De toekomst van ReiserFS

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025
Nu met het nieuws dat Hans Reiser wat juridische problemen heeft; en zijn bedrijf te koop staat (http://www.wired.com/news/technology/0,72342-0.html?tw=wn_technology_1), vraag ik me af:

Je leest her en der goede en slechte ervaringen en echt een conclusie kan ik er niet uithalen, behalve dat het wel soepel draait op mijn laptop :) en dat is dan mijn ervaring.
Wat zien jullie nu gaan gebeuren met ReiserFS/Namesys? Houdt het op bij 4? Neemt een grote partij het over? Neemt een concurrent het over? Heeft het nog nut zonder Reiser zelf?

Ik zou het persoonlijk jammer vinden als het ophoud; daar Reiser 4 gewoon soepeltjes werkt, maar als een grote partij zoals bv. novell, red hat of ibm dit overneemt komt er in ieder geval nog iets goeds uit. Maar echt verwachtingen plaatsen kan ik niet... :(

[ Voor 4% gewijzigd door GX op 27-12-2006 12:58 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik denk dat een grote partij (oracle?) het in hun spul opneemt en dan ook doorontwikkelt.

ik zou het niet erg vinden als reiser naar /dev/null gaat, alleen maar slechte ervaringen mee.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:07
Boudewijn schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:18:
ik zou het niet erg vinden als reiser naar /dev/null gaat, alleen maar slechte ervaringen mee.
Iets specifieker zijn graag. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Z-Dragon op 22-12-2006 10:21 ]

^ Wat hij zegt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou ja wat reiser-systemen naar de klote zien gaan door reiser fouten.
weet niet hoe en wat, maar dat heb ik niet met ext3.

• GX
Nou ja, ik heb het destijds geinstalleerd omdat ik verbaasd was hoeveel sneller de database geworden was toen ze 'm op reiser zette in plaats van op ext3; maar verloren data of partities heb ik zelf nog niet meegemaakt op mijn laptop of in mijn directe omgeving..

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb nu een jaar 2 harde schijven geformatteerd met ReiserFS (640 GB), geen problemen mee, maar als dat het laatste is wat ik van ReiserFS gebruik / zie zal ik er ook geen minuut om rouwen :)

0.0

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:27:
nou ja wat reiser-systemen naar de klote zien gaan door reiser fouten.
weet niet hoe en wat, maar dat heb ik niet met ext3.
Ik denk dat dat wel meevalt, jij hebt toevallig de pech gehad, ik heb zelf bijvoorbeeld al een paar keer alle data van een kapotte schijf kunnen redden met behulp van dd_rescue en het rebuilden van de tree, in vergelijkbare gevallen met ext3 eindigde ik met een bestandsysteem met gaten erin. ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mischien geef ik het wel weer een kans, maar voorlopig even niet.
niet rationeel nee, maar het heeft me toen echt genaaid (weinig backups enzo ;))

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35
Boudewijn schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:48:
me ...genaaid (weinig backups enzo ;))
Tsja.

Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met ReiserFS3 en op een niet belangrijke fileserver (thuis) 4. Beide bloedsnel.

Zelf ben ik onlangs overgestapt van Linux naar FreeBSD. Bedrijfssystemen doen we standaard met ext3 vanwege dump, en toch iets te vaak slechte verhalen inzake ReiserFS.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:45

Xer0X

Gotha know??

Ik zou het erg jammer vinden als reiserfs eruit ging, het is voor mij al jaren het filesystem van mijn keuze

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Het grote voordeel van ReiserFS is dat het, in tegen stelling tot Ext3, vergroot kan worden terwijl het gemount is. Met mijn LVM systeem is dat vreselijk handig. Zonder dat de gebruikers er iets (negatiefs) van merken kan ik een logical volume (zeg maar een partitie) vergroten, en meteen het file system ook.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja dat is wel een mooi voordeel.

maar goed, dat is typisch server gebruik... en daar zou ik iets nieuws zoals reiser niet op willen.
ben btw ook allang met bsd aan het spelen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
ReiserFS is inderdaad een mooi bestandssysteem en vooral op mediasystemen een enorme performanceboost tegenover :r ext3. Voor zakelijke doeleinden vertrouw ik liever op iets meer bewezen bestandssystemen met dezelfde functie's en een stabielere support zoals JFS, XFS of ZFS.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
Draai ReiserFS op zowel mijn desktop pc als notebook naar tevredenheid. Bijde systemen zijn wel redelijk zwaar Desktop: Athlon X2 4800+ 2GB ram en notebook Intel core 2 Duo 1,83Ghz en 2GB ram dus dat zal ook wel mee wegen maar disk intensieve applicaties presteren gewoon bijzonder snel en helemaal voor laptop gebruik daar deze computers toch niet echt uitblinken in disk i/o performance. Enge dingen heb ik eigenlijk ook nog nooit meegemaakt. 1x stroomuitval gehad en bij het opstarten zei ie doodleuk replaying transaction log en alles was weer goed.

Verwijderd

Filesystem problemen in ##linux zijn vaker Reiser dan anders, maar ik heb begrepen dat het eerder klaagt dan andere filesystems, bij problemen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik denk dat menigeen zich zal verbazen hoe belachelijk hard ext3 fragmenteert. Je hoort vaak verhalen van mensen die overgestapt zijn van ext3 naar reiser3 / 4 en zich een hoedje schrikken van het verschil in performance. Ik schrik me eigenlijk keer op keer kapot hoeveel sneller mijn systeem aanvoelt met een vers ext3 filesystem. Deel van de verbazing over het snelheidsverschil is gewoon altijd te vinden in het feit dat er opnieuw geformatteerd is.

Ik heb Reiser3 eigenlijk nooit echt veel gebruikt. In de verhalen die ik gelezen heb, is echter het fragmentatie probleem bij Reiser3 nog eens een heel stuk erger dan bij ext3. Handig, een filesystem dat eventjes sneller is dan het andere. Geef mij dan maar de betrouwbaarheid van ext3.

Reiser4 heb ik wel nu en dan geprobeerd, maar dit was nooit echt met een lange duur. Ik moet zeggen dat het allemaal niets bijzonders is. Tis misschien wat sneller bij operaties op kleine files, maar met een goed getweakte XFS of bij gebruik van JFS kom je daar goed genoeg bij in de buurt.

Ik verwacht zelf dat Reiser4 binnen nu en een half jaar in mainline linux zit of er nooit meer komt. Ik zet mijn geld in op ext4.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb er een poosje op gedraaid (paar jaar geleden) en er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Om me heen hoor ik ook wel negatieve verhalen. Ik ben benieuwd. Niet teveel verschillende systemen kan ook wel een voordeel zijn.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
irondog schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:34:
In de verhalen die ik gelezen heb, is echter het fragmentatie probleem bij Reiser3 nog eens een heel stuk erger dan bij ext3.
Niet helemaal ontopic, maar waarom defrag je dan gewoon niet?

Persoonlijk denk ik nogal twijfels te hebben op ReiserFS zolang een grote stabiele speler de support niet op zich neemt. Hededaagse performance en 'stabiliteit' mag wel leuk wezen, maar stilstand is achteruitgang. En als het langer in deze situatie blijft zie ik veel mensen overstappen op Ext3/4 of iets als XFS/JFS zoals hierboven genoemd.

C:\>_

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

suse heeft tijd reiser 'gehad' en is daar ook maar vanaf gestapt, erg zonde ... gemiste kans voor ReiserFS.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Vinnie schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 10:07:
Defraggen kan onder Linux naar mijn weten alleen met XFS en Reiser4.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
ph0t0nix schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:25:
Het grote voordeel van ReiserFS is dat het, in tegen stelling tot Ext3, vergroot kan worden terwijl het gemount is. Met mijn LVM systeem is dat vreselijk handig. Zonder dat de gebruikers er iets (negatiefs) van merken kan ik een logical volume (zeg maar een partitie) vergroten, en meteen het file system ook.
Dat schijnt ook al weer een paar jaar mogelijk te zijn in ext3:
http://lwn.net/Articles/89560/
(ik heb het nooit hoeven te gebruiken dus kan het niet bevestigen, maar als iemand anders dat kan...?)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

irondog schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 22:15:
[...]
Defraggen kan onder Linux naar mijn weten alleen met XFS en Reiser4.
Je hebt er niet per se een app voor nodig. Maar ze zijn er wel, ook voor ext3.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GX
Vinnie schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 10:07:
[...]

Persoonlijk denk ik nogal twijfels te hebben op ReiserFS zolang een grote stabiele speler de support niet op zich neemt. Hededaagse performance en 'stabiliteit' mag wel leuk wezen, maar stilstand is achteruitgang. En als het langer in deze situatie blijft zie ik veel mensen overstappen op Ext3/4 of iets als XFS/JFS zoals hierboven genoemd.
Nou ja, om die vooruitgang te kunnen waarborgen moet namesys blijven bestaan of iemand moet 't forken. Die kernelsupport komt er iig niet zonder Reiser zelf in de buurt vrees ik, en dat lijkt mij het grootste struikelblok momenteel :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
cybersteef schreef op zondag 24 december 2006 @ 03:37:
[...]

Je hebt er niet per se een app voor nodig. Maar ze zijn er wel, ook voor ext3.
cp en mv doen het ook wel bij de meeste filesystems, mits ze niet vol staan.
Als ik een directory heb zoals /var/lib/pacman, waarin enkele duizenden directories staan met in elk een bestand of 4, kan dat enorm traag gaan worden als dat niet bijelkaar op de schijf staat. De bestandjes op zich zijn niet gefragmenteerd, de directories echter wel. Hier hebben we dan 2 oplossingen voor gevonden:
code:
1
2
3
cp -a /var/lib/pacman /var/lib/pacman.defrag
mv /var/lib/pacman /var/lib/pacman.old
mv /var/lib/pacman.defrag /var/lib/pacman

Werkt op elk filesystem, je filesystem gaat nml bij de cp -a actie proberen alles zoveel mogelijk bijelkaar neer te zetten. Als je disk niet 90% vol zit lukt dit redelijk en is defragmenteren overbodig, dat heb je nml met deze operatie net gedaan. Overigens fragmenteert XFS na een paar keer pacman -Sy (nieuwe database binnentrekken) binnen een paar dagen weer als de ziekte, en ook ReiserFS wordt er niet sneller door. ext3 houdt zich dan nog redelijk, maar na een tijdje is dat ook niet meer vooruit te branden. Tegenwoordig heb ik het simpel opgelost: een 50MB image met zeer kleine inodes gemount via loopback op /var/lib/pacman: het mag wat mij betreft fragmenteren als de ziekte binnen die 50MB, maar die disk image groeit of krimpt niet, dus het staat op de disk gewoon bijelkaar.

Speciale defragmentatietools heb je dus in principe niet nodig, mits je harddisk tot de rand toe vol komt, dan werkt het algoritme die de plaats van je bestanden op schijf bepaalt nml totaal niet meer en wordt alles overal maar neergezet, als er maar plaats is.

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Guru Evi schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 02:40:
ReiserFS is inderdaad een mooi bestandssysteem en vooral op mediasystemen een enorme performanceboost tegenover :r ext3. Voor zakelijke doeleinden vertrouw ik liever op iets meer bewezen bestandssystemen met dezelfde functie's en een stabielere support zoals JFS, XFS of ZFS.
Jij hebt vast nog nooit gehoord van tunefs, er zijn zoveel opties waardoor ext3 bloedsnel EN betrouwbaar is.

Voor mij iig geen ander FS meer.
PS. Ik zal even wat onderbouwing opzoeken.

http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-305871.html

[ Voor 4% gewijzigd door Bastiaan V op 24-12-2006 22:27 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Bastiaan V schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:24:
[...]

Jij hebt vast nog nooit gehoord van tunefs, er zijn zoveel opties waardoor ext3 bloedsnel EN betrouwbaar is.

Yup, dat is een van de weinige optimalisaties die bij Gentoo afkomstig is die wel degelijk nut heeft en in 100% van de gevallen ook gewoon werkt. Ik heb het hier een hele tijd terug ingesteld op ext3 filesystems, en daarmee heeft het gewoon alle voordelen die je met XFS en ReiserFS ook hebt: geen traagheid als je 5000+ bestanden in een directory gooit. Voor mij geen ReiserFS meer om die reden. XFS doe ik dan nog wel eens wat mee, maar XFS als rootfs is nogal griezelig omdat je de filesystem repair tools alleen kunt draaien als het te controleren filesystem niet gemount is. Je rootfs kan je dus alleen met een rescue CD fixen bij XFS. Dit is voor mij ook de reden om liever ext3 te kiezen voor mijn rootfs, verder voldoet XFS over het algemeen ook zeer goed.

• ph0t0nix
Keeper of the Keys schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:02:
[...]

Dat schijnt ook al weer een paar jaar mogelijk te zijn in ext3:
http://lwn.net/Articles/89560/
(ik heb het nooit hoeven te gebruiken dus kan het niet bevestigen, maar als iemand anders dat kan...?)
Volgens de LVM HOWTO is het nog steeds nodig om de kernel te patchen voor online resizen van ext2.

• GX
Bastiaan V schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:24:
[...]

Hey, dit is wel een goeie; ik ga 't eens proberen op een vm ergens :)

Verwijderd

ph0t0nix schreef op maandag 25 december 2006 @ 08:27:
[...]

Volgens de LVM HOWTO is het nog steeds nodig om de kernel te patchen voor online resizen van ext2.
Volgens mij had hij het over ext3 maargoed ;)

Ik ben voorstander voor ext3, stabiel en betrouwbaar, nog nooit een crash mee gehad, terwijl ik met reiser al veel data ben kwijt geraakt, gelukkig was het een test-systeem O-)

• ph0t0nix
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:23:
[...]
Volgens mij had hij het over ext3 maargoed ;)
In dit geval maakt het niet uit of het ext2 of ext3 is. Ik had beter de ext2/3 geschreven. ;)
Ik ben voorstander voor ext3, stabiel en betrouwbaar, nog nooit een crash mee gehad, terwijl ik met reiser al veel data ben kwijt geraakt, gelukkig was het een test-systeem
Ach, zo heeft ieder zijn eigen ervaringen. Ik had onlangs nog een probleem toen ik een LVM volume met reiserfs van de ene naar de andere harddisk wilde overzetten (de ene harddisk werd vervangen door een grotere) terwijl het systeem up bleef. Aan het einde van pvmove bleef hij op 99% staan. Alles werkte naar behoren, maar het proces zat muurvast. Na enkele probeersels toch maar gereboot met een rescue-CD om rustig te kijken of de data nog wel in orde was. reiserfsck crashte steeds, tot ik het de optie --fix-fixable meegaf. Daarna liep alles als een zonnetje.

Ik kan natuurlijk niet zeggen of het met ext3 beter of slechter zou zijn gegaan (en ik ga het niet uitproberen :+). Daar kom ik nog wel eens achter, want ca. 50% van m'n LVM volumes zijn nog ext3.

Verwijderd

Namesys staat te koop (van de frontpage) Ik denk zelf dat novell hier mee aan de slag gaat, maar of dat positief is weet ik niet. Wat denken jullie?

• GX
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:44:
Namesys staat te koop (van de frontpage) Ik denk zelf dat novell hier mee aan de slag gaat, maar of dat positief is weet ik niet. Wat denken jullie?
Namesys staat te koop, van de 1e regel uit de startpost (ah, link dood), bedoel je? :P

Ik weet het niet, zoals ook in de startpost aangegeven, ik denk dat het FS er beter uit zal komen met IBM of Novell dan dat het verstoft..

Verwijderd

Ja daar heb je gelijk in, maar wat novell laatst heeft geflikt met Microsoft vind ik niet kunnen.

Bij deze: http://tweakers.net/nieuw...eiser4-staat-te-koop.html

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een geweldige schop, maar dit topic over de toekomst van Reiser past bij het volgende nieuwsartikel:
Hans Reiser Convicted for Murder
Hans Reiser, the programmer that created the ReiserFS filesystem, was convicted yesterday of first-degree murder for killing his estranged wife, Nina Reiser. After three days of deliberation, following a trial that lasted six months, the jury from Alameda County, California, has reached a decision.
Hans Reiser was sentenced to 25 years in prison.
Het einde van ReiserSF? Ik denk het wel ... Het was een filesysteem met potentie, maar het zal niet vanuit de gevangenis worden doorontwikkeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 29-04-2008 11:52 ]

==
hoi

Verwijderd

Reiser3 zit in de kernel en dat heeft zich ook bewezen. Reiser4 heeft een imagoprobleem en veel distro's distantiëren zich ervan. Dus ik denk dat je gelijk hebt ook al zullen er nog wel mensen aan de ontwikkeling blijven werken. Ik denk dat er meer toekomst in ext4 zit.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij was het einde van ReiserFS eigenlijk al in 2006-2007 afgesloten, namesys is dood en er zijn afaik nauwelijks ontwikkelingen rond reiser4 geweest
Pagina: 1