Speedtouch 580 als LAN Hub: 0,8 MBps....

Pagina: 1
Acties:

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
Hallo,

Ik wil mijn speedtouch 580 als netwerkhub inzetten (dus niet verbonden met ADSL). Connectie tussen twee pc's via de wireless verbinding levert echter een doorvoersnelheid van ca. 0,8 MBps op, terwijl ik ca. 5 MBps verwacht (op beide pc's signal strength excellent op 54 Mbps).
54 Megabit/s is ongeveer 5,4 Megabyte/s. Hij komt echter niet verder dan 0,8 Megabyte/s.

Is een Speedtouch 580 ADSL router wel zo geschikt om puur als wireless hub te gebruiken?

PS. Framebursting uitschakelen doet de snelheid toenemen (!) van 500 Kb/s naar 800 Kb/s

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
5,4 MegaByte per seconde ga je iig nooit halen. Bij een goede draadloze verbinding met standaard 54MBit apparatuur moet je denken aan ongeveer 20 a 30MBit.

In de praktijk is de hoogste snelheid die ik gezien heb nét iets boven de 3MegaByte/s

0,8 is dan natuurlijk niet optimaal. Welke toepassing gebruik je om dit te testen? Verder gewoon beetje aan de instellingen prutsen en kijken wat eruit komt :P Als er veel wireless netwerken bij je in de buurt zitten kan het ook nut hebben om te kijken op welke kanalen die zitten, en daar zo ver mogelijk bij vandaan te gaan zitten.

• pwhooftman
Dank je Erik1. Ik ben verder gaan zoeken en heb dit document gevonden waarin uitgelegd wordt waarom de effectieve throughput makkelijk tot 9Mbps (is ongeveer 1 Megabyte/s) kan zakken als er 10Mbps apparaten in de buurt staan.

In ieder geval zal ik de Speedtouch op 802.11g only zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door pwhooftman op 21-12-2006 08:45 ]

• pwhooftman
Wat ik ook doe, 802.11b uitschakelen in de Speedtouch of niet, met TCP Window sizes experimenteren, ik kom niet hoger dat ca. 7,5 Mbits per seconde. Ik moet toch ongeveer 20Mbits per seconde kunnen halen?

Snelheid gemeten met IPerf tussen Asus met Intel Pro Wireless 54Mpbs en twee pc's met Sweex LW052 54Mbps PCI Wireless via Speedtouch 580.