oriëntatie laptop ca. 800 euro voor programmeren/webdesignen

Pagina: 1
Acties:

• Archytas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 12:29
Ik ben op zoek naar een laptop (en daar heb ik ongeveer 40 uur tijd ingestoken so far in het lezen van specs en advertenties rond mijn budget).

De toepassing zal zijn programmeren, webdesignen, af en toe een filmpje kijken. Gamen doe ik nauwelijks (maar lees maar, gamen doe ik niet, want anders komt men daar steeds weer op terug).
Dus Eclipse, Dreamweaver, en de Adobe Suite (grafische programma's) moeten er prettig op kunnen draaien. Doorgaans heb ik wel het e.e.a. open, wat office, e-mail programma, IM, en dus programmeeromgeving en een grafisch programma tegelijk (niet dat die dan ook allemaal hard aan het werk zijn, maar ze staan dus open met iets geladen).

Het budget is dus ongeveer 800 euro. Daarvan kan afgeweken worden naar 700 of hooguit 950 euro, maar dan moet dat wel een goede reden hebben.

Qua specs, zat ik te denken aan een dual core processor (dat heeft net even wat meer kracht denk ik). Als het budget het toelaat, maar dat denk ik niet, Core 2 Duo (werkt beter met Vista dan). Een Turion X2 kan ook een optie zijn.
Qua RAM liefst 1GB in 1 module.
Qua scherm zat ik te denken aan een 15 inch type, 17" vind ik echt te groot (wat een joekels), 14" kan er net mee door, maar vind ik voor breedbeeld net te klein. Hoewel glanzend weerspiegeld vind ik dat er wel mooier uitzien.
Qua GPU weet ik niet wat voor eisen ik moet stellen, qua budget denk ik dat ik al snel op onboard video uitkom. Of dat afdoende is weet ik niet. Zo op het eerste gezicht denk ik dat onboard er wel mee door kan omdat ik eigenlijk geen games speel.
De harde schijf wil ik ten minste 80GB hebben, 100GB is wel wenselijk, 120GB alleen als dat financieel wel haalbaar is. 7200 rpm zou mooi zijn, maar zo te zien zijn de meesten 5400 rpm. Hoeveel invloed zou dit verschil op de prestaties hebben?
Qua gewicht maakt het me niet zoveel uit, of het nu 2kg of 4kg weegt, ik krijg het wel mee, en ik loop er niet elke dag mee.
Qua geluid, beetje stil is wel fijn. Qua hitte, liefst redelijk koel (mijn oude medion was net een kacheltje). Verder wil het oog ook wat, maar de meeste laptops zien er vandaag de dag wel aardig uit. Als er geen PS2 poort op zit liefst wel 3 USB poorten (met externe HDD, extern toetsenbord en externe muis heb je dat zo vol), verder wel graag parallele poort voor de printer.

Alle suggesties zijn welkom, maar zelf zat ik te denken aan één van de volgende laptops:

ASUS Z92F-AP110M (Core Duo T2050, 15.4", 1GB RAM, 120GB HDD, i945/DVR/CCD/MCE) [€ 788]
ASUS Z53F-AP095M (Core 2 Duo T5200, 1GB, 100GB, 15.4'') [€ 799]
Toshiba Satellite A110-178 (T2050; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT) [€ 758]
Toshiba Satellite A100-727 (T2050, 2 x 512MB, 80GB, ATI Mobility Radeon X1600 128MB, 15.4" TFT) [€ 789.50]
Een Dell zou kunnen, maar ik kom vaak nogal duur uit, als je o.a. transport en orderkosten ziet (ook vind ik Dells er nu niet zo heel mooi uitzien, evenals IBM's).

Graag zou ik weten welke van bovenstaande dan het meest in aanmerking zou moeten komen, of als je gezien mijn overwegingen eerder een ander zou kiezen, welke dat dan zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Archytas op 22-12-2006 03:35 . Reden: configuratie toegevoegd ]

• Archytas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 12:29
Jammer nog geen reacties. Zag toch dat Core 2 Duo wel erg goed presteert. Dus overweeg ook nog even de volgende Toshiba (jammer alleen dat hij maar 512MB RAM heeft).

Toshiba Satellite A110-352 C2Duo-T5500, 512Mb,80Gb

Reacties zijn wel heel erg welkom, want ik wil eind dit jaar de laptop aanschaffen (en dat is het nu zo'n beetje).

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Tsja.. Eerlijk gezegd denk ik niet dat er een groot verschil is tussen die machines.

Wat ik echter niet in je eisen tegenkom maar waar je wel heel erg blij van kunt worden: de garantie.
Het verschil tussen 1 of 2 jaar garantie en pick up and return of zelf langs moeten brengen kan een hoop schelen.

Wat ik zelf ook belangrijk vind is ergonomie. Zit alles op een handige plek en gebruik ik het ook. Zo ben ik zelf erg tegen felle lampjes en knopjes op de voorkant. Als je veel gebruik maakt van snelstarttoetsen kan dat ook een belangrijke eigenschap zijn. Een powerplug wil ik persoonlijk altijd op de achterkant hebben (die prinkt anders in je knie als je in kleermakerszit op de bank hangt, wat ik nogal vaak doe).

Over harde schijven: De 7200 rpm van Hitachi is best snel, maar als je in absolute getallen kijkt is hij maar 4% sneller dan een Seagate 5400 rpm. De snelste laptopschijf die je op dit moment kan krijgen is de 200GB 4200 rpm schijf die geleverd wordt in Apple systemen (ik weet niet wie hem maakt, en heb hem nergens los gezien). Door de hoge datadichtheid komt er meer data langs de kop, ook al draait ie minder rondjes per minuut. Hierdoor is de datadoorvoersnelheid toch hoger. Over het algemeen is de geluidsproductie van 7200 rpm schijven hoger dan de rest, maar meer dan een bescheiden gezoem hoor je niet (mijn Hitachi 60GB 7200 rpm schijfje maakt minder lawaai dan de fan die er naast draait).

Er was een mooie in de aanbieding bij Ibood.net eergisteren maar daar heb je nu niets meer aan...

while (! ( succeed = try ()));

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 08:10
Ik heb zelf sinds een aantal maanden deze aangeschaft en ben er reuze blij mee.
Heb em in de aanbieding gekocht bij mediamarkt voor 799€.
1 van de grote voordelen vind ik dat ie erg stil is. (wist ik ook niet vantevoren maar was een leuke bijkomstigheid).
En de specs natuurlijk, videokaart is niet supersnel maar dat maakt voor mij niet uit.

[ Voor 34% gewijzigd door debeer op 22-12-2006 12:32 ]

debeerzietzevliegen.nl