Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi, Richtantenne sturen dmv GPS

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 13:53
In de categorie 'je moet wat als je niet kan slapen' vandaag weer een nieuw idee. Ikzelf ben technisch gezien niet handig maar vind het wel leuk om na te denken en oplossingen te zoeken voor bepaalde problemen. Ik wil jullie vragen om te kijken naar mijn idee en je af te vragen of het zoiezo wel haalbaar is...

Stel je wilt in de zomer in de achtertuin lekker met je laptop het forum van tweakers.net bezoeken. Helaas staat je draadloze router op zolder en zal je een pringles-bus om moeten bouwen tot richtantenne voor een goede verbinding. Het nadeel van zo'n richtantenne is alleen dat hij niet meer werkt als je in de voortuin wilt werken tenzij je naar zolder loopt om deze te draaien.

Voor het gemak gaan we ervanuit dat we weten hoe hoog die router hangt en we weten de GPS positie. Als we nou die laptop uitrusten met een GPS ontvanger weten we ook precies op welke hoogte en positie die laptop neergezet is. Doormiddel van de stelling van Pythagoras kunnen we nu toch heel precies een richtantenne in de juiste richting gaan draaien met een stappenmotortje?

Vergeet ik hier iets? Of is het juist niet practisch? Ik heb mijn oude draadloze router (Linksys BEFW11S4) meegenomen naar Kenia en daar achtergelaten dus ik heb niet meer iets om mee te prutsen en ik ben ook bang dat ik de technische kennis mis. Maar als jullie zoiets hebben van 'dit is haalbaar' ben ik best bereid om een nieuwe hobby te beginnen...

• zerok
  • Laatst online: 13-11 23:45

zerok

geen

Volgens kan dit wel. Ik volg alleen 1 ding niet, je hebt in dit geval 2 richt antennes? 1 op de ap en 1 op je laptop. Is dit wel nodig? als je dit niet nodig heb dan neem je een richtantenne op de laptop en ben je zo klaar.

DIt scheelt een hoop werk maar is wel minder leuk :)

Voor de technische oplossing: coordinaten kan je in dit geval zien als plekken op een vlakken aarde. De hoeken tussen de 2 punten uitrekenen is niet echt moeilijk en het aansturen van servo/stappen motor ook niet echt. Alleen weet ik niet zeker of gps nauwkeurig genoeg is. (Vooral vertikaal) Dit is op te lossen door rond de gps coordinaat te zoeken naar het sterkste signaal.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Icey
Ik heb nog niks, het is alleen een situatieschets. Ik zat er dan aan te denken om één richtantenne aan een AP te hangen, die zou dan de laptop moeten volgen. Ik heb op dit moment een Asus WL500g, die heeft genoeg regenkracht om wat perl scriptjes te kunnen draaien. Hmm... tijd om wat dingen op papier te gaan zetten.

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:10
Het is een iets te moelijke oplossing hoe geef je de coordinaten door aan het AP als je nog geen verbinding hebt. Je moet dan eerst van de achtertuin naar de voortuin op de antenne meegedraaid te krijgen.

Zulke problemen zijn simpeler op te lossen met een rondstraal (omni) antenne op het AP en evt. externe antenne op een laptop. (de prijzen vallen tegenwoordig al erg mee)

[ Voor 6% gewijzigd door Evos op 21-12-2006 14:49 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Je vergeet in dit geval dat het GPS signaal maar binnen 95% van de tijd een fout heeft die kleiner is dan 5 meter. In de andere 5 % kan het signaal rustig 100 meter afwijken. Dit in het horizontale vlak. De hoogte die GPS geeft is ten opzichte van de aardeliptoide en is een benadering. Deze eleptoide ligt niet gelijk met het aardoppervlak. De fout kan rustig 60 -100 meter bedragen. Dit is onderandere de reden dat GPS in de luchtvaart nog niet gebruikt mag worden bij landingsprocedures en zeker al niet voor hoogte bepaling.

De getallen hier boven zijn uit me hoofd, maar ik heb een tijd een GPS ontvanger aan me PC thuis gehangen en me huis verplaatste zich regelmatig naar de tuin van de overburen ( althans de GPS fix ) :+

Bij een cursus over sataliet navigatie hebben ze een GPS ontvanger een hele dag laten loggen en op een scherm afgebeeld. De antenne zat vast aan het gebouw en zat op een bepaald moment 200meter naast de positie waar hij begonnen was.

Ik heb al vakantie 8) en kan op me werk niet zo snel alle getallen uit me hoofd opnoemen. Maar op kleinere afstanden is GPS niet nauwkeurig genoeg voor jou toepassing.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Zou op zich wel een leuk puzzelprojectje zijn. Met de schotelantennes doen ze het (al dan niet met het ouderwetse kompas) al jaren. Wil je het AP de laptop laten volgen (wat dus betekent dat je het AP op de een of andere manier van de positie van je laptop moet voorzien) of andersom (wat inhoudt dat je een richtantenne mee mag slepen)

Ik heb een tijd terug een filmpje gezien van een WiFi-hobbyist die een volgsysteem gemaakt heeft voor een Pringles-antenne die automatisch het sterkste WiFi signaal volgt. Kan de link zo even niet vinden, maar op zich zou dat ook te filteren moeten zijn op SSID/MAC om je eigen laptop te kunnen tracken. Ik zou wel voor de zekerheid een 802.11g kaart met een losse omni-antenne (een spriet) aan de laptop hangen. Dan heb je geen GPS nodig :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:49:
Je vergeet in dit geval dat het GPS signaal maar binnen 95% van de tijd een fout heeft die kleiner is dan 5 meter. In de andere 5 % kan het signaal rustig 100 meter afwijken. Dit in het horizontale vlak. De hoogte die GPS geeft is ten opzichte van de aardeliptoide en is een benadering. Deze eleptoide ligt niet gelijk met het aardoppervlak. De fout kan rustig 60 -100 meter bedragen. Dit is onderandere de reden dat GPS in de luchtvaart nog niet gebruikt mag worden bij landingsprocedures en zeker al niet voor hoogte bepaling.

De getallen hier boven zijn uit me hoofd, maar ik heb een tijd een GPS ontvanger aan me PC thuis gehangen en me huis verplaatste zich regelmatig naar de tuin van de overburen ( althans de GPS fix ) :+

Bij een cursus over sataliet navigatie hebben ze een GPS ontvanger een hele dag laten loggen en op een scherm afgebeeld. De antenne zat vast aan het gebouw en zat op een bepaald moment 200meter naast de positie waar hij begonnen was.

Ik heb al vakantie 8) en kan op me werk niet zo snel alle getallen uit me hoofd opnoemen. Maar op kleinere afstanden is GPS niet nauwkeurig genoeg voor jou toepassing.
Dan zou ik voor een differentiaal GPS gaan, daar kan je <1 cm posities mee bepalen, maar dan heb je het al lang niet meer over een tomtom ontvangertje. :) Verder hangt veel af van het omreken-algoritme, dwz van lat long naar het hollandse RD coordinaatstelsel. Sowieso is een GPS ontvanger niet echt gek op bebouwing, dus is het niet echt een geschikt systeem voor deze beoogde toepassing. alhoewel het wel een leuk idee is. Maar volgens mij kan je dan beter zo'n netwerk booster antenne van linksys er tussen zetten?

uncle_sjohie

• Icey
Natuurlijk zijn er handigere oplossing! Versterkers, andere antennes... dat soort werk. Maar ik vind het altijd wel leuk om voor een niet voor de hand liggende oplossing te kiezen en iets leuks te knutselen ;).

Verwijderd

X en Y bepalen zal best werken met een redelijke gps (op een paar meter nauwkeurig), maar hoogte bepalen lukt een gps ontvanger niet echt goed is mijn ervaring, op de boot bijv. geeft m'n sirf 3 gps een hoogte aan van -3 tot 15 meter.
Dat ding was wel goed genoeg om een 'robot' te laten rijden op een schoolplein zonder gruwelijk ver af te wijken van z'n uitgestippelde route.

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Of een AP met 2 antennes ?
Zoals de WAP van linksys, een voor in de achtertuin en een voor in de voortuin :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mjah, in theorie kan het. Je hebt dan idd een differentiaal GPS nodig. Eentje die met meerdere GPS satellieten verbind en dan tot op de centimeter nauwkeurig kan positioneren. Dan heb je ook de hoogte meting met een redelijke accuracy.
Om de coordinaten op te sturen zal je eerst b.v. via GSM/GRPS/UMTS oid data moeten opsturen naar je anntenne-mover.
Uiteraard moet die dan ook kennis hebben van zijn eigen exacte locatie en op basis daarvan gaan bepalen waar de antenne heen gericht moet worden.

Maargoed er zijn veel simpelere oplossingen voor het Wifi bereik probleem zoals signaalboosters, 200miliwatt accesspoints en wifi kaartjes (van Senao), omnidirectionele high gain antennes, Wireless Distribution System (meerdere AP's die 1 netwerk vormen), etc

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Coordinaten uitrekenen hoeft niet, het is allemaal relatief.
Als je router een vast plek heeft (like duh) dan kan je ten opzichte daarvan je positie berekenen, en dan is het vrij simpel om een hoek van 380 graden uit te rekenen. maar je zit idd met foutmarges enzo. Maar verder is het uitlezen en omrekenen van je GPS coordinaten naar een richting een eitje

edit. hoogte bepalen zuigt met gps

[ Voor 5% gewijzigd door Armageddon_2k op 22-12-2006 12:41 ]

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Conclusie uit de discussie, plaats bepalen met gps gaat niet echt lukken. Wat je ook kunt doen is een aantal "standaard" plaatsen defineren. "tuin" "woonkamer" "slaapkamer" en daar dan tussen kiezen via een website oid.

Sturing van een tweetal oude floppy drives oid?
http://ashishrd.blogspot....-using-parallel-port.html

Lekker belangrijk

Verwijderd

uncle_sjohie schreef op donderdag 21 december 2006 @ 15:01:
[...]

Dan zou ik voor een differentiaal GPS gaan, daar kan je <1 cm posities mee bepalen, maar dan heb je het al lang niet meer over een tomtom ontvangertje. :) Verder hangt veel af van het omreken-algoritme, dwz van lat long naar het hollandse RD coordinaatstelsel. Sowieso is een GPS ontvanger niet echt gek op bebouwing, dus is het niet echt een geschikt systeem voor deze beoogde toepassing. alhoewel het wel een leuk idee is. Maar volgens mij kan je dan beter zo'n netwerk booster antenne van linksys er tussen zetten?
Differential GPS heeft GEEN resolutie < 1cm. Als dit zo zou zijn hadden we dit bij mij op het werk al ingebruik voor onze metingen. DPGS is nauwkeuriger en stabieler dan GPS. De afwijking kan nog steeds rond een meter.

ALs je naar resoluties <2cm gaat dan ga je al kijken naar dual frequency systemen in combinatie met RTK. Je gaat dan naar de Fase van de radiocarrier van verschillende satalieten kijken. DIt soort ontvangers is niet leuk voor het hobby budget. :|

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43

Sabbi

je denkt aan mij.

Waarom niet gewoon een richtantenne die dmv signaalmeting het sterkste punt uitzoekt en daarop richt? Als we toch obscure coole ideen mogen opperen ;)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Jep, dat is hem, alleen wel zodanig omprogrammeren zodat je alleen je eigen Wifi net opzoekt en geen andere netwerken gaat uitmikken :)... moet wel te doen zijn met een SSID of MAC filter (bv.: is het niet mijn MAC adres, zoek dan verder)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1