amd2100+ dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
Toen ik mijn pc stofvrij wilde maken, en het in een andere kast wilde zetten stopte mn pc met werken. Ik heb nu 2 mobo's geprobeerd, maar hij geeft geen biepje niks meer. Ik heb bij het stofvrij maken de cpu eruit gehaald en schoongemaakt met alcohol 70%. Toen met de oude koelprut erop weer geboot maar geen biep. Toen de core en heatsink maar is grondig schoongemaakt met terpetine en weer met alcohol. Alleen de proc erin zonder cooler. Ik voel dat hij warm wordt maar na 5 sec nog steeds geen piep. Is mn processor overleden? en hoe? Er zat trouwens silvere koelpasta op, geen idee of dit geleid.

[ Voor 5% gewijzigd door michaeltb op 21-12-2006 18:44 ]

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

michaeltb schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:43:
Alleen de proc erin zonder cooler. Ik voel dat hij warm wordt maar na 5 sec nog steeds geen piep.
Zonder cooler aangezet, dan is ie nu wel redelijk dood jah :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• michaeltb
5 seconden, met mn vinger er boven schat dat hij niet warmer werd dan 40 graden, plus dat hij het ervoor ook al niet deed. Volgende keer iets beter lezen en geen onzinnige posts maken aub

[ Voor 40% gewijzigd door michaeltb op 21-12-2006 18:50 ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Probeer je alleen maar te helpen hoor :/ (lijkt me redelijk obvious dat het niet goed is voor aan Athlon om die zonder koeling aan te zetten, dus of hij het daarvoor wel of niet deed maakt niet uit, nu is hij sowieso wel stuk).

En daarnaast, zilverpasta geleid en als er dus nog restjes ergens tussen pootjes/weerstandjes/etc zijn gebleven (door het wegspoelen met alcohol) kan dat het prima geweest zijn.

Maar goed, zoek het dan maar zelf uit :)

met vv: om het nog maar even duidelijk te maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door BoyGenius op 21-12-2006 18:59 ]

• KurriKlown
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 10:38

KurriKlown

-MCL-

Als je processor niet al daarvoor overleden was is hij dat nu zeker. Zet nooit je computer aan zonder eerst de koeler correct geplaatst en aangesloten te hebben.

Ik heb geen sig.

• michaeltb
hij is niet bruin oid, en ook echt niet warm geworden ik had hem hoogstend 5 seconden aan, snap niet dat hij daardoor kapot kan gaan. Dat het niet gezond is, snap ik ook wel. Maar kom op 5 seconden....

[ Voor 20% gewijzigd door michaeltb op 21-12-2006 19:01 ]

• FireDrunk
  • Laatst online: 26-05 11:43
als je een beetje een fatsoenlijk moederbord hebt geprobeerd, wil het moederbord meestal niet eens aan zonder cpu koeler, en als het om een Athlon XP 2100+ gaat, dan zal het kapot gaan na 5 sec zonder koeler ook wel meevallen. de goede series worden helemaal niet zo warm...
een tbird op 1.4ghz kun je geen 2 seconden zonder koeler aanzetten.
probeer eens een bios reset op alle moederborden en start met alleen moederbord + voeding + cpu (en natuurlijk een koeler...) geen geheugen.. als hij dan wel piept. kan het ook je geheugen zijn (zo kapot dat het niet meer piept)

Even niets...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02
wel eens filmpjes gezien van processoren waar ze de koeler vanaf trekken ? Als ie ijskoud was heb je wellicht een seconden meer respijt maar dat kleine blokje begint 80 watt aan vermogen te slurpen en een enorm deel daarvan weer als hitte uit te braken. Zonder blok wat direct afvoert heb je dus binnen notime een deel van je core oververhit. Dat kan prima binnen 5 seconden.

UNOX: The worst operating system

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 08:43

DesertShooter

Afgekickt

BoyGenius schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:57:

En daarnaast, zilverpasta geleid en als er dus nog restjes ergens tussen pootjes/weerstandjes/etc zijn gebleven (door het wegspoelen met alcohol) kan dat het prima geweest zijn.
Hoe vaak moet het nou nog gezegd worden?

Zilverpasta geleid niet!

Verder gaat een CPU niet dood als je hem 5 sec aanzet zonder koeler, en voelt dat hij niet warmer wordt dan 80+C.

Misteroadster van XtremeSystems wist een Athlon64 zelfts zonder enige koeling een nacht te laten primen op 1200MHz: link, link 2

[ Voor 45% gewijzigd door DesertShooter op 21-12-2006 19:09 ]

Verwijderd

DesertShooter schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:05:
[...]

Zilverpasta geleid niet!
Als er sprake is van "wat aggresieve" pasta dan wel, omdat je te maken hebt met hele kleine stukjes zilver in het prut zelf.

Natuurlijk vind je die niet zomaar ergens, maar ze zijn er wel.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Idd, zilverpasta die ik hier heb geleid wel degelijk, ooit eens getest voor de lol met een multimeter :p
Goedkope zilverprut zal wel minder zilver inzitten en dus ook niet echt geleiden neem ik aan?

• michaeltb
zonder geheugen reepjes al geprobeerd te booten, helaas zonder succes. Daarna stuk voor stuk geprobeerd ook niets...

Verwijderd

Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat die serie cpus al na 3 seconden doorfikken als ze geen koeler hadden, ik zal eens zoeken naar de bron.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39
BoyGenius schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:57:
Probeer je alleen maar te helpen hoor :/ (lijkt me redelijk obvious dat het niet goed is voor aan Athlon om die zonder koeling aan te zetten, dus of hij het daarvoor wel of niet deed maakt niet uit, nu is hij sowieso wel stuk).

Maar goed, zoek het dan maar zelf uit :)

met vv: om het nog maar even duidelijk te maken :)
Dit is dus grote onzin. Je kunt een Athlon gemakkelijk 5 sec aanzetten zonder koeler. (ja heb het vaak genoeg geprobeert, zelfs met een heethoofd als de 1400mhz) CPU heeft nog jaren goed gewerkt. Zolang de TS aangeeft dat hij niet warmer als 40gr. is geworden zal de schade wel meevallen. (dat het er goed voor is zeg ik niet)

Daarnaast kun je zoiets alleen maar oplossen met Trail and Error. Probeer ergens een andere CPU te "lenen" en wat geheugen. Probeer wat te wisselen hier en daar en je komt er vanzelf achter als er wat kapot is.

Succes!

• Thandor
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Een AMD Athlon XP 2100+ 'Palomino' kan zeker binnen 5 seconden stuk zijn zodra deze wordt aangezet zonder enige vorm van koeling erop (hoeft niet overigens, kan wel). Hoe het zit bij de - koelere - Thoroughbred versies durf ik niet te zeggen al zullen deze ook niet lang zonder koeling kunnen opereren.
Zorg er daarom altijd voor dat er een heatsink op de processor zit. Het liefst met verse warmte geleidingspasta (ik lees dat dat in dit geval niet zo was).

Over het schoonmaken van de processor: De meeste middeltjes op alcohol basis zullen de processor niet stuk maken. Zelf heb ik menig processor schoongemaakt met een goedje waar 96% alcohol in zit.

Betreft het warmtegeleidingspasta op zilverbasis: Dit zal geleiden. Zorg er dus voor dat je het enkel op de 'die' smeert en niet op SMD'tjes of bruggen op de processor zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 21-12-2006 19:16 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• michaeltb
ervanuitgaande dat mijn cpu kapot is. Wat te doen. Of een nieuwe socket a cputje vinden (athlon xp of sempron a 40-60 euro. Of socket 939 bordje kopen met een 3000+ venice oid en het ddr ram overzetten. Of zijn er nog andere budget mogelijk heden waar ik mijn ddr333 geheugen op kan gebruiken ?

• Thandor
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Kijk eens rond naar beschikbare moederborden voor DDR-SDRAM :)
Opties zijn:
  • Een nieuwe laaggeprijsde processor kopen;
  • Een tweede hands processor kopen;
  • Overgaan naar S939
  • Een Intel Core 2 Duo i.c.m. een DDR-SDRAM compatible moederbord (zie o.a. ASRock borden).
Hoe het zit met de prijzen en jouw budget weet ik niet. De budget AMD Athlon64 of AMD Sempron (K8) processoren zijn niet zo duur meer. Een socket A processor ook niet. Bekijk en vergelijk hier dus even de prijzen en de prestaties (zie benchmarks en reviews!). Op basis daarvan maak je een keuze :).

De Intel Core 2 Duo is een mogelijkheid maar deze processor is wel wat steviger in prijs.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DesertShooter schreef op donderdag 21 december 2006 @ 19:05:
[...]

Zilverpasta geleid niet!

Verder gaat een CPU niet dood als je hem 5 sec aanzet zonder koeler, en voelt dat hij niet warmer wordt dan 80+C.

Misteroadster van XtremeSystems wist een Athlon64 zelfts zonder enige koeling een nacht te laten primen op 1200MHz: link, link 2
Een Athlon 64 throtteld dan ook als deze warm wordt. Een Athlon XP (of TB) zal binnen no-time doorbranden.

Verwijderd

Exorcist schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:30:
[...]

Een Athlon 64 throtteld dan ook als deze warm wordt. Een Athlon XP (of TB) zal binnen no-time doorbranden.
Fout ! :P

Een AMD64 Throtteld niet, dat doet een P4 / Conroe oid. AMD64 zal gewoonweg dom zichzelf uitschakelen. Kijk maar naar de filmpjes op www.tomshardware.de , what happens when i remove the CPU cooler ?

Verwijderd

ik heb ook eens een "dode" pc gekregen alles eruit alle onderdelen los 2 weken later clear bios
alles terug ingebouwt en wonder boven wonder alles deed het gewoon weer hij deed het nog goed ook geen vastlopers enzo

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:42:
[...]

Fout ! :P

Een AMD64 Throtteld niet, dat doet een P4 / Conroe oid. AMD64 zal gewoonweg dom zichzelf uitschakelen. Kijk maar naar de filmpjes op www.tomshardware.de , what happens when i remove the CPU cooler ?
Je hebt gelijk, maar de AMD64 is iig beter beveiligd dan een Athlon XP of TB. Die fikken binnen luttele seconden op. :>

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
niet helemaal , er zijn er ook met beveiliging , vooral de nieuwste touroughbred en barton cores met een compatibel moederbord schakelen direct uit bij oververhitting.

maar ik denk dat de CPU gewoon dood is .... helemaal dood. hij wordt ook helemaal niet warm.

Out of the box? What box? There is no box.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jahhh lekker offtopic mensen

:P

ik zou je hele cpu schoonmaken en dan het mobo ook nog maar eens .
verder zou ik nog voor de zekerheid een andere voeding proberen
(ik mag verreken als het de voeding is, maar ik sluit graag altijd meteen de voeding uit(of in(naja je begrijpt het wel tis laat) :P)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

michaeltb schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:49:
5 seconden, met mn vinger er boven schat dat hij niet warmer werd dan 40 graden, plus dat hij het ervoor ook al niet deed. Volgende keer iets beter lezen en geen onzinnige posts maken aub
Pff... lekker ondankbaar... :/

Als je niet geholpen wilt worden, niet posten.

Niet gek dat mensen niet kunnen raden wat je precies bedoelt als je nauwelijks specs geeft en ook niet duidelijk de Hangen & Opstarten troubleshooter hebt geprobeerd.

Zie ook:
GoT Huisregels

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 22-12-2006 12:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.