Vignetting op JPG, toevoegen

Pagina: 1
Acties:

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hallo,

Ik heb een heel stel foto's gemaakt (JPGs) en op sommige hiervan zou ik wel wat vignetting willen toevoegen.
Zoals Simon hier ook heeft gedaan: [showcase] Bosbrandje

Voor RAW bestanden heb ik al een aantal plugins gevonden maar voor JPGs nog geen enkele. Als ik via Google zoek op 'Photoshop plugin vignetting' krijg ik allemaal vignetting correctie plugins.

In CS2 zit standaard al een mogelijkheid om vignetting toe te voegen, las ik, maar ik gebruik (nog) Photoshop CS.

Iemand die er een kent/heeft?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Quick 'n dirty: batch opnemen, control-a en vervolgens een stroke.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Ik doe het altijd lekker met het handje. Maak een levels adjustment layer aan, en schuif daar wat zodat de gehele foto wat donkerder wordt. Daarna leg je er een layermask overheen, en poets je met de brush de delen weg die niet donkerder moeten worden. Of je gebruikt er natuurlijk een shape tool voor om perfect symmetrische vignettering te krijgen. Maar voor het beste resultaat kan je het beter met de hand doen vind ik zelf :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:26:
Ik doe het altijd lekker met het handje. Maak een levels adjustment layer aan, en schuif daar wat zodat de gehele foto wat donkerder wordt. Daarna leg je er een layermask overheen, en poets je met de brush de delen weg die niet donkerder moeten worden. Of je gebruikt er natuurlijk een shape tool voor om perfect symmetrische vignettering te krijgen. Maar voor het beste resultaat kan je het beter met de hand doen vind ik zelf :)
Ghehe, deze werkwijze heb ik van je overgenomen en het werkt uitstekend. Gewoon een beetje met een zachte brush vegen, werkt ideaal. Zo kan je ook heel simpel bepalen waar je het wel en waar je het niet wil.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:25
Of gewoon een 50% grijze soft-light layer boven je foto toevoegen en dan met een zwarte (grote) brush je vignette "tekenen".