Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NS] Lokettoeslag

Pagina: 1
Acties:

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Komende week ga ik weer eens naar Nederland, en ik zie het alweer gebeuren.

Ik kom aan in een internationaal treinstation en wil een intercity-kaartje uit de automaat trekken, maar die automaat neemt mijn buitenlandse bankpas (Eurocard/Mastercard of VISA) niet aan. Ik ben dus verplicht om het kaartje aan het loket te kopen, alwaar ik een lokettoeslag moet betalen bovenop de prijs van het kaartje.

Ben ik nu de enige die dat onrechtvaardig vind? Ik bedoel, daar sta je dan, als "buitenlander" op een nota bene internationaal treinstation, en je wordt verplicht om extra te betalen voor loketservice terwijl het niet jouw keuze is om het kaartje aan het loket te halen, maar je daartoe verplicht wordt doordat de automaten geen buitenlandse bankpasjes aannemen?

Misschien is het onderhand veranderd (ben al meer dan een jaar niet meer in Nederland geweest) maar ik neem aan van niet...

Wat vinden jullie nou van die lokettoeslag?

Kijk, ik snap die lokettoeslag wel. En als ik het goed begrijp geldt de lokettoeslag niet voor kaartjes die je niet uit een automaat kunt halen, of wanneer de automaten stuk zijn. Maar waarom geldt er dan niet net zo'n regeling voor mensen die in het buitenland wonen? Want totdat de automaten van de NS (in ieder geval op internationale treinstations) buitenlandse bankpasjes aannemen (zoals bv de bakkerij op de hoek dat wel doet) kan ik met geen mogelijkheid kaartjes uit de automaat halen. Of heb jij soms voor vele tientjes kleingeld op zak?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik ken het probleem.. het is idd een onrechtvaardig en dom systeem..
Maar er is een oplossing:
-bij retourtjes betaal je de toeslag niet.
-Ga naar het loket en wissel briefgeld om voor munten voor de automaat, ze zijn verplicht dit gratis te doen, en betaal met die munten in automaat..
-laat iemand anders voor je pinnen met NL pas en betaal hun contant terug..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
ToolkiT schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:32:
-Ga naar het loket en wissel briefgeld om voor munten voor de automaat, ze zijn verplicht dit gratis te doen, en betaal met die munten in automaat..
_o_ dat ga ik doen denk ik :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02
Internationaal is zo'n mooi woord. Het betekend voor vliegvelden vaak dat de douane gepasseert is, vanuit het land. Echter geld dit niet voor de NS, iedereen kan er komen zonder eerst te moeten legitimeren. Het is dus geen internationaal treinstation, maar een "gewoon" treinstation.

Dat de automaat echter geen buitenlandse creditcards pakt is echter wel een beetje suf. Dus toch maar weer toeslag betalen. Ik denk voor jou dat het toch absoluut niet opschiet om een nederlandse pas te nemen.
offtopic:
je woont toch in China

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Toch zijn ze door de NS wel officiëel als "internationaal station" aangemerkt omdat er internationale treinen aankomen. Ik kom met de Thalys aan in Rotterdam en wil dan de Intercity naar Apeldoorn nemen...

offtopic:
neehoor, in Frankrijk...

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:16
Hier had mijn vriendin laatst ook last van.
De automaten slikte haar bankpas op dat moment niet. Dus liep ze naar het loket, waar ze dus 50 cent ofzo? bij moest betalen... Ze had nog lopen rellen, maar ze moest het alsnog bij betalen anders zou ze de trein missen...!

Aap!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
Het is wel een beetje krom systeem ja. Ik haal weleens een kaartje op Den Haag Hollands Spoor en no way dat ik dan in die hal ga staan pinnen waar de meest vreemde figuren rondhangen. Geef mij maar een balie, kun je rustig je pasje in je jas terugstoppen en daarna rustig je kaartje pakken zonder dat je schichtig om je heen hoeft te kijken of er niet iemand verdacht langs loopt. En dan sta ik nog niet eens met bagage, die mensen moeten helemaal alles tegelijk in de gaten houden.
Ik kan me niet voorstellen dat het kopen van een kaartje aan de balie in andere landen ook met een opslag gepaard gaat, lijkt me echt iets Nederlands. Ze willen het gebruik van automaten en het verminderen van loketten er helemaal niet doordrukken hoor, het kost alleen wat meer als je niet aan de automaat pint :). Die NS-automaten zijn trouwens de enige automaten waarbij m'n pinpas het pas na de derde keer doet ofzo, heel vreemd.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Check, hier in Frankrijk betaal je niets extra als je je treinkaartje aan de balie haalt - het duurt alleen langer, omdat de hele ontvangsthal vol staat met automaten, en er altijd wel een rij staat bij de balies. Maar het leuke is dat je bv op Internet je kaartjes alvast kunt reserveren, en ter identificatie je bankpasnummer aan kunt geven. Je kunt dan op een willekeurig station die gereserveerde tickets uit de automaat trekken. Maar zoals ik al zei, je betaalt dus niets meer bij de balie. Zelfs soms wat minder omdat men bij de balie alle kortingstarieven goed kent, terwijl je aan de automaat vaker geneigd bent om maar een voltariefkaartje te kopen...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Mijn vriendin kan gewoon met haar Belgische pas (Maestro) betalen bij de automaten op het NS station, misschien is het onlangs veranderd? Normaal gezien moet het geen probleem zijn!

Twitter

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Maestro is dan ook het zelfde systeem als Nederlandse bankpassen.

Franse bankpassen functioneren als creditcards, het zijn volwaardige Eurocard/Mastercard of VISA kaarten. Handig, want je kan "overal" met creditcards betalen.

... behalve in Nederland :/

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Los van de vraag of die toeslag terecht is of niet, kun je vanuit Frankrijk niet direct een kaartje naar Apeldoorn kopen?

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 20:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

de nieuwere touchscreen automaten pakken mijn pas ook niet meer :( (die met munt gleuf wel)
ik zeg dus gewoon dat de automaat mijn pas niet slikt,en hoefde toen geen extra toeslag te betalen :) maar dit schijnt niet overal te werken :/ maar het is inderdaad een stom systeem.

tja,en NL is nou enmaal geen echt creditcard land :P al zouden de automaten wel maestro moeten pakken.

[ Voor 16% gewijzigd door mrsar op 22-12-2006 16:01 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Reinier schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:00:
Los van de vraag of die toeslag terecht is of niet, kun je vanuit Frankrijk niet direct een kaartje naar Apeldoorn kopen?
Nee, want de Thalys gaat niet tot Apeldoorn...

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Mx. Alba schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:01:
[...]

Nee, want de Thalys gaat niet tot Apeldoorn...
Joh ;)

Maar dat zegt niks over de mogelijkheid om in Frankrijk kaartjes naar een willekeurig station te kopen. Toch?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Toch wel. In Frankrijk kan je geen kaartje Rotterdam-Apeldoorn kopen.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Ook niet (laten we zeggen) Parijs - Apeldoorn? (ipv Parijs > Rotterdam, Rotterdam>apeldoorn)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nee, want Thalys en NS zijn twee verschillende bedrijven. Een ticket Parijs-Apeldoorn is dus onmogelijk want de Thalys gaat niet naar Apeldoorn en de NS niet naar Parijs... 8)7

Vandaar ook dat ik drie verschillende tickets moet hebben. TGV Nantes-Parijs, Thalys Parijs-Rotterdam, en NS Rotterdam-Apeldoorn.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat kan in Nederland dan weer wel. :+

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Mx. Alba schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:13:
Nee, want Thalys en NS zijn twee verschillende bedrijven. Een ticket Parijs-Apeldoorn is dus onmogelijk want de Thalys gaat niet naar Apeldoorn en de NS niet naar Parijs... 8)7

Vandaar ook dat ik drie verschillende tickets moet hebben. TGV Nantes-Parijs, Thalys Parijs-Rotterdam, en NS Rotterdam-Apeldoorn.
Raar, ik heb op sncf.com ooit een kaartje Clermont-Ferrand - Rotterdam gekocht. Dat is ook een deel SNCF en een deel Thalys. Dan zou ik denken dat jij toch maximaal twee tickets nodig zou hebben (Nantes - Rotterdam en Rotterdam - Apeldoorn) :)

Goede reis alvast :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ja, op SNCF.com kan je idd wel direct Nantes - Rotterdam boeken. Je krijgt dan alleen wel twee tickets, één Nantes - Paris Montparnasse, en één Paris Nord - Rotterdam.

En Nantes - Apeldoorn kan dus niet.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niks mis met lokettoeslag imo. Als je een vliegticket besteld is het via internet ook goedkoper (als in: telefonisch zit er meestal nog een toeslag bij).
Mx. Alba schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:13:

De onderste is toch eenzelfde situatie als de bovenste? TGV is toch nationaal alleen en daarom kan je via hun alleen naar Parijs boeken?

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 13:04
Op de automaten op schiphol is in ieder geval de mogelijkheid aanwezig om met visa te betalen. Zou me een beetje vreemd lijken dat ze jouw pas dan niet accepteren.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nou ga ik niet vaak met de trein, maar een paar keer per jaar als ik naar Schiphol moet om te vliegen.

Ik koop dat op het station altijd met kaartje, met mijn creditcard :)

Visa/Mastercard/Amex, het kan allemaal in de nieuwe apparaten.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Automaten slikken toch zowel Cirrus als Maestro? AMEX en VISA zijn gewoon duurder, ook voor de NS, en het verschil is wel meer dan een paar cent. Dus de pijn wordt gewoon gedeeld.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Straks gaan ze nog eens Credit Card toeslag bedenken :X

404 Signature not found

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Ging laatst pakje peuken halen toevallig tegelijk met een treinkaartje (dus vrijwel geen extra moeite) en moest toen dus 50 ct extra betalen, ik wist het niet eens en wilde toen alleen maar 't pakje peuken, dan haal ik het kaartje wel op 't perron....

Zie ondertitel

Pagina: 1