[DIY] Dipool laag vloerstaanders.

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Allereerst: Dit is een lange termijn project. Geen foto's dus :P

Mijn zelfbouw Visaton speakers wil ik vervangen door iets met meer ''punch'' en diepgang. Gezien ik nu al vaak op het limiet van de speakers speel, speelt rendament en conusoppervlak hierbij een grote rol. Om alle negatieve kamerresonanties en dergelijke minder interessant te maken, heb ik besloten een dipool vloerstaander te maken met 2 woofers.

Het ontwerp is afgeleidt van de Jamo:

Afbeeldingslocatie: http://www.oot.demon.nl/diyaudio/JamoR909.jpg

Maar dit lijkt mij echter beter te realiseren:

Afbeeldingslocatie: http://www.oot.demon.nl/diyaudio/Dipole.jpg
Bron: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3078

Waarschijnlijk ga ik gebruik maken van de volgende drivers:

2x Peerless SLS12 woofer per paneel
1x Visaton AL170 mid per paneel
1x ..................... tweeter per paneel (iemand?)

Ik wil de Peerlessen inzetten als dipool, de mid en de tweeter komen in een aparte gesloten behuizing, van ongeveer 10 liter (max.). De AL170 breekt met zijn aluminium conus al best snel op, dus ik heb een tweeter nodig met een lage Fs. Crossen op 2k zou leuk zijn, maar dan wel graag met 6dB per octaaf. Liever niet in het stemgebied, zeg maar. Dan maar wat hoger..

Meten = weten! Maar ik heb geen meetmic, meetamp, etc. ter beschikking. Is er een mogelijkheid dat ik ze bouw zonder na te meten (puur theoretisch dus)?

Alle inbreng is welkom :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op donderdag 21 december 2006 @ 00:05:Meten = weten! Maar ik heb geen meetmic, meetamp, etc. ter beschikking. Is er een mogelijkheid dat ik ze bouw zonder na te meten (puur theoretisch dus)?
Dipool zonder meten: not a chance!

Verder: je zult actief moeten gaan, want die twee SLS'en gaan het redement van je AL niet bijhouden.

Tweeter: Neem een seasje, bijvoorbeeld H1212. Goedkoop, en goed :)

6dB filter op de woofer: gaat je niet lukken.

Merk ook op dat als je een kleine ruimte hebt, dipool niet erg zinvol is. Je moet er echt plek voor hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 21-12-2006 00:16 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik sluit me weer eens lekker aan bij Christiaan :P

H1212 is goed inzetbaar rond de 2KHz 2e orde (heb ik nu ook )
Ik zou voor je woofer ook minimaal 2e orde gaan, of misschien 1e orde met een zobel erbij. (werkt min of meer ook als een 2e orde)

Maar ik vrees toch voor je dat je echt meetapparatuur nodig hebt. Zonder gaat je echt never nooit niet lukken.
Maar zo duur hoeft dat niet te zijn hoor, voor 60 euro ben je klaar en heb je iets wat werkt.

En zoals al is gezegd, dipole in een kleine kamer is zeker geen goed idee, ze moeten flink de ruimte hebben.
Je zou dan beter voor een paar gesloten sub's kunnen gaan, met de xxls12 oid (of een leuke 18incher :) van eighteen sound oid )

One World Concepts