[Win2k3] Fileserver ongevraagd 'hibernate'

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
De laatste tijd heb ik een probleem met mijn Fileserver waar Windows 2003 op draait. Op (voor mij) willekeurige tijdstippen gaat de gehele Fileserver in een soort 'hibernate' stand. Alles aan de machine is uitgeschakeld, de fans, de hdd's, maar de power LED blijft echter wel branden. Wanneer ik op de power knop druk van de server gebeurd er dan ook niets. Echter wanneer ik de knop 4 sec ingedrukt houd, gaat de power LED uit. Als ik dan nog een keer op de power knop druk, gaat de server echter gewoon weer aan en is na 2-3 minuten weer aanspreekbaar via het netwerk.

Voor zover ik weet heb ik alle mogelijke opties bij standby / screensaver e.d. al langsgelopen op dit soort instellingen, maar niets wees op dit probleem.

Het vreemde is ook dat het voor mij op willekeurige momenten gebeurd. Ik gebruik de content van de fileserver ook niet ieder moment van de dag, maar ik stream alles naar mijn eigen PC. Muziek en films speel ik af vanaf een Windows filesystem (samba) share. En als ik 's middags een film afspeel vanaf de server, gaat alles goed. Maar als ik dan 's avonds op mijn eigen PC een muziekje wil luisteren, blijkt de server in een keer niet meer te reageren. Wanneer ik dan naar beneden loop vind ik hem in de eerder beschreven dode toestand.

Ik kan me niet herinneren dat het ooit gebeurd is terwijl ik iets aan het streamen was van de server, daardoor heb ik ook een sterk vermoeden dat het een soort van timer-instelling ergens is die begint te lopen wanneer de data niet aangesproken wordt.

Klinkt dit jullie bekend in de oren? Of denken jullie dat het misschien een stroom issue kan zijn? Er zitten wel 9 schijven en een AMD XP systeem in, maar de kast is een sterke 350Watt Chieftec. Daarnaast heeft het altijd goed gewerkt. De enige verandering die ik me in kan denken is een update die via de automatische updates binnen is gekomen waarna dit probleem zich is gaan voordoen.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Hang er eens een monitor aan om te kijken of hij echt op Hibernate is gevallen, of dat hij gewoon vastliep.
In de PowerSettings kun je ook instellen dat hij nooit op standby/Hibernate mag gaan, als hij het hierna nog doet heb je waarschijnlijk een hardwareprobleem...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Probleem inmiddels opgelost. Bleek inderdaad een hardware probleem te zijn. De 9 schijven hebben de 360Watt voeding opgeblazen blijkbaar.
Nu vervangen door een Q-Tec 400 Watt exemplaar en het werkt weer naar behoren

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
CU2morO schreef op donderdag 28 december 2006 @ 01:27:
Probleem inmiddels opgelost. Bleek inderdaad een hardware probleem te zijn. De 9 schijven hebben de 360Watt voeding opgeblazen blijkbaar.
Nu vervangen door een Q-Tec 400 Watt exemplaar en het werkt weer naar behoren
Wat zonde om daar zo'n Q-Tec met slechte efficiëntie voor te nemen. Voor iets meer geld had je bijvoorbeeld een Seasonic 380W. Dat prijsverschil had je in je electriciteitsrekening er wel weer uitgehaald.