Toon posts:

mensen groeperen / clusteren op parameters

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iemand heeft gevraagd of ik een site kan maken waarin mensen op basis van parameters in groepen bij elkaar gebracht worden. Daarvoor zoek ik een flexibel algorithme.

Als er bv 25 aanmeldingen zijn dan wil ik proberen 5 groepen van 5 te krijgen waarin bepaalde parameters zoveel mogelijk overeen komen, zoals woonplaats en leeftijd, en andere juist verschillen, zoals beroep en geloofsovertuiging.
Het is dus niet genoeg om individueel te vergelijken, want als je dan de meest afwijkende individuen bij elkaar stopt, kan je volgens mij uitkomen op een groep met bij wijze van spreen 4 gematigde moslims en 1 extreme atheist. Vermoed ik tenminste.

Ik ben al veel geholpen als je weet welke woorden ik moet gebruiken, als ik zoek naar een algorithme voor clusteren of mensen groeperen krijg ik teveel onbruikbare links.

De bedoeling is om het in PHP uit te voeren.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Voor clustering zijn een hoop algorithmes te vinden, een aatal bekende staan op Wikipedia, zoals k-means clustering. Om er zelf nog wat invloed op te hebben kun je met weights werken, je geeft bijvoorbeeld een zwaarder gewicht aan de parameter "godsdienst" om een situatie zoals je beschreef te voorkomen. Je zult wel zelf wat moeten tweaken, om bijvoorbeeld groepen van 5 te krijgen, dat zit niet standaard in het algorithme ingebakken. Verder zul je op de een of andere manier waardes moeten toekennen aan je parameters, om aan te geven hoe groot het verschil is tussen het christendom en de islam, om binnen je eigen voorbeeld te blijven.

public void ik()

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11 15:58

T.T.

Sowieso

Ik denk dat je beter niet vooraf kunt eisen dat je een bepaald aantal clusters krijgt. Je kan beter gewoon afgaan op wat het clusterings-algoritme je geeft. Clustering is (wiskundig) nogal lastig, maar er zijn ook libraries voor; zoals van grafen naar clusters: http://glaros.dtc.umn.edu/gkhome/views/metis/

[ Voor 5% gewijzigd door T.T. op 23-12-2006 16:26 ]