[P5B Deluxe] Support voor 1333Mhz FSB en QuadCore Conroes

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 08:43
Hi,

Ik ben van plan om begin volgend jaar een nieuw highend game system aan te schaffen. Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op de benodige hardware en ben er al bijna uit. Het zal een o.a. een GeForce 8800GTX gaan bevatten omdat ik niet van plan ben nu nog DX9 hardware aan te schaffen en deze kaart toch, zij het met een wat hoger prijskaartje, nog weer een stuk beter presteert als de GTS variant. Voor zo'n kaart is ook een beefy CPU nodig, en wat prijs prestatie betreft is een C2D 6600 in mijn prijscategorie heer en meester.

De 8800GTX zal momenteel nog beperkt worden door die C2D 6600 CPU (volgens o.a. ome Tom) maar de C2D 6700 enC2D 6800 zijn mij nu nog te duur en vooral met de aankondigen van de quad core CPUs die je de laatste tijd om de oren vliegen lijkt me die 6600 een geschikte kandidaat voor een upgrade over een jaartje of anderhalf als de games ook weer wat meer gaan eisen.

Probleem is dat de P5B officieel geen 1333 MHz FSB ondersteunt terwijl de CPUs dat tegen die tijd vermoedelijk wel zullen vereisen. Nu zou ik voor een Asus Striker of een ander mobo met die 680i chipset kunnen gaan, maar voor die prijs heb je zowat 2 P5B's en dan heb ik het nog niet eens over het extra stroomverbruik gehad :(.

Veel overclock resultaten van die P5B laten overclocks van de bus zien van de default 266 MHz naar ruim boven de 333 Mhz. Wil dat zeggen dat de P5B geen moeite zal hebben met die nieuwe CPUs en dat Asus middels een BIOS update gewoon support voor die CPUs kan enablen? En als ze geen BIOS update uitbrengen, is er dan nog een kans dat het gaat lukken, of zal die quad core CPU dan niet herkend worden?

Verwijderd

Als je over een jaar die 6600 verkoopt om een quadcore te kopen, dan verkoop je toch ook gelijk je P5B moederbord? En dan koop je een quadcore cpu+mobo.
Om je nu al te gaan focussen op een quadcore systeem/moederbord is een beetje onzin imo. Er zijn op dit moment al haast geen applicaties die een dual processor ten volle benutten. Laat staan een quadcore processor. Er is ook op dit moment geen enkel spel welke gebruik maakt van dualcore processoren en al helemaal niet van een quadcore processor. En die zullen er denk ik in 2007 ook nog niet komen.
Enne, als je trouwens zegt dat de 8800gtx overkill is, waarom koop je dan niet de 8800gts?

• The_Big_Easy
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:23:
Als je over een jaar die 6600 verkoopt om een quadcore te kopen, dan verkoop je toch ook gelijk je P5B moederbord? En dan koop je een quadcore cpu+mobo.
Ja, en dat is nu net mijn punt, dan moet ik beide upgraden en er dus meer geld bij leggen, dat wilde ik eigenlijk niet...
Om je nu al te gaan focussen op een quadcore systeem/moederbord is een beetje onzin imo. Er zijn op dit moment al haast geen applicaties die een dual processor ten volle benutten. Laat staan een quadcore processor. Er is ook op dit moment geen enkel spel welke gebruik maakt van dualcore processoren en al helemaal niet van een quadcore processor. En die zullen er denk ik in 2007 ook nog niet komen.
Nou, ik ben een UT addict (vanaf UT99 t/m UT2k4) en verwacht UT2k7 eigenlijk wel in 2007 :). En de UE3 engine zal zeker niet de enige zijn die meerdere cores zal gaan ondersteunen. En als het al niet volgend jaar is, dan toch zeker in 2008 en in dat geval ga ik dan pas mijn CPU upgraden naar een quad core want multi core is wel de (nabije) toekomst, imo.
Enne, als je trouwens zegt dat de 8800gtx overkill is, waarom koop je dan niet de 8800gts?
Als ik nu een GTS zou kopen ipv de GTX dan zit ik eerder aan de beperkingen van mijn GPU... Nu kan je wel zeggen, dan upgrade je tegen die tijd gewoon je GPU naar een 9900GTX of whatever, maar daar ging het mij niet om. Dit topic gaat niet over de vraag wat nu het beste upgrade traject is of zo, ik wilde gewoon ff checken of men hier van mening is dat een P5B (Deluxe of een andere variant, desnoods een mobo van een ander merk ) geschikt zal zijn voor die nieuwere quadcore CPUs die een FSB van 1333 MHz vereisen...

Verwijderd

The_Big_Easy schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:09:
[...]

Ja, en dat is nu net mijn punt, dan moet ik beide upgraden en er dus meer geld bij leggen, dat wilde ik eigenlijk niet...
Je ziet het verkeerd: het kost je nu minder geld als je een P5B deluxe koopt dan dat als je een 1333mhz moederbord koopt. Over een jaar is dat 1333mhz moederbord ook weer goedkoper, dus dan "bespaar" je weer geld. Als je over een jaar dat quadcore moederbord koopt, weet je ook meteen dat de kinderziektes eruit zijn (kijk nu maar bij de 680i moederborden....).

Verwijderd

The_Big_Easy schreef op donderdag 21 december 2006 @ 12:24:
Veel overclock resultaten van die P5B laten overclocks van de bus zien van de default 266 MHz naar ruim boven de 333 Mhz. Wil dat zeggen dat de P5B geen moeite zal hebben met die nieuwe CPUs en dat Asus middels een BIOS update gewoon support voor die CPUs kan enablen? En als ze geen BIOS update uitbrengen, is er dan nog een kans dat het gaat lukken, of zal die quad core CPU dan niet herkend worden?
Lees even rustig de ASUS Site en dan zul je zien dat de meeste Intel borden van ASUS quadcore ready zijn. Dus ook de P5B serie. :)

• The_Big_Easy
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 18:45:
[...]

Lees even rustig de ASUS Site en dan zul je zien dat de meeste Intel borden van ASUS quadcore ready zijn. Dus ook de P5B serie. :)
Idd, de meeste huidige C2D mobos zijn quad core ready, als je dit nieuws bericht van hun mag geloven... Maar daar wordt met geen woord gerept over support 1333 MHz FSB. En als je o.a. het bericht op tweakers.net van eergister leest zie je ook dat de eerste quad cores ook met een 1066 MHz FSB zullen werken...

Maar je kunt op je klompen aanvoelen dat de 2e lichting CPUs uitsluitend op een FSB van 1333 MHz gaat draaien... Dus of dat ook op bv de P5B mogelijk is blijft onduidelijk en mijn ervaring met dit soort zaken is dat als ze het er niet expliciet bij zetten het ook niet ondersteunt wordt... Ik hoop echter dat iemand mij gaat vertellen dat ik op dat punt ongelijk heb...

[ Voor 0% gewijzigd door The_Big_Easy op 21-12-2006 19:52 . Reden: typos ]

Verwijderd

Tja, daar kan idd geen antwoord opgeven, het enigste wat ik daar wel over kan zeggen dat Intel vroeg of laat met een revisie van de P965 chipset gaat komen, of wat hoogstwaarschijnlijker is, met een opvolger van de 975X chipset aangezien deze door Intel als high-end solution voor de enthiousiast gebruiker op de markt is gepositioneerd en al weer een tijdje mee gaat.

Wat misschien een alternatief is, is een moederbord met ATI CrossFire Xpress 3200 chipset, deze schijnen ook boven de 1066 Mhz te kunnen komen. Alhoewel de algemene site van AMD/ATI hier niet specifiek beschrijft of deze chipset 1333 Mhz FSB ondersteund. Wat wel een voordeel is aan deze chipset is, is dat het de zuinigste is qua energie verbruik. Misschien is dat iets wat je mee kan nemen in je volgende configuratie :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Nou voor zover ik heb gelezen op diverse fora kunnen eigenlijk alle P5B Deluxe moederborden wel gemakkelijk op 1333fsb draaien, mits je ook over bijpassend geheugen beschikt uiteraard. Veel halen zelfs de 2000 zonder modificaties. Bovendien geeft Asus zelf al aan (link was al gegeven) quadcore cpu's te ondersteunen op o.a. de P5b. Dus als ik jou was zou ik gewoon voor die P5B gaan want dat is een erg mooi moederbord voor een goede prijs. Die moederborden met de 680i chipset zou ik voorlopig laten liggen als ik jou was, aangezien er nogal wat serieuze problemen mee zijn zoals een extreem hoog stroomverbruik en problemen met de Sata controller. Bovendien zijn ze nog duurder ook.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Dude ik draai mijn P5B-Deluxe op 1800 fsb. Neem aan dat 1333 dan ook geen probleem is he....

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 00:06
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:23:
.. Er is ook op dit moment geen enkel spel welke gebruik maakt van dualcore processoren en al helemaal niet van een quadcore processor. En die zullen er denk ik in 2007 ook nog niet komen.
..
Supreme Commander maakt gebruik van meerdere processoren, ondersteunt amBX en ook dx10. De beta is nog bezig en het spel komt begin 2007 uit.

Testen met de beta hebben al laten zien dat dual en quad core processoren enorme prestatiewinst opleveren. :P

nForce 680 en 650 mb's ondersteunen wel 1333 MHz fsb.
Pagina: 1