen..), maar voor het bouwen van models meer geschikt is.

• Emielio
TheZeroorez schreef op zondag 24 december 2006 @ 15:57:
[...]

En zijn ze 4x zo duur, hebben ze allemaal meuk erbij die handig is voor modellers, en zijn ze veel betrouwbaarder.

Het is dus niet vreemd om aan te nemen dat de TS 'n Quadro heeft die trager is dan z'n GeForce in games (lagere speeds, maar meer/evenveel geheugen..), maar voor het bouwen van models meer geschikt is.
Maar dat doet er nix aan af dat dat het voordeliger is gewoon een kaart te kopen die sneller is dan 2 losse kaarten appart.

Stel je hebt een budget van bijvoorbeeld 350 euro, dan heb je 2 mogelijkheden:

Je koopt een "PNY Quadro FX330 64MB" voor 199,95 en een AOpen GeForce 6600 GT 128MB voor 157,87.
Of je koopt een HP Quadro FX1400 128MB DDR (PCI-e, 2xDVI) voor 344,60.

De Quadro FX1400 (welke is gebaseerd op de NV41 (zelfde als in de 6800) zal veel sneller zijn als de Quadro FX330 en zal ook sneller zijn als de Geforce 6600 GT. Dus dan ben je met een goede quadro veel beter uit als een goedkopere quadro en een geforce er naast!

Pricewatch links:
http://tweakers.net/pricewatch/101949/PNY-Quadro-FX330-64MB-(PCI-e-DVI-I)-prijzen.html
http://tweakers.net/pricewatch/127344/AOpen-GeForce-6600-GT-128MB-DDR3-128b-(PCI-e-2x-DVI-I)-Aeolus-PCX6600GT-DVD128-Xtreme-prijzen.html
http://tweakers.net/pricewatch/122158/HP-Quadro-FX1400-128MB-DDR-(PCI-e-2xDVI)-prijzen.html

• TheZeroorez
  • Niet online
Tja, maar als je er al een hebt.. ;) (Waar ik vanuit ging, anders moet je inderdaad 'n Quadro kopen als je voornamelijk aan 3d'en doet, of 'n GeForce als je gewoon snelheid wilt..)

[ Voor 66% gewijzigd door TheZeroorez op 24-12-2006 16:46 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

veldt000 schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:26:
Ik heb geen idee of een quadro goed performance biedt voor games.

misschien iemand hier ervaringen mee?
Haha, een topmodel Quadro kaart trekt bijna alles op videokaart gebied eruit. (Behalve de nieuwe Geforce 8 Serie).
Vooral met veel eyecandy aan, blijven de prestaties beter dan de rest.
(Behalve vergeleken met bijv. de 8800GTX dus, die zijn snel genoeg om hetzelfde te kunnen of zelfs meer).

Maaruh, had je ipv 1 Quadro + 1 'Game' kaart al gedacht aan bijvoorbeeld 1 x een 8800GTX te kopen?

Dan ben je goedkoper uit, en heb je tevens genoeg performance voor games EN zware 3D applicaties. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Da_maniaC op 24-12-2006 17:12 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Maar dan moet je wel zorgen dat geen onderdelen een botteleneck vormen voor zoveel grafisch geweld.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:18:
Maar dan moet je wel zorgen dat geen onderdelen een botteleneck vormen voor zoveel grafisch geweld.
Daar moet je altijd voor zorgen.. Maar nog steeds kun je beter dat kopen dan twee kaarten, zeker als je niet presentaties op televisie moet houden oid, waar de videokaart meer dan 100% betrouwbaar en snel moet zijn..

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:18:
Een beetje AutoCADer, GAMER, die nu een nieuw systeem gaat bouwen gaat minstens voor een E6400 of E6600 lijkt me. :)

Heb je een dikkere buidel dan de X6800.

En een beetje user wat hier rondhangt is ook niet bang om zijn hardware wat te tweaken. (Al helemaal niet met de speling van de huidige intels die ziekelijk groot is).

Dus dat lijkt me geen probleem voor elke willekeurige user hier. :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Emielio
DJ_The_SP schreef op zondag 24 december 2006 @ 20:48:
[...]

Een beetje AutoCADer, GAMER, die nu een nieuw systeem gaat bouwen gaat minstens voor een E6400 of E6600 lijkt me. :)

Heb je een dikkere buidel dan de X6800.

En een beetje user wat hier rondhangt is ook niet bang om zijn hardware wat te tweaken. (Al helemaal niet met de speling van de huidige intels die ziekelijk groot is).

Dus dat lijkt me geen probleem voor elke willekeurige user hier. :P
Je gaat een Cad systeem toch hopelijk niet overclocken. Bij een proffecionele is bedrijfszekerheid belangrijker dan die 0,5% meer performance. Dat is ook de reden van het bestaan van de quadro's, deze zijn naast dat ze beter geschikt zijn voor cad gebruik ook betrouwbaarder dan hun geforce tegenhangers.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:00

tweakerbee

dus..?

En je gaat ook geen 1000 euro aan een processor uitgeven wanneer je voor de helft 80% van de prestaties krijgt.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

een geforce en Quadro kaart zijn precies het zelfde.
Alleen de bios en de drivers maken uit hoe de kaart intern omgaat met de software.

Een optie is via rivatuner .
Via rivatuner kan de software denken dat je een Quadro heb . (optie is aanwezig)

De reden dat een Quadro duurder is dat de hardware en filters een klasse hoger is voor de gebruiker (zie 2d-3d weergave op je monitor-tft scherm)
Ook de surport via nvidia is ook hoger mog je een probleem hebben met je kaart.

Persoonlijk denk ik als je een geforce7 kaart heb en je zet de bios van zijn Quadro tegen hanger (Zelfde chip en enz) dat het nog werkt ook.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:15:
een geforce en Quadro kaart zijn precies het zelfde.
Alleen de bios en de drivers maken uit hoe de kaart intern omgaat met de software.

Een optie is via rivatuner .
Via rivatuner kan de software denken dat je een Quadro heb . (optie is aanwezig)

De reden dat een Quadro duurder is dat de hardware en filters een klasse hoger is voor de gebruiker (zie 2d-3d weergave op je monitor-tft scherm)
Ook de surport via nvidia is ook hoger mog je een probleem hebben met je kaart.

Persoonlijk denk ik als je een geforce7 kaart heb en je zet de bios van zijn Quadro tegen hanger (Zelfde chip en enz) dat het nog werkt ook.
Nee, als je een betrouwbare kaart wilt kun je dan beter een GeForce gebruiken. Verder zijn het volgens mij vooral de 6xxx kaarten die naar Quadro geflashed konden worden..

Een Quadro heeft meer RAM, is (véél) betrouwbaarder, heeft een dikkere koeler, andere snelheden, betere support, andere drivers, ander BIOS, etc. etc. ;)

Stop aub met dat overklok/omflash geblaat, een Quadro heb je niet voor de 1337ness of de snelheid. Een Quadro heb je om lekker mee te modelleren, en goede renders mee te maken.

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:39:
[...]

Een Quadro heeft meer RAM, is (véél) betrouwbaarder, heeft een dikkere koeler, andere snelheden, betere support, andere drivers, ander BIOS, etc. etc. ;)
Volgens mij had ik dit al op genoemt?
Ik gaf ook alleen een optie om een geforce via drivers om tebouwen.

Kijk wat hij wilt
Game en autocat op een pc.
Dan heeft hij 3 keuzes.

Duren Quadro kaart kopen zodat je ook goed kan game.

Twee verschillende kaarten kopen en steets switchen naar de kaart die je nodig heb .(waar je zin in heb)(via software omschakelen)

(Of via software een geforce serie ombouwen die dan bijde redelijk kan doen kwa game en autocad.

Persoonlijk zal ik een geforce kopen en lekker game en wat minder performence voor autocad.
Kost minder kwa prijs .
Als autocad belangrijker is dan wat minder snelle games draaien en wat duurder.

• Emielio
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 23:07:
[...]
Persoonlijk zal ik een geforce kopen en lekker game en wat minder performence voor autocad.
Kost minder kwa prijs .
Als autocad belangrijker is dan wat minder snelle games draaien en wat duurder.
Als je een stukje terug kijkt in het topic heb ik het tegendeel van jou stelling onderbouwd met cijfertjes. Daarbij komt nog dat je ook in cad graag wat power hebt en het dus wel lekker is als je quadro ook capabel is.

Ik heb eerst een Quadro NVS gehad welke voor 2D werk is gemaakt, dit omdat ik 2D cad tekenaar ben. Maar het bleek dat een Quadro NVS zelfs voor 2D werk toch te kort kan schieten, dus toen heb ik hem ingeruild voor een midrange Quadro FX kaart. Daarmee wil ik zeggen dat alleen het naampje quadro niet altijd genoeg is voor het proffesioneel werken met een videokaart, hij moet ook afgestemd zijn op jou werk.

• veldt000
okay, iedereen bedankt voor haar/zijn reactie. _/-\o_

3D applicaties werken (voornamelijk) op openGL
Games op direct3D

Nu heb ik laatst cursus Inventor gehad.
Daar werd doodleuk verteld dat WindowsVista geen openGL meer ondersteund, maar alleen nog direct3D.

Inventor heeft nu al een optie om direct3D te preferen boven openGL.
ik zie geen nut meer in een Quadro, maar wacht op de nieuwe generatie DX10 kaarten.
nVidia heeft nog wat problemen (???) met z'n 8800 en Ati zal eer daags wel komen met de kaart! :)

PC zal toch pas ergens in april aangeschaft worden.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
even voor de duidelijkheid
een Quadro NVS is gemaakt voor multidisplay mogelijkheden in 2D (dus voor toepassingen die veel schermpjes willen open zetten, zeker NIET geschikt voor CAD, ook niet als het enkel 2D is!)
een Quadro FX is voor het echte modellenwerk, niet specifiek voor 3D maar voor veel driehoekjes (wat ook in 2D wordt gebruikt)
de Geforce reeksen zijn op dezelfde chips gebaseerd, maar bij de Geforce reeks heeft nVidia bepaalde functies uitgeschakelt die bv AutoCAD nodig heeft
een 8800GTX is dus niet echt interessant voor CAD

tot en met de GF4ti reeks kon je een Geforce vrij makkelijk gebruiken als QuadroFX via gehackte drivers en dergelijke, alles daarna is soldeerwerk
dat RivaTuner Windows kan doen geloven dat het een Quadro is maakt niet uit

btw, de ondersteuning voor OpenGL is in Vista exact hetzelfde als in XP hoor
(geen idee wie die fabel heeft uitgevonden) MS geeft support tot OpenGL1.1 via software, maar niemand gebruikt dit uiteraard
de OpenGL support zit in nVidia (of Ati) z'n drivers, geen enkel probleem dus :)

zelf heb ik nog nooit 3Dmark gedraait op men Quadro (werk), maar in CAD maakt hij wel gehakt van men Geforce (thuis)

[edit]
net even 3Dmark2005 getest en dat viel wel tegen eerlijk gezegd
ik heb hier een QuadroFX560 (NV73 core @ 600MHz, 128MB DDR3) je zou verwachten dat het even snel zou gaan als een GF7600GT (zelfde core, iets trager geklokt), maar is maar half zo snel
dit zou wel kunnen komen doordat er maar 128MB geheugen op zit
3Dmark2003 scoort ook dik lager
single texturing is +/- gelijk, maar multi texturing is maar de helft van een Geforce

[ Voor 15% gewijzigd door catfish op 02-01-2007 12:58 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

catfish schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:14:
[edit]
net even 3Dmark2005 getest en dat viel wel tegen eerlijk gezegd
ik heb hier een QuadroFX560 (NV73 core @ 600MHz, 128MB DDR3) je zou verwachten dat het even snel zou gaan als een GF7600GT (zelfde core, iets trager geklokt), maar is maar half zo snel
dit zou wel kunnen komen doordat er maar 128MB geheugen op zit
3Dmark2003 scoort ook dik lager
single texturing is +/- gelijk, maar multi texturing is maar de helft van een Geforce
Ik heb een tijd terug ergens een benchmark gezien waar een Quadro FX4000 (Of 4500) even snel was als een GF6800Ultra.

Toen kwam de AAx4, AFx16 test en maakte de Quadro gehakt van de geforce.

--

Maar wat voor functies zijn er op een 8800 GPU dan uitgeschakeld?

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50
catfish schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:14:
tot en met de GF4ti reeks kon je een Geforce vrij makkelijk gebruiken als QuadroFX via gehackte drivers en dergelijke, alles daarna is soldeerwerk
dat RivaTuner Windows kan doen geloven dat het een Quadro is maakt niet uit
Alles na de GF4ti is juist geen soldeerwerk. Werkt keer op keer goed. Wat heet goed? Ik heb zelf de ervaring dat GeForce reeks snel faked waar een Quadro het langzaam exact doet. Hebben dezelfde core maar gaan wat anders om met de recources. Lang mijzelf gefaked door drivers te faken. Echter bleek zelfs een FireGL4 'preciser' dan een neppe Quadro FX3000. Het is toch een goede studentenmanier om van twee walletjes te eten. Ik merk duidelijk vooruitgang, alles werkt beter, echter preciser wordt het er niet op.
Rauw zijn ze hetzelfde. Wil je toch faken, kan je bij Wiki makkelijk achterhalen welke 'Quadro' je krijgt.
Zelf zou ik in jouw situatie voor een FX1400 gaan. Misschien een FX1500 als het budget je toe laat. De FX1500 is naar mijn mening de beste vidoekaart die je kan krijgen. Verder zou ik die paar frames per seconde met gamen slikken. Gamen hoef je niet te laten met deze kaarten.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
DJ_The_SP schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:27:
[...]
Ik heb een tijd terug ergens een benchmark gezien waar een Quadro FX4000 (Of 4500) even snel was als een GF6800Ultra.

Toen kwam de AAx4, AFx16 test en maakte de Quadro gehakt van de geforce.

--

Maar wat voor functies zijn er op een 8800 GPU dan uitgeschakeld?
tja, ik veronderstel dat mijn FX560 maar een low end kaartje is he, maar voor CAD werk is het al een hele verademing ivm een Geforce

onder OpenGL zijn er meer opties bij een Quadro in het control panel (de welke weet ik niet juist)
Hardware Junk schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:41:
[...]

Alles na de GF4ti is juist geen soldeerwerk. Werkt keer op keer goed. Wat heet goed? Ik heb zelf de ervaring dat GeForce reeks snel faked waar een Quadro het langzaam exact doet. Hebben dezelfde core maar gaan wat anders om met de recources. Lang mijzelf gefaked door drivers te faken. Echter bleek zelfs een FireGL4 'preciser' dan een neppe Quadro FX3000. Het is toch een goede studentenmanier om van twee walletjes te eten. Ik merk duidelijk vooruitgang, alles werkt beter, echter preciser wordt het er niet op.
Rauw zijn ze hetzelfde. Wil je toch faken, kan je bij Wiki makkelijk achterhalen welke 'Quadro' je krijgt.
Zelf zou ik in jouw situatie voor een FX1400 gaan. Misschien een FX1500 als het budget je toe laat. De FX1500 is naar mijn mening de beste vidoekaart die je kan krijgen. Verder zou ik die paar frames per seconde met gamen slikken. Gamen hoef je niet te laten met deze kaarten.
Een Geforce4ti is via gehackte drivers om te toveren in een echte Quadro, bij de GF5 reeks ging dit niet meer, maar misschien kan het nu opnieuw?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
catfish schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:46:
[...]
Een Geforce4ti is via gehackte drivers om te toveren in een echte Quadro, bij de GF5 reeks ging dit niet meer, maar misschien kan het nu opnieuw?
Mijn 6800GT kan het ook via rivatuner, en werkt dan ook op de Quadro drivers. Of is dat anders?

• veldt000
veldt000 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 10:45:
Nu heb ik laatst cursus Inventor gehad.
Daar werd doodleuk verteld dat WindowsVista geen openGL meer ondersteund, maar alleen nog direct3D.
Hier staat het iets genuanceerder:

http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2030
Pagina: 1