Toon posts:

DHCP Server geeft geen lease meer uit

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort het volgende probleem:

Ik draai DHCP op Windows Server 2000 SP4. Wanneer ik met een nieuwe computer wil aanloggen op het netwerk krijg ik geen lease meer van de DHCP Server.
In de DHCP Manager zie ik een uitroepteken en dat alle alle adressen 'in use' zijn wat niet zo is.

Mijn scope gaat van *.*.*.100 TOT *.*.*.200 en we gebruiken hooguit 50 computers.
Wanneer ik handmatig een "nog vrije' ip toeken aan een pc en 'm vervolgens op automatisch zet dan houdt ie dat nummer wel vast en zie ik 'm ook terug in de address pool.

In het event log zie ik niets bijzonders staan behalve de melding dat de scope 100% vol is.

Wanneer ik de dhcp server restart maakt het geen verschil. Ik heb wel al een nieuwe scope aangemaakt en dit gaat dan een tijdje goed totdat ie weer volloopt (wat niet zo is).

Heeft iemand misschien tips of wat ik over het hoofd zie. Alvast bedankt.

Verwijderd

Toevallig nog reserveringen open staan?

Of leases die nog in gebruik zijn (maar waar geen systeem meer op zit)

ik denk dat je meer in die richting moet zoeken

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

Tijntje

Hello?!

Hoelang heb je de lease tijd staan?
Welk subnet mask geef je mee?

[ Voor 30% gewijzigd door Tijntje op 21-12-2006 16:25 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Check eens met netmon wat er over de lijn gaat.

Money for nothin' and your chicks for free

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 10:23:... we gebruiken hooguit 50 computers.
Dus geen (netwerk) printers, laptops, switches, servers(die meestal een vast IP hebben, maar toch), (en alle andere apparaten met een ethernet poort d'r in - en die een IPje vragen aan de DHCP server)?

En: gebruik je max 50 computers gelijkertijd terwijl je er 100 hebt of heb je echt fysiek maar 50 computers?

Hoe dan ook, die DHCP server heeft 100 leases uitgedeeld. Als ik het goed weet kan je kijken welke lease aan welk mac adres hangt. Controleer er eens een stelletje en zoek uit welk apparaat daarbij hoort. Misschien word je op een spoor gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 21-12-2006 16:31 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

In het event log zie ik niets bijzonders staan behalve de melding dat de scope 100% vol is.
tja wat staat er dan in je lease tabel? Staan daar alle 100 adressen dan ook als uitgegeven?

Dat je 100 ip adressen in je scope gedefinieerd zijn en dat je maar 50 pc's hebt, dus dat dan de scope niet vol kan zijn, is simpelweg niet de goede conlusie.

VPN services als RRAS zijn ook notoire "lease stelers" :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 16:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 16:40:
[...]

tja wat staat er dan in je lease tabel? Staan daar alle 100 adressen dan ook als uitgegeven?

Dat je 100 ip adressen in je scope gedefinieerd zijn en dat je maar 50 pc's hebt, dus dat dan de scope niet vol kan zijn, is simpelweg niet de goede conlusie.

VPN services als RRAS zijn ook notoire "lease stelers" :)
en VPC`s

kortoom kijk in je leases welke zijn vergeven en maak ruimte of vergroot je scope

Verwijderd

Topicstarter
Er staan geen reserveringen uit. Verder blijven de leases 20 dagen geldig.
In de addresses zie ik niet alle 100 ip's uitstaan, er zitten enkele (vele) gaten tussen.
Wanneer ik deze dan toeken aan een nieuwe pc en deze daarna op dhcp zet dan houdt ie dat nieuwe nr. vast en verschijnt ie gewoon in de pool, maar het gaat niet meer automatisch.

Verder geef ik subnet 255.255.255.0 mee.
hoe kan ik zien welke leases de RRAS vasthoudt ?

Alvast bedankt weer.

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 17:47

AcoLyte!

*evil grin*

bij 'Address Leases' zie je RAS als Unique ID vermeld staan...
(mits je natuurlijk RRAS geconfigureerd hebt om ipnummers uit je DHCP pool te halen)
offtopic: waarom trouwens een lease van 20 dagen?

[ Voor 30% gewijzigd door AcoLyte! op 22-12-2006 13:50 ]

don't mistake lack of talent for genius.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie daar 1 Ras id staan.

Maar ik neem aan dat wanneer deze meerdere ip's opslokt dat die daar ook bij zouden moeten staan.

Weet niet precies waarom de lease tijd op 20 dagen staat, dat is destijds zo ingesteld, maar moet verder niks uitmaken lijkt mij.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

Tijntje

Hello?!

Een lease van 20 dagen is wel erg veel.
Ik zou DHCP verwijderen van de server en eens opnieuw installeren en instellen en dan een lease tijd van 7 dagen.
Let op dat je je reservations wel bewaard. Dit kan eventueel met vb scripts of netsh

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:22

_Arthur

blub

Tijntje schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 16:34:
Ik zou DHCP verwijderen van de server en eens opnieuw installeren en instellen en dan een lease tijd van 7 dagen.
Let op dat je je reservations wel bewaard. Dit kan eventueel met vb scripts of netsh
DHCP verwijderen? Waarom dat in godesnaam?

Leasetijd op default 8 dagen zetten is een prima iets. Anders uitzoeken waarom je scope vol zit. Of je scope uitbreiden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tijntje schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 16:34:
Dat is en oplossing voor een wannabe tweaker.
We zoeken hier een oplossing voor een tweaker. Herinstallatie behoort niet tot de mogelijkheden. ;)

Alles kan stuk.

Pagina: 1