Wanneer verandert het IP biji config wijziging?

Pagina: 1
Acties:

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:42

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik moet voor een paar kritieke machines een DHCP wijziging doorvoeren. De machines krijgen nu een IP via DHCP, maar ik wil dat ze een vast IP krijgen. Echter mogen ze de netwerkverbinding niet verliezen tot het moment waarop ze opnieuw worden gestart.

Ik wil een exclusion range aanmaken en de computernamen verbinden met een vast IP adres (via DHCP configuratie op de server) in deze range. Wanneer krijgen de pc's dan dit nieuwe IP adres; als ik de machines herstart of al eerder?

Groetjes, FaceDown.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-03 06:17
ip wijzigd zodra je op sluiten klikt

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Nee want ik klik niet op sluiten (althans niet op de lokale machines); ik pas het op de server aan in de DHCP settings.

Groetjes, FaceDown.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-03 06:17
dan heb je nog steeds dhcp, en heb je dus geen vast ip-adres al is het dan wel altijd hetzelfde, dus het resultaat is hetzelfde, ik weet alleen niet wanneer je dan je nieuwe ip krijgt. ik vermoed bij een ipconfig /release en een /renew en dus ook bij een reboot.

maar heb je niet de mogelijkheid om dit te testen op een test machine? (desnoods je eigen werkstation)

[ Voor 75% gewijzigd door LinuZZ op 22-12-2006 12:24 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Kan toch via DHCP een vast ip adres bepalen (op hostname en/of macaddress).
( klinkt net zo als een constante variabele, maar het kan wel :) )

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Als je de machines niet herstart gaan de machines zelf als de helft van hun huidige ip lease tijd verstreken is met de DHCP server praten over verlenging. Als het goed is wordt het ip adres dan gewijzigd. Anders zou een reboot dit ook moeten bewerkstelligen. Controleer het echter wel altijd even (desnoods probeer je het even met een lokaal pc'tje)

Een hele rij microsoft certificeringen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Koppel in de DHCP de mac-adres aan een IP adres, zo zorgt je DHCP server ervoor dat je systeem een vast ipadres krijgt.

Edit: @LinuZZ , je krijgt pas een nieuw IP adress als je lease verlopen is. Als je binnen de leasetijd een reboot uitvoert behoud je dus gewoon je oude IP adres. Met een renew/release behoud je ook je IP adres als deze binnen de lease valt. De Microsoft-manier is het verkorten van de lease tijd en dan gebruik maken van reservations zoals Nulnulnix al schrijft.

[ Voor 60% gewijzigd door marquis op 22-12-2006 12:43 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Waarom maak je geen gebruik van reservations op de DHCP server? Scheelt een hoop tijd....
Op die manier houdt je alles op 1 server, zodat je later geen servers of ander "vaste" machines hoeft na te lopen!

[ Voor 39% gewijzigd door Nulnulnix op 22-12-2006 12:31 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Nulnulnix schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 12:30:
Waarom maak je geen gebruik van reservations op de DHCP server? Scheelt een hoop tijd....
Op die manier houdt je alles op 1 server, zodat je later geen servers of ander "vaste" machines hoeft na te lopen!
Dat is juist precies wat ik wil doen. ;)

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

@r!k schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 12:26:
Als je de machines niet herstart gaan de machines zelf als de helft van hun huidige ip lease tijd verstreken is met de DHCP server praten over verlenging. Als het goed is wordt het ip adres dan gewijzigd. Anders zou een reboot dit ook moeten bewerkstelligen. Controleer het echter wel altijd even (desnoods probeer je het even met een lokaal pc'tje)
nah, het ip adres wordt dan niet verlengt. Zodra de lease echt is afgelopen wordt het ip pas gewijzigd (gewoon een nieuw dhcp request dus).

At TS: gewoon je lease tijd terugzetten (in een paar stappen misschien) naar een dag of een paar uur.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 13:05 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:04:
[...]

nah, het ip adres wordt dan niet verlengt. Zodra de lease echt is afgelopen wordt het ip pas gewijzigd (gewoon een nieuw dhcp request dus).

At TS: gewoon je lease tijd terugzetten (in een paar stappen misschien) naar een dag of een paar uur.
Waarom terugzetten? Dan verandert het IP dus op een 'onvoorspelbaar' tijdstip en zal de machine zijn netwerkverbinding kort verliezen. Of verandert het IP pas als de lease tijd verlopen is EN de machine wordt herstart?

Groetjes, FaceDown.

• marquis
FaceDown schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:08:
[...]
Waarom terugzetten? Dan verandert het IP dus op een 'onvoorspelbaar' tijdstip en zal de machine zijn netwerkverbinding kort verliezen. Of verandert het IP pas als de lease tijd verlopen is EN de machine wordt herstart?
Met het verkorte van de leasetijd zal er met het verlopen van deze tijd opnieuw een aanvraag gedaan worden voor een IP adres. Deze kun je gerust korter zetten (met veel systemen zul je wel veel trafic op je lijn krijgen, hou daar rekening mee). Als er dan op de server is ingesteld dat de machine een vast IP adres moet krijgen (door middel van een reservation) zal deze worden aangepast. Wat ik hier ook lees, is dat het IP adres verandert met het verlopen van de lease (zoals iis5_rulez verteld). Let op, dit is alleen als het adres in gebruik is genomen door een ander systeem (bijvoorbeelt dat de computer waar het van belang is, langer heeft UITGESTAAN dan de durende lease tijd), anders houd het systeem gewoon zijn eigen IP adress (het kan niet worden uitgedeeld, het IP adres is immers nog in gebruik) en zal de lease verlengt worden. Tussendoor wordt er al verlenging aangevraagd (zoals @r!k al vertelde)

[ Voor 8% gewijzigd door marquis op 22-12-2006 13:31 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 22:05
Op je DHCP server een DHCP resevatie maken voor de betrefende machines op MAC adres.. Let op als je Netwerk Kaartje vervangt krijgt ie wel een ander IP adres :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat je het beste een batch bestandje kunt maken wat met behulp van DHCPCMD de reservering aanmaakt en vervolgens de server reboot.
code:
1
2
dhcpcmd 127.0.0.1 addreservedip 11.101.0.0 %3 %2 %1 dhcp
shutdown /r /m \\%1
en dan aanroepen met rr.bat nursvd1 08002B30369B 10.101.13.53

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

marquis schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:24:
[...]

Met het verkorte van de leasetijd zal er met het verlopen van deze tijd opnieuw een aanvraag gedaan worden voor een IP adres. Deze kun je gerust korter zetten (met veel systemen zul je wel veel trafic op je lijn krijgen, hou daar rekening mee). Als er dan op de server is ingesteld dat de machine een vast IP adres moet krijgen (door middel van een reservation) zal deze worden aangepast. Wat ik hier ook lees, is dat het IP adres verandert met het verlopen van de lease (zoals iis5_rulez verteld). Let op, dit is alleen als het adres in gebruik is genomen door een ander systeem (bijvoorbeelt dat de computer waar het van belang is, langer heeft UITGESTAAN dan de durende lease tijd), anders houd het systeem gewoon zijn eigen IP adress (het kan niet worden uitgedeeld, het IP adres is immers nog in gebruik) en zal de lease verlengt worden. Tussendoor wordt er al verlenging aangevraagd (zoals @r!k al vertelde)
hmmm, naar mijn idee wordt de lease niet meer uitgegeven/verlengt als je hem vastzet op een macadres (maar kom op, dit is een kwestie van testen, lijkt me nu niet al te moeilijk). Maar anders de scope even aanpassen, zodat de lease niet verlengt kan worden.

Het verkorten van de leasetijd is alleen bedoeld om meer invloed te hebben op het tijdstip van wijzigen van ipnummer, dus dat je niet 20 dagen aan't wachten bent voordat de lease eens een keer verlopen is.

• marquis
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:07:
[...]

hmmm, naar mijn idee wordt de lease niet meer uitgegeven/verlengt als je hem vastzet op een macadres (maar kom op, dit is een kwestie van testen, lijkt me nu niet al te moeilijk). Maar anders de scope even aanpassen, zodat de lease niet verlengt kan worden.
Helemaal gelijk, de machine die via een reservation een IP krijgt, krijgt geen lease meer, puur de rede omdat ie niet meer in de DHCP scope zit.
Het verkorten van de leasetijd is alleen bedoeld om meer invloed te hebben op het tijdstip van wijzigen van ipnummer, dus dat je niet 20 dagen aan't wachten bent voordat de lease eens een keer verlopen is.
Zo weet je ongeveer wanneer de machine zijn echte vast IP heeft gekregen. Ben er geheel mee eens :)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37

_Arthur

blub

FaceDown schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 12:12:
Ik moet voor een paar kritieke machines een DHCP wijziging doorvoeren.
Kritiek en DHCP gaan niet echt hand in hand he?

Dus ik zet grote vraagtekens bij hoe 'kritiek' die machines wel/niet zijn als ze via DHCP een adres krijgen (ook al is het ip altijd hetzelfde dat door de DHCP-server wordt uitgegeven).
Pagina: 1