Windows xp opnieuw instaleren op pc met Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• P!m
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-02 13:54
Even de situatie:
Ik heb een pc met 5 partities - C:/ met Windows Xp er op, E:/ met downloads, F:/ met documenten, G:/ met downloads en H:/ met Vista er op.

Nu is mijn Windows Xp toe aan een nieuwe installatie, gaat dit zomaar lukken omdat er ook Windows Vista is geïnstalleerd op deze pc, of moet ik ook H met daarop Vista eerst vanuit Xp helemaal formatteren, en dan tijdens de installatie de C schijf met daarop Xp formatteren en dan beginnen met een schone installatie?

Het liefst heb ik dat Vista behouden wordt, en dat alleen de C:/ schijf moet worden geformatteerd. (E, F en G blijven sowieso behouden) Ik ben namelijk gaan twijfelen na het lezen van dit topic, echter gaat het daar om een pc waar alleen Vista op staat, bij mij staat er nu ook al Windows Xp op.

Edit:
Ben toch maar begonnen met een nieuwe Xp installatie. Bijna alles werkt zoals ik weel, maar er is een probleem: Ik krijg geen keuze menu meer waar ik Windows Vista kan selecteren.
Ik weet dat Windows vista een ander soort Boot.ini gebruikt, en heb eerst geprobeerd om met Bootcfg vanaf de Xp cd Vista toe te voegen aan de opstartlijst, later heb ik het ook met de vista dvd geprobeerd, maar die vind Xp geeneens.

Toch maar vista verwijderen en opnieuw instaleren, of is hier een oplossing voor?

[ Voor 23% gewijzigd door P!m op 22-12-2006 17:55 ]

• P!m
Boink :+

Iemand nog een idee hoe ik weer een keuze menu voor Vista en Xp krijg tijdens het Opstarten?

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:01
Probeer gewoon eens met de installatie dvd van vista te booten, en dan linksonder (dacht ik) te kiezen voor reparatie opties oid. Ik denk wel dat je dan een soort van fixboot kunt uitvoeren (net zoals dat kan met de XP cd).

Het probleem is namelijk dat XP idd de bootsector van de HD overschrijft met zijn eigen bootmenu. Xp is ouder dan vista, en je kunt natuurlijk niet Vista starten met het oudere boot systeem van XP (heeft microsoft bedacht). Vista herinstalleren gaat uiteraard ook helpen, maar is wellicht een beetje overkill.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is: XP dan Vista en het kan, op dit moment, niet andersom. Tenzij je gaat werken met losse schijven tijdens de install en dan handmatig in Vista je bootvolgorde etc. aanpassen, maar ook hier heb ik nog geen duidelijke documentatie over gevonden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• P!m
Bedankt,
Dat wordt dan waarschijnlijk ook maar de schijven met Vista erop formatteren.

@CrisT, dat heb ik ook geprobeerd maar met de Vista dvd erin vindt hij alleen maar de Vista installatie, met de Xp cd erin alleen maar de Xp installatie.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 21:15
Check of je met Vistabootpro de boel kan herstellen:

http://www.vistabootpro.org/

Veel succes ;)

User Error -- Please Replace User

• P!m
Dat was ik vergeten te vermelden, dat heb ik vanmiddag al geprobeerd en daar lukt het ook niet mee.
Pagina: 1