Toon posts:

computer in de keuken: zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project op school hebben we de opdracht eens te kijken of we een goedkope (rond de 500€, max 1000€) keukencomputer kunnen bouwen.
Het basisidee is dat er een soort inventaris wordt bijgehouden van wat er in je koelkast zit en hij moet ook een digitaal kookboek bevatten waarbij je stap voor stap door het koken wordt geleid. Het kookboek moet kunnen geupdate worden via een internetconnectie. Het kookboek zou redelijk visueel zijn (filmpjes en zo).
We willen een groot deel van onze besturingssoftware gesloten houden zodat niet iedereen het ding kan flashen en voor iets anders gebruiken.
De hardware moet zo goedkoop mogelijk, we zouden daarbij kiezen voor "oude" technologie, omdat deze goedkoop zijn, betrouwbaarheid bewezen hebben en hopelijk niet teveel warmte produceren zodat een actieve koeling niet moet. Het geheel zou in een zo klein mogeljk behuizing moeten (die we op maat zullen maken, vb spuitgieten).

Alle tips ivm hard- en software zijn welkom.
alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:26:
Voor een project op school hebben we de opdracht eens te kijken of we een goedkope (rond de 500€, max 1000€) keukencomputer kunnen bouwen.
Het basisidee is dat er een soort inventaris wordt bijgehouden van wat er in je koelkast zit en hij moet ook een digitaal kookboek bevatten waarbij je stap voor stap door het koken wordt geleid. Het kookboek moet kunnen geupdate worden via een internetconnectie. Het kookboek zou redelijk visueel zijn (filmpjes en zo).
We willen een groot deel van onze besturingssoftware gesloten houden zodat niet iedereen het ding kan flashen en voor iets anders gebruiken.
De hardware moet zo goedkoop mogelijk, we zouden daarbij kiezen voor "oude" technologie, omdat deze goedkoop zijn, betrouwbaarheid bewezen hebben en hopelijk niet teveel warmte produceren zodat een actieve koeling niet moet. Het geheel zou in een zo klein mogeljk behuizing moeten (die we op maat zullen maken, vb spuitgieten).

alvast bedankt.
Volgens mij is er behalve wat je nu hebt geschreven, niks uitgewerkt over hoe het uitgewerkt moet worden...

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
heb je zelf al iets bedacht?
ik zou iniedergeval voor een micro-atx gaan ofzo met ingebouwde videokaart aangezien je neit gaat gamen of hd-films gaat kijken, en dan een athlon64je ofzo is ruim voldoende.

BUH

Verwijderd

Er zit nogal een groot verschil in €500 tot €1000 euro...

Voor de hardware zou je een Via Epia bordje kunnen gebruiken met een C3 1000mhz er op ofzo..
Deze zijn erg klein, en in combinatie met een laptop harddisk ook nog redelijk stil ook.

Voor beelscherm zou je een 7" touchscreen kunnen gebruiken van lilliput ofzo...

Zo kun je nog wel even door gaan.
Op de HCC hadden zo ook zoiets gemaakt voor de invertaris van je koelkast, deze hield dat automatisch bij.
Dit alles was aangestuurt via de LPT poort.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 15:27
Ik ben benieuwd hoe je de registratie van producten in de koelkast bij gaat houden.

Moet je alles handmatig in gaan voeren? Lijkt me namelijk niet dat dit dan gaat werken. Of als je het automatisch laat verlopen, hoe moet dat ding in godsnaam zien dat ik een glas melk heb geschonken uit de pak die in de koelkast staat.

Bouw ook meteen een uitgebreide kookwekker in waar je verschillende timers in kunt zetten en kunt aangeven wat er precies klaar is. Bouw er ook een relais in zodat je bijvoorbeeld het koffiezet apparaat via internet kunt schakelen.

maar inderdaad, je hebt nog erg weinig zelf gedaan.

hardwarematig zou ik uitgaan van een Via processor met moederbordje, laptop harddisk, touchscreen eraan etc.

[ Voor 11% gewijzigd door GH45T op 22-12-2006 11:35 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het project is, budgettair gezien, te kleinschalig.

Waarom zou je een PC in de keuken zetten? Om centraal recepten te updaten op een server en dan te kunnen aanbieden aan een x aantal huishoudens, al dan niet met filmpjes, flash, links naar webwinkels met ingredienten etc.

Hoe doe je dit? Dus niet met een fat-client. Tenminste, in mijn tak van sport niet en zou je liever gebruik maken van remote desktop computing en streaming media. Dat betekent dat jouw client een veel lager kostenplaatje zou kunnen hebben maar dat het backend een ander verhaal wordt.

Wil je push-technologie of pull? Wat is handig voor de gebruikers (91% dames)? etc... etc...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50

Dus geen oude processor etc gebruiken, filmpjes worden nogal snel veeleisender.

Compact Flash / xp embedded

Oud is niet goedkoop, is zeldzaam en dus duurder naar verhouding.
Ik persoonlijk zou gaan voor mini-itx, al dan niet met een via processor (is er ook in fanless uitvoering), als je me mailt kan ik je daarvan heel wat informatie geven.

Zie hierboven ;)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. ik kan nu niet echt uit dit topic halen dat je zelf al erg veel gedaan hebt om tot een uitwerking van je opdracht te komen. Hier op GoT zijn we er niet voor om jouw school opdrachten compleet op te lossen dus vandaar dat dit topic op slot gaat.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.