[OSX] login venster taal & Spotlight werkt niet in Sys Pref

Pagina: 1
Acties:

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:28
1) login venster
Toen ik m'n MBP kreeg, had ik Nederlands gekozen als taal en AZERTY als tobo layout (België). Al snel bleek echter dat 'n hoop apps niet in 't Nederlands waren en dat dat dus een behoorlijk knullig uitzicht gaf.... Dan maar weer alles naar Engels.

Na al heel wat extra geprobeerd te hebben na de standaard manier, blijkt dit nog steeds niet te werken. Ja ik heb dus dit gedaan:
  • root account ingeschakeld
  • ingelogd als root
  • System Preferences > International: bij Language alle talen weggesmeten behalve English, bij Input Menu U.S. Extended gekozen en alle rest gedeselecteerd.
  • gereboot
  • NOPPES, het login menu blijft in het Nederlands en de keyboard layout blijft AZERTY
EDIT: ff vergeten: ik heb ook TinkerTool geprobeerd, maar daar wordt in de dropdownbox waarin je de taal van het login venster normaal kan selecteren een vinkje getoond met niets daarachter. System fucked up dus?

2) Spotlight in System Preferences werkt helemaal NIET
Hierover is werkelijk niets te vinden op het internet, maar ik vermoed dat dit deels is omwille van het bovenstaande.

Al tik ik maar één letter in, dan nog wordt er niets gevonden. Het werkt dus absoluut NIET. Mijn lokale Apple Store raadde mij aan om Spotlight te laten herindexeren, dat heb ik dan ook gedaan, jammer genoeg zonder succes.
Nu hebben zij ook geen ideeën meer om dit op te lossen, behalve een OS X repair installatie te doen, naar het schijnt gaat er dan helemaal niets van je instellingen/files/whatever verloren, maar als er een alternatieve oplossing is, dan zou ik die toch wel graag horen.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 21-12-2006 09:56 ]

• Wim Leers
Bump.... geen mac-guru's die hier een gedeeltelijk antwoord op weten?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou een herinstall doen. En het feit dat je geen reacties krijgt ligt misschien aan het feit dat het een heel raar probleem is. In Mac OS X kan je juist makkelijk van taal wisselen.

• Wim Leers
PolarBear schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:02:
Ik zou een herinstall doen. En het feit dat je geen reacties krijgt ligt misschien aan het feit dat het een heel raar probleem is. In Mac OS X kan je juist makkelijk van taal wisselen.
Taal wisselen werkt idd heel gemakkelijk. Maar de taal van het login venster aanpassen is wat anders ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bashrat schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:39:
[...]

Taal wisselen werkt idd heel gemakkelijk. Maar de taal van het login venster aanpassen is wat anders ;)
Dat is idd een van die dingen waar ik ook nog niet achter ben hoe 't moet. Ik raad je aan een archive and install te doen, daarmee ben je ook meteen van je spotlightprobleem af en raak je idd vrijwel geen instellingen kwijt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bashrat schreef op donderdag 21 december 2006 @ 09:53:
2) Spotlight in System Preferences werkt helemaal NIET
Hierover is werkelijk niets te vinden op het internet, maar ik vermoed dat dit deels is omwille van het bovenstaande.

Al tik ik maar één letter in, dan nog wordt er niets gevonden. Het werkt dus absoluut NIET. Mijn lokale Apple Store raadde mij aan om Spotlight te laten herindexeren, dat heb ik dan ook gedaan, jammer genoeg zonder succes.
Nu hebben zij ook geen ideeën meer om dit op te lossen, behalve een OS X repair installatie te doen, naar het schijnt gaat er dan helemaal niets van je instellingen/files/whatever verloren, maar als er een alternatieve oplossing is, dan zou ik die toch wel graag horen.

Alvast bedankt!
Ook al heet het spotlight search in die system preferences, het is wat anders. Ik zou proberen je Systems Preferences cache even weg te gooien.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Bashrat schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:39:
[...]

Dit is inderdaad een bekende bug. Waarschijnlijk is men dit bij Apple gewoon domweg vergeten, hoe knullig dit ook klinkt. Het is trouwens niet alleen het inlog scherm maar ook de melding die je krijgt als OS X aan het opstarten is. Nederlands ziet er gewoon zo... uhhh "net niet" uit. Ik probeer dit dan ook al een tijdje weg te krijgen, maar het is nog niet gelukt.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Wim Leers
frim schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:26:
[...]

Ook al heet het spotlight search in die system preferences, het is wat anders. Ik zou proberen je Systems Preferences cache even weg te gooien.
En waar vind ik dat?

Verwijderd

Heb je hier wat aan?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

flowerp schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:36:
Dit is inderdaad een bekende bug. Waarschijnlijk is men dit bij Apple gewoon domweg vergeten, hoe knullig dit ook klinkt. Het is trouwens niet alleen het inlog scherm maar ook de melding die je krijgt als OS X aan het opstarten is. Nederlands ziet er gewoon zo... uhhh "net niet" uit. Ik probeer dit dan ook al een tijdje weg te krijgen, maar het is nog niet gelukt.
Dat klinkt niet alseen bug, dat klinkt eerder als normaal gedrag ;)
Als je MacOS X installeert wordt er gevraagd wat je default taal moet zijn. Alles wat je daarna aanmaakt aan accounts zal die taal pakken netzoals je loginscherm. Je kunt echter per account de taal veranderen. Er wordt trouwens nergens gemeldt dat je systeem zaken zoals het inlogscherm van taal kunt laten veranderen. Ik denk dat je hetzelfde moet doen voor de taal van het loginscherm als wanneer je de standaard taal wil wijzigen: een herinstallatie.

Verwijderd

ppl schreef op maandag 25 december 2006 @ 15:58:
[...]
Ik denk dat je hetzelfde moet doen voor de taal van het loginscherm als wanneer je de standaard taal wil wijzigen: een herinstallatie.
:X

De taal kun je heel eenvoudig veranderen hoor, dat is het probleem niet.

• flowerp
ppl schreef op maandag 25 december 2006 @ 15:58:
[...]
Dat klinkt niet alseen bug, dat klinkt eerder als normaal gedrag ;)
Als in: het is niet een bug maar een feature ;)

Maar goed, als je er even langer over nadenkt is het mischien inderdaad niet een bug maar eerder een missende feature. De taal is in te stellen per account, en dat is heel simpel. Je kunt wel 10 talen hebben draaien tegelijk, en je geeft eenvoudig je voorkeurs volgorde aan. Bij mij staat ie default engels, dan nederlands en dan duits. Mocht er een app zijn die geen engels (kleine kans) en geen nederlands ondersteund maar wel duits, dan kan ik het tenminste nog een beetje volgen.

Echter, bij het opstarten is er nog geen user ingelogt en werkt de language preference dus ook niet. Dit is opzich logisch natuurlijk. Stel je hebt op een gedeeld systeem 1 italiaanse user die haar voorkeurs taal op italiaans zet. Dan wil je natuurlijk niet dat OS X gaat opstarten in het italiaans.

Het probleem is dan, hoe stel je dan -wel- de taal van het opstarten en inlog scherm in? Dit kan niet, of het kan wel maar is dermate goed verstopt dat zelfs advanced users het niet kunnen vinden. In het eerste geval is er een sprake van een missende feature, bij de andere van een tekortkoming (bug) in de UI.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• ppl
  • Niet online

ppl

Die volgorde geldt voor het user account, niet voor het gehele systeem!
Als een programma niet weet wat er gebruikt moet worden dan wordt er teruggevallen op die voorkeurslijst. Dat geldt overigens voor alles wat je onder "International" instelt: het is alleen van toepassing op het account waarin je op dat moment de settings aan het veranderen bent.
Een systeemverandering doe je niet zomaar, daarvoor heb je echt root rechten nodig. De link die allstar post (en welke de eerste hit is van de google search die de topic starter heeft gedaan en waarvan gemeldt wordt dat het niet werkt) geldt voor systemen t/m 10.3.9 en systeem 10.4 valt daar dus niet onder. Op een MBP draait fabrieksaf 10.4.6 dus dat artikel is niet van toepassing omdat er teveel verschil zit tussen 10.3 en 10.4. Voor 10.4 ben ik tot nog toe niet zo'n artikel tegengekomen. Het enige wat ik tegenkom is dat dit in de installer van OS X ingesteld kan worden. Dat betekent dus een herinstallatie (waarbij je overigens wel kunt kiezen dat de oude settings en data behouden blijft).

Ik vind het overigens geen bug en het zou ook niet veranderd moeten kunnen worden. Het loginscherm is dusdanig duidelijk in wat je er moet doen dat het niet uitmaakt wat voor taal dat ding heeft. In de meeste gevallen worden dingen als "login" toch vertaald als "login". Voor de rest maakt het ook niet uit omdat je juist hiervoor die instellingen in "international" hebt welke geldt voor het gehele useraccount.

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 25-12-2006 17:14 ]

• Wim Leers
Mensen, jaag je niet op. Het is heel simpel: het IS een bug.

Apple biedt namelijk een officieel ondersteunde werkwijze aan om de taal van het loginvenster aan te passen, namelijk door in te loggen als root, diens voorkeurtaal te wijzigen en voila het zou gefixt moeten zijn, maar dat is het niet.

Dus: het is een bug!

• ppl
  • Niet online

ppl

Bashrat schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:58:
Mensen, jaag je niet op. Het is heel simpel: het IS een bug.

Apple biedt namelijk een officieel ondersteunde werkwijze aan om de taal van het loginvenster aan te passen, namelijk door in te loggen als root, diens voorkeurtaal te wijzigen en voila het zou gefixt moeten zijn, maar dat is het niet.

Dus: het is een bug!
Nee, dat is de werkwijze voor OS X t/m 10.3.9. OS X versie 10.4 staat er niet bij. Er is op apple.com niets over te vinden eveneens als diverse searches op internet. Je krijgt alleen dat artikel van OS X t/m 10.3.9. Het moge duidelijk zijn dat er hele grote verschillen zitten tussen 10.3.x en 10.4.x. Is het dus een bug? Nee. Kan het een bug zijn? Opzich wel. Let wel dat het niet raar is dat andere versies van software de werking compleet anders kan zijn waardoor zaken heel anders kunnen werken en alle oude tweaks, hints en tips onbruikbaar zijn geworden. Firefox 1.0 heeft ook diverse tweaks die je op 1.5 en 2.0 niet meer kunt toepassen omdat ze daar niet meer bestaan of gewoon simpelweg niets doen. Dat maakt het geen bug, dat maakt het normaal gedrag (en dat is dus geen feature!). Zolang je de werkwijze niet kunt vinden voor OS X 10.4 mag je ook niet spreken van een bug!

• flowerp
ppl schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:34:
Zolang je de werkwijze niet kunt vinden voor OS X 10.4 mag je ook niet spreken van een bug!
Laten we het gewoon een tekortkoming noemen, of een design flaw zo je wilt...

• Wim Leers
flowerp schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:22:
[...]

Laten we het gewoon een tekortkoming noemen, of een design flaw zo je wilt...
Dat had ik dus niet opgemerkt! Excuses dus ;) :) O-)

Mijn Apple Store was daar dus ook niet van op de hoogte, want mij hebben ze gewoon doorverwezen naar dát artikel.

Dan ga ik maar eens een reinstall doen binnenkort... Hopelijk de enige ooit voor OS X...
Pagina: 1