Toon posts:

Rechten worden niet goed overgenomen van bovenliggende map

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Windows SBS 2003 server
Windows XP PRO SP2 clients

Probleem:
Ik heb een share waartoe iedereen volledige toegang toe heeft. Op die share staat map1. Op deze map1 heeft domain users full control. Als ik nu de rechten van een submap op vraag, dan zie ik domain users full control, maar er staan nu ook een aantal gebruikers tussen met alleen lezen recht :? . Bij deze gebruikers staat dat hun rechten zijn overgenomen van de bovenliggende map. Maar de bovenliggende map (map1) geeft helemaal deze rechten niet af, dan alleen de groep domain users.

Wat heb ik gedaan, maar heeft niet geholpen:
- Rechten gereset op alle submappen vanuit map1.
- Handmatig op een map de rechten verwijderd en opnieuw laten overnemen van de bovenliggende map.
- GOT afgezocht.
- Google gezocht, maar kon niks vinden.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 11:18
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:34:
Situatie:
Windows SBS 2003 server
Windows XP PRO SP2 clients
Rechten in windows zijn zo klote. Ik heb er zelf altijd problemen mee.. volgens mij denken ze bij microsoft : Hoe moeilijker hoe beter..

Het werkt nooit, je moet altijd wachtwoorden opgeven als je op shares wil (wachtwoorden die nooit werken, en je nergens ingevuld hebt). Ze vinden de shares soms helemaal niet, en van dat soort onzin. Echt de slechtste kant van microsoft.. Shares/rechten.

Wat ik altijd doe is gewoon users admin rechten geven, meestal werkt het dan wel (niet eens altijd :') )

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
wallywally schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:05:
[...]

Rechten in windows zijn zo klote. Ik heb er zelf altijd problemen mee.. volgens mij denken ze bij microsoft : Hoe moeilijker hoe beter..

Het werkt nooit, je moet altijd wachtwoorden opgeven als je op shares wil (wachtwoorden die nooit werken, en je nergens ingevuld hebt). Ze vinden de shares soms helemaal niet, en van dat soort onzin. Echt de slechtste kant van microsoft.. Shares/rechten.

Wat ik altijd doe is gewoon users admin rechten geven, meestal werkt het dan wel (niet eens altijd :') )
Tjee, dat jij niet weet hoe het goed moet gebeuren wil niet zeggen dat het klote gemaakt is.

Verwijderd

Je zou wellicht eens kunnen kijken bij de beveiling settings van je share. Bij Windows XP en SBS2003 kun je namelijk beveiliging opzetten op SHARE niveau en op NTFS niveau. Het zou
kunnen dat je map1/submap de rechten heeft overgenomen van de hoofdshare zijn NTFS instellingen.

Wat zou moeten werken is het volgende.

Ga naar map1, eigenschappen, beveiliging, geavanceerd, schakel hier inherit uit pas de rechten aan zoals gewenst. Selecteer vervolgens de opties dat alle submappen de rechten moeten overnemen.

Mocht het nog niet lukken check dan bij "inherited from" van welke map de rechten worden overgenomen bij je submap en kan zijn dat je de gebruikers wel nog handmatig moet verwijderen.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

wallywally schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:05:
[...]

Dan zou ik maar eens een Microsoft boek open slaan.
Als je iets niet snapt wil niet zeggen dat het dan klote gemaakt is.

:Spuit 11 :P wizzzzzz dacht hezelfde :)

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJee op 22-12-2006 12:06 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja het is klote je kan een hele rechten structuur verneuken als gebruiker door mappen te verslepen de map blijft namelijk zijn rechten houden en erft niet de rechten van de hogere map.
En ja dat is stom en klote.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Als sidenote: Als gebruikers zelf een submap aanmaken dan worden zij als owner bij de rechten automatisch vernoemt. En het is ook een slecht idee om Domain Users Full Control te geven in principe hebben altijd meer dan genoeg aan wijzigen als het niet om hun Home dir gaat. Je wilt natuurlijk niet dat gebruikers zelf de rechten gaan aanpassen waar jij zo hard aan hebt gewerkt.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 13:08 ]

Verwijderd

Frogmen schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 12:41:
Ja het is klote je kan een hele rechten structuur verneuken als gebruiker door mappen te verslepen de map blijft namelijk zijn rechten houden en erft niet de rechten van de hogere map.
En ja dat is stom en klote.
tja, it's not a bug, it's a feature.
Pagina: 1