[Canon G3] 52mm of 58mm adapter, beste keuze?

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01 19:02
Voor mijn Canon Powershot G3 wil ik een lensadapter aanschaffen, tezamen met een polarisatiefilter. Mijn kunsten zijn nog niet state-of-the-art, maar ik schiet graag gewoon mooie plaatjes.

Nu kom ik op de diverse sites verschillende adapters voor mijn camera tegen, voor 52mm en voor 58mm filters/lenzen. Voor nu koop ik waarschijnlijk alleen een polarisatiefilter, wellicht koop ik ook een UV-filter. In de toekomst wil ik echter graag nog een telelens kopen, die liefst op dezelfde adapter past. Wat zijn de voor- en nadelen van 52mm of 58mm?
Zie je bijvoorbeeld de hoeken vertekenen bij gebruik van een 52mm groothoek- of telelens, of maakt het niets uit?

Flickr

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Voor de prijs van de filters maakt het nauwelijks uit, dus ik zou voor de zekerheid voor de 58mm-variant gaan, weet je zeker dat je geen vignettering krijgt. Ik zou trouwens niet de originele Canon-adapter kopen, maar lekker een imitatie-versie op Ebay ofzow. Heb ik zelf ook op een G5 gehad, werkt net zo goed en kost beduidend minder.

• Buzz-01
Ik was inderdaad van plan om een imitatie-adapter te kopen; die zijn een stuk goedkoper. Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de filters op e-bay. Je ziet daar prijzen van enkele dollars tot enkele tientjes, terwijl ze hier in NL veel duurder zijn.
Ook weet ik inmiddels dat Canon voorzetlenzen (tele en groothoek in ieder geval) origineel 58mm zijn, dus dat maakt mijn keuze een stukje makkelijker.
Hoe zijn de ervaringen met de diverse imitatie-filters en lenzen? Wat is absoluut rotzooi? :?

Flickr

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Woon je toevallig in de buurt van Amsterdam?

Dan heb ik voor je liggen: LA-DC58 lensadapter & TC-DC58N teleconverter (1.75x). Mag je hebben, voor niks!

Ooit gekocht voor mijn G5 (ligt ook stof te verzamelen), met een 250D close-uplens, die lens gebruik ik nog wel op mijn 20D.

Mocht je in de buurt wonen, dan wil ik het ook nog wel brengen.

This footer is intentionally left blank

• Buzz-01
Wow! Dat zou helemaal geweldig zijn! Echter woon ik in Brabant, da's een eindje weg. Is opsturen een mogelijkheid? Uiteraard betaal ik de kosten vooraf! ;-)

Flickr

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Basje2001 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:18:
Wow! Dat zou helemaal geweldig zijn! Echter woon ik in Brabant, da's een eindje weg. Is opsturen een mogelijkheid? Uiteraard betaal ik de kosten vooraf! ;-)
Mijn e-mail adres staat in mijn profiel. Stuur even een mailtje met je adres/telnummer. Mijn VW Lupo 3L is lekker zuinig, dus het lijkt me wel een leuk ritje voor morgen. Verder heb ik toch geen plannen. Dan bel ik je vanavond of morgenochtend wel even wanneer het jou het beste uitkomt.

• Buzz-01
Heb je zojuist een mail gestuurd! :)

Flickr

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mail ontvangen.

Ken je deze website? Op de gelinkte pagina staat een stukje over de lensadapter en de teleconverter.
De teleconverter zorgt ervoor dat je optische zoom van 4x naar 7x gaat. Echter kijk je door een buis, dus als je niet een stukje inzoomt, kijk je tegen de binnenkant van die buis aan. En krijg je het idee dat je door een patrijspoortje kijkt.
De lensadapter klik je op de body, aan de andere kant zit draad. Hierop past een close-up (macro) lens of de genoemde teleconverter. De close-up lens pas op mijn 2 lenzen die een 58 mm filtermaat hebben. Het draad komt dus overeen met dat van een filter. Een 58 mm filter moet dus in de lensadapter passen. Ik heb nu (in China geloof ik?) een paar filters in bestelling staan, oa 1tje met een 58 mm filtermaat. Deze heb ik nog niet binnen, dus kan het niet testen.

- Polarisatie filter is handig bij spiegelingen op gebouwen/ramen etc. Ik heb er 1, gebruik hem weinig.

- UV filter gebruik je op een dSLR vaak enkel als bescherming. Echter te goedkope filters hebben een negatieve invloed op CA (paarse randjes bij hoge contrast overgangen, purple friction) en kunnen ook flares (dit soort dingen) op je foto geven.
Goede filters zijn wat duurder, dit soort heb ik in bestelling staan. Van andere fotografen hoor ik goede ervaring over de Hoya Pro 1 serie. Die hebben van bovenstaande problemen geen/minder last.

- ND filter, dat zit in je camera al ingebouwd. Kan handig zijn op een bewolkte dag, grijze lucht met donker landschap. Door dat filter wordt de lucht dan wat donkerder zodat er wat contrast in de lucht zichtbaar wordt. Te lang geleden gebruikt om daar meer over te zeggen, speel er eens mee, zou ik zeggen. (ND - Neutral Density eerste google hit)

- kleuren filters, zoals een sky filter die de lucht blauwer maakt. Zo zijn er filters te krijgen die elke kleur wat versterken.

Nu maar weer even aan het werk :)

• Buzz-01
ajhaverkamp schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:31:

Ken je deze website? Op de gelinkte pagina staat een stukje over de lensadapter en de teleconverter.
Op die site had ik de review tig keer doorgespit voor ik de keus op deze camera liet vallen. Ik twijfelde tussen de toenmalige PS A70 en de PS G3. Twee totaal verschillende camera's, maar ik zat destijds nog op school (lees: damn! veel euro's voor die G3!), heb er heel de vakantie voor gewerkt toen. Nu heb ik er echter geen seconde spijt van gehad!
- Polarisatie filter is handig bij spiegelingen op gebouwen/ramen etc. Ik heb er 1, gebruik hem weinig.

- UV filter gebruik je op een dSLR vaak enkel als bescherming. Echter te goedkope filters hebben een negatieve invloed op CA (paarse randjes bij hoge contrast overgangen, purple friction) en kunnen ook flares (dit soort dingen) op je foto geven.
Goede filters zijn wat duurder, dit soort heb ik in bestelling staan. Van andere fotografen hoor ik goede ervaring over de Hoya Pro 1 serie. Die hebben van bovenstaande problemen geen/minder last.
Dat goede filters duur zijn heb ik gezien in de koffer van de analoge SLR die ik van mijn vader gekregen heb. Een Olympus van eind jaren '70 met diverse lenzen & filters, externe flitser, etc. Die zijn helaas 49mm en gaan dus niet passen op een 58mm converter.
- ND filter, dat zit in je camera al ingebouwd. Kan handig zijn op een bewolkte dag, grijze lucht met donker landschap. Door dat filter wordt de lucht dan wat donkerder zodat er wat contrast in de lucht zichtbaar wordt.
Daar heb ik ook al eens mee gespeeld, echter kan ik nog niet direct inschatten wanneer ik die nou wel of niet wil inschakelen. Met jouw info kan ik er misschien al iets meer mee.
- kleuren filters, zoals een sky filter die de lucht blauwer maakt. Zo zijn er filters te krijgen die elke kleur wat versterken.
Mja, hier heb ik ook over gelezen, bij mij rees meteen de vraag of dat nog wel nut heeft als je toch achteraf kunt photoshoppen. Wellicht beredeneer ik wat te kort door de bocht?
Nu maar weer even aan het werk :)
Same here... ;)

Flickr

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
polarisatiefilters zijn ook leuk als je in het bos fotografeert, wordt het gras/mos lekker felgroen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Buzz-01
Daar heb ik ook veel over gezien, kun je idd heel mooie effecten mee bereiken! >:)
Het schijnt nog wel oefenen te zijn om met zo'n polarisatiefilter mooie plaatjes te schieten, omdat je hem correct moet polariseren op het licht. Hoe gemakkelijk gaat dat i.c.m. het gebruik van het LCD-scherm? Mijn G3 is natuurlijk geen SLR waar je door de lens kijkt... Kun je hiermee goed uit de voeten met het LCD, of wordt dat een kwestie van gokken en ervaring?

Flickr

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ook op een LCD is het effect gelukkig goed te zien. :)

• Buzz-01
Vandaag gezellig met ajhaverkamp zitten kletsen, flink wat opgestoken over de fotografie!
En ik ben de gelukkige eigenaar geworden van zijn LA-DC58B adapter en TC-DC58N teleconverter! :P

Brakke webcam-pic:

Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/img238/520/foto2qb5.jpg

Morgen eens wat mee experimenteren!
De man in de fotozaak waar ik vanmorgen geweest ben, was bang dat de camera niet lekker zou gaan focussen met een polarisatiefilter, omdat deze een eindje van de lens verwijderd zou zitten. We hebben het vanmiddag met zijn filter geprobeerd, op het eerste oog lijkt het geen probleem te zijn. Ik ga mezelf eens oriënteren op wat er zoal te koop is...

Arjan, nogmaals super bedankt! :D

Flickr

Pagina: 1