Dataloss (Asrock 939 + Maxtor HD)

Pagina: 1
Acties:

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-02 15:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Topicstarter
Beste mensen,

Ik weet niet of dit het goede forum gedeelte is voor deze vraag, maar aangezien ik niet zou weten waar ik dit anders moet posten, doe ik het maar even hier.

Het volgende is het geval.

Sinds kort heb ik het probleem dat windows erg traag is. Bij het opstarten van het systeem (tijdens het starten van windows zelf) restart het systeem spontaan en begint weer van voor af aan met booten. Uiteindelijk was het zelfs zo erg dat tijdens het starten van windows ik de melding kreeg dat er bestanden misten.
Omdat ik eigenlijk te veel meuk op me pc had geinstalleerd, heb ik de windows partitie maar geformateerd en windows opnieuw geinstalleerd, maar daarna had ik dezelfde ellende...

Ik heb toen met de windows cd de "repair" uitgevoerd en een chkdsk gedraaid. Deze gaf aan dat de HD fouten bevatte, maar niet specifiek welke fouten dat waren.
Ik moet hier verder nog naar kijken, maar heb hier nog geen tijd voor gehad.

Wat ik me nu afvraag is het volgende... zouden deze "dataloss" problemen met de combo van mij HD en Mobo te maken kunnen hebben?
Ik lees namelijk dat er veel problemen zouden zijn met deze Maxtor schijven in combinatie met bepaalde controllers/drivers.

Systeem:
AsRock 939Dual-SATA2
AMD64 X2 4400+ (2,2G) 2x1MB Box Toledo Soc939
2Gig Dual-Channel DDR (4x 512 Kingston DDR333)
XFX NVidia Geforce 6600 GTX (512Mb DDR)
Soundblaster Live 5.1 (retail)
Maxtor DiamondMax 10 SATA(2), 250Gig 7200RPM, 16MB Cache, 9ms
Windows XP SP2

Iemand enig idee of het hier idd om de combo van HD en Mobo gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 21-12-2006 14:21 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Verwijderd

is de harddisk sata toevallig? ik heb precies hetzelfde gehad met dat mobo, sata wilde op geen enkele manier werken, was met een samsung 250gb

pc wilde niet opstarten, kon soms wel 10x moeten resetten dan deed die het, maar alles was heeeel sloom en pc liep om de 10 minuten vast

HD test gedaan gaf errors, dus terug gestuurd na salland(op hun aanraden) maar toen hun de HD teste was er nix mis mee en moest ik dus een deel bijbetalen+testkosten...terwijl hun zelf een diagnose stelde dat de hd kapot was.. maargoed

check dus even of de harddisk in een andere pc ook fouten geeft en als dat niet zo is is de sata controller op het mobo gaar, omruilen voor een IDE dus

• Thasaidon

Thasaidon

Topicstarter
Het is een SATA2 HD (SATA dus ja), was ik vergeten te vermelden...

De HD werkte in eerste instantie prima en zonder problemen.

En het is niet het systeem (hardware) wat niet wil starten, maar windows zelf.
Na de POST en BIOS krijg ik het windows XP bootlogo te zien en dan klapt de pc eruit en begint weer met een POST, BIOS en weer windows bootlogo,
of ik krijg een melding dat er een bestand niet gevonden is en windows start niet door.

Als windows wel doorstart is windows zelf enorm traag, desktop refreshed zeer traag etc, maar alle andere programma's (geinstalleerd op andere partities) draaien wel weer normaal.
De "schijfproblemen" waren ook alleen maar op mijn C: partitie te vinden en niet op andere partities.

Ik kan de schijf niet in een ander systeem testen omdat ik geen mobo over heb met een SATA(2) controller...

Ik probeer vannavond of van het weekeinde de schijf eens goed testen met andere tools (dus niet alleen chkdsk ;) )
Mocht het dan echt aan de schijf liggen, kan ik em tot mei 2009 nog RMA sturen volgens Seagate.
(Maxtor is over genomen door Seagate, zo het schijnt)

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 21-12-2006 14:28 ]

• Thasaidon

Thasaidon

Topicstarter
Nou... ff een update,
Ik heb gisteravond verschillende tools naar de HD laten kijken en allemaal komen ze tot de conclusie dat deze vol zit met "Bad Sectors".
Kortom... de schijf is rijp voor een RMA...

Echter, nu is mijn vraag... komt dit door de combo van mijn Mobo en de HD?
of is het echt de schijf?

Als het de combo is, heeft een RMA natuurlijk geen zin, want dan zou de nieuwe schijf in no-time dezelfde problemen krijgen...

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01 13:41
Ik heb ook een boardje gehad van Asrock ook de 939 Dual SaTa, bij mij is er toen ook een maxtor schijf gestorven (toeval?) mijn geduld was op met dat bordje dus heb voor 30 euro een refurbished bordje gehaald bij www.cool-prices.nl van Asus (A8N-SLI Deluxe)

Dat is echt een geweldig moedernbord die 8 rondjes om de Asrock rent, kwa functies en prestaties.

Mijn advies, dump die mobo en haal een refurbished bord bij cool-prices ( of een nieuw mobo ). Je heb daar een maand garantie op dus je kan hem nog uitgebreid testen!

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

• Thasaidon

Thasaidon

Topicstarter
Bedankt voor de tip, echter...

die A8N-SLI heeft toch ook de NVIDIA chipset? en volgens andere posts is het juist DIE combo die voor problemen (kan) zorgen met de Maxtor Diamondmanx10 schijven...

Natuurlijk kan ik ook een ander S939 bordje kopen, maar ik wil eerst weten of het wel mijn mobo is, want ik ben eigenlijk best wel tevreden met dat bordje...
Ik kan op de site van AsRock namelijk niets vinden over problemen met dit bord en mijn schijf...

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01 13:41
Ik gebruik zelf de A8N-SLI deluxe in combinatie met twee Maxtor Diamondmax 10 schijven geen enkel probleem (in raid 0). Het probleem dat zich voordeed was met oude types van deze schijf, vanaf feb 2005 worden zijn alle schijven uitgerust met een nieuwe firmware waar het probleem met Nvidia chipsets mee opgelost is.

Het bord is echt een aanrader!

Je kan even de nieuwe harddisk afwachten, in principe deed bij mij 1 schijf het ook op SATA op mijn Mobo *asrock* maar die andere is gesneuveld. Sinds ik dit moederbord *asus* heb ben ik echt anders gaan aankijken tegen dit soort Budget moederborden *asrock* waarvan de kwaliteit dus echt gewoon een stuk minder is..

[ Voor 31% gewijzigd door The Otherside op 22-12-2006 11:28 ]

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

• Thasaidon

Thasaidon

Topicstarter
Het probleem dat zich voordeed was met oude types van deze schijf, vanaf feb 2005 worden zijn alle schijven uitgerust met een nieuwe firmware waar het probleem met Nvidia chipsets mee opgelost is.
Kijk dat hoor ik graag... ik was van plan de schijf toch te RMA-en naar Maxtor.
dus de evt nieuwe schijf ik ik dan terug zal krijgen zou goed moeten zijn. ;)

Pagina: 1