Win Server 2003 ziet raid drivers op USB floppy niet

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 14:43
Ik heb een AP140R-E1 gekocht (P4 3Ghz, 1GB PC2700, 2x 250GB RAID0), maar ik krijg de setup Windows Server 2003 niet zo slim dat ie de drivers op m'n Iomega USB floppy niet ziet!

Ik kan wél Windows Server 2003 installeren als ik de SATA schijven als IDE configureer, en dus niet als een RAID0 of RAID1 array.

- Floppy (disk) is in orde, meerdere geprobeerd, kan ze allemaal lezen op andere machines.
- RAID0 of RAID1 array geeft hetzelfde probleem.
- Al alle USB poorten op de server geprobeerd, nergens werkt het.
- Het zijn de juiste RAID controller drivers van de Asus website.

Op de website van Asus vind ik helemaal niets over een Installation Manager Utility die dat voor mij afhandelt, en de user manual praat ook over een usb floppy als je tijdens de setup van Windows je RAID al wil hebben.

Ik heb ook geprobeerd om de drivers te slipstreamen via nLite én manueel, maar dat accepteert de Windows Setup ook niet. Terwijl hij dat wel deed toen ik drivers in m'n XP integreerde (andere machine, andere drivers, maar zelfde werkwijze)

Iemand nog een ideetje? ;)

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 17:22
Wellicht snapt de setup de drivers niet. Probeer eens een andere versie driver...

• Shaidar
Dat is nu het hele probleem, er zijn er geen andere :(

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 17:00
In veel desktop-mobo's zit een optie legacy support for usb. Dit heb je iig nodig om je usb keyboard te laten werken tijdens een windows setup. Misschien dat het ook werkt om een usb fdd te laten werken tijdens windows setup ? Dit verhaal gaat trouwens over als je een usb keyboard gebruikt

Bij het configgen van je hdd's : config je dan dmv een raid bios zodat hij losse schijven heeft, of config je dan de controller om te schakelen tussen normale of raid mode ? Daar zit nogal verschil in. Als het de eerste optie is, heeft het niet zoveel meer met je drivers te maken denk ik.

• Shaidar
Legacy support voor de floppy staat aan in de bios.

En ik krijg er wél windows op geisntalleerd als ik in de BIOS van het moederbord de schijfcontroller als "IDE" instel, dan ziet de windows setup ook inderdaad 2 losse schijven, master en slave.

Ik krijg Windows NIET geinstalleerd als ik in de bios van het moederbord de schijfcontroller op RAID zet, en daarna in de bios van de RAIDcontroller een RAID0 of RAID1 array aanmaak. De Array is helemaal goed, maar de setup van windows vindt niets. Zelfs niet de drivers op de floppy.

• Dreamstar
  • Laatst online: 09-01 17:00
Kan je setup de USB drive zelf wel vinden ? Dan is het puur een driver probleem.
Op het forum van asus kom ik deze verwijzing tegen : Root:\Drivers\Chipset\ICH\Intel\Driver\makedisk\f6flpyXX.exe
HEEL misschien is het een andere versie, of iig een werkende versie van de driver. Daarnaast kan je natuurlijk altijd bij Intel zelf gaan kijken naar ICH7 drivers

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06

grimson

domeingrommer

Ik neem aan dat je op F6 drukt tijdens het installeren.
Je moet minimaal een bestand hebben die TXTSETUP.OEM heet die nodig is voor de 'F6' actie.
Is deze wel aanwezig?

pak hier de laatste drivers vandaan;
http://downloadfinder.int...ng&strOSs=84&submit=Go%21

[ Voor 37% gewijzigd door grimson op 21-12-2006 22:16 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Shaidar
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over deze machine:

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/10488-2/DSC03110.JPG

ICH6 en ICH7 zijn hier dus niet op zijn plaats, maar wel een 6300ESB, met daarin - vermoed ik - een embedded SATA hostRAID controller.

Ga die drivers van op intel.com toch in ieder geval een kans geven, maar eigelijk weet ik al dat het daar niet mee gaat gaan :)

En oh ja, dat txtsetup.oem bestandje is aanwezig op de diskette.

• Shaidar
Aaarfgghhh, ik weet het niet meer.

- in de BIOS staat de controller ingesteld op RAID mode, niet IDE dus.
- de BIOS van de adaptec embedded serial ATA hostRAID controller wordt ook goed geladen.
- ik heb een RAID0 array gemaakt die als "optimal" wordt aangegeven in de bios van de adaptec, de 2 disken zijn "ealthy".
- mijn Windows Server 2003 (std, enterprise, R2) zonder geintegreerde drivers boot mooi op.
- via F6 komt de setup van windows mooi vragen of ik drivers wil toevoegen
- de USBfloppy die ik er op aangesloten heb wordt ook mooi gezien, en de windows setup kopieert de drivers van het disketje.
- daarna kopieert de setup nog wat andere bestanden van de CD, en dan ...

... komt ie doodleuk terug vragen om voor het disketje van de "Adaptec embedded Serial ATA hostRAID controller ver. 2.01 for windows 2000/XP/2003".

Terwijl ik niet aan dat disketje gekomen ben...

Iemand nog een idee? Zou er ergens iets defect zijn ofzo, want ik heb dit echt al duizend keer gedaan op mijn desktop voor XP op al m'n desktop moederborden (..., P5WD2, P5WD2-E, P5W DH)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan eens spelen met de diskID entries in de .inf file van de driver.
Ik ben wel eens vaker adaptec drivers tegen gekomen die enig hak en breekwerk vereisten...

Een andere permanentere oplossing zou kunnen zijn dat je bijvoorbeeld een netwerk install doet en de RAID drivers integreert, of een RIS setup gebruikt waar je hetzelfde bij doet.

Daarvoor moet je dan wel een TEXTMODE dir en je ris<>.sif of winnt.sif aanpassen met bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[MassStorageDrivers]
"Adaptec HostRAID U320 Driver Ver 1.02 For Windows 2000/XP/2003" = "OEM"
"IDE CD-ROM (ATAPI 1.2)/PCI IDE Controller" = "RETAIL"

[OEMBootFiles]
a320raid.cat
a320raid.inf
a320raid.sys
adhraid.cat
adhraid.inf

entries.

[ Voor 69% gewijzigd door alt-92 op 23-12-2006 11:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brent
  • Laatst online: 20:15
Ik heb ook, op diezelfde zuidbrug, Windows XP geinstalleerd, op 2 schijven die in RAID0 stonden, middels een USB-stick die een partitie van 1,44MB heeft welke zich voordoet als USB-flop. Werkte prima. USB Legacy enzo staan hier aan.

Eventueel is een oplossing je driver met nLite in een eigen ISO te zetten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat je kan proberen is zelf even een w2k3 cdtje te bakken met die raid drivers erin gebakken :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Shaidar
Via nLite heb ik het al geprobeerd, dan werkt het helemaal niet goed, én geeft de Windows Setup trouwens een bluescreen als ik met zo'n nLite CD ook nog eens via F6 dezelfde driver aangeef.

Naar mijn gevoel is die driver écht niet goed, maar ik vind er geen anderen!

Ik heb een ticket opgemaakt bij Asus, maar daar verwacht ik ook niet veel van, buiten "zie hier onze FAQ hoe je dat doet", terwijl ik dat al doe, alleen op het einde komt ie terug naar die diskette vragen!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die 6300ESB, da's toch IaStor.sys?
winnt.sif/unattend.txt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[MassStorageDrivers]
"Intel(R) 82801FR SATA RAID Controller (Desktop ICH6R)" = "OEM"
"IDE CD-ROM (ATAPI 1.2)/PCI IDE Controller" = "RETAIL"

[OEMBootFiles]
iastor.cat
iastor.inf
iastor.sys
txtsetup.oem

die files in een TEXTMODE dir zetten, naast de $$ en $1 dir in de $OEM$ dir van je unattended CD/netwerkinstall.

Dit is van een werkende setup, dus dat moet goed gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 23-12-2006 12:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Shaidar
In die driver die ik op de Asus website vind, vind ik niets van IaStor.sys, wel:

code:
1
2
3
4
5
6
aarich.cat
aarich.inf
aarich.sys
aichmgt.cat
aichmgt.inf
driverlanguagemap.xml

Ik zal eens die Intel drivers ook integreren, misschien dat ie daar nog ergens een file van moet hebben.

De 6300ESB southbridge gebruikt trouwens een "Adaptec embedded serial ATA hostRAID controller", en die wordt niet aangesproken via die IaStor driver (denk ik, niet?)

• Shaidar
Al iemand ooit op het einde van de windows setup de melding gehad "File \win32\aarich.sys caused an unexpected error (512) at line 2335 in D:\SRVRTM\base\boot\setup\oemdisk.c" ?

Nog noooooit van gehoord, maar ik zie hem nu op m'n scherm staan.

Wat een brakke driver! En ik vind geen andere! Argh!

• Brent
Ik heb dus de PCH-DL van Asus, welke ook een 6300ESB heeft, en ik heb ook een tijdje moeten zoeken naar de juiste drivers. De laatste drivers op de Asus site zijn de juiste, die misschien kun je het daar eens mee proberen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Shaidar schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:12:
Al iemand ooit op het einde van de windows setup de melding gehad "File \win32\aarich.sys caused an unexpected error (512) at line 2335 in D:\SRVRTM\base\boot\setup\oemdisk.c" ?

Nog noooooit van gehoord, maar ik zie hem nu op m'n scherm staan.

Wat een brakke driver! En ik vind geen andere! Argh!
Die krijg je wel eens als de .inf niet helemaal 100% klopt qua paden.
Soms kun je door de disk ID aan te passen en de verwijzingen in de .inf ervoor zorgen dat alle files in één dir kunnen ipv een win32 subdir..

Ik zou eens moeten spitten of ik nog ergens een CD image heb liggen waar die AAR-ICH driver in zit verwerkt...Misschien kan ik je dan de files wel aanleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 25-12-2006 00:01 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 10:44
Pak gewoon je win2003 cd + drivers en nlite even. Even slipstreamen en het moet werken.
Zo heb ik vele problemen al uit de weg weten te gaan.

• Shaidar
In de txtsetup.oem staat:

code:
1
2
[Disks]
d1   = "Adaptec Embedded Serial ATA HostRAID Driver Ver 2.01 for Windows 2000/XP/2003", \hraidsk1, \Win32

Heb alle files van de \Win32 directory in de root gecopieerd en bovenstaande lijn aangepast naar:

code:
1
2
[Disks]
d1   = "Adaptec Embedded Serial ATA HostRAID Driver Ver 2.01 for Windows 2000/XP/2003", \hraidsk1, \

Daar eens mee proberen, momentje :)

• Shaidar
Well ... no go, hij krijgt de drivers via F6, kopieert nog wat andere bestanden, schotelt de EULA voor om goedkeuring, vraagt op welke schijf, partitioneert en formatteert, wilt dan beginnen aan de files te kopieren, en vraagt dan doodleuk terug voor de driver diskette...

shhhg.

• Shaidar
Bon, dit is er eentje om nooit meer te vergeten ...

Hiermee gaat het dus als een tiet:

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/10492-2/DSC03126.JPG

Bemerk de mooie rode tape :p

Blijkbaar zit de Windows setup al in kernel mode als ie de bestanden gaat kopieren, en vind ie die driver niet meer van een usbfloppy, want usb kent ie niet ... Waarom de setup hem dan niet uit de ram pikt is me ook een raadsel ... naar wat ik lees is dat wel opgelost in de installer van Vista :p

• Brent
Hoewel het dus wel goed gaat met mijn USB stick met usbflopemulatie, heb ik idd stiekum, in een doos, ergens op zolder, achteraan, nog zo'n ding liggen. Je weet maar nooit ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Shaidar schreef op maandag 25 december 2006 @ 22:06:
Blijkbaar zit de Windows setup al in kernel mode als ie de bestanden gaat kopieren, en vind ie die driver niet meer van een usbfloppy, want usb kent ie niet ... Waarom de setup hem dan niet uit de ram pikt is me ook een raadsel ... naar wat ik lees is dat wel opgelost in de installer van Vista :p
Niet elke USB flop werkt op elk bord nee ;)
HP 320s en sommige Supermicro borden hebben daar wel een nette afhandeling voor, zodat het USB subsystem niet wordt gebruikt van het te installeren OS maar echt via het BIOS al gedaan wordt.

Vista biedt wel weer USB support, maar dat is ook omdat daar niet meer van een beperktere textmode maar een volledig 32bits setup wordt gebruik gemaakt.

Pagina: 1