Toon posts:

[HTML] Menu probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een probleem met ons menu op de website. Zoals je op het plaatje kunt zien, loopt het menu door elkaar met de content van de site.

Onze programmeur krijgt dit probleem niet opgelost, hij heeft er al zo vaak naar gekeken. Heeft iemand een idee hoe hij dit op kan lossen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.clooser.nl/download/menu.jpg

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 14:33
Met een afbeelding en 4 regels tekst denk ik niet dat iemand wat kan oplossen nee.

Verwijderd

Je zal de selectbox moeten verbergen als je er een menu overheen wil laten vallen. De selectbox wordt door de browser gerenderd en ligt altijd boven op de website. Kan je niks aan veranderen. Een andere mogelijkheid is dat je zelf een selectbox imiteerd mbv DHTML

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 20:46
Ik zou zeggen: zoutzuur!

Dit is waarschijnlijk gaan PHP probleem

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit is een IE bug. Er zijn twee oplossingen.
1) verberg al je selects als het menu zichtbaar wordt:
code:
1
2
3
4
selects = document.getElementsByTagName("select");
        for (i = 0; i != selects.length; i++) {
                selects[i].style.visibility = "hidden";
        }

en natuurlijk weer zichtbaar maken als je menu wegklapt.

De tweede oplossing is visueel wat netter, maar wellicht wat moeilijker implementeerbaar voor een menu:
1) Maak een iframe aan met z-index 1 lager dan je menu, en maak deze onzichtbaar.
2) zodra het menu zichtbaar wordt, zet dan je iframe precies onder je menu, en maak het zichtbaar
3) als het menu wegklapt, maak je iframe weer onzichtbaar.

Ik gebruik de tweede methode waar mogelijk, maar voor menu's (die niet rechthoekig zijn), pas ik de eerste methode toe.

When life gives you lemons, start a battery factory

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

crisp

Devver

Pixelated

KabouterSuper schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:05:
[...]
De tweede oplossing is visueel wat netter, maar wellicht wat moeilijker implementeerbaar voor een menu:
1) Maak een iframe aan met z-index 1 lager dan je menu, en maak deze onzichtbaar.
2) zodra het menu zichtbaar wordt, zet dan je iframe precies onder je menu, en maak het zichtbaar
3) als het menu wegklapt, maak je iframe weer onzichtbaar.

Ik gebruik de tweede methode waar mogelijk, maar voor menu's (die niet rechthoekig zijn), pas ik de eerste methode toe.
Persoonlijk vind ik deze iframe-oplossing maar een ranzige workaround, en de vraag is of je dat wel wilt - zeker gezien het feit dat deze bug in IE7 is opgelost ;)

Intentionally left blank

• KabouterSuper
  • Niet online
@crisp: life ain't peachy.
De iframe oplossing is inderdaad ranzig. De selects onzichtbaar maken ook. En dit heeft twee functionele nadelen:
1) je valt de eindgebruiker lastig doordat select boxes opeens onzichtbaar worden
2) je layout wil nog wel eens een pixel verschuiven doordat je je visibility aanpast, wat ik persoonlijk erg storend vindt.

De iframe oplossing heeft in elk geval als voordeel dat je de eindgebruiker niet belast met een technisch probleem.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

crisp

Devver

Pixelated

KabouterSuper schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:16:
De iframe oplossing heeft in elk geval als voordeel dat je de eindgebruiker niet belast met een technisch probleem.
Het is geen technisch probleem maar een ranzige bug in een verouderde browser :P

Intentionally left blank

• KabouterSuper
  • Niet online
offtopic:
oneindig veel dank voor deze scherpzinnige en fijngevoelige analyse.

@Backupmaster: denk je dat je voldoende info hebt om verder te komen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even getest met IE 7 en heb gemerkt dat het probleem daar niet voorkomt.
Heeft deze bug een speciale naam waar ik misschien nog wat meer over kan lezen ?

Worden deze bugs in ie 6.0 niet meer opgelost ?

Ik vind de 2 geopperde alternatieven/workarounds een hackers oplossing, zoals wij dat hier intern noemen. Maar bij gebrek aan beter wel acceptabel, mijn dank hier voor!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zouden ze een bug in versie 6 fixen als versie 7 de toekomst heeft? :)

Daarnaast heeft dit inderdaad niks te maken met PHP en ook niet met Javascript; dit is gewoon een HTML-kwestie, en in dit geval dus in bug in Internet Explorer 6. Zoals je in Waar hoort mijn topic? kan lezen kun je daarvoor terecht in Webdesign, Markup & Clientside Scripting en niet hier. :)

PRG>>WEB

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

KabouterSuper schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:16:
De iframe oplossing is inderdaad ranzig. De selects onzichtbaar maken ook. En dit heeft twee functionele nadelen:
1) je valt de eindgebruiker lastig doordat select boxes opeens onzichtbaar worden
2) je layout wil nog wel eens een pixel verschuiven doordat je je visibility aanpast, wat ik persoonlijk erg storend vindt.
A.d. 1: Waarom zou dat een probleem zijn :) ? Hij is bezig met het menu, dus dan is het onwaarschijnlijk dat hij zich zal richten op de dropdowns. En het is natuurlijk niet nodig om álle dropdowns te verbergen, als je tenminste weet waar ze zitten. A.d. 2: Niet alleen ben ik het nog nooit tegengekomen, *persoonlijk* zie ik het de technische hassle met het iframe niet waard vinden. Maargoed, dat is natuurlijk subjectief.

DM!

Pagina: 1