Toon posts:

Opensource drivers ATI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe computer aan te schaffen met daarin een x1950PRO. Voor normaal gebruik zal ik linux (kubuntu) gebruiken, en voor het gamen windows. Nou lees ik toevallig dat Nvidia veel betere opensourcedrivers heeft en dat Ati hierin ver achter loopt. Deze drivers zal ik nodig hebben voor bijv. compiz/beryl
Kan ik beter voor een Nvidia kaart gaan? Of zijn de Ati drivers ook goed genoeg?

(Ik ga dus niet gamen op linux, maar vraag slechts wat eyecandy zoals compiz/beryl).

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Linux drivers != Open source drivers! ;)

Maargoed, ze zijn er wel, het is alleen zo dat de nVidia drivers stukken beter zijn. Als je niet gamed denk ik niet dat het uit zal maken, ATi heeft nu tenminste drivers, eerst was dat anders..

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Uhm, die drivers die jij bedoelt zijn niet opensource maar closed. Er is maar een klein stukje open source maar dat zijn niet de drivers zelf maar het stukje dat tussen de kernel en de "driver" zit.

Ik gebruikt een ATI 9800XT en Beryl werkt hier met XGL prima op. Heb geen problemen. Maar inderdaad is de linux onderstuining van NVIDIA net iets beter.

Verwijderd

Topicstarter
het zijn denk ik inderdaad de closed source drivers die ik bedoel, en mss is het handig dat ik de reden waarom ik dit begon hier ook ff vermeld. Dit vond ik namelijk op ubuntu.com

Official ATI representatives state the ATI proprietary doesn't supports Composite, and thus, this driver will only be enabled by default for users whose video boards are not supported by the open source 'ati' video driver. For these users, 3D acceleration will be supported, but Composite will be explicitly disabled in the X.Org configuration file

https://wiki.ubuntu.com/AcceleratedX

Volgens mij staat hier dat als ik een nieuwe ATI kaart koop (wat een x1950 is neem ik aan) dat ik dan niet deze kaart ten volle kan benutten, (zo mis ik 3d acceleration wat volgens mij ongeveer hetzelfde is als beryl/compiz). En officieel zou ik dus beter een oudere kaart kunnen kopen als ik per se Ati wil en linux, of natuurlijk voor Nvidia gaan.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Nee, Beryl met XGL werkt!! maar met AiGLX werkt niet.

Ik heb dus wel een 3d desktop met een ATI kaart.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is de 3d performance onder Linux met nVidia kaarten ook niet een stuk beter? :? Als je nu toch de keuze hebt, waarom zou je dan ATi kiezen?

Sowieso kun je niet de hybernate functie gebruiken als je de ATi Linux drivers hebt geinstalleerd. Al minstens een jaar heeft ATi de volgende "known bug":
A system hang may occur when attempting to resume from hibernation mode.
Dat is toch best wel een serieus nadeel.

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 22-12-2006 15:38 ]

🌞🍃

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 22:56
Klein overzichtje: (ik heb niet veel tijd, examens!)

1) Ati+open drivers=ok(maar niet voor jouw kaart)
2)Ati+closed drivers=bagger
3)nVidia+ open drivers=ok
4) nVidia+ closed drivers=goed

Moraal van het verhaal: koop een nvidia kaartje(niet al te duur, onder linux is het verschil onderling veel kleiner dan onder windows)

Verwijderd

Ik heb 2 ubuntu systemen, 1 met nvidia en 1 met ati.... Koop alsjeblieft een nvidia.... de drivers van ati voor linux zijn idd slecht, over de closed source drivers van ati ben ik al helemaal niet te spreken, open source gaat wel idd.

Heb ook nog eens ubuntu draaiend gehad op een laptop met een ati... allemaal rare strepen door m'n x applicaties, waren de open source drivers... heb niet de tijd gehad om die laptop met closed source drivers te testen omdat die persoon besloten had toch maar windows te gaan draaien.

Mijn Ubuntu systeem met nvidia + closed source drivers draait als een zonnetje.

Verwijderd

Topicstarter
Ziet het ernaar uit dat Ati z'n drivers gaat verbeteren, of dat ze de opensoure community gaat helpen met het ontwikkelen van opensource Ati drivers? Ik geloof dat ik zoiets gelezen had, aangezien AMD veel positiever tegenover opensource stond. Ik weet niet of er veel meer bekend is als wat hieronder staat, maar als ATI binnenkort goede opensource drivers uitbrengt, dan wil ik de 1950PRO nog steeds overwegen, aangezien het precies de videokaart tussen de 7900GS en 7900GT is, voor de juiste prijs, maar op dit moment na alle negatieve reacties hierboven dat wordt het toch Nvidia.

Dit was de bron (laatste alinea)
http://www.infoworld.com/article/06/08/02/32OPcurve_1.html

Lastly, and remember you heard it here, AMD is strongly considering open-sourcing at least a functional subset of ATI’s graphics drivers. It’s time for X Window System, OpenGL, and client virtualization for which ATI binary drivers aren’t available to escape the ghetto of the 1980s-era framebuffer. And what a boon for PR. If AMD’s graphics cards were the only ones with open device drivers, it might affect a buying decision or two.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 20:55 ]

Pagina: 1