[Ubuntu 6.06] Problemen sinds reboot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• psychiat0r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09 17:02
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje gezocht op verschillende fora maar ik kom er echt niet uit.
Ik ben een redelijke linux noob dus sta niet raar te kijken als ik iets niet begrijp :).

Vanmorgen kwam ik op stage en er werd mij verteld dat ik alle servers af moest sluiten omdat de stroom er vanaf moest. Goed, wij hebben hier dus een Ubuntu 6.06 webserver staan die al enige tijd perfect draait.
Echter, toen ik de server weer aan zette kwam de server niet uit het laadscherm, hij bleef op 'Mounting root file system' hangen ik heb geen USB apparaten aangesloten.
Ik heb geprobeerd om vanuit Knoppix 5.1 de schijf te benaderen maar om een of andere reden wordt Knoppix niet geladen (dit probleem heb ik overigens nooit eerder gehad).
Vanuit de Ubuntu live cd heb ik geprobeerd om de harde schijf te mounten, daarvoor heb ik het volgende gedaan:

code:
1
2
sudo mkdir /media/hdb
sudo mount -t ext3 /dev/hdb /media/hdb

Ik krijg dan de volgende error:

code:
1
2
sudo mkdir /media/hdb
wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb, missing codepage or other error

Daarna heb ik dmesg | tail uitgevoerd en daar kwam het volgende in naar voren:

code:
1
2
end_request: I/O error, dev hdb, sector 2
EXT3-fs: unable to read superblock

Mounten via sudo mount -t ext3 /dev/hdb /mnt/ geeft dezelfde error.

Ik heb het overigens geprobeerd met hdb0, hdb1 en hdb2 en ReiserFS. Ook dan hetzelfde resultaat.

Op de server staan behoorlijk belangrijke bestanden en ik wil daarom ook niet de schijf formateren of opnieuw partitioneren ofzo.

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:12

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Er staan als het goed is voldoende backup super blocks op je schijf.

Lees dit topic eens door: http://www.linuxforums.or...able-read-superblock.html

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Is je HDD niet gewoon aan het fscken bij het opstarten (dat doet ie om de zoveel restarts, tenzij je dit uitzet) ? Ik zou niet weten hoe en of je dit ziet bij Ubuntu, want daarvoor heb ik mijn laptop niet genoeg gereboot toen ik het gebruikte :P Probeer eens een kwartiertje te wachten.

Heb je ook al geprobeert de schijf te mounten als ext2 ?

Als ie dat niet doet is het erg raadzaam om zelf in single-user mode op te starten en
e2fsck /dev/hdb te doen

Als ie wel als ext2 mount is je journal gefucked en moet je een nieuwe bouwen. Dit is het commando daarvoor :
tune2fs -j /dev/hdb
Of het naast je journal nog meer verandert kan ik je helaas niet vertellen, maar ik ga er vanuit van niet.

BTW : proberen een ext3-partitie te mounten als ReiserFS is natuurlijk onzin.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychiat0r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09 17:02
Goed, bedankt voor de reacties, het is ondertussen opgelost. Vanuit de recovery mode kon ik nog gewoon bij de schijven komen (waarom dat dan niet vanuit Ubuntu Live kan is voor mij een raadsel) en alles is netjes gebackupped. Maar in ieder geval bedankt voor de hulp :)

En ik heb geprobeerd om te mounten vanaf ReiserFS omdat ik niet meer wist welk filesystem de schijf was :)

[ Voor 18% gewijzigd door psychiat0r op 22-12-2006 11:51 ]