Advies Receiver

Pagina: 1
Acties:

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-02 21:35
Op dit moment is mijn 5.1 een zwaar computersetje, wat opzich wel voldoet, maar ook wel een update kan gebruiken. Overal wordt mij aangeraden om het gelijk goed te doen en een receiver aan te schaffen met losse speakers/zuilen. Gelijk veel handiger om alle apparaten aan te sluiten zonder splitters ed.
Nu wil ik dus beginnen met een receiver. Ik heb nog twee oude zuilen die de tijd wel kunnen overbruggen totdat ik weer geld heb om ook nieuwe speakers aan te gaan schaffen.

Ik heb al veel rondgeneusd en ben erachter gekomen dat ik graag een receiver wil van harman kardon of marantz. Vind vooral van de eerste het design erg mooi en ze worden veel geprezen als goede prijs kwaliteit verhouding. Ik heb een budget van 400 euro voor het beestje over. Mocht het slimmer zijn om tweedehands te gaan, vind ik dit ook geen probleem.

Wat ik me vooral afvraag is wat nu de precieze verschillen zijn tussen de opeenvolgende modellen. Want als ik het goedkoopste model van HK bekijk, lijkt die al alles te hebben wat ik zoek. Toch kan het nog veel duurder (uit dezelfde AVR serie...) maar ik zie eigenlijk niet zo veel verschil.

Ik wil komende weken eens gaan luisteren bij wat verschillende zaken hier in de buurt, maar zou daarvoor eerst wat advies willen vragen over wat voor modellen geschikt zouden zijn. En bedoel ik vooral, waarom bijvoorbeeld de 235 ipv de 135.

Nog iets, een vriend van mij heeft thuis de Marantz SR4600 staan, een al wat iets ouder model. Toch lijkt ook deze prima te voldoen. Wat heeft zijn opvolger zoveel meer/beter om deze links te laten liggen? Of zou ik als "beginner" toch geen verschil merken?

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Het verschil tussen de opeenvolgende modellen, is dat ze altijd net niet meer hebben. De belangrijkste verschillen tussen de Marantz SR4x00 en de SR5x00 zijn bijvoorbeeld da de laatste aansluitmogelijkheden op de voorkant heeft, beschikt over een lip sync functie en iets meer vermogen. Dat zal ook zo zijn bij Harman/Kardon. Kijk dus goed wat je wilt; als je de functies niet nodig hebt, hoef je er ook niet voor te betalen. Naar het uitgangsvermogen zou ik overigens niet zoveel kijken. De meeste speakers kunnen prima aangestuurd worden door de meeste receivers. (En als je bang bent dat het in de toekomst wel een probleem wordt, kan je beter letten op de aanwezigheid van pre-outs waardoor je tegen die tijd een eindversterker op de receiver aan kunt sluiten.)

Tussen oude en nieuwe modellen is het wisselend hoe groto de verschllen zijn. Zo is het verschil tussen de Marantz SRx500 en de SRx600 vrijwel beperkt tot het martiaal waarvan de front is gemaakt (aluminium coating tegenover volledig aluminium). Tussen de SRx600 en de SRx001 series zitten grotere verschillen. Denk aan het gebruik van nieuwere technieken en de aanwezigheid van HDMI en (Hi-Definition) video conversie.
Om er achter te komen of die verschillen de prijs voor jou waard zijn en of je het überhaupt merkt, zal je toch echt moeten gaan luisteren. Dat kan niemand anders aan jou vertellen dan je eigen oren... En als het voor jou niets uitmaakt, kijk dan naar het design of je portemonnee. Dat het moderner is, betekend niet dat het ook beter is.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Als eigenaar van een H/K AVR-135 kan ik je vertellen dat je er sowieso geen slechte keuze aan hebt. En hij is al te koop onder de 300€ dus je kan geld in je zak houden voor speakers of zo.
De 235 ken ik ook, mooi ding. Verschillen zitten voornamelijk in vermogen (maar vraag je serieus af of je dat extra vermogen nodig hebt!!), een HDCD ingang (ga je die gebruiken?) en meer kanalen (7.1 ipv 5.1).

Het prijsverschil is fors.

Volgens Correct:
AVR 135
Dolby Digital AV receiver * Dolby Digital (AC3)- EX- DTS- ES
Dolby Pro Logic II decoder * Cinema DSP * On Screen display *
Vermogen speakers: Front L/R 40 watt Center 40 watt Surround 40 Watt * Voorzijde: digitale in/uit- Achterzijde: 3 optical- 3 coax- 4 audio - 4 video - 4 S-video input- 6/8 kanaals externe ingangen- component video ingang- subwoofer- aansluiting(en) * RDS * Inclusief : 1 afstandbediening * Gewicht 11.1 kg * afm: (b x h x d): 44- 16.8- 38.1 cm (sig 03/05 yg ) *

AVR 235
Dolby Digital AV receiver * Dolby Digital (AC3)- EX- DTS- ES Dolby Pro Logic II decoder * HDCD decoder * Cinema DSP * On Screen display * Vermogen speakers: Front L/R 50 watt Center 50 watt Surround 50 Watt * Voorzijde: digitale in/uit- Achterzijde: 3 optical- 3 coax- 4 audio - 5 video - 5 S-video input- 6/8 kanaals externe ingangen- component video ingang- aansluiting(en) * Inclusief : 1 afstandbediening * Gewicht 12.9 kg * afm: (b x h x d): 44- 16.8- 38.1 cm (sig 03/05 yg ) *
En deze had je zelf ook op kunnen zoeken :P maar vooruit specs avr 135 en specs avr 235

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:47

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Ik stond een tijd geleden voor een soortgelijke keuze. Daarbij heb ik gekeken naar de verschillende 'budget' receivers van met name Denon (1906 en 2106) en Marantz (sr4600 en sr5600). Omdat op dat moment mijn budget beperkt was heb ik er uiteindelijk voor gekozen meer geld aan speakers uit te geven dan aan de receiver. Daarbij kon ik in een speciaalzaak een tweedehands Marantz 5200 (icm 2 Kef iQ3's) voor een leuk prijsje kon overnemen (met garantie).

Ik moet zeggen dat ik, ondanks dat het een wat oudere receiver betreft, erg tevreden ben. De marantz is een flinke vooruitgang tov mijn oude Sony receiver. Ik gebruik de DTS / DD mogelijkheden daarbij op moment nog niet echt, aangezien ik slechts plaats heb voor een tweetal speakers.

Ik zou dan ook zeggen, kijk eens rond op marktplaats oid aangezien tweedehands receivers vaak voor een mooie prijs te kopen zijn. Wat verder ook aan te raden is; de oudere modellen van oa Marantz SRx600 gaan er op dit moment uit voor leuke prijzen omdat de nieuwere modellen hun intrede doen. Zo zag ik laatst bij de Mediamarkt (niet echt een speciaalzaak maar toch) een nieuwe sr5600 voor 379,-, wat een nette prijs is.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

TS is er uit zeker :P

• Dropsen
Nee hoor... ik ga zometeen bij een av-zaak hier in Tilburg wat setjes beluisteren, met jullie adviezen in m'n achterhoofd. Laat wel weten wat ik heb beluisterd.

Verwijderd

moet je zeker doen :)

Verwijderd

Heb ook een HK AVR235, prachtig ding
Bij de correct waren ze toen tijdelijk 399 uit mijn hoofd :)
Iig heel goedkoop
Vergeet niet dat goede boxen ook veel kosten!
En 2 oude zuilen geven slechts stereo geluid :)

• Dropsen
Ik ga ook beginnen met "slechts stereogeluid" Dat moet goed klinken, vervolgens surround.

Zojuist 2 combinaties beluisterd, waarbij duidelijk verschil was te horen.
De eerste combi was een Denon 1706 receiver met twee B&W DM309 zuilen.
De twee, eigenlijk puur voor het laten horen van een totaal andere klankkleur, een Marantz SR4600 receiver met twee Kef iQ5 zuilen.

De eerste set sprak mij zoveel meer aan dan de tweede omdat deze een veel warmere en vollere weergave had. De tweede had namelijk een veel transparantere weergave. Deed me helemaal niks. Iets wat ik eigenlijk al wist, maar het was alleen om het verschil duidelijk te maken.

Helaas heeft deze zaak geen HK in het assortiment, daar ga ik komende week elders eens naar luisteren. Hebben jullie nog tips voor zuilen, die net zo als de twee B&W's ook een warme klankkleur weergeven?

Edit: Ik heb het met de verkoper gehad over de grotere broer van de 1706, de 1906. Het enige verschil tussen deze twee is het vermogen. Ligt er dus maar helemaal aan welke luidsprekers eraan komen te hangen, welk model het zou kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Dropsen op 22-12-2006 16:10 ]

Verwijderd

je bent er van op de hoogte dat HK een andere vermogensberekening toepast dan bijvoorbeeld Denon? HK gaat namelijk uit van 0.1% THD over het totale frequentiebereik, terwijl veel fabrikanten (de meeste dus!) uitgaan van 0.1% THD op 1 kHz. Dat heeft nogal impact op de getalletjes die er uit komen!
Het vermogen van de AVR-135 zal daarom ook voor de meeste set-ups meer dan voldoende zijn, ondanks dat er maar 40W per kanaal opgegeven wordt.

• Dropsen
Nee, dat wist ik niet. Bedankt voor het vermelden. Het viel me wel al op, dat Denon veel hoger zat met z'n vermogens inderdaad. Op dit moment ga ik denk ik voor de Denon 1907 (ook vanwege een mooi prijsje). Maar toch wil ik nog even kijken naar HK, komt komende week ergens na de kerstdagen.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben een aantal maanden geleden voor de AVR235 gegaan. Met mijn JBL 200.7 boxenset moet ik zeggen dat ik er totaal geen spijt van heb. Hoewel deze boxjes geen enorm hard geluid kunnen produceren is dat ook niet echt nodig als je zoveel speakers hebt. Voor films de ideale combinatie. Voor muziek wat minder. Goede muziekboxen zijn me wat te duur.

Wel jammer is de hoge prijs van de bijhorende dvd speler. Die heb ik dus maar niet gekocht.
Pagina: 1