Tijdens gamen stilstaand beeld, te weinig power?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:31
Ik heb sinds vandaag een nieuwe videokaart, een passief gekoelde MSI 7600 GT. Ik heb een AOpen voeding van 300 watt, er wordt 350 watt aangeraden met deze kaart. Omdat ik verder een licht systeem heb (zie specs verderop), heb ik het geprobeerd, en het gaat goed. Echter tijdens UT2004 en Trackmania Nations op high settings heb ik nu drie keer gehad dat na circa 10 minuten gamen het beeld plotseling bevriest en het geluid raar doet. Dit duurt ongeveer 10 seconden, hierna kan ik gewoon weer verder.

Het zijn zeker geen artifacts, de temps van de GPU zijn ook prima (de 12cm casefan naar buiten zorgt voor goede airflow langs de kaart).

Zou het komen door de te lage voeding? De 7600 GT gebruikt maar 36 watt stressed (link).

Specs:
MSI moederbors RS 480 M2 (onboard vga uit)
AMD athlon 3000+ 64, venice core
1 gig RAM
1 harde schijf
1 dvd schrijver

alvast bedankt voor jullie reacties.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

wat noem jij goed als temp ? het is wel een typische geval van warmte probleem .

• vandermark
Ik heb het programma Ntune van Nvidia geinstalleerd, hiermee kun je de temp loggen en na 20 minuten trackmania op high is de temp circa 55 graden celsius, dat lijkt me prima, maar het is dus geen stroom pobleem? Ik zou dan ook iets anders verwachten, maar ik wil het graag uitsluiten.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:07

PeaceNlove

Deugleuter

het zou heel goed aan de voeding kunnen liggen, probeer je voltlijnen eens te meten met motherboard monitor of everest. Als die te hoog of te laag zijn kan dat al een hoop verklaren en is het eigenlijk tijd voor een nieuwe voeding.

Verwijderd

300WATT moet genoeg zijn in theorie.

• vandermark
mediabeast schreef op donderdag 21 december 2006 @ 22:27:
het zou heel goed aan de voeding kunnen liggen, probeer je voltlijnen eens te meten met motherboard monitor of everest. Als die te hoog of te laag zijn kan dat al een hoop verklaren en is het eigenlijk tijd voor een nieuwe voeding.
Hmm, ik heb zelf speedfan voor uitlezen van voltages e.d., In speedfan werd de 12V lijn gemeten op circa 9V, te laag dus, zou dat dan de reden zijn voor de bevriezingen tijdens het gamen?

[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 22-12-2006 09:30 ]

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

9V is veel te laag. Je voltage mag 5% afwijken. Ik denk echter dat SpeedFan je voltage verkeerd uitleest. Met 9V zou je pc uit vallen in plaats van vastlopen. Maar het kan toch zijn dat je lijnen instabiel zijn en dat daardoor je kaart/cpu even te weinig stroom krijgt en vastloopt. Als je de mogelijkheid hebt om een voeding van iemand anders te lenen zou je dat kunnen proberen. Ik neem aan dat je dit met je vorige kaart niet had?

Specs

Verwijderd

9V is inderdaad heel erg laag.
Ik heb dit probleem ook gehad, mijn 12V lijn was 10,3V en daar had ik na ongeveer een uur spelen al vastlopers.

• vandermark
Ik heb net een nieuwe voeding gehaald: coolermaster extreme 430 watt :P

Ik zal het hiermee aankijken en laat nog weten of de klachten tijdens gamen wegzijn,

bedankt voor alle replies tot zover

• vandermark
HMM, ik baal stevig |:( |:( , ik heb m'n voeding vervangen door een Coolermaster extreme 430 watt en de problemen zijn gebleven, tijdens trackmania bevriest het beeld en blijft het geluid de toon voortbrengen van het laatste moment. De temp van de GPU zijn volgens Nvidia monitor op dat moment 49 graden....
Na circa 10 seconden gaat het spel weer gewoon verder.

Heeft iemand een idee van de oorzaak en wat ik er aan kan doen?

Hiervoor had ik een ATI onboard video kaart, op het ati moederbord de RS480M2

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 22-12-2006 17:49 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

vandermark schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:48:
HMM, ik baal stevig |:( |:( , ik heb m'n voeding vervangen door een Coolermaster extreme 430 watt en de problemen zijn gebleven, tijdens trackmania bevriest het beeld en blijft het geluid de toon voortbrengen van het laatste moment. De temp van de GPU zijn volgens Nvidia monitor op dat moment 49 graden....
Na circa 10 seconden gaat het spel weer gewoon verder.

Heeft iemand een idee van de oorzaak en wat ik er aan kan doen?

Hiervoor had ik een ATI onboard video kaart, op het ati moederbord de RS480M2
jah natuurlijk zijn je problemen gebleven

luister eens mensen, als hij ECHT 9v op de 12v had gehad was die pc gewoon UITGEKLAPT
en dan niet ff 10 sec stilstaan en daarna vrolijk doorpruttelen
snap ook niet echt dat mensen meteen dan geloven dat hij 9v op de 12v heeft
niemand ooit gehoord van onjuiste weergave ?

ik denk eerder dat je je issue in je drivers moet zoeken
je geeft al aan dat je eerst onboard ati had,
heb je drivercleaner gedaan in safemode ?
of heb je gewoon je ati uitgeschakeld in bios, nvidia erin, driver erop en klaar

ik vermoed namelijk het laatste

verder wens ik je veel success met je probleem, ik zou van dit soort geintjes krankjorem worden 8)7

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• vandermark
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:24:
[...]
jah natuurlijk zijn je problemen gebleven

...........

verder wens ik je veel success met je probleem, ik zou van dit soort geintjes krankjorem worden 8)7
Je hebt helemaal gelijk, dat is hoe het is gegaan... _/-\o_ :'(
Hebben jullie suggesties hoe ik de aanwezige oude ati drivers nu nog kan verwijderen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoals hierboven al staat. Start op in veilige modus. Gebruik het programma drivercleaner om de oude drivers te verwijderen.

Persoonlijk doe ik altijd windows er opnieuw op bij wisselen van Nvidia naar ATI of andersom.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

vandermark schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:51:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, dat is hoe het is gegaan... _/-\o_ :'(
Hebben jullie suggesties hoe ik de aanwezige oude ati drivers nu nog kan verwijderen?
yup
gebruik driver cleaner pro (google is your best friend)

maar idd, zoals hierboven mij ook zegt : reinstall is in mijn ogen ook beter ;)

compleet offtopic
kijk en dit is nou het gevaar van "Jumping To Conclusions", Als je gewoon alle stappen volgt in de hangen en opstarten faq dan had je je die nieuwe voeding kunnen uitsparen

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-12-2006 21:54 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• vandermark
Nou, ik heb de oorzaak van het probeem:

Het schijnt dat de ati chipset die op mijn moederbord zit (MSI RS480M2 met Xpress 200 ati chipset) niet goed samenwerkt met Nvidia videokaarten... 8)7 |:( |:(

Ik heb windows xp opnieuw geinstalleerd, alle nieuwste drivers erop gezet (onboard vga was uiteraard al iin bios uitgezet) en het probeem blijft. Dit probleem komt echter vaker voor: RS480m2 - 7600GT incompabillity??

Dus voor mensen die deze post nog een keer lezen: koop een ati videokaart als uitbreiding op dit moederbord, die schijnt wel te werken....

Pagina: 1