Toon posts:

[Nukkig systeem] Linux werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor hier veel verhalen over successen met Linux. Ik heb mijn best gedaan, ik heb er 5 lege CD's voor opgeofferd en geen enkele distro wil werken en als ze werken heb ik rare klachten.

Zowel Mandriva als FreeSpire willen niet installeren. Mandriva blijft hangen op de mixer settings en FreeSpire bevriest tijden sde installatie. Kubuntu installeert wel, maar ik krijg mijn hardware voor geen meter aan de praat.

Nu dieper op de stof in:

Kubuntu. Ubuntu met KDE 3.2 in plaats van Gnome. Installeerd zonder een zuchtje weerstand, maar zowel mijn geluidskaart als mijn netwerkkaart als mijn videokaart werken niet. Ze worden wel herkent, maar er iets nuttigs mee doen is mij niet gelukt. Ik heb heel Google ongeveer gehad en ik kom mijn probleem niet tegen en wat ik wel tegenkwam was niet genoeg om mij uit de brand te helpen.

Mandriva blijft steevast hangen op "mixer" settings. Ik heb heel het BIOS omgeploegd in de hoop op succes, maar het feest ging echter niet door terwijl de LiveCD zalig werkte.

FreeSpire. De LiveCD werkt ook lekker, maar bij het installaeren blijft hij hangen op de laatste 2 minuten "configuring system". Ook hier diverse BIOS settings geprobeert, maar hier wederom zónder enig succes.

Windows XP: Installeerd zonder mokken en morren en ik heb geen problemen in Windows.

Ik gebruik tegenwoordig in Windows het FAT32 bestandssysteem om 2 redenen. Ik heb een waardevol pakket die een oom gecompileerd heeft, maar niet lekker gaat met NTFS en voor de uitwisselbaarheid tussen Linux én Windows. Het was de bedoeling dat Linux nu wel in de lucht zou zijn en dat ik mijn zakelijke werk op Linux mocht doen, maar de pret gaat aan mijn neus voorbij en ik voel me zeer verplicht om XP te draaien omdat mijn moederplank het designed voor XP logo draagt waar ik niet blij mee ben. Geld voor andere hardware heb ik niet en al helemaal niet in december. Dit was een duur jaar en met een beetje geluk trek ik het deze maand nog net.

Je snapt dus al dat ik niet van plan ben veel geld neer te leggen voor Vista terwijl Linux ongeveer hetzelfde en/of meer kan. Ik ben ook niet van plan om 150 euro aan commercie te betalen als ik Vista koop.

Hardware:
->ASUS A8V moederbord met VIA K8T800 chipset met onboard sound (Linux=ALSA) van realtek
->USB2LAN converter AMDtech ADM8511, dat zwarte dingetje van @home
->3x512 MB Corsair SelectRAM (400-c2,5-2T)
->Western Digital WD800JB (probleemloze schijf)
->AGP8X Powercolor ATi Radeon X850XTPE@stock want dan is hij al snel zat :)
->CPU: AMD64 3800+ s939 Venice (temperaturen zijn zeer goed)
->AGM 17 inch TFT @1280x1024.
->Standaart US-Int. toetsenbord en optische PS/2 muis (usb gaat niet lekker met Linux)

Wat is er aan de hand?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mandriva blijft steevast hangen op "mixer" settings. Ik heb heel het BIOS omgeploegd in de hoop op succes, maar het feest ging echter niet door terwijl de LiveCD zalig werkte.
en dat is een reden om te kappen met een distro? (dat het mandriva is, dat is voor mij al een reden... maar dat terzijde).

Je kunt ook even met de livecd je initscript (chrooten en rc-update) uitzetten, dan boot hij gewoon door ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Mandriva moet werken op een A8V, ik heb er ervaring mee ;) Druk tijdens de install eens op crtl+alt+f12 (of 10/11 weet het niet exact). Dan zie je directe kernel-output en kan je misschien een probleem ontdekken.. Ik neem aan dat je Mandriva 2007 gebruikt (64-bit?)

Je kan eventueel in je bios ook je gehele geluidsmodule uitzetten, dan installeren.. en na het installeren weer aanzetten.. misschien lost dat wat op. Maar ik denk eigenlijk meer dat dat usb2lan ding het probleem geeft. Misschien kan je die eruit trekken?

Wat Boudewijn zegt (chrooten) kan ook, maar vereist wat meer kennis. Verder Is er niks mis met Mandriva (heren boven en onder mij ;)).. het probleem zal meer in jullie eigen skills liggen denk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MrBarBarian op 21-12-2006 19:24 ]

iRacing Profiel

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:53

3DDude

I void warranty's

wel sunna editie gebruiken ik heb in virtual pc draaien zo geinstalleerd zie heb probleem niet :P
dit op een amd 64 3200+ skt 754 btw.
draaide wel vlot hoor, maar het is niet een 'geweldige' distro

p.s ik had de all in one dvd ..

Be nice, You Assholes :)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Hmm je hebt een Ati Radeon X850 kaart, dan moet ie het wel doen met de ati driver (iig onder Ubuntu, heb praktisch dezelfde config als jij), en anders ff xorg.conf editen en ati vervangen voor 'radeon'.
Eenmaal opgestart zou je in theorie :p zonder problemen de drivers van ati zelf moeten kunnen installeren die je op de ati site kan downloaden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha, dacht ik al. Het is dus op te lossen, maar ik ben alleen nog een beginner en dan sta je machteloos.

Wat is de beste manier om kennis op te doen van Linux.

Is iemand mij bereid gedetailleerder te helpen om Mandriva op mijn systeem te krijgen? Ik heb nog steeds ruimte vrij voor Linux dus herpartitioneren hoeft niet.

Ik begrijp dus dat het volgende kan proberen:

->De USB2LAN converter tijdens de setup verwijderen en na de setup aankoppelen (met de liveCD van mandrake kon ik gewoon het net op). Dat dingetje van @home is wel de device waar ik de minste klachten over hoor. Het is een USB2 100Mbit LAN. Op het apparaatje staat Rev. 2 dus het is een herziene uitgave lijkt.

->De geluidskaart even disablen in het BIOS terwijl Linux installeerd. Dat is een optie, maar hoe reageert Mandriva als ik ineens mijn geluid weer inschakel. Herkent hij hem dan weer en gaat alles zoals van de LiveCD of gaat het dan alsnog mis op de mixer settings?

->Je kunt ook even met de livecd je initscript (chrooten en rc-update) uitzetten, dan boot hij gewoon door. Verklaar je nader :) Een script behandelen kan ik wel als ik maar weet welk commando of welke commando's ik moet geven in de Livesessie.

Ik opteer voor Mandriva One. Ik zit ook aan FreeSpire te denken, maar dat is even moeilijk.

Het is voor mij niet meteen over en uit. Ik wil het best weer een poging geven, maar als jhe de weg niet weet kom je er niet. Meestal ben ik iemand die als hij eenmaal de weg weet hem ook kan volgen. Je hoeft aan mij niet uit te leggen hoe ik Linux aan mijn smaak aanpas ;)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Veel lezen en proberen, dan leer je er steeds beter mee omgaan. Het grote boze internet bevat veel info :) En als je echt vastloopt en niks kan vinden kom je het gewoon hier vragen. Om te voorkomen dat het forum volloopt met vragen die je in de eerste hit met een Google zoekactie tegenkomt willen we dus dat mensen eerst zoeken en dan vragen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:10:
->De geluidskaart even disablen in het BIOS terwijl Linux installeerd. Dat is een optie, maar hoe reageert Mandriva als ik ineens mijn geluid weer inschakel. Herkent hij hem dan weer en gaat alles zoals van de LiveCD of gaat het dan alsnog mis op de mixer settings?
Bij iedere boot van Mandriva wordt de harddrake gestart. Deze scan automatisch naar nieuwe hardware en configged het. Als het niet lukt krijg je volgens mij een menu te zien waar je e.a. kan kiezen (dus ook niets doen en doorstarten)..

Het is soms net Windows ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik snap dat linux lastig kan zijn als beginner zijnde. Ik ben zelf een ervaren linux gebruiker (ben unix beheerder voor werk), en ik kan je vertellen dat het echt wel op te lossen is allemaal, gewoon je problemen 1 voor 1 opzoeken op google en oplossen.

Ik zag dat jij een moederbord hebt met via chipset. Is dat niet een van die borden die problemen heeft, check ff dit topic:

nieuws: Oplossing nVidia's 680i-problemen omstreden

Heb het niet doorgelezen, dus weet niet of het wat voor je is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Veel linux forums lezen en zoeken.
Zelf ben ik ubuntu an het leren, wel in vmware, hier kun je veel proberen en als het vastloopt is er met vmware een kopie gemaakt, dit is leuk om dingen te testen zoals raid1.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Kubuntu met KDE 3.2? KDE zit inmiddels op 3.5 ergens. Is het een typfout of heb je gewoon een hele oude kubuntu. (is die uberhaupt uitgekomen met 3.2?)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, is geen 3.2

Ik vind jullie inzet fijn, maar ben ik dan niet lui?

Ik denk het niet. Als je niet waar je moet zoeken en welke technische Linuxtermen je hiervoor nodig hebt kom je niet ver. Als je als gevorderde iets wilt zoeken om iets te solven met Linux dan ben je er zo uit. Fora zat, helemaal waar.

Ik ga straks proberen om Mandriva met geluid uit te installeren en ik zal kijken of het dan lukt. Als de installatie door is kan ik al heel veel zelf, maar als je systeem vastloopt kom er dan maar eens op ;)

PS: Ik kan me nog wat herinneren va een tijd terug , maar kloppen ze nog?

MAN name.ext : full console help context
SUDO : Superuser do, op LiveCD's en in sommige distro's
MOUNT /DEV/HDAx (mounten van partitie)

Iets begin ik al te leren en @zomertje. Ik struin al heel het net af over Linuxzaken ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 15:09 ]

• Xblast
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05-2025
Als je een gentoo handbook doorleest snap je het vaak wel helemaal :P
Zo ben ik ook in het Linux wereldje gekomen :)

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml

Verwijderd

Topicstarter
Xblast schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 15:13:
Als je een gentoo handbook doorleest snap je het vaak wel helemaal :P
Zo ben ik ook in het Linux wereldje gekomen :)

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml
Thnx :)

Morgen heb ik alle tijd (vakantie *O* ) en ga ik eens Mandriva testen met jullie adviezen op een tweede harddisk. Mocht de installatie lukken dan gaat hij over naar de main harddisk waar ik nog 31,99 GB voor hem vrij heb

Nieuw te wensen setup waarvan de eerste 2 partities al bestaan en blijven bestaan.:

| FAT32 31,99 GB GAMES | FAT32 10,54 GB Windows ed | 256 MB Linux swap | Linux himself

Beetje vreemde setup, klopt. Ik heb Windows XP op de tweede partitie neergezet omdat XP niet veel nodig heeft qua rauwe leesprestaties. De eerste partitie is voor mijn dierbare games. Ik heb maar 3 games op het moment en nog de helft over aan ruimte op de eerste partitie dus er kan nog wel het een en ander bij (ik ben niet veeleisend en ik speel met name de vorige generatie games en dat kost niet zoveel ruimte op UT2004 uitgezondert). De eerste partitie is het snelste en dat merk je in laadtijden van games. Ik ben erachter dat een clustersize van 16 KB het snelste is. Een grote clustersize is ietsjes sneller maar je verkwist veel ruimte en een kleine clustersize fragmenteerd sneller en wordt mede daarom trager. Meer clusters uit te lezen meer IO aanvragen en dat is niet iets waar een mechanische device in uitblinkt.

Daarom heb ik deze partitiesetup weloverwogen gekozen.

*Exuimtum gaat virtueel met het bier rond als het lukt ;)
Pagina: 1